Lära sig programmering på egen hand

Permalänk
Medlem

Lära sig programmering på egen hand

Jag har mer fritid nu än vad jag brukar ha och känner att det kunde vara kul att lära sig att programmera lite på fritiden istället för att slösa tid på datorspel som jag gör nu. Med andra ord så handlar det mest bara om att jag skulle vilja lära mig något nytt och inte nödvändigtvis något som jag kommer vilja arbeta som i framtiden, om jag tycker om programmeringen kanske jag söker mig till någon utbildning längre framöver.

Det jag undrar lite är om det bra hemsidor med material som passar till nybörjare och om det också finns uppgifter till varje kapitel som man kan sitta o klura med? Jag har hört att python är ett språk som kan vara lämpligt att börja med så är nog det som intresserar mig mest just nu.

Låt oss säga att jag spenderar 3-5 timmar 7 dagar i veckan under ett års tid så borde jag väl ändå kunna få en del kunskaper eller måste man gå på en kurs? Känns som man borde kunna bli duktig som självlärd med hjälp av material online bara att man måste gå en utbildning för att faktiskt få ett jobb?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Just Python har en nybörjarguide som innehåller många tips om lämpliga resurser att börja med. Python har även en guide som en del av dokumentationen, men den är nog mer lämplig för att slå upp hur saker fungerar än att faktiskt lära sig Python från grunden om du aldrig har programmerat tidigare.

När det gäller hur man lär sig så är många programmerare självlärda via Internet, och det går absolut att bli en duktig programmerare den vägen. En onlinekurs kan också vara ett bra alternativ för att få lite mer struktur, och allra helst om man kan få feedback på sin kod så att man vet att man är på rätt väg (inte alltid så enkelt att hitta en kurs där man får bra feedback dock).

Det man främst riskerar att missa som självlärd är de "tråkiga" teoretiska bitarna, t.ex. datastrukturer, algoritmer, komplexitet, etc. Så det kan vara bra att komplettera med någon kurs/bok i datastrukturer och algoritmer, eftersom det sällan täcks av programmeringskurser i någon större grad.

Permalänk
Medlem

Köp en fet kurs på udemy är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för blekinge tekniska högskolas kurser och förslagsvis att börja med deras pythonkurs.

Allt material ligger ute på deras hemsida ex;
https://dbwebb.se/kurser/python-v4

Så som jag förstår så är det bara att köra på och installera labbmiljö, ladda ned kursmaterialet, göra uppgifter och titta på youtubevideor. Det enda du inte kan göra är att lämna in uppgifter och få de rättade. Å andra sidan så har de ett automatiskt rättningssystem som iallafall kommer ge dig en förhandsrättning tummen upp eller ned om du klarat uppgiften (genom ett enhetstest)

Det fina med detta är ju att du beskriver att du är intresserad av att eventuellt plugga på universitetet i framtiden, så genom att läsa en riktigt universitetskurs som ligger publikt så får du ju en god förståelse för om det verkligen är något för dig.

Permalänk

Det är många som är självlärda. Det största problemet med detta är att ha en såpass bra social kompetens så man kan övertyga en arbetsgivare att man kan något. Alternativt kan man såklart göra något extremt som imponerar.

Men att på egen hand lära sig kunskaper som en medelmåtta, inte på något sätt imponera. Och sedan söka jobb där andra personer åtminstone ha en utbildning som intygar viss kompetens så får man det svårt.
Såklart att man efter en vecka kan visa upp vad man kan, men arbetsgivare vill sortera bort ansökande på mindre än 5 minuter från deras cv och personliga brev. Detta utan att ens prata med personen.

*edit*
När jag tänker en självlärd utvecklare så är det en person som i runt 10års åldern började koda lite hemsidor och annat. Troligen gjort en och annan mobilapp och skrivbordsapplikation. En person som har suttit vid datorn i kanske 25års tid och aldrig funderat på hur en html fil är uppbyggd, den har en bit att gå. Nu var detta sista ett extremfall.

Permalänk
Medlem

Finns en massa trevliga gratiskurser på www.codecademy.com som är riktigt bra, ett tips!

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig koda Python genom att till en början smått modifiera tillägg/appar i Kodi, med hjälp av Google, Stackoverflow och andra hjälpsamma sidor har jag både lärt mig grunden samt mer avancerade saker. Python har även god dokumentation gällande sina moduler och efter att ha läst igenom dessa grundligt så blir allt genast mycket lättare. Idag skriver jag egna appar samt känner mig trygg i hur jag utformar min kod.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av hokko:

Jag har mer fritid nu än vad jag brukar ha och känner att det kunde vara kul att lära sig att programmera lite på fritiden istället för att slösa tid på datorspel som jag gör nu. Med andra ord så handlar det mest bara om att jag skulle vilja lära mig något nytt och inte nödvändigtvis något som jag kommer vilja arbeta som i framtiden, om jag tycker om programmeringen kanske jag söker mig till någon utbildning längre framöver.

Det jag undrar lite är om det bra hemsidor med material som passar till nybörjare och om det också finns uppgifter till varje kapitel som man kan sitta o klura med? Jag har hört att python är ett språk som kan vara lämpligt att börja med så är nog det som intresserar mig mest just nu.

Låt oss säga att jag spenderar 3-5 timmar 7 dagar i veckan under ett års tid så borde jag väl ändå kunna få en del kunskaper eller måste man gå på en kurs? Känns som man borde kunna bli duktig som självlärd med hjälp av material online bara att man måste gå en utbildning för att faktiskt få ett jobb?

1. Välj ett valfritt programmeringsspråk.
2. Välj en bra film på Youtube typ av Derek Banas. Han är tydlig och rak på sak.
3. Skaffa GitHub
4. Skaffa en IDE som du kan skriva din kod i + skicka upp allt på din GitHub. Jag rekommenderar Eclipse. Tråkig, men väldigt industriell och beprövad.

Om du undrar vilket språk du ska använda så beror allt på vad du vill göra och hur länge det ska hålla.
Ska du göra något som har med matematik att göra. Titta då på MATLAB.
Ska du göra något som har med maskininlärning att göra. Python eller R.
Ska du göra serverkod som har med allmänna företag att göra. Titta då på Java.
Ska du göra serverkod som har med företag på Windowssidan att göra. Titta då på C#.
Ska du göra något som ska vara supersnabbt. Titta på C.
Ska du göra något som har med grafik att göra. Titta på C++.

Ett tips: Börja helst med C. Sedan bygger du dig uppåt igenom att lära dig C++. Då får du väldigt mycket kunskap om språk allmänt och hur man skriver bra kod. Många börjar med högnivåspråk och skriver kod som drar mycket minne. Om du vill bara skriva kod, så kan du ta så högt högnivåspråk. Varför inte JavaScript. Högre än så kommer man inte.

Med C så kan du i praktiken göra allt från hårdvara, spel, nätverk, program med mera. Visst, det tar lite tid att skriva i C. Men alla C program är alltid perfekt skrivna.

När jag skriver C program så kan jag sitta timmar på att optimera arrayer och tänka på den bästa strukturen för min kod.
C är dock ett skittråkigt språk. Men allt blir perfekt där.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att om man inte börjat i högstadieåldern, så är man chanslös. Tror inte nån kan bli ens en halvdan programmerare om man börjar lära sig efter gymnasieålder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Problemet är väl att om man inte börjat i högstadieåldern, så är man chanslös. Tror inte nån kan bli ens en halvdan programmerare om man börjar lära sig efter gymnasieålder.

Snittåldern i min .NET utbildning är runt 35 så jag hoppas att vi alla blir halvdana programmerare iallafall.

TS Du kan ju fråga dig själv vad du vill uppnå med programmering först och utgå därifrån, har du bråttom så kan du bara hoppa på ett språk nu och det är ju inte hela världen att byta programmeringsspråk, handlar om att lära sig att tänka som en programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Snittåldern i min .NET utbildning är runt 35 så jag hoppas att vi alla blir halvdana programmerare iallafall.

Tveksamt. Programmering är som att lära sig språk. Barn och unga lär sig ett nytt språk utan att anstränga sig. Vuxna lär sig aldrig till perfektion utan kommer alltid att ha en brytning, göra fel och ha ett bristande ordförråd. Naturligtvis gäller det programmering också.

Jobba med det kan man säkert, men jag tvivlar starkt på att man kan göra bra lösningar självständigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

En sak till!

Försök inte bli bäst på alla språk.
Välj ut 2-3 språk och lär dom riktigt bra. Men lär dig ramverken ordentligt!

Min "portfölj" består utav MATLAB, Java, C/C++. Med dessa språk kan jag göra mycket i många ramverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Programmering är som att lära sig språk. Barn och unga lär sig ett nytt språk utan att anstränga sig. Vuxna lär sig aldrig till perfektion utan kommer alltid att ha en brytning, göra fel och ha ett bristande ordförråd. Naturligtvis gäller det programmering också.

Jobba med det kan man säkert, men jag tvivlar starkt på att man kan göra bra lösningar självständigt.

När jag skriver kod så har jag alltid en uppfattning om det jag vill få gjort rent teoretiskt, man behöver inte vara bäst men däremot krävs en god uppfinningsrikedom. Känner man till grunden och är någorlunda inläst på dokumentationen kring de moduler man använder sig av kan man komma ganska så långt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

När jag skriver kod så har jag alltid en uppfattning om det jag vill få gjort rent teoretiskt, man behöver inte vara bäst men däremot krävs en god uppfinningsrikedom. Känner man till grunden och är någorlunda inläst på dokumentationen kring de moduler man använder sig av kan man komma ganska så långt.

Jo. Men de kunskaper och förmågor en 13-åring leker sig fram till på ett sommarlov tar förmodligen 3-4 år av hårda, svettiga studier för en 35-åring.

Klart att hårt slit och eoner av tid kan kompensera för att man är gammal, stel i hjärnan och nästan obildbar, men då ska man orka med det slitet också och inte totalt lacka ur och spy så fort man ser en if-sats resten av livet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men alla C program är alltid perfekt skrivna.

TS:
Programmering handlar inte så mycket om vilket språk man lär sig, de är mer som dialekter. Det riktiga "språket" är att förstå logiken i programmeringen, hur det hänger ihop i grunden.
Ett hett tips är Rust, om du är inne på C-liknande språk.
Annars kan jag rekommendera (Free) Pascal, FPC, ett strukturerat språk som är lätt att ta till sig. Man behöver inte ens fundera på vilken tangent måsvingen sitter på.

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

TS:
Programmering handlar inte så mycket om vilket språk man lär sig, de är mer som dialekter. Det riktiga "språket" är att förstå logiken i programmeringen, hur det hänger ihop i grunden.
Ett hett tips är Rust, om du är inne på C-liknande språk.
Annars kan jag rekommendera (Free) Pascal, FPC, ett strukturerat språk som är lätt att ta till sig. Man behöver inte ens fundera på vilken tangent måsvingen sitter på.

Jag tror inte Rust kommer bli en hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo. Men de kunskaper och förmågor en 13-åring leker sig fram till på ett sommarlov tar förmodligen 3-4 år av hårda, svettiga studier för en 35-åring.

Klart att hårt slit och eoner av tid kan kompensera för att man är gammal, stel i hjärnan och nästan obildbar, men då ska man orka med det slitet också och inte totalt lacka ur och spy så fort man ser en if-sats resten av livet.

Jag tror man måste vara passionerad, finna det intressant att skriva kod och lösa problem. Givetvis är viljan en stor del i det hela.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats iaf. Hade velat ha nån att lära mig av.
Men hoppas att du lyckas.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo. Men de kunskaper och förmågor en 13-åring leker sig fram till på ett sommarlov tar förmodligen 3-4 år av hårda, svettiga studier för en 35-åring.

Klart att hårt slit och eoner av tid kan kompensera för att man är gammal, stel i hjärnan och nästan obildbar, men då ska man orka med det slitet också och inte totalt lacka ur och spy så fort man ser en if-sats resten av livet.

Mja. Nu är jag nog inte lika smart som när jag var 18, men det som hindrar mest är nog ändå allt annat i livet, barn(familj), arbete, etc. Tänker inte utveckla den diskussionen, men en av de bästa programmerare jag känner började när han var kring 35-40, både med egenutvecklad programvara och senare som anställd på stora företag med ytterst kvalificerad programmering. Då var han sedan tidigare matematiker på doktorsnivå, vilket säkert hjälpte. Programmering är ett brett fält av kunskaper och tillämpningar, ofta är det väl så viktigt att vara bra på algoritmer och att strukturera upp problem och lösningar som att hacka bitar i något hårdvaruregister nånstans.

Men det viktigaste är, som nog nämnts, intresse. Det kan inte helt kompensera för (o)förmågor såklart, men kan bidra till att man gör något utöver vad som krävs och att kunskaperna blir bredare än hos den som bara klarar programmeringskurserna (om än med höga betyg) utan att göra något därutöver.

Kan tillägga att jag även känner många som började programmera på högstadiet, och av omgivningen klassades som "grymma", då de ju lärde sig snabbt och hade mycket tid att lägga på programmeringen. Men de nådde sin topp mycket tidigare, i meningen att de inte hade kapaciteten för högskolestudier. Känner även flera som börjat programmera först när de börjat civilingenjörsutbildning eller liknande och nu försörjer sig som programmerare, anställda eller egna.

Om TS kan lägga den tid som nämns i trådstarten kommer hen antingen att bli en bra programmerare, eller inte ha fallenheten för det. Kan inte skada att prova, om inget annat försakas på vägen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag tror inte Rust kommer bli en hit.

Baserat på vad?

Jag tror definitivt att Rust kommer att bli stort. På tok för många program skrivna i bland annat (och kanske framför allt) C och C++ har enorma säkerhetsproblem, säkerhetsproblem som Rust inte tillåter kompilering av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Programmering är som att lära sig språk. Barn och unga lär sig ett nytt språk utan att anstränga sig. Vuxna lär sig aldrig till perfektion utan kommer alltid att ha en brytning, göra fel och ha ett bristande ordförråd. Naturligtvis gäller det programmering också.

Jobba med det kan man säkert, men jag tvivlar starkt på att man kan göra bra lösningar självständigt.

Jag skulle inte säga att programmering och språkkunskaper är snarlika. Det svåraste med att lära sig nya språk är att få till uttalet och detta är inget problem i programmering.

Det handlar mest om logiskt tänkande och förmågan att kunna se mönster. Med rätt förutsättningar och intresse tror jag inte att det spelar någon roll när man börjar.

Det svåra med programmering är att lära sig att "tänka rätt".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag skulle inte säga att programmering och språkkunskaper är snarlika. Det svåraste med att lära sig nya språk är att få till uttalet och detta är inget problem i programmering.

Jag skrev inte att det är samma sak (fast grammatikdelen av språk överlappar delvis), men inlärningmönstret och förmågan är lika. Man lär sig lätt och snabbt som ung, medan man som äldre har ett mycket tuffare jobb framför sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Köp en fet kurs på udemy är mitt tips.

De hade rea igår, köpte en fet kurs för 12€. Kommer säkert liknande rea på BF.
Det är ju en perfekt början på eventuell ny karriär/hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

De hade rea igår, köpte en fet kurs för 12€. Kommer säkert liknande rea på BF.
Det är ju en perfekt början på eventuell ny karriär/hobby.

Udemy har på riktigt "rea" en gång i veckan minst så blir aldrig lurad att betala vad de låtsas är fullpris. Vänta några dagar så kommer du kunna få vilken kurs som helst för runt $12.

Samma gäller om man ska köpa böcker på Manning, de har rea typ hela tiden så köp aldrig fullpris. När man kommit igång med kodandet på Udemy så tycker jag att Manning har riktigt bra böcker som är lite mer avancerade och som man kan läsa direkt på deras sida som kommer ihåg vart du var sist och andra små hjälpgrejer. Udemy är grymt men de flesta kurser riktar sig mot folk som verkligen inte kan något så det blir mycket repitition efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Udemy har på riktigt "rea" en gång i veckan minst så blir aldrig lurad att betala vad de låtsas är fullpris. Vänta några dagar så kommer du kunna få vilken kurs som helst för runt $12.

Samma gäller om man ska köpa böcker på Manning, de har rea typ hela tiden så köp aldrig fullpris. När man kommit igång med kodandet på Udemy så tycker jag att Manning har riktigt bra böcker som är lite mer avancerade och som man kan läsa direkt på deras sida som kommer ihåg vart du var sist och andra små hjälpgrejer. Udemy är grymt men de flesta kurser riktar sig mot folk som verkligen inte kan något så det blir mycket repitition efter ett tag.

Inte förvånad över att de har rea ofta.
Nyttig info om deras kurser och hur man kan ta sig vidare, bra att veta inför framtiden. Jag börjar ju på i princip noll så på så sätt så är det ju lovande

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Jag har mer fritid nu än vad jag brukar ha och känner att det kunde vara kul att lära sig att programmera lite på fritiden istället för att slösa tid på datorspel som jag gör nu. Med andra ord så handlar det mest bara om att jag skulle vilja lära mig något nytt och inte nödvändigtvis något som jag kommer vilja arbeta som i framtiden, om jag tycker om programmeringen kanske jag söker mig till någon utbildning längre framöver.

Det jag undrar lite är om det bra hemsidor med material som passar till nybörjare och om det också finns uppgifter till varje kapitel som man kan sitta o klura med? Jag har hört att python är ett språk som kan vara lämpligt att börja med så är nog det som intresserar mig mest just nu.

Låt oss säga att jag spenderar 3-5 timmar 7 dagar i veckan under ett års tid så borde jag väl ändå kunna få en del kunskaper eller måste man gå på en kurs? Känns som man borde kunna bli duktig som självlärd med hjälp av material online bara att man måste gå en utbildning för att faktiskt få ett jobb?

Det finns ju en hel del distanskurser att läsa på högskolor/universitet. De brukar vara ganska grundliga och har dessutom fördelen att du kan lägga det på CVt efteråt. Om du tänkt att börja jobba som programmerare så behöver du något som backar upp att du är kan programmera. En hel utbildning är en väg att gå, annars behöver du förmodligen ha en ganska fet profil på Github med alla projekt du har bidragit till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Värt att investera i kursmaterial, säg att du får bättre kvalité för en kurs som kostar 399 kr / mån så kommer du få det betalt tillbaka x 100 när du väl skaffar ett jobb senare. Att investera i sin framtid är lätt värt det, pengar här bör inte spela ngn större roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Programmering är som att lära sig språk. Barn och unga lär sig ett nytt språk utan att anstränga sig. Vuxna lär sig aldrig till perfektion utan kommer alltid att ha en brytning, göra fel och ha ett bristande ordförråd. Naturligtvis gäller det programmering också.
<klipp>

Jämförelsen haltar som låghalt kamel. Det är inte vilket språk du använder som spelar roll när du lär dig programmering, det är hur du använder ditt sinne för logik och struktur samt givetvis abstrakt tänkande in extremis.

Sedan är det en vanlig fördom att barn har lätt för att lära sig språk. Det har dom inte alls. Dom lägger ner ett jävla jobb för att lära sig ett nytt språk. Lärare som jobbar med sådant ser hur jobb dom lägger ner. Vuxenvärlden har dålig koll på detta, mycket därför att de stackars barnen är så beroende av sina föräldrar och vet inte bättre än att göra så gott de kan.

Sedan kan din logik användas på vilken inlärning som helst. Vad du säger blir då att är man inte fullärd vid 18 så är loppet kört. Jag kan bara säga att jag visste inte mycket vid 18. Jag trodde säkert vid 18 att jag visste allt men så var det inte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det helt står och faller på om man tycker att det är roligt att programmera eller ej (precis som med allt annat). Oavsett ålder.

Så testa nåt enkelt som learnpython.org (med reservation för felstavning) först:)