Apple nekas uppskov – måste införa extern betalning i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bra!

Apple är ett riktigt skitföretag!

Hej.

Det får du absolut tycka och utrycka, och undvika Apples produkter och tjänster.

Det jag vänder mig emot är att vad någon utanför Apple tycker ska tvinga de innanför Apple att tycka / göra likadant.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Kan du utveckla situationen lite i ditt resonemang ovan? Just nu låter det bara som om du säger emot dig själv. Att försätta sitt företag i konkurs är ett val man gör, eller hur? Att "ge upp" är att välja.

Långivarna kan sätta din firma i konkurs.

Säg att det där jättebolaget köper upp banken och återkallar lån/krediter, eller som sagt att de förstör i leverantörsledet...

Permalänk
Medlem

Är mycket bra att det kommer att finnas alternativ ja stort plus för det.

Men samtidigt så lär ju andelen apps som är scams öka rejält på App Store nu.
Framförallt efter som Apple användare är ganska vana vid att att det har funnits en viss del kontroll och säkerhet via App Store med Apple Pay, Och där av inte är de vana vid att göra den där lilla extra kollen innan man lämnar ut sitt kor nummer till en app i Googles store. Något som Android användare är mer vana vid att göra.

Man kanske skulle ha någon kompromiss där med en utökad kontroll och verifiering av Appar och företaget/individen bakom Appen innan den tillåts att åsidosätta Apple Pay och köra med externa betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad menar du egentligen? Om företagen får agera fritt leder det till kontroll av leverantörsledet och har de en viktig komponent i det ledet eller bildar kartell så kan inte det där konkurrerande företaget längre tillverka några varor så fort det resursstarka bolaget går sig för.

Vid konkurs sälja sedan resterna för att täcka då mycket av skulderna som möjligt.

Vad jag menar är att om de som äger ett visst företag inte vill sälja sitt företag, då kan inte bjässen köpa det företaget — hur mycket pengar de än har.

Om sen den stora bjässen kör med oschyssta metoder UTANFÖR sitt företag så är det värt att låta en domare titta på saken . I det här fallet är det INNANFÖR sitt företag, den egna produkten / tjänsten, som en domare dikterar hur den ska fungera.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men det det handlar om är väl att Apple förbjuder att man går runt det, medans man med Google har möjlighet att ta betalt öven utanför appen, vilket känns högst rimligt att få göra om båda nu tar 30% i avgift.

Hej Ozzed.

Varför jag försvarar Apple har inte att göra med 30%. Jag väljer att prioritera att köpa 30% dyrare appar genom att välja Apple som plattform. Om jag hade så ont om pengar att jag inte hade råd med dessa 30% så kunde jag välja en enklare plattform, Androidmobiler t ex.

Det handlar snarare om att Apple har en plattform som är ren från så mycket skit som finns på andra plattformar. DET är jag villig att betala extra för. DET är det som sabbas när folk klagar utan att förstå vad det handlar om, och domare med lika lite förståelse sen går in och bestämmer. Det sabbar för SÅ många som gillar plattformen.

Det FINNS ju alternativa plattformar med öppenhet och valfrihet. VARFÖR ska folk förstöra för oss som gillar Apple? Det är så otroligt svårt för mig att förstå och acceptera.

Du säger det ju själv: "... medans man med Google har möjlighet att ta betalt öven utanför appen". Ja men VÄLJ Googles plattform då menar jag. Förstör inte för oss som gillar Apples plattform som den är.

Är du med på resonemanget?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag påminner bara om Mannesmann D2 och Vodafone kampen. Mannesmann gick bra som bara den och trots allt gick Vodafone in med sin finanskraft och köpte upp aktier tills Mannesmann var historia. Hostile takeover.
Så visst kan du bli uppköpt mot din egen vilja, även när det går bra för dig.

Och ja, 30% är ganska mycket att ta bara för att ha apps på sin platform.
Det är kunden i slutändan som förlorar, för att app utvecklaren behöver plussa på det på in-app köp via Apple.

Sen är det inte alla app utvecklare som sitter hemma i egen villa i glesbygden ensamma som har en app i Apples app store som kan tåla att pröjsa 30% till Apple.
Vissa app utvecklare har anställda, betalar hyror och annat personal och infrastruktur, och dom måste se till att ROI fungerar och då är 30% att räkna bort en jäkligt stor summa skall du veta.

Andra handelsplattformer tar mycket mindre betalt.
Jag säger bara Ebay, Amazon och andra. Där rör sig avgiften mellan 5 och 10%. Apple tar det tredubbla av deras max provision.
Så visst får man tycka det är mycket med 30%.

Snälla, du säger emot dig själv. Aktieägarna är ägare av företaget. Om aktieägarna säljer sina aktier så är företaget alltså delvis till salu, upp till den nivå av aktier som säljs. Fattar du?

Ingen kan köpa mitt företag för jag säljer inte aktierna. Det är skillnaden.

Om 30% är för mycket ligger i säljarens beslut, som väljer vilken plattform hen vill sälja via. Som konsument ser du inte detta alls. En konsument förlorar inte ett dyft eftersom om konsumenten inte vill ha appen så köper den helt enkelt inte appen.

För ett företag med anställda och höga kostnader kan det vara läge att sälja sin tjänst via en annan plattform eller att bara sälja den på ett annat sätt. Man måste inte använda Apples App Store för att göra sin tjänst tillgänglig på Apples plattform. Inte betalar SweC 30% till Apple när vi betalar för att lägga upp en annons här på SweC?

Du får absolut tycka att 30% är mycket. Jag försvarar dig att du ska få tycka så. Men jag försvarar inte att för att någon tycker så så ska minsann Apple tvingas att rätta sig efter vad denne tycker. Det är att gå över gränsen, tycker jag.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vad jag menar är att om de som äger ett visst företag inte vill sälja sitt företag, då kan inte bjässen köpa det företaget — hur mycket pengar de än har.

Om sen den stora bjässen kör med oschyssta metoder UTANFÖR sitt företag så är det värt att låta en domare titta på saken . I det här fallet är det INNANFÖR sitt företag, den egna produkten / tjänsten, som en domare dikterar hur den ska fungera.

Nej nu förstår du nog inte konkurrenslagar och hur det skulle fungera om de inte fanns. Konkurrenslagen gäller både internt och utanför, det beror helt på vad beslutet ger för effekt. Säg att de köper upp en viktig del i leverantörsledet eller att de köper upp banken och på så sätt tvingar konkurrenten i konkurs genom att se till så komponenter inte får levereras eller lånen återkallas, är de ägare så påverkar de inte ens utomstående parter som också är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Långivarna kan sätta din firma i konkurs.

Säg att det där jättebolaget köper upp banken och återkallar lån/krediter, eller som sagt att de förstör i leverantörsledet...

Hej.

Om man har lån så är man inte fri, det gäller även privatpersoner. Då behöver man sköta sig för att inte mista sitt företag eller sin privatekonomi. Säg den långivare som skulle försöka försätta en kunds företag, som sköter betalningarna, i konkurs? Wtf? Långivaren tjänar ju sitt levebröd bl a på denna kund.

Om ett jättebolag köper en bank och plötsligt eller av någon outgrundlig anledning återkallar lån / krediter för en eller flera konkurrenter, tror du inte att en vass domare, med lämplig konkurrenslagstiftning under armen, tar och tittar lite närmare på det fallet då?

Vad har detta förresten med domen mot Apple att göra?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hej Ozzed.

Varför jag försvarar Apple har inte att göra med 30%. Jag väljer att prioritera att köpa 30% dyrare appar genom att välja Apple som plattform. Om jag hade så ont om pengar att jag inte hade råd med dessa 30% så kunde jag välja en enklare plattform, Androidmobiler t ex.

Det handlar snarare om att Apple har en plattform som är ren från så mycket skit som finns på andra plattformar. DET är jag villig att betala extra för. DET är det som sabbas när folk klagar utan att förstå vad det handlar om, och domare med lika lite förståelse sen går in och bestämmer. Det sabbar för SÅ många som gillar plattformen.

Det FINNS ju alternativa plattformar med öppenhet och valfrihet. VARFÖR ska folk förstöra för oss som gillar Apple? Det är så otroligt svårt för mig att förstå och acceptera.

Du säger det ju själv: "... medans man med Google har möjlighet att ta betalt öven utanför appen". Ja men VÄLJ Googles plattform då menar jag. Förstör inte för oss som gillar Apples plattform som den är.

Är du med på resonemanget?

Med samma resonemang skulle man kunna säga "Ja men välj appar som inte är skit då om du inte vill ha skit, det finns ingen som tvingar dig att installera de dåliga apparna", och jag tvivlar på att alla miljoner dollar de får in på sitt prispåslag som tills nu inte varit tillåtet att gå runt går direkt in i någon slags kvalitetssäkringssystem som ser till att hålla plattformen "ren" som du säger. Så jag förstår ditt resonemang men tycker du har fel när du automagiskt drar likhetstecken mellan att du tycker plattformen är "ren" och att Apple får bättre betalt.

Finns ju exempel på appar där månadskostnaden för ett abonnemang blivit 30% dyrare i Apstore kontra Google Play just på grund av detta. Men sålänge det inte innebär att jag som slutanvändare får 30% mer värde för att jag betalar 30% mer så ser jag ingen nytta med det.

Apple är ingenting utan alla som utvecklar för deras platformar så att de ska straffbeskatta dem på det här sättet känns väldigt bakvänt, och det tycker ju också domstolen.

Men nu verkar de ju tvingas att tillåta köp utan påslaget oavsett överklagan, så då får vi väl se om det blir massa skit i apstore (som man fortfarande kan låta bli om man inte gillar det.)

Hela historien påminner om när Internet var "nytt" och Posten hade på förslag att ta betalt för e-Post för att deras inkomster från frimärken skulle minska. Visst får man mer skit per e-post än per snigelpost, ingen tvekan om det, och många som skickar spam hade förmodligen låtit bli om det fanns "frimärken" för e-post, men det betyder ju inte att det är rätt och rimligt av Posten att ta ut en avgift för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är nästan skrämmande att se vissa gå ut och försvara att företag utnyttjar kunder genom dominant marknadsposition. Den logiska förlängningen av det resonemanget blir en väg till en mycket dyster framtid.

Det framstår än mer konstigt i det här fallet när man inser att all funktionalitet som existerar på plattformen just nu kan finnas kvar och det bara tillåts att man också accepterar extern betalning. Apple har extremt bra vinster från Appstore så de ligger långt över vad de behöver för underhåll och utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är nästan skrämmande att se vissa gå ut och försvara att företag utnyttjar kunder genom dominant marknadsposition. Den logiska förlängningen av det resonemanget blir en väg till en mycket dyster framtid.

Det framstår än mer konstigt i det här fallet när man inser att all funktionalitet som existerar på plattformen just nu kan finnas kvar och det bara tillåts att man också accepterar extern betalning. Apple har extremt bra vinster från Appstore så de ligger långt över vad de behöver för underhåll och utveckling.

Jag håller med, Googles dominanta position är skrämmande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej nu förstår du nog inte konkurrenslagar och hur det skulle fungera om de inte fanns. Konkurrenslagen gäller både internt och utanför, det beror helt på vad beslutet ger för effekt. Säg att de köper upp en viktig del i leverantörsledet eller att de köper upp banken och på så sätt tvingar konkurrenten i konkurs genom att se till så komponenter inte får levereras eller lånen återkallas, är de ägare så påverkar de inte ens utomstående parter som också är ett alternativ.

Vi kan väl lämna det åt sidan vad som skulle hända utan konkurrenslagar eftersom de nu finns ..

Inte för att låta bekväm men jag vill gärna prata mer om domen i sig, inte så mycket om vad som händer när en bjässe köper en bank, terminerar lån och försöker försätta företag i konkurs.

Är liksom rätt säker på att jag skulle tycka illa om Apples agerande om de gjorde så, om det var det du ville höra?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med, Googles dominanta position är skrämmande

Det finns ett flertal företag som är problematiska och som är i stort behov av att regleras. Det kan dock tolkas som du bara tycker det rör ett företag då du bara nämner ett som dessutom inte är vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vi kan väl lämna det åt sidan vad som skulle hända utan konkurrenslagar eftersom de nu finns ..

Inte för att låta bekväm men jag vill gärna prata mer om domen i sig, inte så mycket om vad som händer när en bjässe köper en bank, terminerar lån och försöker försätta företag i konkurs.

Är liksom rätt säker på att jag skulle tycka illa om Apples agerande om de gjorde så, om det var det du ville höra?

Vill inte höra någonting utan du gav dig in i en diskussion om hur det skulle vara utan konkurrenslagar. Bevisligen gäller konkurrenslagarna Apple, och de har flera konkurrerande tjänster i sin i sin butik att det nu är viktigt att de inte får styra betallösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns ett flertal företag som är problematiska och som är i stort behov av att regleras. Det kan dock tolkas som du bara tycker det rör ett företag då du bara nämner ett som dessutom inte är vad tråden handlar om.

Det mesta i ditt inlägg kunde läsas som att det var angående Google istället för Apple, bara ville få det sagt.

Jag tycker det är jobbigt att inse att så få bolag kontrollerar det mesta om vår vardag, alla är dåliga på sina sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hej Ozzed.

Varför jag försvarar Apple har inte att göra med 30%. Jag väljer att prioritera att köpa 30% dyrare appar genom att välja Apple som plattform. Om jag hade så ont om pengar att jag inte hade råd med dessa 30% så kunde jag välja en enklare plattform, Androidmobiler t ex.

Det handlar snarare om att Apple har en plattform som är ren från så mycket skit som finns på andra plattformar. DET är jag villig att betala extra för. DET är det som sabbas när folk klagar utan att förstå vad det handlar om, och domare med lika lite förståelse sen går in och bestämmer. Det sabbar för SÅ många som gillar plattformen.

Det FINNS ju alternativa plattformar med öppenhet och valfrihet. VARFÖR ska folk förstöra för oss som gillar Apple? Det är så otroligt svårt för mig att förstå och acceptera.

Du säger det ju själv: "... medans man med Google har möjlighet att ta betalt öven utanför appen". Ja men VÄLJ Googles plattform då menar jag. Förstör inte för oss som gillar Apples plattform som den är.

Är du med på resonemanget?

Personligen gillar jag Apples produkter men tycker det är orimligt att Apples monopolbutik ska ha rätt att kräva vilken marginal som helst.

Värt att ha i åtanke är också att det är utvecklarna som de facto betalar avgiften, inte användarna.

Sen tror jag att beslutet kan förbättra användarvänligheten eftersom beslutet förmodligen kommer innebära att utvecklare faktiskt gör det möjligt att skaffa prenumerationer, jämfört med nu där det i många fall inte är möjligt. Vi måste väl ändå kunna enas om att en annan betalningsmetod är bättre än ingen betalningsmetod alls?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Snälla, du säger emot dig själv. Aktieägarna är ägare av företaget. Om aktieägarna säljer sina aktier så är företaget alltså delvis till salu, upp till den nivå av aktier som säljs. Fattar du?

Ingen kan köpa mitt företag för jag säljer inte aktierna. Det är skillnaden.

Om 30% är för mycket ligger i säljarens beslut, som väljer vilken plattform hen vill sälja via. Som konsument ser du inte detta alls. En konsument förlorar inte ett dyft eftersom om konsumenten inte vill ha appen så köper den helt enkelt inte appen.

För ett företag med anställda och höga kostnader kan det vara läge att sälja sin tjänst via en annan plattform eller att bara sälja den på ett annat sätt. Man måste inte använda Apples App Store för att göra sin tjänst tillgänglig på Apples plattform. Inte betalar SweC 30% till Apple när vi betalar för att lägga upp en annons här på SweC?

Du får absolut tycka att 30% är mycket. Jag försvarar dig att du ska få tycka så. Men jag försvarar inte att för att någon tycker så så ska minsann Apple tvingas att rätta sig efter vad denne tycker. Det är att gå över gränsen, tycker jag.

Mannesmanns ledning var visst emot at bli uppköpt av Vodafone. Det var aktieägarna, framförallt investment bolag som sålde sina paket när erbjudandet att köpa till högre pris kom.
Mannesmanns ledning själva var emot och dom är/var ju valda ...
Så nej, jag säger inte emot mig själv. Det är bara det du interpreterar in.

Apple har en rätt så stor andel av den totala app distributionen på den sammanlagda marknaden och då är det klart att om denne tom monopoliserar sina in-app köp, har man som utvecklare nästan inget annat val på gott och ont att gå med på deras villkor om man nu vill delta i deras marknad som utgör en stor andel av den totala marknaden.
Deltar du inte, är du i prinsip utesluten av en marknad pga villkor som finansiellt inte går ihop sig om inte du lägger det på på kundens slutpris.
Vad Apple gör är att utnyttja deras monopol genom att utesluta att app utvecklare kan realisera in-app köp utanför apples eco system.
Har du växt dig tillräckligt stor så app utvecklare har svårt att undvika dig utan att gå miste omen stor del av den totala marknaden, har du att följa vissa anti-monopol regler. Och det är just det Apple inte har gjort.

"Man måste inte använda Apples App Store för att göra sin tjänst tillgänglig på Apples plattform. Inte betalar SweC 30% till Apple när vi betalar för att lägga upp en annons här på SweC?"
Snälla du, det är helt olika saker du pratar om just nu.

Kombinationen av marknadsandelen Apples App store har och dessa 30% plus att du inte får erbjuda alternativa betalningsmetoder inom appen är vad många retar sig på. Det är utnyttjandet av monopol.

Amazon tex har en monopolställning inom online handeln som gör att man som små butik som vill sälja via nätet har svårt att få den räckvidden utan Amazon som man behöver för att det ska gå runt. Men har du lyckats få fram och sälja en produkt via Amazon som går bra, kommer Amazon så småningom kräva att du kartlägger din inköpskälla samt priser. Dröjer sen inte alls länge till Amazom börjar sälja samma produkt till mestadels lägre pris och därmed utkonkurrerar dig på sin egen platform.
Sånt händer om företag blir för mäktiga genom sin marknadsbehärskande ställning.
Under denna kategori faller både Amazon och Apple på sina sätt och vis.
Apple hade inte kunnat göra som dom gör om det hade funnits alternativa app stores till iOS.

Jag har sällan varit med om någon som försvarar monopolistiska beteenden som du gör. Vilka motivationer som ligger bakom det vet jag inget om men det är så uppenbar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Å andra sidan så hämmar Apple utveckling med tanke på hur mycket dom tar betalt för andras produkter.

Med tanke på att App Stores appar håller högst standard så går de argumentet inte hem.
Sen är de lite som att Philips skulle gå in på elgigangten och gnälla om att butiken själv vill bestämma prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det mesta i ditt inlägg kunde läsas som att det var angående Google istället för Apple, bara ville få det sagt.

Jag tycker det är jobbigt att inse att så få bolag kontrollerar det mesta om vår vardag, alla är dåliga på sina sätt

Ja, det är klart det kan göras det eftersom jag skrev om företag i obestämd pluralform, snarare än riktat till företaget tråden handlar om. Det syftade till flera företag, inte bara Apple och Google.

De enorma företagen har absolut extremt mycket inflytande på alla möjliga nivåer så man får hoppas att regeringar och unioner fortsätter se till att begränsa privatsektorns makt till rimliga nivåer. Dock något mycket lättare sagt än gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag har ett tips till dig:
Lär dig om marknadsekonomi .. och läs sedan igen vad du skrev här ovan.
I all välmening.

Lite svårt att tillämpa marknadsekonomiska argument när Apple är marknaden i det här fallet. Det blir ytligt och oärligt. Vem som helst borde kunna se att den påstådda valmöjligheten för utvecklare är högst tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jobba hårt och spara flitigt så slipper du snegla avundsjukt på kompisarna, så har du snart också råd med en ordentlig lur.

Du verkar jobba på fel ställe. Har inte betalat en krona för varken mobil eller abonnemang en dag i mitt yrkesliv.

Har Apple av en enda anledning, Det fanns stöd för carplay till bilen jag har medan det ej fanns det för android auto.

Ont så är 30% påslag alldeles för mycket, apples store i sig är ingenting utan apparna som externa utvecklare bidrar med. 5-10% till Apple för distribution är betydligt mer rimligt. Det går ingen nöd på Apple vilket drygt 57 miljarder USD i vinst för 2020 vittnar om.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ont så är 30% påslag alldeles för mycket, apples store i sig är ingenting utan apparna som externa utvecklare bidrar med. 5-10% till Apple för distribution är betydligt mer rimligt. Det går ingen nöd på Apple vilket drygt 57 miljarder USD i vinst för 2020 vittnar om.

Ponera att du startar ett företag. Det är inom tech. Först är folk skeptiska till dig, men sen släpper du en produkt som anses banbrytande och förändrar spelläget totalt. Sen ytterligare en sådan produkt. Du hyllas och säljer allt mer. Du startar nu en affär som binder dessa produkter samman - vilket uppskattas utav såväl konsumenter som utvecklare som nu vill ta del utav ditt nätverk. Vilket du såklart låter dem få, till en kostnad av låt oss säga 15% av det de säljer för. Vilket de går med på, eftersom din plattform är så stor och inflytelserik. Att inte finnas hos dig är att inte finnas alls. Men nu kommer kritiken: dina 15% anses för girigt av någon på internet - som nu kräver att du sänker dina vinstmarginaler till högst 5%. Det går ju ändå så bra för dig så det har du råd med!

Fråga: vem har nu tolkningsföreträde i situationen? Kryssa i endast ett svar.

[ ] Jag som startat, utvecklat och drivit företaget och vill se det blomstra så gott det går!

[ ] Någon random hater på internet som tror att ett företag har som mål att tjäna så lite som möjligt och att marknaden styrs av en osynlig gräns där det plötsligt kan gå för bra och inte efter marknadens intresse i det du gör.

Permalänk
Medlem

@Levandebild: Problemet är inte hur mycket de tar (bara köp som har 30 % ej prenumerationer som sjunker till 15 % efter ett år) utan att de inte får använda andra lösningar eller ens berätta om att det går att betala via deras hemsidor. Samtidigt är det inte ett säkerhetsproblem då fysiska varor alltid fått säljas utan kommission genom att ange kortuppgifter osv i appen.

Att detta verkligen blir ett problem är för att Apple har konkurrerande tjänster när det gäller böcker, musik, film och spel. De har speciella regler för grejer som konkurrerar med deras egna tjänster. Enda sättet att inte snedvrida konkurrensen blir då att tillåta andra betallösningar. De mindre eftergifter de gjort ger ändå deras egna tjänster för stor otillbörlig konkurrensfördel.

Sen får han tycka att 30 % är för mycket, hade andra betallösningar erbjudits hade de någon gång behövt justera sina avgifter. Avgift för distribution tar de inte och behöver inte ta, men är ju helt ok om de så börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ponera att du startar ett företag. Det är inom tech. Först är folk skeptiska till dig, men sen släpper du en produkt som anses banbrytande och förändrar spelläget totalt. Sen ytterligare en sådan produkt. Du hyllas och säljer allt mer. Du startar nu en affär som binder dessa produkter samman - vilket uppskattas utav såväl konsumenter som utvecklare som nu vill ta del utav ditt nätverk. Vilket du såklart låter dem få, till en kostnad av låt oss säga 15% av det de säljer för. Vilket de går med på, eftersom din plattform är så stor och inflytelserik. Att inte finnas hos dig är att inte finnas alls. Men nu kommer kritiken: dina 15% anses för girigt av någon på internet - som nu kräver att du sänker dina vinstmarginaler till högst 5%. Det går ju ändå så bra för dig så det har du råd med!

Fråga: vem har nu tolkningsföreträde i situationen? Kryssa i endast ett svar.

[ ] Jag som startat, utvecklat och drivit företaget och vill se det blomstra så gott det går!

[ ] Någon random hater på internet som tror att ett företag har som mål att tjäna så lite som möjligt och att marknaden styrs av en osynlig gräns där det plötsligt kan gå för bra och inte efter marknadens intresse i det du gör.

Alternativ två är det enda rimliga.
Eller du kanske tycker att man inte ska ha någon lagstiftning alls?

Hur hade du sett på det hela om Visa och Mastercard började ta 30% transaktionsavgift istället för typ 2% som nu?
Tror du att det hade varit bra för marknaden eller ska man tillåta det?

Det var ju bra för Martin Shkreli att köpa upp olika mediciner och öka priserna kraftigt, är detta något som är dåligt?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Alternativ två är det enda rimliga.
Eller du kanske tycker att man inte ska ha någon lagstiftning alls?

Hur hade du sett på det hela om Visa och Mastercard började ta 30% transaktionsavgift istället för typ 2% som nu?
Tror du att det hade varit bra för marknaden eller ska man tillåta det?

Det var ju bra för Martin Shkreli att köpa upp olika mediciner och öka priserna kraftigt, är detta något som är dåligt?

Visa/MasterCard/AMEX o.s.v. har sina kortavgifter reglerade i lag, max 0,2 % för debitkort och max 0,3 % för kreditkort. Sen tar betaltjänstleverantörerna mer men handlarna får inte ta ut några avgifter från konsumenten. Stora företag betalar några ören när du handlar för tusenlappar, kontanthantering kostar betydligt mer (och är ju ett alternativ för de som vill).

Bankerna har klagat på kombinationen Visa/MasterCard och ApplePay, men det är ju deras rätt att förhandla och inget som behöver lagstiftas. I butiken löser det mycket av problemen bara programmakarna får kommunicera med sina kunder och erbjuda andra betallösningar, vilket är varför vi kommit hit. Apples egna appar har ju inte de restriktionerna de sätter på andras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Alternativ två är det enda rimliga.
Eller du kanske tycker att man inte ska ha någon lagstiftning alls?

Hur hade du sett på det hela om Visa och Mastercard började ta 30% transaktionsavgift istället för typ 2% som nu?
Tror du att det hade varit bra för marknaden eller ska man tillåta det?

Det var ju bra för Martin Shkreli att köpa upp olika mediciner och öka priserna kraftigt, är detta något som är dåligt?

Så du tror på allvar att antingen så har lekmän på internet makten, eller så finns det inga lagar öht? Skrattretande.

Nu finns det visserligen redan lagstiftning om detta, men låt oss anta att de fick sätta siffran i vilken nivå de ville. De drar till med dina 30% och förväntar sig otroliga vinstökningar redan omgående. Istället överöses de av mail, telefonsamtal och whatnot där kunder vill avsluta sina kort/konton hos dem - för plötsligt finns ingen rimlighet för de flesta att handla med ett sådant kort. Deras relevans på marknaden skulle sjunka fortare än Titanic.

Mediciner anser jag vara någonting helt annat. Där finns det en helt annan moralisk snårighet som lätt blir becksvart. Att hunsa svårt sjuka människor och sätta dem på ruinens brant för att de är i desperat behov av någonting - vilket tyvärr är mångas verklighet i framförallt USA. Så där kan jag tycka att människans välmående och säkerhet måste få stå över den fria marknaden. Men det är på liv och död vilket är långt ifrån fallet med Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Detta biter folk i röven. Apple har tagit fram sin plattform = kostar pengar. Utvecklare säljer appar därigenom självfallet vill Apple har ersättning som att dom står för plattformen.
Men men developer licensen lär öka nu istället vilket kommer leda till färre gratis appar.
Idag kostar den 1000kr per år men som sagt lär öka.

Ja det är bara kolla på google som har gått i konkurs.
Finns inte en enda smart människa anställd på äpplet som kan lösa detta.
Jag och min utvecklarfamilj går redan på knäna för att vi betalar googleskatten.
Allt är över.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Levandebild: Problemet är inte hur mycket de tar (bara köp som har 30 % ej prenumerationer som sjunker till 15 % efter ett år) utan att de inte får använda andra lösningar eller ens berätta om att det går att betala via deras hemsidor. Samtidigt är det inte ett säkerhetsproblem då fysiska varor alltid fått säljas utan kommission genom att ange kortuppgifter osv i appen.

Att detta verkligen blir ett problem är för att Apple har konkurrerande tjänster när det gäller böcker, musik, film och spel. De har speciella regler för grejer som konkurrerar med deras egna tjänster. Enda sättet att inte snedvrida konkurrensen blir då att tillåta andra betallösningar. De mindre eftergifter de gjort ger ändå deras egna tjänster för stor otillbörlig konkurrensfördel.

Sen får han tycka att 30 % är för mycket, hade andra betallösningar erbjudits hade de någon gång behövt justera sina avgifter. Avgift för distribution tar de inte och behöver inte ta, men är ju helt ok om de så börjar.

Fast många här verkar ju ha problem med att Apple tar just 30% på sin appförsäljning - men att det är samma nivå som Google tar verkar inte röra många i ryggen. Vilket gör det tydligt: det är inte deras priser som är problemet, utan hur inboxade många är i sitt Apple-förakt.

Men nu är det ju just detta som ändrats, och anledningen till att den här tråden existerar, att de enligt domstolsbeslut måste kunna använda externa lösningar och hänvisa vidare till utvecklares hemsidor (så t.ex. Netflix och Spotify kan kringgå att betala mer till Apple) så det är ju redan ur världen uppenbarligen. Men själv tycker jag det är upp till affärens ägare hur de ska ta betalt. Visa/Mastercard/AMX är ju standard men du kanske blev upprörd när massvis utav affärer, restauranger/caféer och biografer samt kollektivtrafik slutade ta kontanter? Det är ju nästan som det är upp till affärerna och inte dig som kund hur de väljer att ta betalt.

Visst får man det, men när argumentet är "de tjänar så bra ändå" visar man bara hur lite en förstår om världen och marknaden. Det är som jag skulle uttrycka att jag tycker en Ferrari kostar en halv miljon för mycket för det är vad bilar kostar. Har jag rätt till det, enligt yttrandefriheten? Ja, självklart. Är det därför per automatik en speciellt initierad och verklighetsförankrad åsikt speciellt relevant för mänskligheten och marknaden? Nej. Tycker alltså bara att man kan lyfta diskussionen istället för att dra ned den med massa dravel som antagligen bottnar i just vad jag pratade om inledningsvis: rent och skärt Apple-förakt. Sen vet jag inte varför du tror dessa 30% har med betallösningarna att göra? Det är för publikation och distribution. Den siffran kommer alltså vara kvar även efter dessa krav gått igenom. Precis som hos Google som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Fast många här verkar ju ha problem med att Apple tar just 30% på sin appförsäljning - men att det är samma nivå som Google tar verkar inte röra många i ryggen. Vilket gör det tydligt: det är inte deras priser som är problemet, utan hur inboxade många är i sitt Apple-förakt.

Men nu är det ju just detta som ändrats, och anledningen till att den här tråden existerar, att de enligt domstolsbeslut måste kunna använda externa lösningar och hänvisa vidare till utvecklares hemsidor (så t.ex. Netflix och Spotify kan kringgå att betala mer till Apple) så det är ju redan ur världen uppenbarligen. Men själv tycker jag det är upp till affärens ägare hur de ska ta betalt. Visa/Mastercard/AMX är ju standard men du kanske blev upprörd när massvis utav affärer, restauranger/caféer och biografer samt kollektivtrafik slutade ta kontanter? Det är ju nästan som det är upp till affärerna och inte dig som kund hur de väljer att ta betalt.

Visst får man det, men när argumentet är "de tjänar så bra ändå" visar man bara hur lite en förstår om världen och marknaden. Det är som jag skulle uttrycka att jag tycker en Ferrari kostar en halv miljon för mycket för det är vad bilar kostar. Har jag rätt till det, enligt yttrandefriheten? Ja, självklart. Är det därför per automatik en speciellt initierad och verklighetsförankrad åsikt speciellt relevant för mänskligheten och marknaden? Nej. Tycker alltså bara att man kan lyfta diskussionen istället för att dra ned den med massa dravel som antagligen bottnar i just vad jag pratade om inledningsvis: rent och skärt Apple-förakt. Sen vet jag inte varför du tror dessa 30% har med betallösningarna att göra? Det är för publikation och distribution. Den siffran kommer alltså vara kvar även efter dessa krav gått igenom. Precis som hos Google som sagt!

Steam och konsolerna kör ju dessutom liknande procentsatser, ser inte riktigt varför det skulle vara okej för en typ av applikationsbutik med inte för andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Fast många här verkar ju ha problem med att Apple tar just 30% på sin appförsäljning - men att det är samma nivå som Google tar verkar inte röra många i ryggen. Vilket gör det tydligt: det är inte deras priser som är problemet, utan hur inboxade många är i sitt Apple-förakt.

Men nu är det ju just detta som ändrats, och anledningen till att den här tråden existerar, att de enligt domstolsbeslut måste kunna använda externa lösningar och hänvisa vidare till utvecklares hemsidor (så t.ex. Netflix och Spotify kan kringgå att betala mer till Apple) så det är ju redan ur världen uppenbarligen. Men själv tycker jag det är upp till affärens ägare hur de ska ta betalt. Visa/Mastercard/AMX är ju standard men du kanske blev upprörd när massvis utav affärer, restauranger/caféer och biografer samt kollektivtrafik slutade ta kontanter? Det är ju nästan som det är upp till affärerna och inte dig som kund hur de väljer att ta betalt.

Visst får man det, men när argumentet är "de tjänar så bra ändå" visar man bara hur lite en förstår om världen och marknaden. Det är som jag skulle uttrycka att jag tycker en Ferrari kostar en halv miljon för mycket för det är vad bilar kostar. Har jag rätt till det, enligt yttrandefriheten? Ja, självklart. Är det därför per automatik en speciellt initierad och verklighetsförankrad åsikt speciellt relevant för mänskligheten och marknaden? Nej. Tycker alltså bara att man kan lyfta diskussionen istället för att dra ned den med massa dravel som antagligen bottnar i just vad jag pratade om inledningsvis: rent och skärt Apple-förakt. Sen vet jag inte varför du tror dessa 30% har med betallösningarna att göra? Det är för publikation och distribution. Den siffran kommer alltså vara kvar även efter dessa krav gått igenom. Precis som hos Google som sagt!

Varför svarar du? Förstår inte vad du argumenterar för/mot.

Det blir noll i kommission/avgift när andra betallösningar tillåts (så som Google redan har och klarar sig på). Var någon annan jag svarade på än dig för att förtydliga att det finns särskilda regleringar gällande kortavgifter (EU-direktiv) så att avgiften till själva kortföretag en är långt ifrån 2 % som nämndes. Kan du inte hålla isär saker så har jag svårt att veta vad du säger.

Eftersom Apple bryter mot konkurrenslagar när de inför begränsningar på konkurrerande appar så blir inte konsekvensen att de får mindre för köp som görs via deras butik eller iap utan att utvecklarna kan runda avgifterna helt. Finns därför ingen nytta med att ha synpunkter på nivån, det kommer finnas andra alternativ.