Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är starkt inriktad på att köpa en luftfuktare, men de mindre varianterna kanske lämpar sig mer för enskilda sovrum och inte ett enda stort rum på 41 kvm som jag har? Hur får man rotation på luften om enheten bara står och blåser fukt rakt upp?

Låt entropin sköta sitt så sprider sig fukten ska du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är pga den inställningen vi får hoppas på lagstiftning om individuell mätning av energiförbrukning och vatten för det finns tyvärr för många som snyltar på andra.

Nu var du väl lite väl hård?
Jag skrev väl aldrig att jag brukar låta vattnet stå på i onödan, vilket jag inte brukar. Jag skrev bara att vatten ingår i min månadsavgift till föreningen.
Och individuell mätning av energiförbrukning har man ju redan.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

För mig är det gratis. Men en luftfuktare hade kostat pengar att köpa och köra.

Varmvatten är gratis och oändligt här.

Har du varmvattnet rinnande för att fukta luften...????

Låter som fängelse utan att passera gå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Luftkvaliteten inomhus är ofta något många förbiser. Kör själv luftfuktare och luftrenare i sovrummet (luftfuktare enbart vinterhalvåret), lite pyssel med luftfuktaren men väl värt, bättre för både hud och slemhinnor!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu var du väl lite väl hård?
Jag skrev väl aldrig att jag brukar låta vattnet stå på i onödan, vilket jag inte brukar. Jag skrev bara att vatten ingår i min månadsavgift till föreningen.
Och individuell mätning av energiförbrukning har man ju redan.

Du menar nog el och inte energi eller har du värme och vatten mätning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jo, jag vet. Jag har jobbat på ett fastighetsbolag som bygger flerfamiljshus 11 år

Men återigen, jag är RÄTT säker på att låg luftfuktighet inte finns med som krav i BBR utan det är enbart hög luftfuktighet man kravställer om för att det ger problem såsom mögel etc.

Sen är det inte jag som är bekymrad i tråden. Jag försöker ge tips.

Visst kan man fråga om dom följt AMA. Men om man inte har koll och den man frågar ställer en välgrundad fråga tillbaka rörande exempelvis AMA så står man där lite förläget och hummar. Men absolut, jag tryckte till en kaxig projektledare om en repa på ett fönster i vår nybyggda bostadsrätt genom att säga "okej, då kollar vi väl vad det står i AMA då.." Fönstret blev bytt Så det kan ju löna sig.

Ja mycket fusk i branchen dessvärre när det gäller dessa regler.
Utbildar mig till drift tekniker och har en besiktningsman som lärare, han har många sköna storys om konstiga saker han sett. Mycket "jag har alltid gjort så och det har funkat"

Borde stå nått om låg fuktighet då det också kan leda till skador. Speciellt trä kan må dåligt av det.

Misstog dig för ts 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Provat själv principen att ha en utförstjänt gryta med litten vatten och tygbitar som hänger med bottnen i dem som sen en fläkt blåser över.
Om väckarklockan jag hitta i en låda är nåt att tro på så drar det upp några procent luftfuktighet.

Edit: Lite sent att tänka på när huset är färdigt, men finns ju värmeåtervinningssystem som tar tillvara på innomhusfukt vintertid,
Energy Recovery Ventilation (ERV) kallas de på andra sidan atlanten.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är pga den inställningen vi får hoppas på lagstiftning om individuell mätning av energiförbrukning och vatten för det finns tyvärr för många som snyltar på andra.

Det är redan reglerat att det ska användas "normalt". Finns ett rättsfall för några år sedan om en man som hade vattnet konstant igång i sitt badkar för sin sköldpaddas skull. Han åkte dit duktigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Det är redan reglerat att det ska användas "normalt". Finns ett rättsfall för några år sedan om en man som hade vattnet konstant igång i sitt badkar för sin sköldpaddas skull. Han åkte dit duktigt.

Ja men jag menar att man borde mäta och debitera allt per hushåll för att få incitament att förbruka mindre, det finns tyvärr de som inte bryr sig pga att "förbrukning ingår i hyran"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men jag menar att man borde mäta och debitera allt per hushåll för att få incitament att förbruka mindre, det finns tyvärr de som inte bryr sig pga att "förbrukning ingår i hyran"

Alla som gör stambyte brukar installera separata mätare så finns snart hos de flesta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ah, torr inomhusluft. Märks det varit kallt i hela landet när det skrivs trådar som detta.

Man kan ju vara utomhus mer, då går det inte att påverka så får man lära sig leva med det

Torrt är normalt under vintern, välkommen upp till norrbotten med -20 - -30 under 4 veckor, då kan vi snacka om torr luft. Antigen köper man luftfuktare (kördes en hel del sånt i skolan när jag växte upp under vintermånaderna).

Men som andra skriver, en luftfuktare har sina problem också så man måste vara försiktig med att inte köra för mycke "vatten" per kubik luft. Det finns gränser vad du kan åstakomma. Personligen ser jag det mest som bortkastade pengar, då skillnaden inte blir så stor som man kanske önskar.

Torr luft är bara nått att leva med eller flytta till medelhavet.. tyvärr.
grundorsaken är att vi (människor) lever i klimat som vi inte är biologiskt anpassade för. Det är enbart teknologi som gör att vi ens kan leva här och den kan inte lösa alla våra problem. I slutändan är det bara en konfortfråga, vid reela hälsoproblem får du kontakta vården.

Permalänk
Medlem

Senaste veckan har även jag upplevt torr luft inomhus (20% och under). Just nu ligger jag dock på 34% men då är det inte minusgrader utomhus, så för min del verkar det vara direkt relaterat till temperaturen. Lägenheten är byggd 2011 så inte överdrivet omodern lägenhet heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Att sänka temperaturen hjälper inte. Det höjer den relativa luftfuktigheten men det gör inte luften fuktigare.

Tänk ett exempel där luft som är 20 grader kan hålla 1 deciliter per kubikmeter (siffror helt tagna ur luften). Och vid tio grader kan den hålla en halv deciliter. Om du vid 20 grader har 50% relativ luftfuktighet så håller luften då en halv deciliter. Sänker du temperaturen till 10 grader kommer luftfuktigheten att gå upp till 100% men det hjälper ju föga då mängden vatten fortfarande är densamma i luften.

Du kan således inte påverkar den absoluta fuktigheten i luften genom att ändra temperaturen och det är den absoluta luftfuktigheten som är intressant i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Det är en fördel att bo mindre om man vill försöka sig på att höja luftfuktigheten. Jag har ett liknande boende och får problem med näsan så fort det blir torr luft, vaknar jämt på nätterna pga täppt näsa. Jag har dock löst det med en rejäl diy luftfuktare i sovalkoven samt att "stöd-fukta" med vattenkokning i en 10L kastrull. Det kostar en del energi men för välmåendet är det värt det. Nu var det dock relativt varmt inatt men jag hade 55% luftfuktighet vid sängen i morse och en glad näsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Att sänka temperaturen hjälper inte. Det höjer den relativa luftfuktigheten men det gör inte luften fuktigare.

Det är den relativa luftfuktigheten som är relevant. Absolut fuktighet har ingen större betydelse.

Det är relativ luftfuktighet som styr hur mycket vatten vi förlorar från huden, från lungorna och från slemhinnor. Vid 100 procent relativ luftfuktighet avgår ingen vattenånga från en yta, eftersom luften är mättad. Omvänt försvinner mycket vatten vid 10 procent relativ luftfuktighet. Detta oavsett om det sker vid två grader eller 42 grader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

När det var som värst förra vintern ställde vi vanliga vattenglas på våra radiatorer, vattnet dunstade på någon dag och vi märkte skillnad. Men det kräver ju att radiatorn är på såklart.

Vi hade några gamla lerpannor i källaren som man för fyllde med vatten och hängde på elementen.

Men torr luft är inget som stör mig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ah, torr inomhusluft. Märks det varit kallt i hela landet när det skrivs trådar som detta.

Man kan ju vara utomhus mer, då går det inte att påverka så får man lära sig leva med det

Torrt är normalt under vintern, välkommen upp till norrbotten med -20 - -30 under 4 veckor, då kan vi snacka om torr luft. Antigen köper man luftfuktare (kördes en hel del sånt i skolan när jag växte upp under vintermånaderna).

Men som andra skriver, en luftfuktare har sina problem också så man måste vara försiktig med att inte köra för mycke "vatten" per kubik luft. Det finns gränser vad du kan åstakomma. Personligen ser jag det mest som bortkastade pengar, då skillnaden inte blir så stor som man kanske önskar.

Torr luft är bara nått att leva med eller flytta till medelhavet.. tyvärr.
grundorsaken är att vi (människor) lever i klimat som vi inte är biologiskt anpassade för. Det är enbart teknologi som gör att vi ens kan leva här och den kan inte lösa alla våra problem. I slutändan är det bara en konfortfråga, vid reela hälsoproblem får du kontakta vården.

Vet inte om jag kan hålla med dig. För det första anser jag att luftfuktare visst gör stor skillnad, får den tuta på i x antal timmar lyckas den få upp fuktigheten rejält och jag har inte haft några problem med kalkdamm överallt, det måste ju bero på vattnets hårdhet och inte luftfuktaren i sig. Sedan skriver du att människor bara kan bo i Sverige (utanför medelhavsregionen) tack vare vår teknik. Men människor har bott i Sverige sedan åtminstone 10000 f.Kr.. Vilken teknik menar du att de använde för att kunna leva här?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är pga den inställningen vi får hoppas på lagstiftning om individuell mätning av energiförbrukning och vatten för det finns tyvärr för många som snyltar på andra.

Finns det ställen där man inte mäter elen?

Vatten hade säkert varit bra men så länge det är tänkt att man kan använda några kubik varmvatten om dagen är det ju bara göra det. Det är ju i slutändan hyresvärdens problem som har dålig miljö. Kan tänka mig att en sån lag skulle ses som sexistisk med tanke på hur vanligt det är att kvinnor onanerar med varmvatten och då kan spola varmvatten i flera timmar flera dagar i veckan.

Skrivet av Lagerlöf:

Har du varmvattnet rinnande för att fukta luften...????

Låter som fängelse utan att passera gå.

Nej men funderar på det efter den här tråden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fyll en flaska eller tre med varmt vatten under morgonen, vattna blommorna med resterna på eftermiddagen. Rinse and repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan tänka mig att en sån lag skulle ses som sexistisk med tanke på hur vanligt det är att kvinnor onanerar med varmvatten och då kan spola varmvatten i flera timmar flera dagar i veckan.

Nej men funderar på det efter den här tråden.

Say what!? Var det ett försök att vara rolig eller var du seriös?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Say what!? Var det ett försök att vara rolig eller var du seriös?

Blandning (personen jag svarade var ju inte så seriös heller), det är ju ett sätt många kvinnor börja med sånt. Pratat med flera som började så före tio års ålder och kan ligga i duschen i flera timmar med vattnet på närmare 40c nu när de är vuxna. Varje timme är väl ungefär en kubik varmvatten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Finns det ställen där man inte mäter elen?

Vatten hade säkert varit bra men så länge det är tänkt att man kan använda några kubik varmvatten om dagen är det ju bara göra det. Det är ju i slutändan hyresvärdens problem som har dålig miljö. Kan tänka mig att en sån lag skulle ses som sexistisk med tanke på hur vanligt det är att kvinnor onanerar med varmvatten och då kan spola varmvatten i flera timmar flera dagar i veckan.

Nej men funderar på det efter den här tråden.

Jag hoppas på krav att mäta vatten, varmvatten och värme separat för att öka medvetenheten om alla förbrukningar. Gillar man att duscha i timmar borde man använda en dusch som renar och återcirkulerar vattnet och med separatmätning så ökar nog viljan att skaffa en för ännu fler än de som ska upp i rymden eller bor där det är ont om vatten.
En till fördel med återcirkulation är att man inte behöver värma upp vattnet lika mycket så man sparar även energi.
https://orbital-systems.com/sv/?gclid=CjwKCAiAtdGNBhAmEiwAWxG...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Vilka svar i denna tråd. Utifall man inte kan göra något åt det så skulle alla i ett område i princip ha samma luftfuktighet enligt experterna här. Vilket vi alla säkerligen vet inte skulle stämma och därmed att det är en mängd variabler involverade.

Det första du ska kolla är luftomsättningen. Många har inte bara alldeles för låg luftfuktighet utan det hör också ihop med alldeles för dålig luftomsättning. Och logiken säger om du knappt får in någon luft utifrån är det klart att luften blir torrare. Moderna lägenheter och dess material är katastrofal för luftfuktighet och luftomsättning. Lita inte heller på besiktningsmannen din förening tar in. Antingen köper du privat eller kollar själv med verktyg man kan hyra från hygglo eller dylikt.

Varför är det så dåligt nu för tiden? Allt i miljön och energiförbrukningens jävla namn. Mindre luft in = lägre förbrukning = miljön glad = människor sjuka. Mega isolerade fönster = ingen luft in = miljön glad = människor sjuka. Spelar ingen roll om det är du som betalar för energin, det är direktiv och byggfusk samt spara pengar.

Moderna lägenheter andas inte normalt idag på grund av material. Gå tillbaka till hur vi byggde husen för med trä som andades naturligt och kunde även transportera fukt. Idag har du dött material som inte andas eller samarbetar på något vis.

För övrigt, det är definitivt din luftfuktighet som gör dig sjuk. Den nedre gränsen man ska undvika är 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Vilka svar i denna tråd. Utifall man inte kan göra något åt det så skulle alla i ett område i princip ha samma luftfuktighet enligt experterna här. Vilket vi alla säkerligen vet inte skulle stämma och därmed att det är en mängd variabler involverade.

Det första du ska kolla är luftomsättningen. Många har inte bara alldeles för låg luftfuktighet utan det hör också ihop med alldeles för dålig luftomsättning. Och logiken säger om du knappt får in någon luft utifrån är det klart att luften blir torrare. Moderna lägenheter och dess material är katastrofal för luftfuktighet och luftomsättning. Lita inte heller på besiktningsmannen din förening tar in. Antingen köper du privat eller kollar själv med verktyg man kan hyra från hygglo eller dylikt.

Varför är det så dåligt nu för tiden? Allt i miljön och energiförbrukningens jävla namn. Mindre luft in = lägre förbrukning = miljön glad = människor sjuka. Mega isolerade fönster = ingen luft in = miljön glad = människor sjuka. Spelar ingen roll om det är du som betalar för energin, det är direktiv och byggfusk samt spara pengar.

Moderna lägenheter andas inte normalt idag på grund av material. Gå tillbaka till hur vi byggde husen för med trä som andades naturligt och kunde även transportera fukt. Idag har du dött material som inte andas eller samarbetar på något vis.

För övrigt, det är definitivt din luftfuktighet som gör dig sjuk. Den nedre gränsen man ska undvika är 30%.

För mig som inte har så bra koll på ämnet så får jag endera bilden av dina resonemang att du är riktigt konspiratorisk, eller att du pratar klarspråk och har koll på ämnet! Hoppas och tror att det är det sistnämnda

För mycket av det du tar upp stämmer in på hur detta huset är byggt. Alla fönster är ordentligt tätade, finns inget i mina fönster som tar in luft. Däremot är lägenheten försedd med två luftintag och ett utlopp som befinner sig i badrummet. Så jag vet inte om min lufttillförsel är endera bra eller dålig.

Jag skrev samma tråd på min BRF-sida på Facebook och fick bl.a detta svar, stämmer det?

"Hej, enligt min lekmannauppfattning är det ett vanligt förekommande de första åren i nybyggnationer då det handlar om att byggmaterialet (oftast betongen) som fästs och torkar till extra, eller "brinner" som man säger.
Tyvärr är det till min kännedom en "fas" som är svårreglerad snarare än att det är ett "fel".
Bästa tipsen är att införskaffa t.ex. luftfuktare. Då kommer du även att uppleva en varmare temperatur pga luftfuktigheten."

"Som källa kan du söka på "torr luft och nybyggnation", om du önskar göra egen bedömning.
Sen på sikt när materialet väl har brunnit klart kommer luftfuktigheten att hamna på normala nivåer. Regleras luftfuktigheten i förtid löper det större risk för mögel när materialet väl är färdigt.. ungefär så är min uppfattning iallafall."

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

För mig som inte har så bra koll på ämnet så får jag endera bilden av dina resonemang att du är riktigt konspiratorisk, eller att du pratar klarspråk och har koll på ämnet! Hoppas och tror att det är det sistnämnda

För mycket av det du tar upp stämmer in på hur detta huset är byggt. Alla fönster är ordentligt tätade, finns inget i mina fönster som tar in luft. Däremot är lägenheten försedd med två luftintag och ett utlopp som befinner sig i badrummet. Så jag vet inte om min lufttillförsel är endera bra eller dålig.

Jag skrev samma tråd på min BRF-sida på Facebook och fick bl.a detta svar, stämmer det?

"Hej, enligt min lekmannauppfattning är det ett vanligt förekommande de första åren i nybyggnationer då det handlar om att byggmaterialet (oftast betongen) som fästs och torkar till extra, eller "brinner" som man säger.
Tyvärr är det till min kännedom en "fas" som är svårreglerad snarare än att det är ett "fel".
Bästa tipsen är att införskaffa t.ex. luftfuktare. Då kommer du även att uppleva en varmare temperatur pga luftfuktigheten."

"Som källa kan du söka på "torr luft och nybyggnation", om du önskar göra egen bedömning.
Sen på sikt när materialet väl har brunnit klart kommer luftfuktigheten att hamna på normala nivåer. Regleras luftfuktigheten i förtid löper det större risk för mögel när materialet väl är färdigt.. ungefär så är min uppfattning iallafall."

Jag har bara erfarenhet av problemet och löst det men kan inte kalla mig expert. Jag skulle säga att problemet är enormt och vill inte veta hur det påverkar människor och sjukvården efter jag uppmärksammat detta och sedan undersökt i vänner och bekantas lägenheter. Ingenting verkar göras utan man fortsätter bygga på detta sätt. Och det är väl att man rättfärdigar det med miljö och spara pengar.

Två luftintag låter normalt för nybyggnation och troligen för lite. Man kan göra ett litet amatörtest och ta en 15l plastpåse eller dylikt. Sedan kan du ta den mot inflödet och se om den kan blåsa upp påsen. Nu har du två intag så du dubblera tiden om du tar ett intag. Men man säger att 0,35l/s X kvm. Så i ditt fall ska det komma in ca 15l per sekund och blåsa upp påsen på två sekunder (eftersom du har två intag och troligen bara kan få påsen över ett intag). Det är inte ett perfekt test men ger indikation. Notera också att detta är minimum värden. Och med minimum värden är det överlevnadsvärden som med alla värden.

Intressant angående brinnande betong och just den aspekten har jag inte hört och kan inte uttala mig. Det jag snabbt läste om det verkar det vara sant det personen säger. Det är i så fall ännu mer chockerande om den aspekten är så pass känd att man inte upplyser människor om detta som flyttar in i nybyggnationer. Kanske för att inte skrämma bort folk vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Jag har bara erfarenhet av problemet och löst det men kan inte kalla mig expert. Jag skulle säga att problemet är enormt och vill inte veta hur det påverkar människor och sjukvården efter jag uppmärksammat detta och sedan undersökt i vänner och bekantas lägenheter. Ingenting verkar göras utan man fortsätter bygga på detta sätt. Och det är väl att man rättfärdigar det med miljö och spara pengar.

Två luftintag låter normalt för nybyggnation och troligen för lite. Man kan göra ett litet amatörtest och ta en 15l plastpåse eller dylikt. Sedan kan du ta den mot inflödet och se om den kan blåsa upp påsen. Nu har du två intag så du dubblera tiden om du tar ett intag. Men man säger att 0,35l/s X kvm. Så i ditt fall ska det komma in ca 15l per sekund och blåsa upp påsen på två sekunder (eftersom du har två intag och troligen bara kan få påsen över ett intag). Det är inte ett perfekt test men ger indikation. Notera också att detta är minimum värden. Och med minimum värden är det överlevnadsvärden som med alla värden.

Intressant angående brinnande betong och just den aspekten har jag inte hört och kan inte uttala mig. Det jag snabbt läste om det verkar det vara sant det personen säger. Det är i så fall ännu mer chockerande om den aspekten är så pass känd att man inte upplyser människor om detta som flyttar in i nybyggnationer. Kanske för att inte skrämma bort folk vad vet jag.

Nu hade jag bara avfallspåsar att tillgå! Vet inte hur stora dessa är? Använder dom som soppåsar i en standard avfallshink för hushållssopor

Men hur som helst blåstes påsen upp direkt, inga konstigheter som jag upplevde direkt?

Vad är ditt råd i mitt fall? Jag har fått tonvis med råd i tråden, och har lite svårt att få grepp om någon form av sammanfattning!
Är jag för det första i behov av en luftfuktare? Eller snarare, är MAN i behov av en luftfuktare på vintern?
Räcker det med en traditionell luftfuktare som bara blåser fuktig luft rakt upp, eller ska man med fördel gå för en svindyr Dyson som för det första sprider den fuktiga luften genom oscillering och dessutom renar luften på köpet, eller anser du att det är på tok för overkill?

Det pratas en del om underhåll av luftfuktare, och att detta i vissa fall kan vara en dealbreaker?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu hade jag bara avfallspåsar att tillgå! Vet inte hur stora dessa är? Använder dom som soppåsar i en standard avfallshink för hushållssopor

Men hur som helst blåstes påsen upp direkt, inga konstigheter som jag upplevde direkt?

Vad är ditt råd i mitt fall? Jag har fått tonvis med råd i tråden, och har lite svårt att få grepp om någon form av sammanfattning!
Är jag för det första i behov av en luftfuktare? Eller snarare, är MAN i behov av en luftfuktare på vintern?
Räcker det med en traditionell luftfuktare som bara blåser fuktig luft rakt upp, eller ska man med fördel gå för en svindyr Dyson som för det första sprider den fuktiga luften genom oscillering och dessutom renar luften på köpet, eller anser du att det är på tok för overkill?

Det pratas en del om underhåll av luftfuktare, och att detta i vissa fall kan vara en dealbreaker?

Det var ett jäkla tryck i ditt inflöde! Varenda jag har varit hos har det tagit väldigt lång tid att fylla en påse. Då kan du sitta lugn i den båten i alla fall. I dom (förvisso relativt få) lägenheter jag varit har det alltid varit ett samband mellan lågt inflöde och luftfuktighet.

Kolla ditt utflöde också och se att luftväxlingen fungerar. Ta en bit papper så ska den suga åt sig den lätt. Se bara till att den inte åker med.

Om det är normalt så är det nog luftfuktare som är vägen att gå. Förutom husmorstips som att vädra morgon och kväll eller hänga tvätt inomhus etc. om man nu gå den vägen. Jag behövde inte göra det efter att inflödet korrigerades. Grundorsakerna är ju som sagt svåra att lösa och man får helt enkelt göra vad man kan i dagens moderna lägenheter. Akta dig bara att det bildas mögel i luftfuktaren, en klassiker.

Hoppas ditt halsont går bort och återkom gärna m resultatet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

För mig som inte har så bra koll på ämnet så får jag endera bilden av dina resonemang att du är riktigt konspiratorisk, eller att du pratar klarspråk och har koll på ämnet! Hoppas och tror att det är det sistnämnda

För mycket av det du tar upp stämmer in på hur detta huset är byggt. Alla fönster är ordentligt tätade, finns inget i mina fönster som tar in luft. Däremot är lägenheten försedd med två luftintag och ett utlopp som befinner sig i badrummet. Så jag vet inte om min lufttillförsel är endera bra eller dålig.

Jag skrev samma tråd på min BRF-sida på Facebook och fick bl.a detta svar, stämmer det?

"Hej, enligt min lekmannauppfattning är det ett vanligt förekommande de första åren i nybyggnationer då det handlar om att byggmaterialet (oftast betongen) som fästs och torkar till extra, eller "brinner" som man säger.
Tyvärr är det till min kännedom en "fas" som är svårreglerad snarare än att det är ett "fel".
Bästa tipsen är att införskaffa t.ex. luftfuktare. Då kommer du även att uppleva en varmare temperatur pga luftfuktigheten."

"Som källa kan du söka på "torr luft och nybyggnation", om du önskar göra egen bedömning.
Sen på sikt när materialet väl har brunnit klart kommer luftfuktigheten att hamna på normala nivåer. Regleras luftfuktigheten i förtid löper det större risk för mögel när materialet väl är färdigt.. ungefär så är min uppfattning iallafall."

Tycker det låter mycket underligt om betongen skulle binda så mycket fukt att den torkar luften efter gjutningen, det är ju däremot vanligt att den avger fukt ett tag efter gjutning men att den kemiskt skulle binda fukt längre än nått dygn efter gjutningen låter underligt.
Nybyggda hus brukar vara fuktiga om man kollar på fukthalten i materialen så är det torr luft äe det inte pga att betong binder en massa fukt under lång tid hur nu det skulle gå till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Det var ett jäkla tryck i ditt inflöde! Varenda jag har varit hos har det tagit väldigt lång tid att fylla en påse. Då kan du sitta lugn i den båten i alla fall. I dom (förvisso relativt få) lägenheter jag varit har det alltid varit ett samband mellan lågt inflöde och luftfuktighet.

Kolla ditt utflöde också och se att luftväxlingen fungerar. Ta en bit papper så ska den suga åt sig den lätt. Se bara till att den inte åker med.

Om det är normalt så är det nog luftfuktare som är vägen att gå. Förutom husmorstips som att vädra morgon och kväll eller hänga tvätt inomhus etc. om man nu gå den vägen. Jag behövde inte göra det efter att inflödet korrigerades. Grundorsakerna är ju som sagt svåra att lösa och man får helt enkelt göra vad man kan i dagens moderna lägenheter. Akta dig bara att det bildas mögel i luftfuktaren, en klassiker.

Hoppas ditt halsont går bort och återkom gärna m resultatet!

Har du något snabbt svar på varför det bildas mögel? Gäller det även luftfuktare med UV-ljus för att förhindra vattenburna bakterier?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Och logiken säger om du knappt får in någon luft utifrån är det klart att luften blir torrare.

Kan du förklara denna logik?