Råd: Gammalt hemmabiosystem med ny TV

Permalänk
Medlem

Råd: Gammalt hemmabiosystem med ny TV

Jag har precis beställt en LG OLED C1 och funderar nu på ljudbiten.

Har ett gammalt 5.1-system bestående av en Yamaha RX-V473 och KEF KHT-2005.2 Vill gärna kunna använda detta med nya TV:n, men undrar om det kan uppstå några problem med den äldre receivern.

TV:n klarar:
HDMI 2.1
eARC

Receivern klarar:
HDMI 1.4a
ARC

Min tanke är att koppla alla källor till TV:n och sedan koppla TV till receiver genom HDMI ARC. Receivern används alltså bara som "dum" förstärkare här, och inte som källa.

Kommer detta att funka? Receivern klarar ju inte samma format som TV:n, men eftersom den bara används som output så kanske det fungerar ändå? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Det ska nog fungera. ARC klarar bara 5.1 men då förstärkaren inte har fler kanaler så borde det inte vara några problem. Läs i manualen bara för att se hur du ska aktivera det, i min yamaha-förstärkare är ARC inte aktiverat som standard.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMan:

Jag har precis beställt en LG OLED C1 och funderar nu på ljudbiten.

Har ett gammalt 5.1-system bestående av en Yamaha RX-V473 och KEF KHT-2005.2 Vill gärna kunna använda detta med nya TV:n, men undrar om det kan uppstå några problem med den äldre receivern.

TV:n klarar:
HDMI 2.1
eARC

Receivern klarar:
HDMI 1.4a
ARC

Min tanke är att koppla alla källor till TV:n och sedan koppla TV till receiver genom HDMI ARC. Receivern används alltså bara som "dum" förstärkare här, och inte som källa.

Kommer detta att funka? Receivern klarar ju inte samma format som TV:n, men eftersom den bara används som output så kanske det fungerar ändå? Eller tänker jag fel?

Nej det borde funka som det ska. Den enda gången det kan skapa lite problem är ifall den enda HDMI-porten med ARC på teven är samma som den enda HDMI med fullt stöd för 2.1, VRR och liknande, och då måste man välja mellan ARC eller övrig funktionalitet. Det ska inte vara något problem på din TV vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det borde funka som det ska. Den enda gången det kan skapa lite problem är ifall den enda HDMI-porten med ARC på teven är samma som den enda HDMI med fullt stöd för 2.1, VRR och liknande, och då måste man välja mellan ARC eller övrig funktionalitet. Det ska inte vara något problem på din TV vad jag förstår.

Bra poäng! Denna TV har dock HDMI 2.1 på alla portar, så det borde nog gå precis som du säger!

Permalänk
Rekordmedlem

Bör fungera så länge du inte väljer ett olämpligt ljudspår på källmaterialet, troligen kan inte tvn göra om det till annat än stereo eller så ger den inget ljud alls så du kan (manuellt) behöva välja ett ljudspår som är kompatibelt med de format som receivern kan hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan sak som jag har fått erfara är vilka ljudformat eller tekniker som används/kodas i källan (d.v.s. TV:ns källa//app) kontra vilka som förstärkaren klarar av.

Min onkyo klarar t.ex. DD+ men inte ATMOS så saker där ljudspåret bara finns i ATMOS och "stereo" så kommer min förstärkare att spela det i stereo, eller något av upmixningsformaten som "konverterar" 2.0 till 5.1

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Otur:

En annan sak som jag har fått erfara är vilka ljudformat eller tekniker som används/kodas i källan (d.v.s. TV:ns källa//app) kontra vilka som förstärkaren klarar av.

Min onkyo klarar t.ex. DD+ men inte ATMOS så saker där ljudspåret bara finns i ATMOS och "stereo" så kommer min förstärkare att spela det i stereo, eller något av upmixningsformaten som "konverterar" 2.0 till 5.1

Detta tycker jag låter lite konstigt, för Atmos kodas nämligen i DD+, packas sedan upp och "uppmixar" det till Atmos.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Tack alla! Ska tänka på det där med ljudformatet och hålla mig till vad receivern klarar av.