Permalänk
Medlem

Datorn startar om oväntat

Hej,

Jag byggde ihop min dator för ungefär ett år sedan. Jag har under dem senaste 6 månaderna upplevt att datorn rebootar sig oväntat ibland. Det sker inte varje dag, utan ungefär 1-2 gånger varje vecka. Det händer oftast om jag spelar eller designar något på Photoshop. Jag tror inte att det har med kylningen att göra då jag oftast har spelat i 2-3 timmar innan det händer. Jag har försökt att hitta någon orsak till detta i event viewer, men jag förstår mig inte på det som står. Det kan även hända när jag är inloggad på jobbservern hemmifrån (virtual desktop).

Detta står t.ex. precis innan reboot:Tjänsten Synkroniseringsvärd_1b3075052 avbröts med följande fel:
Inga fler slutpunkter är tillgängliga från slutpunktsavbildaren.

Spec:

Windows 11
MSi MAG X570
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB x4
Seagate focus GX 850w
gigabyte rtx 3070
Ryzen 9 3900X
Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
NZXT Kraken X63 - 280mm

Någon som har upplevt liknande? Finns det något sätt att hitta orsaken bakom detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till de senaste drivrutinerna? Hade du samma problem med Windows 10? Ser att du kör på W11.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

När du säger startar om sig, menar du att skärmen bara blir svart och sedan att den startar upp igen, eller menar du att du loggas ut och windows bara känner för att starta om? Skulle ju tänka att det ändå är något som säger till windows att starta om, om det nu är det sistnämda.

Annars är det något med spänningen typ som på modekort eller PSU som spökar kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

När du säger startar om sig, menar du att skärmen bara blir svart och sedan att den startar upp igen, eller menar du att du loggas ut och windows bara känner för att starta om? Skulle ju tänka att det ändå är något som säger till windows att starta om, om det nu är det sistnämda.

Annars är det något med spänningen typ som på modekort eller PSU som spökar kanske.

Skärmen blir svart och darorn rebootar men rgb belysningen, fläktarna dör inte utan dem är fortfarande på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhmedZzz:

Skärmen blir svart och darorn rebootar men rgb belysningen, fläktarna dör inte utan dem är fortfarande på.

Vad har du för externa enheter inkopplade? Typ via usb å dyligt. Antar att uteslutningsmetoden är det bästa om ingen känner sig hundra.

Känns ju ändå som något som blir ostabilt vid belastning. Testa annat grafikkort ett tag se om samma problem återkommer bl.a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Vad har du för externa enheter inkopplade? Typ via usb å dyligt. Antar att uteslutningsmetoden är det bästa om ingen känner sig hundra.

Känns ju ändå som något som blir ostabilt vid belastning. Testa annat grafikkort ett tag se om samma problem återkommer bl.a

Hmm jag läste något i event viewer om att det var strul med något tillbehör. Jag kör G502 (mus) och blackwidow v2 (tangentbord) Har även en Yeti och logitech 5.1 inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AhmedZzz:

Hmm jag läste något i event viewer om att det var strul med något tillbehör. Jag kör G502 (mus) och blackwidow v2 (tangentbord) Har även en Yeti och logitech 5.1 inkopplat.

Dra ur logitech 5.1 ljudet helt, samma med yeti miccen så inget av det är kopplat in i datorn. använd bara headset på baksidan ett tag å se om problemet återkommer, kan du iaf konstatera att det inte har något med dessa att göra.