Permalänk
Medlem

Köpa ny dator, 10-20k

Är inte så jävla kunnig inom alla områden här i dator världen så hade behövt hjälp med att fixa en ny bra spel dator. mellan 10-20k, vad det nu krävs. Kanske finns någon nu under black week som ni vet är bra och som vi kanske kan uppgradera tsm med din hjälp om något är efter på den.

Spelar fps spel är där brukar det krävas rätt mkt och blir bara mer och mer för varje är så hade velat ha en som håller ett bra tag här nu mot deras krav.

Jag har redan:

Intel(R) Core(TM) i5-4670 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz

Ram: 16,0 GB

Geforce msi 6 gb

Är de jag kan i huvudet iaf, 9 år gammal dator, grafikkortet bara 2 år, nätaggregat 2 år gammalt .

Hjälp någon, tack!

Förtydligat rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Lite högre prestanda än föregående, lite dyrare men håller längre.
Tyst chassi, tyst fläkt.

Permalänk
Medlem

Du får lätt in nya 12600K med den budgeten. Jag hade kört på något i denna stilen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:
Skrivet av Scarabeo:

Du får lätt in nya 12600K med den budgeten. Jag hade kört på något i denna stilen.

Förstår inte varför ni rekommenderar honom att köpa en Core i5 när han uppenbarligen har råd med Core i7.
Hade budgeten varit 10-15k så hade jag hållt med er men nu är vi ju inte ens nära taket på 20k då vi väljer en Core i7, så för mig blir det givet.

Core i5 vs Core i7 jämförelse

Permalänk
Medlem

Om man vill utnyttja hela budgeten tycker jag detta är ett vettigt bygge. Dock overkill om man främst ska spela på datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Förstår inte varför ni rekommenderar honom att köpa en Core i5 när han uppenbarligen har råd med Core i7.
Hade budgeten varit 10-15k så hade jag hållt med er men nu är vi ju inte ens nära taket på 20k då vi väljer en Core i7, så för mig blir det givet.

Core i5 vs Core i7 jämförelse

Om han huvudsakligen ska använda datorn till spelande är i5 ett prisvärdare alternativ. Bara att man har pengar betyder inte man måste slösa dem, speciellt inte med ytterst små marginella vinster i prestanda inom det specifika usecaset.

Artikeln du länkar till säger inte särskilt mycket. Inga prestandatester överhuvudtaget samt inget tal om generationsskillnader mellan CPU:er.

Dessutom länkar du till en i7 10700K i ditt bygge som tom är långsammare än en i5 12600K.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Förstår inte varför ni rekommenderar honom att köpa en Core i5 när han uppenbarligen har råd med Core i7.
Hade budgeten varit 10-15k så hade jag hållt med er men nu är vi ju inte ens nära taket på 20k då vi väljer en Core i7, så för mig blir det givet.

Core i5 vs Core i7 jämförelse

TS har antagligen ingen aning om vad hen behöver så varför rekommendera det dyraste som finns än att ge det TS har behov av.

Bara för att det finns en budget på 25k betyder inte att man behöver fylla den.

11400F + 3060Ti kommer hålla många år för gaming.

Då kan TS göra nånting annat för resterande pengarna som ändå inte hade gett någon bättre spelupplevelse förutom RayTracing och kanske 4k 144Hz gaming med nya titlar, smakar det så kostar det men isf skulle TS redan sagt dessa behov.

11400F vs 12600K, ställer man in +200MHz i BIOS med 11400F så kommer den rulla i 4.4GHz jämte 12600K's 4.5GHz. Du kommer få likvärdig FPS i gaming med 3060 Ti. Denna video visar 4.2GHz vs 4.5GHz. Skillnad på 10% (4.2GHz) men med en prisskillnad på 80-90% och det exklusive Z690 moderkort som kostar minimum 2tkr för kvalité och vi ska inte prata om DDR5.

Skulle TS säga vilka spel som spelas, grafik som krävs och upplösning/Hz skulle det bli lite lättare att rekommendera mer exakt. Dock är 11400F + 3060Ti så gott som minimum man kan rekommendera just nu om man vill ha en burk som håller många år utan att behöva se skymten av en uppgradering och kostar en någorlunda billig peng.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

TS har antagligen ingen aning om vad hen behöver så varför rekommendera det dyraste som finns än att ge det TS har behov av.

Bara för att det finns en budget på 25k betyder inte att man behöver fylla den.

11400F + 3060Ti kommer hålla många år för gaming.

Då kan TS göra nånting annat för resterande pengarna som ändå inte hade gett någon bättre spelupplevelse förutom RayTracing och kanske 4k 144Hz gaming med nya titlar, smakar det så kostar det men isf skulle TS redan sagt dessa behov.

11400F vs 12600K, ställer man in +200MHz i BIOS med 11400F så kommer den rulla i 4.4GHz jämte 12600K's 4.5GHz. Du kommer få likvärdig FPS i gaming med 3060 Ti. Denna video visar 4.2GHz vs 4.5GHz. Skillnad på 10% (4.2GHz) men med en prisskillnad på 80-90% och det exklusive Z690 moderkort som kostar minimum 2tkr för kvalité och vi ska inte prata om DDR5.
https://youtu.be/7KHhQGdzVec?t=123

Skulle TS säga vilka spel som spelas, grafik som krävs och upplösning/Hz skulle det bli lite lättare att rekommendera mer exakt. Dock är 11400F + 3060Ti så gott som minimum man kan rekommendera just nu om man vill ha en burk som håller många år utan att behöva se skymten av en uppgradering och kostar en någorlunda billig peng.

Mycket bra inlägg håller med dig till fullo.

Dock en sak jag undrar över då jag själv har en 11400F.

Vad menar du med att ställa in +200 Mhz? Jag är medveten om allt som heter upplåst strömbudget på denna som jag kör den i och att den då ska klara 4.2 Ghz all core och 4.4 Ghz single core.

Menar du att man kan ska kunna ställa in så att man hamnar på 4.4 Ghz all core eller syftar du helt enkelt på vanliga upplåsningen av strömbudgeten?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

TS har antagligen ingen aning om vad hen behöver så varför rekommendera det dyraste som finns än att ge det TS har behov av.

Bara för att det finns en budget på 25k betyder inte att man behöver fylla den.

11400F + 3060Ti kommer hålla många år för gaming.

Då kan TS göra nånting annat för resterande pengarna som ändå inte hade gett någon bättre spelupplevelse förutom RayTracing och kanske 4k 144Hz gaming med nya titlar, smakar det så kostar det men isf skulle TS redan sagt dessa behov.

11400F vs 12600K, ställer man in +200MHz i BIOS med 11400F så kommer den rulla i 4.4GHz jämte 12600K's 4.5GHz. Du kommer få likvärdig FPS i gaming med 3060 Ti. Denna video visar 4.2GHz vs 4.5GHz. Skillnad på 10% (4.2GHz) men med en prisskillnad på 80-90% och det exklusive Z690 moderkort som kostar minimum 2tkr för kvalité och vi ska inte prata om DDR5.
https://youtu.be/7KHhQGdzVec?t=123

Skulle TS säga vilka spel som spelas, grafik som krävs och upplösning/Hz skulle det bli lite lättare att rekommendera mer exakt. Dock är 11400F + 3060Ti så gott som minimum man kan rekommendera just nu om man vill ha en burk som håller många år utan att behöva se skymten av en uppgradering och kostar en någorlunda billig peng.

Ursäkta, jag håller mig inte helt uppdaterad på vilka komponenter som är bäst för tillfället.
Min egen erfarenhet är att större cache på processorn ger ökad livslängd, vilket är en av de saker som skiljer på i5 vs i7. Jag skulle ha rekommenderat en i7 12700K istället, men då har ni helt rätt i att priset börjat sticka iväg rätt mycket eftersom även moderkortet blir dyrare. Men är DDR5 verkligen nödvändigt isåfall?

Mitt syfte var endast att rekommendera en dator som är prisvärd inom budgeten och där han slipper känna att datorn sjunger på sista versen efter tre år.

Permalänk
Medlem

Du har faktiskt helt rätt MeSaber att 11400F ger mycket mer prestanda för pengarna. Jag drog ihop ett bygge med 11400F. Med tanke på hur billigt RAM är skulle jag köpt två par. Då får du 32 GB RAM för ca en tusenlapp.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@harmacy Halva vitsen med Alder Lake tycker jag är DDR5 men det är stört omöjligt att rekommendera i dagsläget pga priserna och att det prestandamässigt inte är så överlägsnare än DDR4 än så länge.

DDR5 har sin tid men den är inte kommen riktigt ännu.

@pavl1sh Vilket moderkort har du? Vissa moderkort har strömbudgeten upplåst från start (tex B560M Aorus Pro). Det jag syftar på är frekvensboost som går upp till +200MHz. Det kan du välja i BIOS samt hur länge den ska boosta, vilket du helst vill ha oändligt för att ligga 4.4GHz för jämnan.

Som default är det inte inställt då det ses som överklockning skulle jag tro.

Här har du videon på vilka som har strömbudgeten upplåst som default(stock):

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@harmacy Halva vitsen med Alder Lake tycker jag är DDR5 men det är stört omöjligt att rekommendera i dagsläget pga priserna och att det prestandamässigt inte är så överlägsnare än DDR4 än så länge.

DDR5 har sin tid men den är inte kommen riktigt ännu.

@pavl1sh Vilket moderkort har du? Vissa moderkort har strömbudgeten upplåst från start (tex B560M Aorus Pro). Det jag syftar på är frekvensboost som går upp till +200MHz. Det kan du välja i BIOS samt hur länge den ska boosta, vilket du helst vill ha oändligt för att ligga 4.4GHz för jämnan.

Som default är det inte inställt då det ses som överklockning skulle jag tro.

Här har du videon på vilka som har strömbudgeten upplåst som default(stock):
https://www.youtube.com/watch?v=HkiTA0XvXUM&t=216s

Precis den videon jag utgått ifrån när jag valde moderkort. Föll såklart på B560M Aorus Pro som jag hittade till bra pris under BF.

Är medveten om att det redan har upplåst strömbudget i stockutförande. Men var inte medveten om inställningen gällande frekvensboosten. Menar du att jag även på B560M Aorus Pro kan ställa in detta? Vet du i så fall vad inställningen heter? Eller är denna inställning redan aktiv i stock?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Precis den videon jag utgått ifrån när jag valde moderkort. Föll såklart på B560M Aorus Pro som jag hittade till bra pris under BF.

Är medveten om att det redan har upplåst strömbudget i stockutförande. Men var inte medveten om inställningen gällande frekvensboosten. Menar du att jag även på B560M Aorus Pro kan ställa in detta? Vet du i så fall vad inställningen heter? Eller är denna inställning redan aktiv i stock?

Jag kan ha blandat ihop det med AMD's bräda B550M Aorus Pro. Försöker hitta en översikt över BIOS inställningarna på B560M Aorus Pro.. Väldigt svårt att hitta

Kika om du hittar dessa: https://imgur.com/a/RbCdSEz

Ska ligga under Advanced CPU Settings, finns de inte så går de nog inte ändra.

Manual: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b560m...

Det ska vara en drop-down meny där du ställer in från +0 till +200 MHz.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Jag kan ha blandat ihop det med AMD's bräda B550M Aorus Pro. Försöker hitta en översikt över BIOS inställningarna på B560M Aorus Pro.. Väldigt svårt att hitta

Kika om du hittar dessa: https://imgur.com/a/RbCdSEz

Ska ligga under Advanced CPU Settings, finns de inte så går de nog inte ändra.

Manual: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b560m...

Det ska vara en drop-down meny där du ställer in från +0 till +200 MHz.

Tackar så mycket! Kikar när jag är hemma!

Av nyfikenhet så undrar jag hur det kommer sig att detta är möjligt att göra om CPU är låst för överklockning. Liksom vad är egentligen skillnaden på att överklocka den på detta sättet gentemot via multipliern?

Nu kanske jag är lite jobbig som ställer en massa frågor, men uppskattar verkligen dina svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Tackar så mycket! Kikar när jag är hemma!

Av nyfikenhet så undrar jag hur det kommer sig att detta är möjligt att göra om CPU är låst för överklockning. Liksom vad är egentligen skillnaden på att överklocka den på detta sättet gentemot via multipliern?

Nu kanske jag är lite jobbig som ställer en massa frågor, men uppskattar verkligen dina svar

Den är låst i form av multipliern, men inte direkt låst mot boost. Den kan möjligtvis vara låst på annat sätt som förhindrar all-core 4.4GHz.

BCLK tror jag också är låst till "auto" dvs 100MHz. Men de märker du snart

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"