Permalänk
Medlem

Internet "låst" till en router

Hej!
I min lägenhet har jag en multimedia-box (tror det heter så), ser ut som en liten router där jag kan få både internet och ip-tv från. Från internetporten i den har jag en nätverkssladd till en gamma router från Telia och allt är frid och fröjd...

Tills igår då jag köpte en ny router som klarar gigabit. Det som händer är att jag inte får någon internet, nätverket fungerar men det står "Ansluten, men inget internet". Testar jag sladden direkt in till datorn så får jag samma sak "Ansluten men inget internet". Kopplade sedan tillbaka allt som det var innan till gamla Telia routern och då hoppar allt igång som vanligt. Vad kan detta bero på? Det ska väl inte vara låst till en viss adress eller? Det borde ju fungera kan man tycka med sladden direkt in i datorn, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxx09:

Hej!
I min lägenhet har jag en multimedia-box (tror det heter så), ser ut som en liten router där jag kan få både internet och ip-tv från. Från internetporten i den har jag en nätverkssladd till en gamma router från Telia och allt är frid och fröjd...

Tills igår då jag köpte en ny router som klarar gigabit. Det som händer är att jag inte får någon internet, nätverket fungerar men det står "Ansluten, men inget internet". Testar jag sladden direkt in till datorn så får jag samma sak "Ansluten men inget internet". Kopplade sedan tillbaka allt som det var innan till gamla Telia routern och då hoppar allt igång som vanligt. Vad kan detta bero på? Det ska väl inte vara låst till en viss adress eller? Det borde ju fungera kan man tycka med sladden direkt in i datorn, men icke.

Det brukar ta ett tag mellan man bytt och en ny MAC fungerar. Testa bara att låta det stå ett tag så kommer det nog lösa sig

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av Roxx09:

Hej!
I min lägenhet har jag en multimedia-box (tror det heter så), ser ut som en liten router där jag kan få både internet och ip-tv från. Från internetporten i den har jag en nätverkssladd till en gamma router från Telia och allt är frid och fröjd...

Tills igår då jag köpte en ny router som klarar gigabit. Det som händer är att jag inte får någon internet, nätverket fungerar men det står "Ansluten, men inget internet". Testar jag sladden direkt in till datorn så får jag samma sak "Ansluten men inget internet". Kopplade sedan tillbaka allt som det var innan till gamla Telia routern och då hoppar allt igång som vanligt. Vad kan detta bero på? Det ska väl inte vara låst till en viss adress eller? Det borde ju fungera kan man tycka med sladden direkt in i datorn, men icke.

Ofta låser dom till en mac-adress. Men brukar då gå att komma åt leverantörens sida och binda om.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ditt IP är låst till MAC-adressen på din gamla telia router.
Kan också vara så att du behöver vänta lite längre på att få en adress.

Ring din ISP och berätta att du skaffat en ny router och ta reda på MAC-adressen för den nya, så kan du ge dem informationen om den ifall det skulle vara så att det är låst på MAC.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag var glömde skriva i första inlägget att jag kopplade in allt och väntade säkert 20 min på att det skulle hoppa igång men det gjorde aldrig det. Ska man behöva vänta längre än så?

Kan kolla på leverantörens sida. Har något som heter Sappa (aldrig hört talas om innan), fick inte välja själv så är väl nåt billigt skräp. Varför låsa till MAC? Blir ju massa jobb så fort man ska sätta in sladden i en ny dator eller?

Permalänk
Medlem

Ofta kan du göra en release på din gamla router och sedan byta.
Hur länge dom låser på mac är jag osäker på, men det finfina är att man kan ringa sin isp och fråga.

Alternativt, koppla in på kvällen, ryck strömmen till CPE:n, koppla på strömmen på morgonen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för hjälpen alla!
Då har jag lite mer kött på benen om vad felet antagligen beror på. Ska ringa och kolla med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxx09:

Tack för hjälpen. Jag var glömde skriva i första inlägget att jag kopplade in allt och väntade säkert 20 min på att det skulle hoppa igång men det gjorde aldrig det. Ska man behöva vänta längre än så?

Kan kolla på leverantörens sida. Har något som heter Sappa (aldrig hört talas om innan), fick inte välja själv så är väl nåt billigt skräp. Varför låsa till MAC? Blir ju massa jobb så fort man ska sätta in sladden i en ny dator eller?

Tror att det kan vara uppemot ett dygn man behöver vänta, men som sagt, om du ringer så går det direkt. Finns en gammal videoserie på Swecs YouTube där de går igenom bl.a. det här. Minns inte exakt vad den heter, men typ "så funkar internet".

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxx09:

Jag var glömde skriva i första inlägget att jag kopplade in allt och väntade säkert 20 min på att det skulle hoppa igång men det gjorde aldrig det. Ska man behöva vänta längre än så?

20 minuter är ingenting, MAC låset lär ligga på flertalet timmar upp till ett dygn. Koppla ur den gamla routern innan du går och lägger dig/åker till jobbet, prova koppla in den nya när du vaknar/kommer hem. Koppla inte in den gamla igen, då kommer du garanterat nollställa låsningstiden…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roxx09:

Tack för hjälpen. Jag var glömde skriva i första inlägget att jag kopplade in allt och väntade säkert 20 min på att det skulle hoppa igång men det gjorde aldrig det. Ska man behöva vänta längre än så?

Kan kolla på leverantörens sida. Har något som heter Sappa (aldrig hört talas om innan), fick inte välja själv så är väl nåt billigt skräp. Varför låsa till MAC? Blir ju massa jobb så fort man ska sätta in sladden i en ny dator eller?

Det blir mindre onödig trafik genom maclås eftersom man inte behöver hantera addresering på samma sätt och man ska aldrig koppla in en dator direkt mot internet utan går alltid via en router så kabeln sitter normalt sett fast i routern till man byter den efter 15 år.

Har du strul med en ny router är det ofta pga maclås men det kan ju vara nått riktigt fel också typ att man konfat fel och låst hastigheten på porten eller nått liknade som gör att man måste ha kompatibla manuella inställningar i båda ändarna.

De flesta routrar kan klona macadresser på wanpoerrten så du kan läsa av adressen på den som funkar och klona till den nya. Det kan också vara så att man inte har timer på maclåset utan att det måste släppas manuellt, ovanligt men inte omöjligt och någon kan ju ha konfat så av misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.