Krönika: Därför återvänder Geforce RTX 2060 från de döda

Permalänk

Skönt att se lite nyans i mining-debatten.
Ibland blir man lite orolig när man läser vissa kommentarer.

Håller med ovanstående, det är en snygg cashgrab av Nvidia helt enkelt. Man gör det för man kan. Dubblerar minnet för att produkten ska få lite bättre livslängd. Men för en miner så är mängden oviktig såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En annan sak som är värd att ha i åtanke är att RTX 2060 är ett guldkort för mining. Särskilt eftersom de heller inte är bestyckade med LHR. 3000-seriens LHR varianter kommer fortsatt bli mest prisvärda för folk som bara är ute efter att spela.

Har du någon källa att detta kort inte kommer vara LHR?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns mycket som görs till ingen nytta. Borde t.ex. vara förbjudet att folk i lägenheter inte har varken vattenmätare eller betalar för den värme/varmvatten man förbrukar. Leder till ett sjukt stor okynnesbruk och svinn.

Förutom att man betalar ju för det genom hyra i fallet hyresrätt och föreningsavgiften i fallet bostadsrätt. Skenar förbrukningen kommer ju hyra/avgift till slut behöva höjas.

Men jag förstår vad du menar. En som förbrukar lite betalar ju lika mycket som en som förbrukar enormt mycket för samma boyta i samma området. Något som gynnar de som slösar och straffar de som vill spara.

Men det ska faktiskt finnas bostadsrättsföreningar där man får betala sitt eget vatten och egen uppvärming numera, eller om det bara var vattnet, inte helt 100. Men det börjar bli vanligare och vanligare i nya föreningar som byggs tydligen att man tar bort sånt från föreningens avgift, vilket är en stor del av föreningens kostnader, och sen bara fokuserar på sånt föreningen snarare finns till för, underhåll av byggnader och olika tjänster som soptömning, snöröjning osv.

Min förening är ny (2 år) men här gäller det traditionella systemet där alla delar på det. Men jag ser fördelarna med att bryta ut vatten och uppvärming från föreningen till de boende, helt klart. Samtidigt finns ju detta redan mer eller mindre där alla står för sina egna kostnader, det kallas för villa. Om man ska hårdra det lite

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

RTX 2060 är ju inte precis ett kort som lämpar sig särskilt väl för raytracing men för köra lite DLSS i spel och spela på vanligt vis som t.ex AC Origins i 1920x1080 så kan de ju fungera. Samtidigt bör man ju komma ihåg att nya spel som släpps oftast kräver lite mer så frågan är hur länge dem klarar och hänga med om man inte har för avsikt och maxa sitt kort så långt kylningen pallar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vara nöjd med RTX 2060's prestanda men folk kanske är det? För att det ska mota en brist måste ju kortet tilltala folk.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det inte kommer bli någon större produktion av dessa heller. Visserligen avlastas flaskhalsen "produktion av Ampere GPU", men i stället slår man i flaskhalsen "tillgång på andra vitala komponenter till grafikkorten".
Det lär knappast bli frågan om att minska produktionen av Ampere för att få loss komponenter till Turing-kort...

Permalänk
Medlem

Prissättningen för "spelkort" ligger ju idag på typ 12.000-25.000 spänn. Vilket i praktiken innebär att det öht inte finns något försvarbart att köpa för mig och många andra som har fungerande grejer sen tidigare.

Ett nytt 2060 känns verkligen som ett steg bakåt, samtidigt så får man ju logiskt tänka att det åtminstone blir ett litet plåster på den sjuka grafikortsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte ha gjort ett vassare kort ifrån 20xx?
2060 känns ju antikt med en låg pristanda, 2080 för en bra peng hade varit bättre.

Varför köpa ett 2060 med gammal teknik för en troligen dyr peng?

Ett 2080rtx 12gb för 3500kr hade varit så tillomed jag hade köpt , trots ålden 😁

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa ett om det går att snajpa till rimligt pris vid release. Typ max 3500kr. Men det är ENDAST för att överleva tills man kan fläska på med ett 4080 sen i framtiden. Sitter just nu på ett ruttet 760 och det orkar knappt andas längre :D.
Jag vet att det är ett dåligt köp, men just nu när 30-serien är 1 år gammalt, och överprisat är allt ett dåligt köp

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Kunde dom inte ha gjort ett vassare kort ifrån 20xx?
2060 känns ju antikt med en låg pristanda, 2080 för en bra peng hade varit bättre.

Varför köpa ett 2060 med gammal teknik för en troligen dyr peng?

Ett 2080rtx 12gb för 3500kr hade varit så tillomed jag hade köpt , trots ålden 😁

Fast då hade dom sålt det direkt till mining fabriker för mer pengar . Priserna är helt sjuka på grund av att korten tillverkar pengar . Vi andra som spelar får vackert stå med mössan i hand och ge extrema belopp för grafikkort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Jag kommer nog köpa ett om det går att snajpa till rimligt pris vid release. Typ max 3500kr. Men det är ENDAST för att överleva tills man kan fläska på med ett 4080 sen i framtiden. Sitter just nu på ett ruttet 760 och det orkar knappt andas längre :D.
Jag vet att det är ett dåligt köp, men just nu när 30-serien är 1 år gammalt, och överprisat är allt ett dåligt köp

Jag gav 10700 kr för mitt 3070 ti . Jag är fattig undersköterska och kan erkänna att jag hade extrem ångest när jag köpte det . Men gillar och spela och 1070 laggade i spelen jag spelar . Nu tycker jag att det var värt det för haft ett par 100 timmar kul med spel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Kunde dom inte ha gjort ett vassare kort ifrån 20xx?

Tekniskt? Ja
Ekonomiskt? Nej!
Det skulle stjäla marknadsandelar från Ampere, vilket inte får hända...

Permalänk
Medlem

Det som man också får tänka på när man köper en i 2000 serien är att drivrutinsstöd troligen kommer försvinna en generation tidigare än om man hoppar på 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Det som man också får tänka på när man köper en i 2000 serien är att drivrutinsstöd troligen kommer försvinna en generation tidigare än om man hoppar på 3000.

900-serien får ju fortfarande senaste drivrutinerna och dom är bra trötta i allt över 1080p@60Hz nu för tiden. Så det är nog inget problem ska du se

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag gav 10700 kr för mitt 3070 ti . Jag är fattig undersköterska och kan erkänna att jag hade extrem ångest när jag köpte det . Men gillar och spela och 1070 laggade i spelen jag spelar . Nu tycker jag att det var värt det för haft ett par 100 timmar kul med spel .

Är väl lite så man får tänkta. Den som lägger 10 timmar i veckan på sitt spelande under tre år har då betalat 7 kronor per timme. Finns det någon hobby som kostar så lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Kunde dom inte ha gjort ett vassare kort ifrån 20xx?
2060 känns ju antikt med en låg pristanda, 2080 för en bra peng hade varit bättre.

Varför köpa ett 2060 med gammal teknik för en troligen dyr peng?

Ett 2080rtx 12gb för 3500kr hade varit så tillomed jag hade köpt , trots ålden 😁

2080 med 12 gb hade varit slut i hela världen innan du ens hunnit klicka på "köp" på Inet/webhallen etc... de är väldigt bra för ETH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Kunde dom inte ha gjort ett vassare kort ifrån 20xx?
2060 känns ju antikt med en låg pristanda, 2080 för en bra peng hade varit bättre.

Varför köpa ett 2060 med gammal teknik för en troligen dyr peng?

Ett 2080rtx 12gb för 3500kr hade varit så tillomed jag hade köpt , trots ålden 😁

Ett RTX 2080 för 3500:- hade inte ens hittat ut till butikerna, mining företagen hade stått och rykt i dörrarna till fabriken och köpt allt direkt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Skulle 2060 släppas till ett pris runt 1500-2000 så skulle mitt 1060 få flytta på sig. Meeen det kommer aldrig ske så mitt 1060 får hålla ut nått elr två år till säkert.

Håller med, 1500:- - 2000:- vore "sweet spot" för detta grafikkort. Allt annat är ett skämt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Man undrar lite vad primära målgruppen för dessa är; tydligen är de rätt lämpliga för mining men inte helt fel för spelande heller.
Om dessa tillverkas i hyfsade volymer för främst mining kan ju LHR-korten i 3000-serien gå till gamers (även om skyddet ev mer eller mindre knäckts, inte följt det senaste hur det är).

Permalänk
Testpilot

Bättre än inget antar jag i slutändan!

Nvidia lär dock få ordentligt med fart på DLSS-utrullningen för att bibehålla någon form av livslängd på korten. 2060S duger rätt gott till 1080p-upplösning även i de flesta moderna titlar utan DLSS. Inte på högsta inställningar, men går absolut att få spelen på 60fps-tåget utan att det ser ut som Roblox eller Minecraft.

Däremot för allt över 1080p utan DLSS är det låga- till medel inställningar, alternativt DLSS som gäller för en behaglig upplevelse. Kan man däremot nöja sig med "konsol upplevelsen" alá 30fps klarar sig även ett 2060S rätt fint i både 1440p respektive 4K UHD, med blandade inställningar beroende på titel.

Men allt detta är struntsamma i slutändan om alla grafikkort oavkortat hamnar i färdiga system eller i mining-riggar. Hoppas därmed att Nvidia gör modellerna till LHR-varianter åtminstone för att underlätta problemet en aning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pepsin:

Håller med, 1500:- - 2000:- vore "sweet spot" för detta grafikkort. Allt annat är ett skämt.

Räkna med dubbla det och lite till för en realistisk bild av vad dessa kort kommer kosta

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Räkna med dubbla det och lite till för en realistisk bild av vad dessa kort kommer kosta

Jo så är det, men känns bra att drömma lite 😝 därav att mitt 1060 får kämpa ett tag till...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Känns underligt att det begagnade RX 580 jag köpte för ett par år sedan troligtvis kommer bli det sista dedikerade grafikkortet jag någonsin köper, då dessa priser och briser sammanfaller med ett minskat intresse för spel. Visst, det hade kanske kunnat avhjälpats av lite starkare hårdvara som tillät mig att köra nyare spel i bättre kvalitet och FPS men... nej. Jag behöver lägga så ohemuliga mängder slantar för att kunna ta något kliv värt det uppåt.

Det lär bli en av Apples burkar med Mx-processor framöver och en avveckling av det stationära. De spel jag mest spelar är de jag spelat i min ungdom och går typ att driva på en miniräknare

Livet går vidare, ens intressen utvecklas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Känns underligt att det begagnade RX 580 jag köpte för ett par år sedan troligtvis kommer bli det sista dedikerade grafikkortet jag någonsin köper, då dessa priser och briser sammanfaller med ett minskat intresse för spel. Visst, det hade kanske kunnat avhjälpats av lite starkare hårdvara som tillät mig att köra nyare spel i bättre kvalitet och FPS men... nej. Jag behöver lägga så ohemuliga mängder slantar för att kunna ta något kliv värt det uppåt.

Det lär bli en av Apples burkar med Mx-processor framöver och en avveckling av det stationära. De spel jag mest spelar är de jag spelat i min ungdom och går typ att driva på en miniräknare

Livet går vidare, ens intressen utvecklas också.

Även jag har råkat ut för detta fenomen.
Så jag säger Amen broder!

När man gått från att nörda teknik till att bli gym-råtta istället.
Eller beror det på pandemi effekten?
Who knows, who cares?

En sak märker man iaf, tjejerna uppskattar någon ruta på magen helt klart mer än ett 3080 i datorn

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Känns underligt att det begagnade RX 580 jag köpte för ett par år sedan troligtvis kommer bli det sista dedikerade grafikkortet jag någonsin köper, då dessa priser och briser sammanfaller med ett minskat intresse för spel. Visst, det hade kanske kunnat avhjälpats av lite starkare hårdvara som tillät mig att köra nyare spel i bättre kvalitet och FPS men... nej. Jag behöver lägga så ohemuliga mängder slantar för att kunna ta något kliv värt det uppåt.

Det lär bli en av Apples burkar med Mx-processor framöver och en avveckling av det stationära. De spel jag mest spelar är de jag spelat i min ungdom och går typ att driva på en miniräknare

Livet går vidare, ens intressen utvecklas också.

Skrivet av Jocke83:

Även jag har råkat ut för detta fenomen.
Så jag säger Amen broder!

När man gått från att nörda teknik till att bli gym-råtta istället.
Eller beror det på pandemi effekten?
Who knows, who cares?

En sak märker man iaf, tjejerna uppskattar någon ruta på magen helt klart mer än ett 3080 i datorn

Förstår er, men kan inte låta bli att tänka; måste det ena utesluta det andra? I alla fall det där med ruta på magen och ett 3080 i datorn – tror det går att lösa båda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår er, men kan inte låta bli att tänka; måste det ena utesluta det andra? I alla fall det där med ruta på magen och ett 3080 i datorn – tror det går att lösa båda.

I mitt fall lägger jag hellre de flertalet tusen ett 3080 (samt alla andra uppgraderingar jag troligtvis behöver göra för att få någon nytta. Sitter på smått ålderdomlig utrustning i övrigt också, så är nytt chassi, moderkort, processor, minne som behöver till också... zzz) på andra intressen nu för tiden; sparande, resande och upplevelser.

Så ja, är ens intresse fortfarande kvar i hårdvara så går det nog att lösa! Men för mig är insatserna för höga nu för att mitt minskade intresse skall vilja bära dem Hade det varit lite mer "normala" priser så hade jag kanske kunnat agera annorlunda, betalade SEK 1500 för mitt RX 580 ett par år sedan, fullt vettigt pris för att kunna kliva upp från mitt tidigare RX 460 och matchar hårdvaran i övrigt... nå, fortfarande lite enkeltråd-handikappad men eh!

Men nu?! Nej för tusan. Närmare 10 papp för något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår er, men kan inte låta bli att tänka; måste det ena utesluta det andra? I alla fall det där med ruta på magen och ett 3080 i datorn – tror det går att lösa båda.

Självklart så utesluter inte det ena det andra.... var bara så kakan sluta för min del, klarar du bägge kudos till dig

För min del var det bara så att träning övertog spelandet och behovet av ett 3080 försvann i och med att träningen tog mer och mer tid. Droppar grafikkort till någorlunda intressant nivå så plockar jag nog upp det, men läget idag så går rätt mycket annat före vad jag måste betala för ett hyfsat kort :P.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså hade de kunnat uppdaterat pcb'n med att stödja hdmi 2.1 kunde jag faktiskt överväga att köpa ett... Tror det är fler än jag där ute som vill ha tillgång till vad den standarden erbjuder och kan då överväga ett äldre kort - bara det fungerar som de nya om slöare.

Beror väl lite på vad du vill ha ut av HDMI 2.1, bara för det står HDMI 2.1 så innebär det inte att alla funktioner i specifikationen finns med på den produkten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Så det hamnade på 6000:- i affär.

undrar vad som hände med 329$ i mrsp.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Så det hamnade på 6000:- i affär.

undrar vad som hände med 329$ i mrsp.

Du pratar om dom "goda" skalparna, förstår inte varför det inte kritiseras mera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233