metallringen virad runt lådans frontdioder

Permalänk
Medlem

metallringen virad runt lådans frontdioder

Jag har funderat i åratal, och kom just på att lägga in ett inlägg här.....så här kommer det:

Vad har ringen som brukar hänga på sladdhärvan till frontdioderna för uppgift egentligen?
Är det för att avmagnetisera som kan störa signalerna?

Brukar hänga inne hos grannen som nyligen byggde ihop några småburkar till morsan sin och ena brorsan, men han vet inte heller ...ingen av oss har nån form av större datautbildning...

Har aldrig tänkt på att fråga här förrns nu ;P

Permalänk
Medlem

det är en ferritring som ska motverka brus på kablarna som går till fronten.. huruvida den är nödvändig eller inte är en annan fråga.. många som struntar i den eller tar bort den och det funkar lika bra ändå..

Permalänk
Medlem

Lysdioder är ju inte de mest störkänsliga komponenterna i datorn precis. Back in the days så brukade man ju ha en ferritring runt telekabeln till modemet, där gjorde den nog mer nytta.

Erik

Visa signatur

[ Acer Aspire 1315 2500+ | 512 MB | 60 GB | 250 GB ]
[ Duron 800@950 | 640 MB | 80 GB CudaIV | 46 GB 75GXP | Radeon 8500LE ]
[ alphafish.com | christiansson.net | IR-mottagare till salu ]

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte ens nån sån ring på mitt nyaste bygge så du kan med lätthet röja bort den.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

är du cool så använder du en skärbrännare för att ta bort den

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

Det är inte lysdioderna som är det viktiga utan power och speaker sladdar som skall igenom ferritringen. Har haft prob med 2 system för att jag inte hade någon ring. Datorerna bara starta om hux flux eller så fick man trycka några gånger för att den skulle starta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

för att inte bryta traditionen skriver jag....

FAQ YOU!

SÖK!

RTFM!

med mera... även om det är rätt korkat

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Det är inte lysdioderna som är det viktiga utan power och speaker sladdar som skall igenom ferritringen. Har haft prob med 2 system för att jag inte hade någon ring. Datorerna bara starta om hux flux eller så fick man trycka några gånger för att den skulle starta.

Du menar att om man inte har en ferritring så kan den starta om spontant? Så det kanske är det som är anledningen till att min gör det hela tiden...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

kan vara så prova man får ofta med ringarna när man köper lådan så det skadar ju aldrig att testa

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en sådan ring tror jag, men om man behöver en extra, vart kan det köpas?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

För att klargöra... Ringen finns inte där för att hindra störsignaler inifrån datorn att nå lysdioderna, speakern eller powerknappen. Ringen finns där för att hindra yttre störningar från att nå moderkortet.
Det är mycket möjligt att avsaknad av ferritkärna kan orsaka att datorn startar (om) spontant om det finns kraftiga störningar i närheten.

Aqualize: ELFA har ferritkärnor. Annars kan du säkert knalla in på vilken källar-datorbutik som helst. De brukar ha mängder med sånna överblivna prylar liggande. Alternativt plocka en ur nån gammal 486:a eller så.

Kablarna ska träs ett eller två varv genom kärnan. Fler varv ger lite bättre skydd. (kan vara ett smidigt sätt att bli av med onödigt långa kablar också)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

hmm.. sån fick inte jag med mitt plexichassi.. men jag har iofs inte haft några problem med det så jag avväger att sätta dit en... "man ska inte försöka laga något som redan funkar"

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk

Aha, den kinesiska penisringen... det ända användning området..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

ta bort skiten bara... det har jag gjort på alla datorer som jag har byggt och det har inte blivit nått konstigt för det!!!!

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Aha, den kinesiska penisringen... det ända användning området..

Det var en nytt användningsområde
Va? ÄR DU FRÅN KINA?!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1