Snabbtest: Tre processorer i Windows 10 och Windows 11

Permalänk
Medlem

Hade nog varit för deras favör om de kunde släppa ett os-version som är helt slimmat på allt. On board keyboard, print service osv osv. Bara så att man kan öppna webbläsaren typ.

Sen får man bygga på de man behöver själv.

Permalänk
Skrivet av hakd:

jag stannar så länge jag bara kan, tog ett bra tag att få w10 clean och nu är det perfekt.

Hej, hur menar du ”clean”?

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför gick du över till Windows 10 från 7:an då?

Vill inte få detta att låta som ett påhopp, men det känns bara mest som bittert gnällande från ditt håll. Tycker du brukar skriva vettiga saker annars. Och jag är säker på att samma sak kommer skrivas om windows 12 när alla till slut kör 11:an.

Jag kör win10 men endast för att jag inte orkat få mitt system rätt inställt. Man är nöjd och orkar inte strula förrän 11:an har en ”killer feature”. Men ska man använda windows får man förr eller senare uppgradera tror jag.

Jaja. Upp med hakan och bara ta förändringen. Det blir nog bra. 🙂

Jag gick från Windows 7 till 10 för att belöna Microsoft för vad jag upplevde var en tillnyktring efter deras snefylla med Windows 8. Fast Noot var ett välkommer tillägg som jag tyckte om. sen kände jag väl lite att "varför inte?" när man till och med fick det gratis om man kört på "alternativa" metoder för att Aktivera Windows 7.

Grejen är väl mest att det hela känns fruktansvärt onödigt. Det finns inget i Windows 11 som de inte hade kunnat lösa med en feature update till Windows 10, och då blir det så himla genomskinligt att de bara försöker pusha den här skiten med TPM och Secure Boot och det, det är rent fulspel från deras sida.

Skrivet av HiGrip:

Är det verkligen en sån oooootrolig gamechanger att dom har flyttat "startknappen" från vänsterorienterad till centerorienterad? Alltså.. jag har hört W11 i ungefär 4 mån och jag har inte märkt någon större skillnad, vilket skall ses som mkt positivt! Det jag har märkt är att "nya" W11 är bättre än "gamla" W10.. För mig fungerar allt som en dröm! <3

Secure-boot är en dealbreaker för mig. Startknappen går ju att flytta har jag hört så det är inget problem. De som stör mig är att jag sitter på ett fullt kompatibelt system frånsett att secure boot är inaktiverat och att jag kör MBR istället för GPT

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av UMC:

Tack för testet, alltid uppskattat. Dock tycker jag ni brister en aning i er slutsats och rekommendation här. Prestandan är i princip likvärdig ja, dock misstänker jag att ni har på de avancerade säkerhetsfunktionerna i Windows 11, såsom Virtualization-Based Security och Hypervisor-Protected Code Integrity o.s.v., men att de är avslagna in Windows 10? I så fall har ju Windows 11 likvärdig prestanda, men mycket högre säkerhet. Om jag har fel här ber jag om ursäkt, men ni kunde ju även skrivit om vilka inställningar ni använde i artikeln.

Hur som helst, tack för bra test.

Det är nog inte avslagna i Windows 10 varför skulle de vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är inget jag har dragit igång självmant på Win10 så är avstängt.
Jag själv gissar på att saker bara behöver mogna på Win11 för att komma ikapp eller även förbi i prestanda.

Tack för svar! De är ju dock normalt på i Windows 11 ifall du gjorde en clean install, beroende på BIOS inställningar. Sen är väl i.o.f.s. prestanda skillnaden liten, och kommer bli ännu mindre säkert.

Skrivet av Dinkefing:

Det är nog inte avslagna i Windows 10 varför skulle de vara det?

I Windows 10 är många säkerhetsfunktioner som kan påverka prestandan avstängda, e.g. det som de kallar memory protection i Windows 10, men normalt på i Windows 11 ifall det finns stöd för dem i bios inställningarna. I en OEM maskin typ Dell kan de mycket väl vara på som standard även i Windows 10 dock.

Skrivet av norrby89:

med tanke på att överlag med intels 12e gen ser en ökning i prestanda och alla övriga cpuer (både AMD och intel) så ser man överlag en liten förlust i Windows 11. Och från vad jag lyckats hitta så skulle man inaktivera VBS och HVCI så är det inte direkt någon skillnad mellan windows 11 och 10 precis som du säger.

hittade att tomshardware har gjort ett ganska så omfattande test på det hela
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-gaming-benchmark...

Just detta har faktiskt fått mig att faktiskt vilja gå tillbaka till Windows 11 så fort Nvidia fixat deras drivrutiner

Ja, jag kör själv W11 nu och mycket nöjd. Vad har du för problem med nvidias drivrutiner? Fungerar klockrent för mig i de spel jag spelar, mest Satisfactory och Troubleshooter. Ska kolla in vad tomshardware säger, tack för tipset.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Ja, jag kör själv W11 nu och mycket nöjd. Vad har du för problem med nvidias drivrutiner? Fungerar klockrent för mig i de spel jag spelar, mest Satisfactory och Troubleshooter. Ska kolla in vad tomshardware säger, tack för tipset.

Ja jag körde 11an från det att man kunde installera preview versionen, men gick tillbaka till Win 10 för ca en månad sen då Nvidias drivrutiner är ruskigt dåliga överlag till mitt rtx 3070 (laptop) i windows 10 så funkar typ varannan drivrutin fram till dom två senaste men i windows 11 tror jag bara om det va juni eller augusti drivrutinen som funkade felfritt. spelar nästan uteslutande EFT men små provar lite allt möjligt då och då. Och problemen kan va allt från att spel crashar eller inte ens vill starta till att jag har uppgraderat när en ny version kommit ut och får ett fps dropp på kanske 10-20 fps.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hej, hur menar du ”clean”?

Tagit bort all bloatware och oönskad övervakning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Skulle va intressant och se om prestanda skillnaden är kvar efter att man inaktiverat dom nya säkerhetsfunktionerna, kanske är något att testa ?

Alla nya säkerhetsfunktioner som finns i Win 11 är inte aktiverade per default. Aktivera dessa och du kan glömma att datorn är lämpad som ren speldator om man vill ha ut max prestanda. L3 dippar 400% som ett exempel, iaf på min 3700X, och har svårt att förstå varför inte Intel skulle tappa liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Alla nya säkerhetsfunktioner som finns i Win 11 är inte aktiverade per default. Aktivera dessa och du kan glömma att datorn är lämpad som ren speldator om man vill ha ut max prestanda. L3 dippar 400% som ett exempel, iaf på min 3700X, och har svårt att förstå varför inte Intel skulle tappa liknande.

fast dom två stora grejerna när det kommer till Windows 11 och säkerthet är juuh det, har länk lite längre ner från mitt första inlägg om det med en länk där dom testat prestandan om man inaktiverar VBS och HCVI och inaktiverar man dom så blir Windows 11 mer eller mindre likvärdigt med Windows 10. Så antar frågan snarare blir om du vill ha det säkrare eller vill du ha samma fps som innan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast dom två stora grejerna när det kommer till Windows 11 och säkerthet är juuh det, har länk lite längre ner från mitt första inlägg om det med en länk där dom testat prestandan om man inaktiverar VBS och HCVI och inaktiverar man dom så blir Windows 11 mer eller mindre likvärdigt med Windows 10. Så antar frågan snarare blir om du vill ha det säkrare eller vill du ha samma fps som innan.

Det är mer specifikt "core isolation" som tankar prestandan, det är avstängt by default på Windows 11. Undantaget vissa OEM datorer. Slår man inte på "core isolation" men behåller alla övriga VBS funktioner är Windows 11 mycket likt Windows 10 i prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av norrby89:

fast dom två stora grejerna när det kommer till Windows 11 och säkerthet är juuh det, har länk lite längre ner från mitt första inlägg om det med en länk där dom testat prestandan om man inaktiverar VBS och HCVI och inaktiverar man dom så blir Windows 11 mer eller mindre likvärdigt med Windows 10. Så antar frågan snarare blir om du vill ha det säkrare eller vill du ha samma fps som innan.

Ja, så kan man ju säga förstås. Fast det tycker man ju att spelläget skall ta hand om istället för mickla själv. Visst, går ju göra två profiler så kan man välja själv när man bootar men nä, smidigare som man låter spelläge på inaktivera och spelläge av aktivera dessa säkerhetsfunktioner som finns inbyggt i OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ja, så kan man ju säga förstås. Fast det tycker man ju att spelläget skall ta hand om istället för mickla själv. Visst, går ju göra två profiler så kan man välja själv när man bootar men nä, smidigare som man låter spelläge på inaktivera och spelläge av aktivera dessa säkerhetsfunktioner som finns inbyggt i OS.

fast är ganska självklart att spelläget inte skulle göra det, bara för att man spelar betyder väll inte det att man inte behöver säkerhet ? Och själva grejen med Windows 11 va just det största hoppet någonsin??? i säkerhet. Så tror snarare att MS tycker man ske ge fasen i dessa nya säkerhetsfunktioner och låta dom vara på.

Men oavsätt så är jag extremt positiv till Windows 11 och önskar jag kunde sitta på det nu men får nog lov att vänta på att Nvidia får ordning på deras skit först ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

fast är ganska självklart att spelläget inte skulle göra det, bara för att man spelar betyder väll inte det att man inte behöver säkerhet ? Och själva grejen med Windows 11 va just det största hoppet någonsin??? i säkerhet. Så tror snarare att MS tycker man ske ge fasen i dessa nya säkerhetsfunktioner och låta dom vara på.

Men oavsätt så är jag extremt positiv till Windows 11 och önskar jag kunde sitta på det nu men får nog lov att vänta på att Nvidia får ordning på deras skit först ^^

Om vi säger så här då.

Spelläge på = default säkerhet, dvs samma säkerhet som de som inte uppfyller Win11-kraven har.
Spelläge Av = Utökad säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om vi säger så här då.

Spelläge på = default säkerhet, dvs samma säkerhet som de som inte uppfyller Win11-kraven har.
Spelläge Av = Utökad säkerhet.

Ja jo förstår hur du menar, men kan nog garantera att det är något ms aldrig skulle göra då dom inte vill att folk ska inaktivera dom nya säkerhetsfunktionerna. Är juuh hela meningen med Windows 11 att det är mycket säkrare än 10an.

Och sure tycker också att det hade vart en smart lösning men lär inte ske om inte någon 3e partslösning kan göra det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja jo förstår hur du menar, men kan nog garantera att det är något ms aldrig skulle göra då dom inte vill att folk ska inaktivera dom nya säkerhetsfunktionerna. Är juuh hela meningen med Windows 11 att det är mycket säkrare än 10an.

Och sure tycker också att det hade vart en smart lösning men lär inte ske om inte någon 3e partslösning kan göra det.

Ärr nog lättare att skapa två olika profiler där den ena är för spel, och då kan man inaktivera massor med "resurskrävande" mjukvara mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ärr nog lättare att skapa två olika profiler där den ena är för spel, och då kan man inaktivera massor med "resurskrävande" mjukvara mm.

fast lättaste är nog bara att ha ett script eller liknande som inaktiverar allt när man startar ett spel. Vet visserligen inte hur det ser ut om det kräver att man startar om datorn osv i sånt fall blir det omständligt hur man än gör.

om inte annat så blir det att vänta tills AMD också kommer ut med deras big.little iom zen4 eller när de nu skulle bli. annars får man nog leva med att Win11 kommer prestera aningen sämre än Win10 om man inte ska hålla på och inaktivera grejer å ha sig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

fast lättaste är nog bara att ha ett script eller liknande som inaktiverar allt när man startar ett spel. Vet visserligen inte hur det ser ut om det kräver att man startar om datorn osv i sånt fall blir det omständligt hur man än gör.

om inte annat så blir det att vänta tills AMD också kommer ut med deras big.little iom zen4 eller när de nu skulle bli. annars får man nog leva med att Win11 kommer prestera aningen sämre än Win10 om man inte ska hålla på och inaktivera grejer å ha sig.

Så är det nog.

Permalänk
Medlem

Hmm, samma visa varje gång då mao... sämre prestanda än utlovat, till en början i alla fall. Vi får se hur det ser ut om ett halvår. Inte för jag personligen sett någon direkt skillnad.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Hade nog varit för deras favör om de kunde släppa ett os-version som är helt slimmat på allt. On board keyboard, print service osv osv. Bara så att man kan öppna webbläsaren typ.

Sen får man bygga på de man behöver själv.

Sant, frågan är hur mycket som egentligen går att ta bort, förutom majoriteten av alla appar och några servicar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer man kunna "uppgradera" gratis från 10 till 11?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är mer specifikt "core isolation" som tankar prestandan, det är avstängt by default på Windows 11. Undantaget vissa OEM datorer. Slår man inte på "core isolation" men behåller alla övriga VBS funktioner är Windows 11 mycket likt Windows 10 i prestanda.

Enligt MS själva är Core Isolation på per default, se länken nedan. Det är också min erfarenhet. I alla fall Memory Integrity, det är också den delen av Core Isolation som påverkar prestandan nämnvärt. För moderna (9000 serien+) Intel system är prestandaförlusten mycket liten, typ 5-10 ns högre latency, några enstaka procent lägre spel prestanda. Jag trodde de största problemen för AMD system var lösta vid det här laget, men det kanske är nån skillnad i arkitektur som gör det svårare på AMD.

För några år sedan hade jag lätt stängt av all säkerhet för 1% mer prestanda, men jag börjar väl bli gammal och föredrar mer säkerhet över några FPS Hade jag haft AMD och det gjorde stor skillnad hade jag dock stängt av det tillsvidare.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/core-isolation-e3...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk

^ Skulle just säga att i Win 10 är detta off som standard medan i Win 11 är det on by default. Finns en massa andra sidor som har djupdykt i detta ämne redan och överlag ger ju det betydligt sämre resultat, ganska betydligt sådana i vissa tester. Ger ju en missvisning om man inte tar detta i beakt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Enligt MS själva är Core Isolation på per default, se länken nedan. Det är också min erfarenhet. I alla fall Memory Integrity, det är också den delen av Core Isolation som påverkar prestandan nämnvärt. För moderna (9000 serien+) Intel system är prestandaförlusten mycket liten, typ 5-10 ns högre latency, några enstaka procent lägre spel prestanda. Jag trodde de största problemen för AMD system var lösta vid det här laget, men det kanske är nån skillnad i arkitektur som gör det svårare på AMD.

För några år sedan hade jag lätt stängt av all säkerhet för 1% mer prestanda, men jag börjar väl bli gammal och föredrar mer säkerhet över några FPS Hade jag haft AMD och det gjorde stor skillnad hade jag dock stängt av det tillsvidare.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/core-isolation-e3...

Kanske lite begreppsförvirring, det finns bara EN sak man kan slå på som användare och det är just "Memory Integrity" under Core Isolation. Core Isolation själv finns det ingen switch för. Och ja, jag har Virtualisering aktiverat så den delen är igång. Men, det jag egentligen menade var "Memory Integrity" eftersom det är det enda man kan slå av/på. Och det har varit av på samtliga fem datorer jag installerat Windows 11 på, och det är också det som sägs förstöra prestandan allra mest. Och också det som kan vara påslaget i fallet med vissa OEM-datorer.

Som det är by default har jag tom fått bättre Geekbench på Windows 11 än vad jag någonsin fick på Windows 10, så något prestandatapp att tala om för AMD förekommer inte längre på en fullt uppdaterad burk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kanske lite begreppsförvirring, det finns bara EN sak man kan slå på som användare och det är just "Memory Integrity" under Core Isolation. Core Isolation själv finns det ingen switch för. Och ja, jag har Virtualisering aktiverat så den delen är igång. Men, det jag egentligen menade var "Memory Integrity" eftersom det är det enda man kan slå av/på. Och det har varit av på samtliga fem datorer jag installerat Windows 11 på, och det är också det som sägs förstöra prestandan allra mest. Och också det som kan vara påslaget i fallet med vissa OEM-datorer.

Som det är by default har jag tom fått bättre Geekbench på Windows 11 än vad jag någonsin fick på Windows 10, så något prestandatapp att tala om för AMD förekommer inte längre på en fullt uppdaterad burk.

Fullt möjligt att de allra flesta sålda systemen är just OEM, och att det är det MS menar när de säger att det är påslaget by default i de flesta fall. ASUS och co. är kanske rädda för den lilla prestandaförlust det kan medföra och ställt in default BIOS/UEFI inställningar så att det inte stöds ifall man inte ändrar inställningarna innan man installerar Win. Osäker nu på hur mitt BIOS var inställt, jag går alltid in och ändrar som jag vill ha det innan jag installerar Win.

typo
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av UMC:

Enligt MS själva är Core Isolation på per default, se länken nedan. Det är också min erfarenhet. I alla fall Memory Integrity, det är också den delen av Core Isolation som påverkar prestandan nämnvärt. För moderna (9000 serien+) Intel system är prestandaförlusten mycket liten, typ 5-10 ns högre latency, några enstaka procent lägre spel prestanda. Jag trodde de största problemen för AMD system var lösta vid det här laget, men det kanske är nån skillnad i arkitektur som gör det svårare på AMD.

För några år sedan hade jag lätt stängt av all säkerhet för 1% mer prestanda, men jag börjar väl bli gammal och föredrar mer säkerhet över några FPS Hade jag haft AMD och det gjorde stor skillnad hade jag dock stängt av det tillsvidare.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/core-isolation-e3...

Kan ju kanske vara som så här att Kärnisolering är aktiv om man installerar Win 11 med VBS aktiverat, men installerar man Win 11 med VBS inaktiverat och sen slår på VBS så får man aktivera kärnisolering manuellt. Iaf på min 3700X/B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kan ju kanske vara som så här att Kärnisolering är aktiv om man installerar Win 11 med VBS aktiverat, men installerar man Win 11 med VBS inaktiverat och sen slår på VBS så får man aktivera kärnisolering manuellt. Iaf på min 3700X/B550.

Jo det stämmer, frågan är bara om ASUS och de anda moderkortstillverkarna har det på som default, eller om man måste ändra själv i BIOS. Verkar inte som att MS kräver av OEM tillverkarna att det är på för tillfället dock, vilket jag trodde dom gjorde, och tycker att dom borde

"In partnership with our OEM and silicon partners, we will be enabling VBS and HVCI on most new PCs over this next year. And we will continue to seek opportunities to expand VBS across more systems over time." Källa https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-o...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av UMC:

Jo det stämmer, frågan är bara om ASUS och de anda moderkortstillverkarna har det på som default, eller om man måste ändra själv i BIOS. Verkar inte som att MS kräver av OEM tillverkarna att det är på för tillfället dock, vilket jag trodde dom gjorde, och tycker att dom borde

"In partnership with our OEM and silicon partners, we will be enabling VBS and HVCI on most new PCs over this next year. And we will continue to seek opportunities to expand VBS across more systems over time." Källa https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-o...

Är inaktiverat som default på ASUS. Iaf på CH6 och B550.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det egentligen innan Microsoft föreslår ett datum för uppgradering?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hjälpsam

En kul uppföljning vore ett par kompetenta CPUr som inte är godkända för Windows 11.
Ryzen 1000 serien och motsvarande för Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |