Marknadsvärde för en begagnad MacBook Pro Late 2013 och en LED Cinema Display 27 tum?

Permalänk
Medlem

Marknadsvärde för en begagnad MacBook Pro Late 2013 och en LED Cinema Display 27 tum?

Jag har:
1. MacBook Pro, https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-...
1. MacBookens disk är tyvärr trasig
2. Till datorn hör originalladdare med slitna (men fungerande) sladdar och en extra laddare (kopia)
2. LED Cinema Display (27 tum), https://support.apple.com/kb/sp597?locale=sv_SE

Båda prylarna i gott skick.

Vad är marknadsvärdet på dessa?

Permalänk
Medlem

En åtta år gammal dator med trasig disk som inte klarar senaste macOS, men däremot näst senaste, Big Sur, vilket funkar ganska ok. Typ 1000 kr kanske?

Cinema Display är ju trevlig och designen håller ännu. Det tråkiga är ju att den är designad för att kopplas ihop med Macbooks vilket begränsar användningsområdet lite. Men med rätt köpare, kanske 1500-2500 kr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En åtta år gammal dator med trasig disk som inte klarar senaste macOS, men däremot näst senaste, Big Sur, vilket funkar ganska ok. Typ 1000 kr kanske?

Cinema Display är ju trevlig och designen håller ännu. Det tråkiga är ju att den är designad för att kopplas ihop med Macbooks vilket begränsar användningsområdet lite. Men med rätt köpare, kanske 1500-2500 kr.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av allp:

Tack för svar!

En tanke kanske vore att köpa en billig 256-500 GB SSD och trycka i och bara installera Big Sur, då blir det nog lite lättare att sälja samt att du kanske kan få 2500 kr. En billig SSD får du för 500 kr, om ens det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En tanke kanske vore att köpa en billig 256-500 GB SSD och trycka i och bara installera Big Sur, då blir det nog lite lättare att sälja samt att du kanske kan få 2500 kr. En billig SSD får du för 500 kr, om ens det.

Det är inte bara att byta ssd i late 2013 MacBook Pro.. Dom har någon specialdisk vill jag minnas. Jag undersökte uppgradering för min late 2013 för några år sen, men det var lättare sagt än gjort. Tror iaf någon adapter behövs..

Min 256gb disk funkar dock fortfarande utmärkt i min late 2013 MacBook Pro så här 8 år senare 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är inte bara att byta ssd i late 2013 MacBook Pro.. Dom har någon specialdisk vill jag minnas. Jag undersökte uppgradering för min late 2013 för några år sen, men det var lättare sagt än gjort. Tror iaf någon adapter behövs..

Min 256gb disk funkar dock fortfarande utmärkt i min late 2013 MacBook Pro så här 8 år senare 🙂

Just, man måste ha ett adapterkort typ https://www.amazon.se/Sintech-SSD-adapterkort-uppgradering-20...

Då är det 200 kr till iaf. Mm.. Kanske inte blir superlönsamt att fixa då.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Man kan nog få 2000 på Tradera, eftersom det är en 15" Retina, om den säljs som reparationsobjekt (så det inte blir diskussioner om det visar sig att den inte fungerar för köparen, trots ny SSD exv). Men jag tror ändå det lönar sig att sätta i en SSD. Botten har inte gått ur begagnade 15" intel-macbookar än, även om äldre modeller (med väntande batteribyte) tappat en del. (Jag är ute efter en 15" 2015-modell, om de sjunker lite i pris)

Det är ändå ganska ovanligt att disken (SSD) går sönder i sådana här, är det hårdvarufel konstaterat eller är det filsystemfel eller vad?

Annars kan man ju prova att sälja här på forumets marketplace, men jag tror man får mindre betalt här. Mindre problem med köpare också kanske, om det blir problem.

Marknadsvärdet för 27" cinema display är väl 3000 kanske, +/- beroende på årsmodell och skick kanske. (Tradera)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Apropå trasig disk:

Datorn startade inte. Jag drog igång Skivverktyg. Ingen disk hittades. Jag visade upp datorn och hur det såg ut i Skivverktyget för ett servicecenter (Elgiganten). De bekräftade min misstanke att det var något fel på disken. Jag öppnade datorn för att titta, tog loss disken och satte dit den igen utifall det var något enkelt kontaktproblem. Kunde inte se något fel på kontakterna.

Vad kan man mer testa?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett presentkort på 1600kr från Apple i inbyte för min MacBook Pro Late 2013. Den var fullt fungerande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allp:

Apropå trasig disk:

Datorn startade inte. Jag drog igång Skivverktyg. Ingen disk hittades. Jag visade upp datorn och hur det såg ut i Skivverktyget för ett servicecenter (Elgiganten). De bekräftade min misstanke att det var något fel på disken. Jag öppnade datorn för att titta, tog loss disken och satte dit den igen utifall det var något enkelt kontaktproblem. Kunde inte se något fel på kontakterna.

Vad kan man mer testa?

skicka i valfri annan disk då den är rökt?