Permalänk

Jag fick tag i ett billigt hus på 150 kvm under pandemin för endast 700 000, dock i stort behov av renovering.
Då tog jag chansen och började filma allting och det blev ju lite videos.
Slängde upp dessa på Youtube om någon är intresserad av att följa framgång och motgång.
https://www.youtube.com/channel/UCDP6oD8chZ2Vrk6QXQsPFDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah förlåt, det kanske jag skulle ha nämnt.

Vi bor i villa i Stockholmsområdet(eller Huddinge om man ska vara korrekt) nu där vi tänker oss att riva hela huset och sänka marknivån med 1,5-2m för att därefter köpa ett modellhus. Vi kommer inte sälja vårt befintliga boende(insåg att det var väl nackdelen nu) utan kommer att bo kvar.

Om det ska fungera så måste värdet på det nya huset täcka byggkostnader plus lån för ert gamla, och totalen måste såklart hamna inom gränser för belåningsgrad, er inkomst osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Ah förlåt, det kanske jag skulle ha nämnt.

Vi bor i villa i Stockholmsområdet(eller Huddinge om man ska vara korrekt) nu där vi tänker oss att riva hela huset och sänka marknivån med 1,5-2m för att därefter köpa ett modellhus. Vi kommer inte sälja vårt befintliga boende(insåg att det var väl nackdelen nu) utan kommer att bo kvar.

Med tanke på tomter och priser i Stockholm (Huddinge) så förstår jag er tanke men det låter som att det kan bli en väldigt dyrt. Rivning är inte heller helt gratis i dagsläget då allt ska sorteras och återvinnas samtidigt som företagen får betala för att återvinna.

Vart hade ni tänkt bo under tiden som rivning och uppbyggnad sker?

Jag har själv byggt ut 15m2 till vårt befintliga hus och i samma veva bytt kök och då har vi hållit på sen i september och nu är allt nästan färdigt, ska ha gäster här över julen så det är lite småpanik Jag tycker detta har varit ruskigt jobbigt och då har jag ändå inte gjort så mycket själv mer än att hålla koll på de som jobbat och att få dit rätt folk i rätt tid för att komma vidare.
Sista biten har jag löst själv men då pratar vi målning tak, läggning golv och tapetsering.

Jag skulle själv inte välja att bygga nytt hus men allt beror på hur mycket vilja och kunskap man har så jag säger lycka till med ditt projekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Phenom:

Jag fick tag i ett billigt hus på 150 kvm under pandemin för endast 700 000, dock i stort behov av renovering.
Då tog jag chansen och började filma allting och det blev ju lite videos.
Slängde upp dessa på Youtube om någon är intresserad av att följa framgång och motgång.
https://www.youtube.com/channel/UCDP6oD8chZ2Vrk6QXQsPFDA

Kul! Jag följer!

Skrivet av Json_81:

Om det ska fungera så måste värdet på det nya huset täcka byggkostnader plus lån för ert gamla, och totalen måste såklart hamna inom gränser för belåningsgrad, er inkomst osv.

Precis, det är ju det som jag tänker och första kriteriet kommer med stor sannolikhet att göra men det är väl det senare kriteriet som gör att man faller. Att betala ränta och amortering för 9-10 miljoner i lån kommer ju svida.

Skrivet av Stefflo:

Med tanke på tomter och priser i Stockholm (Huddinge) så förstår jag er tanke men det låter som att det kan bli en väldigt dyrt. Rivning är inte heller helt gratis i dagsläget då allt ska sorteras och återvinnas samtidigt som företagen får betala för att återvinna.

Vart hade ni tänkt bo under tiden som rivning och uppbyggnad sker?

Jag har själv byggt ut 15m2 till vårt befintliga hus och i samma veva bytt kök och då har vi hållit på sen i september och nu är allt nästan färdigt, ska ha gäster här över julen så det är lite småpanik Jag tycker detta har varit ruskigt jobbigt och då har jag ändå inte gjort så mycket själv mer än att hålla koll på de som jobbat och att få dit rätt folk i rätt tid för att komma vidare.
Sista biten har jag löst själv men då pratar vi målning tak, läggning golv och tapetsering.

Jag skulle själv inte välja att bygga nytt hus men allt beror på hur mycket vilja och kunskap man har så jag säger lycka till med ditt projekt.

Jo precis, rivningen är ju också tyvärr en kostnad som man måste räkna med men min tanke är att jag ska försöka vara med så mycket som möjligt då jag har kunskap(är konstruktör) men ingen erfarenhet av att bygga ute i verkligheten. Har ett ungefärligt hum samt att man är duktigare på att rita på pappret än att slå med en hammar. Men jag började bli händig i år i första villan här då vi var tvungen att riva en bärande vägg samt dra om lite el.

Vi har en möjlighet att bo i föräldrarnas villa. De själva bor på landet och har inga planer på att flytta hem så vi har möjligheten att låna deras villa som är 5 min bort härifrån så det är lite skönt att det är så nära.

Oj tillbyggnad är ju skojsigt! Min tanke är att låta tillverkarna bygga plattan och skalet medan jag tar allt inuti själv. Det var tanken

Tack! Det kan jag behöva!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Jo precis, rivningen är ju också tyvärr en kostnad som man måste räkna med men min tanke är att jag ska försöka vara med så mycket som möjligt då jag har kunskap(är konstruktör) men ingen erfarenhet av att bygga ute i verkligheten. Har ett ungefärligt hum samt att man är duktigare på att rita på pappret än att slå med en hammar. Men jag började bli händig i år i första villan här då vi var tvungen att riva en bärande vägg samt dra om lite el.

Vi har en möjlighet att bo i föräldrarnas villa. De själva bor på landet och har inga planer på att flytta hem så vi har möjligheten att låna deras villa som är 5 min bort härifrån så det är lite skönt att det är så nära.

Oj tillbyggnad är ju skojsigt! Min tanke är att låta tillverkarna bygga plattan och skalet medan jag tar allt inuti själv. Det var tanken

Tack! Det kan jag behöva!

Låter perfekt när ni i alla fall har ett alternativt boende fixat, underlättar mycket.
Jag är ändå själv rätt händig men när man ser snickare och mig som håller på så är jag en äkta amatör. Har ändå haft hus i drygt 8 år i två omgångar. Nu firade vi sex år i vårt nuvarande. Har tapetserat, lagt nytt golv och byggt en mindre bod under dessa år men känner mig ändå som en äkta amatör. Att bara komma igång för en annan och funderat ut hur man ska starta upp allt så har snickarna redan satt upp alla reglar och börjat isolera

Kan tilläggas att det inte var många gånger som snickarna tog fram hammaren, det skruvas eller så kör man med spikpistol

Nu är vi som sagt på sluttampen av vår utbyggnad och det är ruskigt skönt att kunna börja leva som normalt och verkligen få njuta av det vi nu äntligen har byggt. Vi började prata om denna utbyggnad något halvår efter att vi flyttat in så tog ungefär fem år innan vi tog steget. Allt har ändå flutit på bra utan större missöden får jag väl ändå säga.
Start 1/9, igår la vi det sista golvet så nu är det bara sätta lister, möbleras och städas innan gästerna kommer den 23/12, under denna tid så ska vi även jobba och laga en del mat, underbart med jul

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah förlåt, det kanske jag skulle ha nämnt.

Vi bor i villa i Stockholmsområdet(eller Huddinge om man ska vara korrekt) nu där vi tänker oss att riva hela huset och sänka marknivån med 1,5-2m för att därefter köpa ett modellhus. Vi kommer inte sälja vårt befintliga boende(insåg att det var väl nackdelen nu) utan kommer att bo kvar.

Ah okej, ja då blir det klart lite knepigare.

Nu gissar jag här, men bara att riva huset och sänka tomten där det nya skulle stå går säkert på minst en miljon.
Det absolut bästa i ert läge vore nog om tomten är så pass stor att den går att stycka, det vet jag en som gjorde (i just Huddinge märkligt nog) och det är en bra affär eftersom tomten för det nya huset i princip blir gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter perfekt när ni i alla fall har ett alternativt boende fixat, underlättar mycket.
Jag är ändå själv rätt händig men när man ser snickare och mig som håller på så är jag en äkta amatör. Har ändå haft hus i drygt 8 år i två omgångar. Nu firade vi sex år i vårt nuvarande. Har tapetserat, lagt nytt golv och byggt en mindre bod under dessa år men känner mig ändå som en äkta amatör. Att bara komma igång för en annan och funderat ut hur man ska starta upp allt så har snickarna redan satt upp alla reglar och börjat isolera

Kan tilläggas att det inte var många gånger som snickarna tog fram hammaren, det skruvas eller så kör man med spikpistol

Nu är vi som sagt på sluttampen av vår utbyggnad och det är ruskigt skönt att kunna börja leva som normalt och verkligen få njuta av det vi nu äntligen har byggt. Vi började prata om denna utbyggnad något halvår efter att vi flyttat in så tog ungefär fem år innan vi tog steget. Allt har ändå flutit på bra utan större missöden får jag väl ändå säga.
Start 1/9, igår la vi det sista golvet så nu är det bara sätta lister, möbleras och städas innan gästerna kommer den 23/12, under denna tid så ska vi även jobba och laga en del mat, underbart med jul

Jo precis det har vi! Så det kommer nog att underlätta men det som vi måste fundera på ordentligt är den ekonomiska biten haha man vill mycket men plånkan säger annat. Haha kul! De är ju ändå vana och vet vilka moment man ska göra så jag är inte alls förvånad.

Juste! Hahah vi körde en sådan fast med dyckert för golv och taklister. Shit va kul det var!

Om allt har flytit på utan missnöje är det nog en ovanlighet då jag känner att vi konstant hamnar i missnöjet med entreprenörer av något slag. Senast var mina svärföräldrar som skulle dränera, gick åt skogen! 5 månader senare och de är fortfarande inte klara. Kul! Njut!

Skrivet av Thex:

Ah okej, ja då blir det klart lite knepigare.

Nu gissar jag här, men bara att riva huset och sänka tomten där det nya skulle stå går säkert på minst en miljon.
Det absolut bästa i ert läge vore nog om tomten är så pass stor att den går att stycka, det vet jag en som gjorde (i just Huddinge märkligt nog) och det är en bra affär eftersom tomten för det nya huset i princip blir gratis.

Jag räknar också med en miljon med markarbetet. Vi har en stor tomt, dock är jag osäker ifall vi får stycka men samtliga grannar har gjort det så jag känner att vi också borde få göra det. Ska läsa detaljplanen och se vad de säger.

Vi kan nog inte stycka och bo kvar för att vår tomt skulle bli alldeles för liten tror jag. Grannen (exakt bredvid) sålde sin tomt nyligen för 3,65m men det kommer att vara extremt lite tomt som finns kvar tror jag
Nackdelen är ju att det kostar oerhört att bara "kolla" ifall jag får stycka eller ej

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Vi har varit på husjakt en längre stund, var och tittade på ett hus tidigare i veckan.
Det är byggt 1945, tre plan inkl källare, 270 kvm, stora 1400m2 tomt med fin utsikt - 500m till sjö, 200 meter från tågstationen som vi pendlar till jobbet från, 5-10 min till skola. Fint område med småhusbebyggelse.
Överlag är det underhållet löpande av nuvarande ägare (som bott där 20 år), kök och ett badrum är renoverat senaste 5 åren. Träfasad målad/bytt och de cirka hälften av fönster är bytta på senare år. Taket bytt för 20+ år så borde hålla 10-20 år till. Prismässigt ligger det lite över vad vi har fått lånelöfte till så funderar på att lägga ett bud under vad de begär i så fall.

Det negativa:
Dränering okänd, det är lagt en typ av Platon-matta mot en del av grunden (huset ligger i sluttning så misstänker bara det som ligger högst och får mest fukt, mot nord- och västsidan, den sticker fram lite på en sida bara.) Plattan är troligen inte fuktspärrad (eller så är den det? vet inte hur man byggde på 40-talet). Svag källarlukt finns men inget påträngande. Vi såg inga tecken på att man vädrat när vi var där. Finns inga sovrum men i källaren finns bl.a. tvättstuga och badrum som inte är fixat på 40 år. Huset är besiktigat av Anticimex, dräneringen bara utpekad som att det bör åtgärdas i närmaste framtiden.
Detta är för övrigt original ritning från 1945:

Hög energiförbrukning, 28000 kWh per år. De har en äldre luftvärmepump men på grund av planlösning så värmer den bara halva markplan. De eldar också ibland när det är riktigt kallt, finns ~5 eldstäder totalt. Resten värms med golvvärme och el-element. Jag skulle nog vilja sätta in en till lvp-pump, någon värmeförflyttare till övervåningen och undersöka tilläggsisolering av vinden.
Delar av elsystemet är uppdaterat men stora delar är det inte, mycket utanpåliggande kablar osv.
Påbyggt i 1977 så det är nivåskillnader mellan vissa rum.

TLDR:
Vi blev förtjusta i huset, men när hjärnan säger nu att man tar en stor risk, att huset och trädgården kommer kräva mycket energi av oss osv. och en hel del pengar första åren för att åtgärda saker.

Någon som varit i samma sits eller bor i ett gammalt hus som har lust att dela med sig lite?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?