Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Mitt problem nu är att det (utöver mDNS) verkar omöjligt att routa trafik in/ut på ett gäst WLAN/SSID. Har provat allt jag kommit på: koppla gäst WLAN och icke-gäst WLAN till samma VLAN, lägga dem på olika VLAN men med nya Traffic Rules inställd på att tillåta trafik däremellan, samt olika typer av mer old school brandväggsregler. Är det överhuvudtaget möjligt och hur gör man i sådana fall? Känns som att gästnätverk verkar komma med helt egna regler som inte går att konfigurera alls…

Om någon annan skulle vara ute efter samma sak som mig så är problemet nu löst. Lösningen visade sig vara att slå på Device Isolation på ett VLAN, vilket som helst (alltså inte nödvändigtvis det som var kopplat till gästnätverket), men med genomsläpp av den IP range där mediaspelarna ligger. De brandväggsregler som då genereras täcker nämligen även in all gäst WiFi.

Jag gjorde det enkelt för mig och öppnade upp för trafik från gästnätverk till alla IP på alla mina lokala nätverk, och styrde sedan vilka VLAN som får kommunicera med varandra via nya Traffic Rules. Då slipper man gå in och manuellt pilla på brandväggen vars regler är betydligt svårare att begripa. Behövde då inte heller installera någon utökad mDNS relay eftersom Traffic Rules även fungerade att styra vilken trafik som den inbyggda mDNS reflektorn tilläts propagera genom mina VLAN.

Dock endast testat med Apple TV med AirPlay än så länge. Misstänker att mina inställningar även kommer fungera som tänkt vad gäller Sonos via Spotify Connect, men att Sonos egen app inte går att begränsa riktigt på samma sätt då högtalarna kommunicerar direkt med varandra (och måste tillåtas göra det, om man skall kunna spela musik synkroniserat över hela kontorstytan).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Tjena,
Lurkat här ett tag nu. Funderar på nedan setup:

Mini PC med untangle
Raspberry pi som controller och pi hole
Ubiquiti Switch Lite
Ubiquiti AP Lite 1-2 st

Det jag kört fast på är vilken typ av mini pc man ska skaffa? Kravet är ju två rj45 portar, strömsnål och tyst. Har kikat på minisforum um250 och um270. Men känns som det är lite overkill? Har ni några andra förslag?

Edit: Eller ska man kanske börja med en USG (ej pro)/Edgerouter så länge, medans jag håller koll efter lämplig mini pc

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Tjena,
Lurkat här ett tag nu. Funderar på nedan setup:

Mini PC med untangle
Raspberry pi som controller och pi hole
Ubiquiti Switch Lite
Ubiquiti AP Lite 1-2 st

Det jag kört fast på är vilken typ av mini pc man ska skaffa? Kravet är ju två rj45 portar, strömsnål och tyst. Har kikat på minisforum um250 och um270. Men känns som det är lite overkill? Har ni några andra förslag?

Edit: Eller ska man kanske börja med en USG (ej pro) så länge, medans jag håller koll efter lämplig mini pc

Vad som är overkill eller inte beror ju på vad du tänkt använda untagle till, vissa saker som VPN och en del brandväggsfunktioner kräver ju en del CPU och RAM.

Men en sän här eller annan modell från teklager annar:
https://teklager.se/sv/produkter/routers/apu6b4-open-source-r...

Permalänk
Medlem

Jag kör idag en Unifi 8 portar med 150 W PoE. Den står i en garderob direkt mot väggen till köket och hörs såklart inte då den är fläktlös. Men nu har jag växt ur den och har även en första generationens US-24 att byta ut med, men den har ju en fläkt som har rykten att låta lite mycket. Och visst gör den det när den bootar. Jag har heller inte behov av PoE.

Men hur ofta/hur mycket behöver man belasta switchen innan den faktiskt går igång? I garderoben står även ett nas och temperaturen i ligger väl mellan 25 och 30 grader normalt sett. Kommer jag störa mig på ljudet med orginalfläkten tror ni? I vanliga fall går det väl ca 30 Mbit genom den med toppar på 250 när bägge barnen är igång.

Jag kan ju byta den mot en Noctua eller så kompletterar jag min befintliga med två Flex mini istället men det blir inte lika snyggt men troligen lika effektivt. Vad hade ni försökt er på?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jag kör idag en Unifi 8 portar med 150 W PoE. Den står i en garderob direkt mot väggen till köket och hörs såklart inte då den är fläktlös. Men nu har jag växt ur den och har även en första generationens US-24 att byta ut med, men den har ju en fläkt som har rykten att låta lite mycket. Och visst gör den det när den bootar. Jag har heller inte behov av PoE.

Men hur ofta/hur mycket behöver man belasta switchen innan den faktiskt går igång? I garderoben står även ett nas och temperaturen i ligger väl mellan 25 och 30 grader normalt sett. Kommer jag störa mig på ljudet med orginalfläkten tror ni? I vanliga fall går det väl ca 30 Mbit genom den med toppar på 250 när bägge barnen är igång.

Jag kan ju byta den mot en Noctua eller så kompletterar jag min befintliga med två Flex mini istället men det blir inte lika snyggt men troligen lika effektivt. Vad hade ni försökt er på?

Tja, vet inte om detta stämmer in exakt på dig men du kanske får ett hum om det.

Jag har 24 POE 250W med usg och controller med en NAS och ja det låter lite men så fort man stänger dörren så försvinner allt ljud.

Fläkten ligger på 70% just nu och ligger så normalfall.

Det jag ska göra är att byta ut fläktarna i switchen till noctua fläktar. Det låter tydligen inget då.

Permalänk
Medlem

Se bara till att du väljer rätt Noctua fläktar.
Här har Chris på Crosstalk Solutions gjort en video om hans erfarenheter.

https://youtu.be/Xgve6mVAD-U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tja, vet inte om detta stämmer in exakt på dig men du kanske får ett hum om det.

Jag har 24 POE 250W med usg och controller med en NAS och ja det låter lite men så fort man stänger dörren så försvinner allt ljud.

Fläkten ligger på 70% just nu och ligger så normalfall.

Det jag ska göra är att byta ut fläktarna i switchen till noctua fläktar. Det låter tydligen inget då.

Jag skulle föreslå att du testar med switchen du har, stör du dig för mycket på den så är det väl bara att byta.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Vad som är overkill eller inte beror ju på vad du tänkt använda untagle till, vissa saker som VPN och en del brandväggsfunktioner kräver ju en del CPU och RAM.

Men en sän här eller annan modell från teklager annar:
https://teklager.se/sv/produkter/routers/apu6b4-open-source-r...

Kollat runt lite på teklager nu. Är SFP något som eventuellt behövs i ett mindre hemnätverk? För just den modellen du länkade är slut, men motsvarande modell utan SFP finns i lager. En andra fråga, om jag vet att jag ska köra untangle. Är det vettigt att låta teklager installera det då? Grön på hela detta bygga eget hemnätverk grejen. Prestandamässigt är ju dessa betydligt klenare än de som minisforum har att erbjuda. Men om man enbart ska använda untangle till att ställa in webfilter, QoS, separat nätverk och wifi till barnen. Plus eventuellt lite annat skoj i framtiden. Räcker då en APU2/APU3 t.ex. ? Eller är det bättre att köra på denna då: https://store.minisforum.com/collections/office-mini-pc-serie...

Använder denna videon som referens:
https://youtu.be/ujaULisLy_o

Edit: Sorry om detta är lite off topic

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Nej då får den åka in i garderoben så får vi se. Jävla trångt bara

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Min UDR beter sig helkonstigt. Kommer hem från jobbet vid 18 och allt verkar normalt, ut för ett ärende mellan 19-20 och efteråt massa strul. Enheterna i TV-hyllan är kopplade med kabel, har länk och får IP men ingen data. Ingen skillnad av diverse omstarter, byte av port på UDR, byte av switchen i TV-hyllan eller med enhet kopplad direkt till UDR. Controllern är långsam och beter sig konstigt vid remote inloggning, direktinloggning lokalt fungerar inte. Vet att UniFi har något strul med sin backend på AWS sedan ett drygt dygn tillbaka men inte fasen skall det väl sabba användares lokala nätverk?!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Min UDR beter sig helkonstigt. Kommer hem från jobbet vid 18 och allt verkar normalt, ut för ett ärende mellan 19-20 och efteråt massa strul. Enheterna i TV-hyllan är kopplade med kabel, har länk och får IP men ingen data. Ingen skillnad av diverse omstarter, byte av port på UDR, byte av switchen i TV-hyllan eller med enhet kopplad direkt till UDR. Controllern är långsam och beter sig konstigt vid remote inloggning, direktinloggning lokalt fungerar inte. Vet att UniFi har något strul med sin backend på AWS sedan ett drygt dygn tillbaka men inte fasen skall det väl sabba användares lokala nätverk?!

Jag hade liknande problem där IPv6 inte funkade alls, fick en ny firmware som verkar ha löst det om du vill prova?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har idag en USG, UCK2 och 2 st AP6 Lite. Sugen på att uppgradera routern till en UDM, medveten att min CK blir onödig då men är mest nyfiken på vad ni tror då UDM kör AC för wifi och mina AP kör AX, blir det problem eller är det bara jag som inbillar mig.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teoror:

Har idag en USG, UCK2 och 2 st AP6 Lite. Sugen på att uppgradera routern till en UDM, medveten att min CK blir onödig då men är mest nyfiken på vad ni tror då UDM kör AC för wifi och mina AP kör AX, blir det problem eller är det bara jag som inbillar mig.

Du har en Poe switch också eller?
Vad har du för hastighet på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Du har en Poe switch också eller?
Vad har du för hastighet på nätet?

Jag har 250/100 och PoE switchar och vanliga, Unifi naturligtvis

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teoror:

Jag har 250/100 och PoE switchar och vanliga, Unifi naturligtvis

Låter mest som en nedgradering. Varför vill du byta?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Låter mest som en nedgradering. Varför vill du byta?

Är väl mest villhöver begäret som är framme, allt fungerar tiptop men inget är som känslan av ny hårdvara

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teoror:

Är väl mest villhöver begäret som är framme, allt fungerar tiptop men inget är som känslan av ny hårdvara

Själv vill jag köpa en UDMP SE som har en integrerad switch med 2 st POE+ och 6 POE 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Själv vill jag köpa en UDMP SE som har en integrerad switch med 2 st POE+ och 6 POE 😅

Jo men då föds även behovet av rack..

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teoror:

Jo men då föds även behovet av rack..

Nope, ska använda den integrerade switchen endast.

Så jag kommer att byta ut min switch, usg och cloudkey till 1 enhet.

Permalänk

ser att jag ligger på en riktig gammal unifi, typ 4.0.x. kör ett gäng ac pro och lr puckar.

någon större vits att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

ser att jag ligger på en riktig gammal unifi, typ 4.0.x. kör ett gäng ac pro och lr puckar.

någon större vits att uppgradera?

I nyare uppdateringen kan du låsa APs till vissa klienter 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

ser att jag ligger på en riktig gammal unifi, typ 4.0.x. kör ett gäng ac pro och lr puckar.

någon större vits att uppgradera?

Throughput är något högre på det trådlösa på 5.x (mer som 3.9.x). Du får också lite nya funktioner så som WPA 3 och PMF. Vid en uppgradering bör du dock börja med att först stänga av PMF helt då funktionen kan orsaka problem på enheter med en gammal skruttig WiFi-implementation (diverse IoT-prylar exempelvis). PMF fanns redan som en inställning i controllern sedan innan, men innan 5.x var detta bara implementerat för de senare modellerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

I nyare uppdateringen kan du låsa APs till vissa klienter 😅

detta lät intressant .Hur gör man detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos30:

detta lät intressant .Hur gör man detta

Fann det själv man måste slå på new user interface

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

I nyare uppdateringen kan du låsa APs till vissa klienter 😅

riktigt bra det här. då jag pga legacy devices måste ha igång 2,4ghz så händer det inte osällan att mina vanliga devices ibland hellre kopplar mot 2,4Ghz längre ifrån än att köra 5Ghz mot en närmare AP.
Nu när jag kan styra vissa devices så tycker jag helt klart jag märker högre hastigheter generellt så var en bra uppgradering helg klart.

Permalänk
Medlem

Ni som kan sånt här, jag sitter på ett Telia 4G som varierar i hastighet. Om jag skulle vilja köra QoS så att gaming får prioritet när 4G är belastat, hur ska jag tänka då? Någonstans läste jag att man skulle sätta Up/Down Rate som speglade när det är som värst aka om jag nu får 10mbit när det är blåser omkring lite löv där ute skulle jag sätta den på 10000/10000kbit/s. Det resulterade dock i att jag aldrig fick ut mer än 10mbit överlag (via speedtest). Så jag misstänker att jag gjort fel.

Drar jag ett speedtest nu på så får jag runt 70/30mbit.

Jag kör 4G modem/router(bridge)>USG

Permalänk

Verkar som Unifi Wifi 6 Pro accesspunkten kommit in i EU Store för några timmar sedan, antar att det kan vara intressant för vissa att se något mer än Wifi 6 Lite AP hela tiden

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

(Jag avvaktar, håller koll på om UDR dyker upp i EA EU butiken igen, står ännu som sold out)

Blandade ihop av Wifi 6 Lite och LR
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Verkar som Unifi Wifi 6 Pro accesspunkten kommit in i EU Store för några timmar sedan, antar att det kan vara intressant för vissa att se något mer än Wifi 6 LR AP hela tiden

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

(Jag avvaktar, håller koll på om UDR dyker upp i EA EU butiken igen, står ännu som sold out)

Jag undrar bara om dom har samma range som LR modellen 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag undrar bara om dom har samma range som LR modellen 😀

Samma sändarstyrka förstås, men LR har större mottagande antenner så enheter som är sämre på att sända når ju ”längre” med LR, vilket är LR stora fördel.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört om det är någon faktisk skillnad mellan U6 Pro EA och Retail?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.