Adapter för att köra M.2 SSD i äldre system.

Permalänk

Adapter för att köra M.2 SSD i äldre system.

Hej!

Jag har möjlighet att lösa in presentkort på en elektronikkedja (CDON, Elgiganten, Netonnet), 1000:-. Jag funderar på hur jag på bästa sätt kan uppgradera mitt system, om än litet. Min nuvarande spec är:

MSI Z87-G45 gaming
i7 4770k
16 GM DDR3
980 ti

Jag kommer framåt sommaren att uppgradera moderkort, CPU och minnen till socket 1700 med en i5 12600k eller dylikt. Till det systemet blir det nog en SSD i M.2-format. Min fråga är om det funkar att köpa en SSD till PCIe adapter och om jag isf kan köra den i min ena PCI-E x16-slot? Vilket adapter hade ni rek och vilken M.2 SSD 1TB hade ni föredragit?

Permalänk
Medlem

Hittar inget när jag väldigt snabbt kollar på de tre du nämner, men finns på Webhallen, Inet och Komplett
Jag har inte provat själv, men har läst att det är krångligt (omöjligt?) att boota från dom.

https://www.webhallen.com/se/product/277410-Delock-PCIe-3-0-t...
https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...
https://www.komplett.se/product/1102994/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Hade nog hellre köpt en vettig mus eller annan periferiutrustning istället på att lägga pengarna på nånting som jag inte behövt när den nya burken är på plats.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kör du alltså i dagsläget en mekanisk hårddisk? Isåfall är det väl vettigare att helt enkelt införskaffa en ordinär 2.5" SATA-SSD som du kan använda utan adapter och kan flytta med till ditt nya system, antingen som en extra lagringsdisk eller som primär enhet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ett problem är som sagt att det inte går att boota från en NVMe SSD på det moderkortet, d.v.s. du kan bara använda den som extra lagring och inte som systemdisk. Det finns modifierade BIOS som lägger till NVMe-stöd här, men du laddar förstås ner BIOS från någon användare på ett forum helt på egen risk.

Permalänk

Jag har en Samsung SSD 256 idag som jag har som systemdisk. Jag använder ganska tunga musik plugins med stora samplebibliotek så en M.2-SSD har i dagsläget endast varit tänkt som lagringsdisk/installera spel på.

Permalänk
Medlem

Nu hann någon före med att nämna att ditt moderkort inte har nativt stöd för NVMe och som även länkade till ett BIOS som verkar ha detta fixat, men jag länkar min modifiering ändå om det finnes intressant.

Z87-G45 GAMING - NvmeMod

Jag har skapat två olika versioner där du antingen kan köra in med den senaste microcode som täpper till diverse säkerhetshål eller om detta är struntsamma så finns det även en med äldre microcode som tillåter all-core boost på låsta CPU:er.

Jag lämnar inga garantier att det inte kommer sabba moderkortet, bränna ner huset eller råka starta ett tredje världskrig, så gör detta helt på din egna risk. Gäller även med den andra som länkades tidigare. Kan bara säga att jag har succesivt gjort denna modifiering med ett Z68-moderkort för något år sedan.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD