Permalänk
Medlem

Kvalitén på dagen tangentbord?

Hej,

Jag har pysslat med datorer sen 90 talet och upplever att när det kommer till tangentbord så har kvalitén gått ner sig rejält. Visst har tekniken utvecklats och blivit bättre men prylarna håller generellt sämre, det är större fokus på konsumtion. Förr var tangentbord egentligen inget speciellt, det fanns bara där och gick praktiskt taget aldrig sönder, i vissa fall var till och med datorn inbyggd i tangentborden.

För min del ökade konsumeringen av tangentbord rejält när de mekaniska tågade in. Man sa att visst är de dyrare men rent mekaniskt skulle de hålla så mycket längre än allt tidigare. Nu har man haft ett par mekaniska tangentbord och samtliga har i slutändan strulat på ett eller annat vis, vissa registrerar inte knapptryck, andra stänger av sig sporadiskt och en del bara slutar att fungera efter ett år eller så. Om ett tangentbord mot förmodan skulle hålla längre än par år så åker man på utslitna tangenter. D.v.s. ytfärgen slits bort och ljuset tränger igenom vilket jag nu råkat ut för.

Jag har såklart kontaktat tillverkaren men de tillverkar inte tangentbordet längre och knapparna såldes aldrig som reservdel. Så jag börjar titta efter nytt tangentbord igen och fastnar för Logitech G815 som fått väldigt fina omdömen. Priset har legat på närmare 2000 kr men nu är det nere på runt 1000 lappen. Efter lite sökande är det dock tydligt att även detta tangentbord kan lida av undermålig kvalité, det finns flera rapporter som rangliga knappar. Det finns också åter igen risk att tangenterna slits så att de släpper igen ljus. De som kontaktat tillverkaren säger att tangenterna såklart inte säljs separat.

Efter ytterligare lite letning hittar man en ny kandidat(Logitech MX Keys) men så visar det sig att det har inbyggt batteri som inte går att byta och när det är slut fungerar inte tangentbordet ens om man kopplar in kabel, d.v.s. livslängden förväntas vara ca 2 år.

Så vad är er erfarenhet av tangentbord? Hur mycket använder ni era? Och hur ofta byter ni ut dem? Har kvalitén blivit bättre som lovat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har pysslat med datorer sen 90 talet och upplever att när det kommer till tangentbord så har kvalitén gått ner sig rejält. Visst har tekniken utvecklats och blivit bättre men prylarna håller generellt sämre, det är större fokus på konsumtion. Förr var tangentbord egentligen inget speciellt, det fanns bara där och gick praktiskt taget aldrig sönder, i vissa fall var till och med datorn inbyggd i tangentborden.

För min del ökade konsumeringen av tangentbord rejält när de mekaniska tågade in. Man sa att visst är de dyrare men rent mekaniskt skulle de hålla så mycket längre än allt tidigare. Nu har man haft ett par mekaniska tangentbord och samtliga har i slutändan strulat på ett eller annat vis, vissa registrerar inte knapptryck, andra stänger av sig sporadiskt och en del bara slutar att fungera efter ett år eller så. Om ett tangentbord mot förmodan skulle hålla längre än par år så åker man på utslitna tangenter. D.v.s. ytfärgen slits bort och ljuset tränger igenom vilket jag nu råkat ut för.

Jag har såklart kontaktat tillverkaren men de tillverkar inte tangentbordet längre och knapparna såldes aldrig som reservdel. Så jag börjar titta efter nytt tangentbord igen och fastnar för Logitech G815 som fått väldigt fina omdömen. Priset har legat på närmare 2000 kr men nu är det nere på runt 1000 lappen. Efter lite sökande är det dock tydligt att även detta tangentbord kan lida av undermålig kvalité, det finns flera rapporter som rangliga knappar. Det finns också åter igen risk att tangenterna slits så att de släpper igen ljus. De som kontaktat tillverkaren säger att tangenterna såklart inte säljs separat.

Efter ytterligare lite letning hittar man en ny kandidat men så visar det sig att det har inbyggt batteri som inte går att byta, d.v.s. livslängden förväntas vara ca 2 år.

Så vad är er erfarenhet av tangentbord? Hur mycket använder ni era? Och hur ofta byter ni ut dem? Har kvalitén blivit bättre som lovat?

Mitt Logitech G15 v1 ligger fortfarande i hyllan och fungerar så när som på en utsliten USB-kontakt. Lätt nog att fixa om jag bara orkar. Mitt G710+ rockar fett under grabbens mindre än försiktiga fingrar, och mitt eget G915 är nåt av det bästa jag använt sedan vårt Model M i urminnes tider.

Köper man rejäla grejjor så håller dom. Att det tillverkas skit med printade keycaps och en pcb gjord av bananskal är väl okej för den som inte behöver mer, men det finns definitivt bra grejjor där ute om man är villig att betala för dom.

Den generella livslängden på mina tangentbord är >5 år vid det här laget. Tyvärr dog mitt trådlösa diNovo-set efter jag hällde cider över det. Överlag är jag rätt försiktig, ingen ragequit från CS med knytnäve i bordet. Använder samma tangentbord till jobb och spel, när jag jobbar hemma, så det får ju ett antal timmar i veckan för tillfället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag byter ytterst sällan tangenbord. Har kört med detta några år nu https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mission-... och det fungerar fortfarande hur bra som helst. Inga slitna caps eller andra konstigheter. Inte ens handledsstödet har slitits till skillnad från mitt förra "gamingmärke" tangentbord. Det är en som gammal 740. Bara går och går!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Jag tycker det mest hänger ihop med användaren. Jag har haft mängder av möss och tangentbord sedan tidigt 90 tal och aldrig någonsin har jag haft en som har krånglat. Visst kulmössen samlade damm, men det var per design.
Hint: Sök på angry gamer på youtube och se hur dessa saker kan gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Varmilo om du är ute efter ett färdigbyggt högkvalitativt tangentbord. Definitivt robustare byggkvalitet än mainstreamtillverkarna, samt att de använder sig av double shot PBT-plast på sina tangenter som är betydligt slitstarkare än den ABS-plast som används hos de flesta större varumärkena.

Sedan om du vill gå steget längre så kan du alltid bygga custom, dock är detta ett rätt så djup rabbit hole. Men det finns DYI-kit att beställa med PCB som är hotswappable vilket innebär att man inte behöver lödda fast några brytare utan du bara ploppar i dem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har ett Logitech G815 införskaffat när priset låg runt 1800kr och har inte märkt av några kvalitetsbrister än. Dock bör sägas att jag inte skriver på det professionellt utan det används mer alldagligt för chat, spel surf osv.

Permalänk
Medlem

Många nya aktörer kan ju leda till nybörjarfel som kontakter som slits ut eller börjar glappa och batterier som blir utslitna,
trenden med mekaniska tangentbord ger å andra sidan fokus på kvalitetskomponenter, standardiserade keycaps etc.
Generation 1 av Ducky, Anne Pro osv osv har ofta dessa irriterande problem men behöver inte vara dåliga produkter i sig (om man inte hittar just den där irriterande byggen där bluetooth ger dubbelklick vart 25'e tryck).

Generellt så hoppar de stora tillverkarna som Logitech, corsair och diverse gamingföretag på trender men har icke-standard brytare, keycaps och stabilisatorer och du kan stå där med en produkt som gått sönder utan att det finns reservdelar eller som hade ABS istället för PBT keycaps och slits ut.

Jag skulle säga att för entusiastmärkerna är batterier trots allt är utbytbara, keycaps går att köpa ersättningar för i PBT och man får numera oftast hotswap på brytare så att man kan fixa problem själv, men förra årets modeller och de stora märkena kan fortfarande problem.
Med det sagt så är ju hotswap ganska nytt och kan säkert leda till problem i sig...

Tittar du t.ex på nyaste PS5 handkontrollern så är knapparna fortfarande av modellen gummi-membran med en kolbit under -
den absolut enklaste konstruktionen är billigast och håller absolut bäst och det är också den vanligaste tangentbordstypen,
det är bara det att de inte är särskilt trevliga att skriva på.

PS. varmilo som tipsades om skriver jag på nu, men jag skulle säga att det är ett misstag att köpa en flera år gammal ihoplödd konstruktion idag då du inte kan göra något om just ditt tangentbort har någon defekt som missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det mest hänger ihop med användaren. Jag har haft mängder av möss och tangentbord sedan tidigt 90 tal och aldrig någonsin har jag haft en som har krånglat. Visst kulmössen samlade damm, men det var per design.
Hint: Sök på angry gamer på youtube och se hur dessa saker kan gå sönder.

Möss verkar hålla förvånandsvärt bra, kan bara minnas att jag behövt reklamera en mus och det var nu på senare tid och då var det ändå en mus för 1000 kr. Har en annan mus som används för spel och den håller bra än förutom då att tyget på kabeln krånglar.

Men ja, de verkar hålla bättre än mina tangentbord iallafall

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan rekommendera Varmilo om du är ute efter ett färdigbyggt högkvalitativt tangentbord. Definitivt robustare byggkvalitet än mainstreamtillverkarna, samt att de använder sig av double shot PBT-plast på sina tangenter som är betydligt slitstarkare än den ABS-plast som används hos de flesta större varumärkena.

Sedan om du vill gå steget längre så kan du alltid bygga custom, dock är detta ett rätt så djup rabbit hole. Men det finns DYI-kit att beställa med PCB som är hotswappable vilket innebär att man inte behöver lödda fast några brytare utan du bara ploppar i dem.

Grejen är att jag gillar inte höga tangentbord, har redan avverkat ett par sådana och de är inte för mig. Det jag körde senast var Cooler Master MasterKeys L RGB och Cooler Master MasterKeys S RGB, båda upplevdes "tunga" att skriva på och båda la såklart av efter ett 1 år eller så.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att mitt överlever mig, men det är ju å andra sidan från KBDFans , väger 1,7KG med aluminiumram och mässingsplatta, med Cherry MX Pinks....(Och kostade därefter...)

Personligen lär jag aldrig köpa ett "vanligt" tangentbord igen, men det är väl just för att jag upplever det som att där sparar man alltid in på något, visst kostar det mer men man får mycket mer frihet med QMK ex.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det går att byta batteriet i MX Keys

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att jag tangentbord och mus används ca 10-12 timmar om dagen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Det går att byta batteriet i MX Keys

Jo det finns video på det men det är inte tanken att man ska göra det och det är galet att tangentbordet inte fungerar när batteriet är slut även om man kopplar in kabeln(om det nu verkligen är sant?).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Det går att byta batteriet i MX Keys

Ja jag har för mig att man fick med instruktioner hur man byter batteriet till och med. Bra grej faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Grejen är att jag gillar inte höga tangentbord, har redan avverkat ett par sådana och de är inte för mig. Det jag körde senast var Cooler Master MasterKeys L RGB och Cooler Master MasterKeys S RGB, båda upplevdes "tunga" att skriva på och båda la såklart av efter ett 1 år eller så.

Alright. Jag hör dig. Kanske något av nedan hade varit ett alternativ i sådana fall? Keychron har rätt så bra rykte vad jag vet.

https://www.keychron.com/collections/low-profile-keyboard-col...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har haft tur med mina tangentbord, och otur med mina möss istället. Jag har tappat räkningen på hur många möss jag behövt byta ut pga knappar som slutar fungera och/eller dubbelklickar. De senaste 5 åren har jag säkert köpt 6-7 nya möss.. Har fastnat för en Razer DeathAdder v2 nu som dock fungerar ypperligt än så länge.

På tangentbordsfronten är det två stycken jag använder frekvent: #1 är ett Das Keyboard 4 från 2016 som har varit felfritt sen uppackningen. Det är bokstavligen byggt som en pansarvagn och jag förväntar mig att det håller i 20+ år till. Mitt gamingbord är ett Corsair K70 Low Profile som jag verkligen älskar. Det är superskönt med den lägre slaglängden och det har också varit felfritt sen inköp. Inte särskilt snyggt, dock. Ett tredje jag verkligen gillar är Razer's Huntsman Elite som jag byter in för spelande ibland. Det klickar lite väl högt dock så det är inget jag orkar med 12 timmar om dagen. Riktigt skönt bord annars, med ett underbart handledsstöd.

https://www.inet.se/produkt/6607477/das-keyboard-4-profession...
https://www.inet.se/produkt/6100552/corsair-gaming-k70-mk-2-r...
https://www.inet.se/produkt/6600610/razer-huntsman-elite

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett G915 i vit färg under black friday, gillar det skarpt. Jag bytte från ett 10 år gammalt Steelseries 6GV2 vilket jag länge har stört mig på med att spacetangenten inte fungerat tillfredställande.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Ja jag har för mig att man fick med instruktioner hur man byter batteriet till och med. Bra grej faktiskt.

Högst tveksam till det, dels så listar inte logitech några reservdelar till tangentbordet och dels så har ifixit gjort en guide här och den ser inte ut att vara konsument friendly.

Är det sant att tangentbordet inte fungerar när batterit är slut även om skadden sitter i så kan jag tycka att det är ganska vidrigt ur miljö synpunkt. Som företag förstår jag såklart tanken, mer slit och släng genererar mer pengar även om det sliter på naturen och konsumenten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag har haft tur med mina tangentbord, och otur med mina möss istället. Jag har tappat räkningen på hur många möss jag behövt byta ut pga knappar som slutar fungera och/eller dubbelklickar. De senaste 5 åren har jag säkert köpt 6-7 nya möss.. Har fastnat för en Razer DeathAdder v2 nu som dock fungerar ypperligt än så länge.

Har faktiskt en kompis som gjort slut på fler möss än vad han orkar räkna. Just det där med dubbelklock eller inget klick alls verkade ganska vanligt. Som tur är så har jag nog inte åkt på det merän en gång och då fick jag en ny direkt.

Skrivet av osgorth:

På tangentbordsfronten är det två stycken jag använder frekvent: #1 är ett Das Keyboard 4 från 2016 som har varit felfritt sen uppackningen. Det är bokstavligen byggt som en pansarvagn och jag förväntar mig att det håller i 20+ år till. Mitt gamingbord är ett Corsair K70 Low Profile som jag verkligen älskar. Det är superskönt med den lägre slaglängden och det har också varit felfritt sen inköp. Inte särskilt snyggt, dock. Ett tredje jag verkligen gillar är Razer's Huntsman Elite som jag byter in för spelande ibland. Det klickar lite väl högt dock så det är inget jag orkar med 12 timmar om dagen. Riktigt skönt bord annars, med ett underbart handledsstöd.

https://www.inet.se/produkt/6607477/das-keyboard-4-profession...
https://www.inet.se/produkt/6100552/corsair-gaming-k70-mk-2-r...
https://www.inet.se/produkt/6600610/razer-huntsman-elite

Das Keyboard 4 ser ut att vara en tank, kanske kan det vara något! Corsir ger jag dock inte mycket för, testade ett Corsair Gaming Strafe MK.2 för par år sen och både return och space var rejält rangliga, tydligen ett kännetecken för Corsair. Mycket möjligt att de till slut löst det dock.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Alright. Jag hör dig. Kanske något av nedan hade varit ett alternativ i sådana fall? Keychron har rätt så bra rykte vad jag vet.

https://www.keychron.com/collections/low-profile-keyboard-col...

Såg intressant ut men verkar svårt att få tag på ett fullstort här i Sverige, dessutom är keycapsen fortfarande inte solid färgade, d.v.s de kommer slitas och byta färg. Det är dock möjligt att man faktiskt kan köpa nya keycaps efter par år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Måste det vara keycaps från tillverkarna då, om det är det enda som är "trasigt". Det finns ju nya att köpa.

Jag har ett quickfire (som jag inte kommer ihåg vem som tillverkade) på jobbet som är rätt gammalt som funkar bra fortfarande, men vissa tangenter är slitna.
Har ett coolermaster mk730 hemma som är minst 2 år gammalt, som ersatt ovan. Samma där, funkar bra men tangenter slitna.

Jag är dock inte programmerare i den bemärkelsen så jag har ju inte hamrat på tangenterna 10-12 timmar om dagen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Das Keyboard 4 ser ut att vara en tank, kanske kan det vara något! Corsir ger jag dock inte mycket för, testade ett Corsair Gaming Strafe MK.2 för par år sen och både return och space var rejält rangliga, tydligen ett kännetecken för Corsair. Mycket möjligt att de till slut löst det dock.

Jepp, Das Keyboard är grymt. Jag jobbar med det, ~10 tim/dag och det har varit perfekt sen dag 1. Det finns ett par olika switchar att välja mellan vad jag minns. Jag kör med MX Brown vilket är min favoritswitch från Cherry.

Håller med dig om Corsair i övrigt, det är verkligen inte mitt favoritföretag. Men just det där Low Profile-bordet tilltalar mig väldigt mycket! Inga kvalitetsproblem alls på mitt exemplar. Men ja, jag tycker det är rätt fult, så perfekt är det ju inte. Om Huntsman Elite inte hade varit så himla "clicky" hade jag nog kört med det istället, för det är ett perfekt tangentbord i övrigt, för mina fingrar iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Måste det vara keycaps från tillverkarna då, om det är det enda som är "trasigt". Det finns ju nya att köpa.

Jag har ett quickfire (som jag inte kommer ihåg vem som tillverkade) på jobbet som är rätt gammalt som funkar bra fortfarande, men vissa tangenter är slitna.
Har ett coolermaster mk730 hemma som är minst 2 år gammalt, som ersatt ovan. Samma där, funkar bra men tangenter slitna.

Jag är dock inte programmerare i den bemärkelsen så jag har ju inte hamrat på tangenterna 10-12 timmar om dagen.

Jag kan absolut tänka mig att köpa keycaps från annan tillverkare men inte helt sällan är keycaps anpassade till tangentbordet, särskilt när det blir mer slimmat. Dessutom kan man tycka att ett tangentbord för 1000-1500 kr borde ha tangenter som inte slits så pass fult på bara 1-2 år.

När det gäller Logitech G815 så undrar jag om det ens finns några eftermarknads keycaps som passar och som verkligen löser rangligheten som en del rapporterar om.

Egentligen tror jag att man bara får acceptera att kvalitén på tangentbord kan skifta rejält, även om det kostar 1500-2000 kr är det inte en garanti för att hålla längre än 2 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo det finns video på det men det är inte tanken att man ska göra det och det är galet att tangentbordet inte fungerar när batteriet är slut även om man kopplar in kabeln(om det nu verkligen är sant?).

Ja det är väl för att kabeln enbart är till för laddning. Även med kabel inkopplad så kör den trådlöst. Rätt dumt kan man tycka... men jag köpte ändå ett. Saknar ett riktigt härligt scissor-switch-tangentbord

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Neon:

Högst tveksam till det, dels så listar inte logitech några reservdelar till tangentbordet och dels så har ifixit gjort en guide här och den ser inte ut att vara konsument friendly.

Är det sant att tangentbordet inte fungerar när batterit är slut även om skadden sitter i så kan jag tycka att det är ganska vidrigt ur miljö synpunkt. Som företag förstår jag såklart tanken, mer slit och släng genererar mer pengar även om det sliter på naturen och konsumenten.

Kollade i kartongen igen. Det var visst en instruktion hur man tar ut batteriet för återvinning. Hursomhelst så ser det ju enkelt ut att byta batteri.

Permalänk
Medlem

Var i krokarna för ett Logitech MX Keys så jag köpte hem på test. Har bara testat det lite kort men det känns ganska bra så jag började titta närmare på batteri hanteringen. Det finns inga reservbatteri från Logitech idag 2 år efter lansering, man kan hitta ersättningsbatteri på Amerikanska marknaden men inget på svenska. Batteriet ser ut att ligga runt 150 kr och sen då plus frakt, moms och tull på det så kan man fråga sig om det är värt det, särskilt med tanke på att det inte är ett original batteri. Tangentbordet ska anses vara exklusivt men enligt Logitech finns det inget att göra när batteriet är dött efter 2+ år. Spontant känns det fel att sponsra denna produkt modell så även om det känns som ett bra tangentbord så tror jag det åker tillbaka, iallafall om det inte dyker upp en bra lösning för batteriet.

För min del spelar det egentligen ingen roll om tangentbordet är trådlöst eller inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick tag på Logitech supporten och efter lång konversation så fick jag tillslut svar på frågan. USB porten är endast till för laddning och inte kommunikation så när batteriet är dött så är också tangentbordet förbrukat. Inga reservdelar finns och de kan därmed inte häller rekommedera att stoppa i andra batterier. Logitech anser att betteriet håller 2 år för de flesta användarna men erkänner att produkten är slut när batteriet är slut.

Ärligt talat anser jag att det är en riktigt rutten modell. Även om tangentbordet kändes bra så får det tyvärr åka tillbaka. Kommer sikta på tangentbord med sladd för att vara säker på att inte stöta på denna modell igen. Jag anser att ett tangentbord bör lätt klara 3-5 år och det ska inte vara ett batteri som sätter stop.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fick tag på Logitech supporten och efter lång konversation så fick jag tillslut svar på frågan. USB porten är endast till för laddning och inte kommunikation så när batteriet är dött så är också tangentbordet förbrukat. Inga reservdelar finns och de kan därmed inte häller rekommedera att stoppa i andra batterier. Logitech anser att betteriet håller 2 år för de flesta användarna men erkänner att produkten är slut när batteriet är slut.

Ärligt talat anser jag att det är en riktigt rutten modell. Även om tangentbordet kändes bra så får det tyvärr åka tillbaka. Kommer sikta på tangentbord med sladd för att vara säker på att inte stöta på denna modell igen. Jag anser att ett tangentbord bör lätt klara 3-5 år och det ska inte vara ett batteri som sätter stop.

Helt rätt! Jag förstår att kommunikationen fortfarande sker trådlöst om man kör med kabel men uselt att det inte går att använda med ström direkt via kabeln. Varit med om samma sak med t ex Phillips rakapparater, helt idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Var i krokarna för ett Logitech MX Keys så jag köpte hem på test. Har bara testat det lite kort men det känns ganska bra så jag började titta närmare på batteri hanteringen. Det finns inga reservbatteri från Logitech idag 2 år efter lansering, man kan hitta ersättningsbatteri på Amerikanska marknaden men inget på svenska. Batteriet ser ut att ligga runt 150 kr och sen då plus frakt, moms och tull på det så kan man fråga sig om det är värt det, särskilt med tanke på att det inte är ett original batteri. Tangentbordet ska anses vara exklusivt men enligt Logitech finns det inget att göra när batteriet är dött efter 2+ år. Spontant känns det fel att sponsra denna produkt modell så även om det känns som ett bra tangentbord så tror jag det åker tillbaka, iallafall om det inte dyker upp en bra lösning för batteriet.

För min del spelar det egentligen ingen roll om tangentbordet är trådlöst eller inte.

Håller helt med om Logitech och deras hantering av en så pass dyr produkt som MX Keys, riktigt cynisk affärsmodell.

Hittade dock ersättningsbatteri för 175:- inkl. frakt. Känns oseriöst att man ska behöva vända sig till tredje part, men det verkar vettigast av de alternativ som finns. Och bytesprocessen ser som tur är varken särskilt avancerad eller tidskrävande ut.

https://www.subtel.se/Batteri-f-r-Logitech-MX-Keys-YR0073-533...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Såg intressant ut men verkar svårt att få tag på ett fullstort här i Sverige, dessutom är keycapsen fortfarande inte solid färgade, d.v.s de kommer slitas och byta färg. Det är dock möjligt att man faktiskt kan köpa nya keycaps efter par år.

Ser ut att vara vanliga MX-kompatibla brytare så du kan ju köpa vilka keycaps du vill och sätta på i så fall. Lämpligtvis några i double shot PBT så att de varken kommer ändra textur eller slitas ner på många år. Men om du vill ha ett supertunnt platt tangentbord så kommer du vara begränsad i vilka keycaps du kan hitta. I så fall får man ju dras med Logitech och allt vad deras kassa kvalitet innebär. Det finns ju ingen brist på tangentbord som håller en livstid i övrigt om man inte ska ha ett som är slimmat som bara den.

Ett vanligt tangentbord med ett handledsstöd är inte ett alternativ? Så du slipper ha vinkel på handlederna när du skriver, men du fortfarande har möjlighet att välja tangentbord som är bra och inte bara dyra

EDIT: Valet finns ju också att helt enkelt köpa ett gammalt tangentbord från slutet av 80-talet eller början av 90, har de överlevt tills nu så lever de nog ett tag till. IBM Model M finns ju ofta att få tag på relativt enkelt och då får du ju fördelen att det är extremt skönt att skriva på också. Kanske ingenting man kör på kontor bara med tanke på hur mycket det låter