Permalänk
Medlem

TV till pensionärer

Mina gamla föräldrar i HSB-lägenhet tittar största delen på kanal-tv istället för streaming. Mycket som de tittar på är inspelat. Bildkvalitén är fruktansvärd då de inte har digitalbox utan använder antennkabel. Antagligen sämre än tjock-TV. Dom har inga problem med det, men för mig är det som att vara gravt närsynt utan att ha upplevt glasögon.

TV: 40" från ca 2013.
"Hårddisk": från ca 2007.
TV-knaler vad jag förstått: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 24, K, eurosport.
Bredbandsleverantör: var Bredbandsbolaget förut som nu bytt namn till någonting annat.

Fråga: kan jag köpa t.ex. (egentligen vilken billigare ca 43"-TV som helst) en sådan här TV och en extern USB-hårddisk? Signal via wifi istället för antennkabel. Inspelning i TVn till externa hårddisken. Bibehållna TV-kanaler. Ingen extra månadsavgift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TallBall:

Mina gamla föräldrar i HSB-lägenhet tittar största delen på kanal-tv istället för streaming. Mycket som de tittar på är inspelat. Bildkvalitén är fruktansvärd då de inte har digitalbox utan använder antennkabel. Antagligen sämre än tjock-TV. Dom har inga problem med det, men för mig är det som att vara gravt närsynt utan att ha upplevt glasögon.

TV: 40" från ca 2013.
"Hårddisk": från ca 2007.
TV-knaler vad jag förstått: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 24, K, eurosport.
Bredbandsleverantör: var Bredbandsbolaget förut som nu bytt namn till någonting annat.

Fråga: kan jag köpa t.ex. (egentligen vilken billigare ca 43"-TV som helst) en sådan här TV och en extern USB-hårddisk? Signal via wifi istället för antennkabel. Inspelning i TVn till externa hårddisken. Bibehållna TV-kanaler. Ingen extra månadsavgift.

Nej, så vitt jag vet kan du inte ta in alla de kanalerna digitalt utan extra kostnad. Det finns vissa delar på respektive tjänsts play-appar, men helheten finns inte.

Men det är inte så att kanalerna ingår digitalt i deras förening, precis som de analoga gör, och de bara inte brytt sig om att ta reda på hur det fungerar? Nästa fråga är om de faktiskt bara har bredband? Kan ingå TV även där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Enda sättet att använda inbyggda PVR-funktionen är att använda den inbyggda TV-mottagaren för DVB-T/T2/C/S2. Dvs du måste ha antennkabel.

WiFi får du använda för streamingstjänster som Netflix, SVT Play, Viaplay o.s.v. och där fungerar inte inspelning varken på livesänt eller gammalt material.

Du får kolla om de har centralantenn (har de inte Boxer-kort har de förmodligen kabeltv) eller kabeltv. Kabel-tv är oftast DVB-C, eller digitala kanaler och HSB använder nog oftast Tele2 eller Telenor – men om bilden är fruktansvärd är nog TVn inställd på analogt och då är det inte Tele2. Det verkar vara mer än Telenors vanliga grundutbud, se https://www.telenor.se/handla/tv/allt-om-kabel-tv/. Du kan söka på deras adress på Telenor för att se om det är Telenor som kör kabel-tv. Vissa fibernät sänder kabel-tv över fibern och då går kabeln till en egen konverter eller en inbyggd i mediaomvandlaren. I vissa områden finns lokala kabel-tvleverantörer.

Hårddisk/SSD eller eller traditionellt USB-minne behövs om du ska spela in tv-sändningar som kommer från antennuttag, ska de inte köra antennuttag behövs alltså ingen hårddisk/minne.

God jul.

Permalänk

Nu är jag inte säker alls men Bredbandsbolaget blev ju Telenor. Om de levererar tv eller något av deras andra bolag gör detta kanske går att få reda på. Tar de tv via antenn eller nätverk, bor de i bostadsförening som har kontrakt med någon tv leverantör så kan det nog finnas både analogt och digitalt. Annars så brukar det ju finnas något kanalpaket för 100 kr ca som ger grundutbud. Jag har Comhem här, kör bara med deras gratis kanaler som numera bara finns digitalt dock bara sd, vill man ha hd kanaler får man betala. Vi har 1,2,3,4,5,6,7,8,9,11,24,barn,k och någon mer, för detta krävs bara antenn från väg till tv. Bryr mig inte om tv kanaler något vidare då jag nästan uteslutande ser film i 4k. Om jag är till någon hjälp vet jag faktiskt inte. Lycka till!

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.