Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ok, så om Företag 1 gör en riktad nyemission på 1 miljon aktier för 100kr styck så har vi fortfarande en nullsumma?

Läs gärna inläggen du svarar på också så slipper det bli onödigt dålig stämning.

Det stod: "Det ändras dock när företag går in eller ut på börsen, eller t.ex. vid emissioner."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läs gärna inläggen du svarar på också så slipper det bli onödigt dålig stämning.

Det stod: "Det ändras dock när företag går in eller ut på börsen, eller t.ex. vid emissioner."

Exakt min poäng, ignorerar vi emissioner, utdelningar etc så håller jag med om att det är ett nollsummespel, därför jag citerade just den meningen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ok, så om Företag 1 gör en riktad nyemission på 1 miljon aktier för 100kr styck så har vi fortfarande en nullsumma?

Ja då förblir jag en halmgubbe även efter denna diskussionen.

Du missar poängen, vad har emissionen med folks köpande av aktiefonder att göra? Sluta dra exempel som inte har något med mitt ursprungliga inlägg att göra. Jag skrev aldrig att allt på börsen var nollsummespel, endast att folks skendande köp av aktiefonder var det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du missar poängen, vad har emissionen med folks köpande av aktiefonder att göra? Sluta dra exempel som inte har något med mitt ursprungliga inlägg att göra. Jag skrev aldrig att allt på börsen var nollsummespel, endast att folks skendande köp av aktiefonder var det.

Nej jag missar inte poängen, jag tycker den är felaktig/vilseledande bara. Men vi kommer nog inte så mycket längre i diskussionen tyvärr.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej jag missar inte poängen, jag tycker den är felaktig/vilseledande bara. Men vi kommer nog inte så mycket längre i diskussionen tyvärr.

Det enda som var vilseledande var de konsekventa halmgubbarna. Men visst, tror inte vi kommer någon vart.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Några som har tips på heta aktier över medellång sikt? Jaja, förstår givetvis att det är på egen risk osv å det är omöjligt å veta bla bla.

Sitter just nu på NVIDIA, AMD, Intel, TSMC, Avanza Auto. Välkomnar såklart svensk marknad också, mest en slump att de blivit den amerikanska.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Vilken volla i Volvo Car, uppför sig som någon öresaktie på spotlight
Är det låg free float som orsakar detta jojo-beteende eller är det the power of folkaktie?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Några som har tips på heta aktier över medellång sikt? Jaja, förstår givetvis att det är på egen risk osv å det är omöjligt å veta bla bla.

Sitter just nu på NVIDIA, AMD, Intel, TSMC, Avanza Auto. Välkomnar såklart svensk marknad också, mest en slump att de blivit den amerikanska.

Embracer Group B
Obs! Jag är ingen finansiell rådgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vilken volla i Volvo Car, uppför sig som någon öresaktie på spotlight
Är det låg free float som orsakar detta jojo-beteende eller är det the power of folkaktie?

En överväderad hype-atkie i min mening, men kan fortfarande vara en bra investering på kort sikt.
Jag håller mig borta på dessa nivåer.

Det har jag sagt om Telsa också och det fick jag äta upp... Men så är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

En överväderad hype-atkie i min mening, men kan fortfarande vara en bra investering på kort sikt.
Jag håller mig borta på dessa nivåer.

Det har jag sagt om Telsa också och det fick jag äta upp... Men så är det

Nja, nä beror väl lite på hur man värderar Polestar.
Om man är lite pessimistisk så tror jag det finns lite mer att hämta.

PS. Håller med om Embracer, jag fyllde på efter rapport-dippen och det visade sig vara ett bra beslut

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nja, nä beror väl lite på hur man värderar Polestar.
Om man är lite pessimistisk så tror jag det finns lite mer att hämta.

PS. Håller med om Embracer, jag fyllde på efter rapport-dippen och det visade sig vara ett bra beslut

Du menar väl optimistisk?
Polestar ska börsnoteras separat som jag förstått det i USA, men att Volvo Cars äger 50% som jag förstått det - inte helt påläst.
Men personligen tycker jag Volkswagen och Tesla gör bättre bilar med längre räckvidd än Polestar, så har svårt att se hur dem ska konkurrera i försäljning om de inte kommer med något revolutionerade.

Menmen får se om man köper lite nästa år om man får FOMO

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/741998/isofol-med...
Isofol Medical

Köpte lite på denna igår relativt högt 13,5. Har nyligen fått ett riktvärde på 32kr och flera fas 3 studier. Låter säkert.

"Pareto fortsatt överraskade av Isofol Medicals 'billiga' pris - höjer riktkurs till 32 kronor (28) (Finwire)
2021-11-30 13:37
Bioteknikbolaget Isofol Medicals marknadsvärde fortsätter att förbrylla Pareto som anser att bolaget borde vara värt väsentligt mer med tanke på bolagets fas 3-studier. Riktkursen höjs till 32 kronor (28), enligt en dagsfärsk analys.

Pareto misstänker att de kommersiella förväntningarna för bolagets läkemedel är låg samtidigt som marknaden prisar in en låg sannolikhet för godkännande.

Isofol beskrivs som en fas-3-tillgång med en värdering som ett fas 1/fas 2-bolag."

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Köpa in sig i det här redsense är ju minst 50% risk att man tappar 50% eller mer av sitt kapital på kort sikt. Kan ni inte sluta göra reklam för enskilda super-riskabla aktier här. Räcker väl med avanzas forum för sånt..

Bolaget går +/- noll i vinst och har redan ökat 5x värdet och nått en platå där många kommer börja sälja av efter hypen. Skulle hålla mig långt borta från ett sånt bolag - speciellt när man börjar se aktieannonnser..

Gillar den här typen av inlägg för att balansera hypen från enskilda individer. Såhär ett drygt år senare kan jag konstatera att falet i Redsense varit cirka 60%.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/741998/isofol-med...
Isofol Medical

Köpte lite på denna igår relativt högt 13,5. Har nyligen fått ett riktvärde på 32kr och flera fas 3 studier. Låter säkert.

"Pareto fortsatt överraskade av Isofol Medicals 'billiga' pris - höjer riktkurs till 32 kronor (28) (Finwire)
2021-11-30 13:37
Bioteknikbolaget Isofol Medicals marknadsvärde fortsätter att förbrylla Pareto som anser att bolaget borde vara värt väsentligt mer med tanke på bolagets fas 3-studier. Riktkursen höjs till 32 kronor (28), enligt en dagsfärsk analys.

Pareto misstänker att de kommersiella förväntningarna för bolagets läkemedel är låg samtidigt som marknaden prisar in en låg sannolikhet för godkännande.

Isofol beskrivs som en fas-3-tillgång med en värdering som ett fas 1/fas 2-bolag."

Förra året var riktkursen 58kr enligt Pareto. https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/isofol-medi...
De har väl bytt analytiker igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/741998/isofol-med...
Isofol Medical

Köpte lite på denna igår relativt högt 13,5. Har nyligen fått ett riktvärde på 32kr och flera fas 3 studier. Låter säkert.

Ser rätt bra ut, har bara tappat 10% idag och toppar därmed listan på dagens sämsta aktie på Stockholmsbörsen

Permalänk
Medlem

Tips på bra fonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tips på bra fonder?

https://www.avanza.se/fonder/lista.html?sortField=nrOfOwners&...

EDIT:

Frågan är lite för brett ställd, ungefär som "vad är en bra bil", det beror på vad du ska göra med bilen Över tid så är det alltid bäst att bara köra på indexfonder med låg avgift. En portfölj bör kombineras och risk-spridas korrekt och därmed är det svårt att svara på "Tips på bra fonder".

Du behöver kombinera region, inriktning, avgift och avkastning.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Ser rätt bra ut, har bara tappat 10% idag och toppar därmed listan på dagens sämsta aktie på Stockholmsbörsen

Jag köpte den för 13 idag också faktiskt, upp 5,88% sen dess. Its something

Permalänk

Mina investeringar:
30% Etherium
10% Solana
30% BYD
20% Xpeng
10% Li Auto

Permalänk
Medlem

Mina investeringar:
100% GME

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

https://www.avanza.se/fonder/lista.html?sortField=nrOfOwners&...

EDIT:

Frågan är lite för brett ställd, ungefär som "vad är en bra bil", det beror på vad du ska göra med bilen Över tid så är det alltid bäst att bara köra på indexfonder med låg avgift. En portfölj bör kombineras och risk-spridas korrekt och därmed är det svårt att svara på "Tips på bra fonder".

Du behöver kombinera region, inriktning, avgift och avkastning.

Intressant att Swedbank's Ny Teknik fortfarande är större än TIN's. Undrar hur många av de som fortfarande kör den gamla som vet att det inte är samma gäng bakom längre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Högrisk

Tips på fyra olika högriskbolag.

Africa Oil har mycket på gång i närtid, beslut om utdelning, beslut om återköp av aktier, pågående borrning i ett av de största oljeprospekten som hittats och uppköp av fler producerande till gångar.

https://africaoilcorp.com/news/venus-1x-exploration-well-spud...
https://africaoilcorp.com/news/africa-oil-announces-strong-th...

Electric Royalties Ltd
kanadensiskt bolag inriktat på batterimetaler.

Sibanye Stillwater Ltd
usa listat bolag inom platina och batterimaetaler.

Gapwaves B
Bilradar och 5G

ingen rådgivare och så vidare...

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande hårt på Bibb Instruments. upp 40% sedan jag tipsade om dom senast här i tråden. Jag tror det är början på en fin reas på medellång sikt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Urk vilken trist avslutning på veckan det blev för min del. Hade dock lite cash som jag lyckades köpa lite för till bra priser. Får hoppas på ljusare tider i vår när folk glömt bort omikron.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Big oof energy!

Hade du väldigt låg diversifiering eller hur kunde du falla så mycket?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

november i tradingportföljen, högriskpapper hela slanten så dra inga större växlar av detta resultat, kunde lika gärna ha varit minus 60k.

http://www.bilddump.se/bilder/20211204113015-85.11.18.234.png

Permalänk
Medlem

LFGI presterade bra i november. Står att jag gick upp 5 % under november månad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Big oof energy!

Hade du väldigt låg diversifiering eller hur kunde du falla så mycket?

Ja, inte så mycket diversifiering längre då jag rensade för att köpa crypto för ett tag sedan.
Jag funderade igår på om jag skulle sälja lite mer och köpa mer crypto men gjorde inte det, ångrar det nu men crypto kanske håller sig "lågt" tills på måndag. Jag har några tusenlappar som jag har sparat för att köpa DDR5 så fort det finns i lager någonstans men de kanske åker in i någon crypto istället för DDR5 ser ju ut att ta ett tag..

Utöver det på bilden så hade även mini long på OMX som blev knockad

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad