Kylare funkar inte(?)(Z690-f, 12700k, EK AIO Basic 360, fractal Define 7 ATX)

Permalänk

Kylare funkar inte(?)(Z690-f, 12700k, EK AIO Basic 360, fractal Define 7 ATX)

Hej kära Sweclockers!

Jag har köpt mig en ny dator i delar, har skruvat ihop allt själv, allt verkar fungera förutom en detalj…

Kylar pumpen?!

Spec:
12700k
ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI
Asus RTX 3070 TUF GAMING
ADATA XPG 16GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL38 Lancer
Fractal Design Define 7 Grå TG
Samsung 980 PRO 1terra
Corsair RM850X 850W v2

Först valde jag att installera fläktar till kylaren i Hubben som sitter i chassit, (som jag kopplade lilla till CPU FAN i moderkortet + SATA kabel som bruksanvisningen säger) och pumpen i moderkortet ”AIO PUMP”. Detta resulterade i att fläktarna gick på max och det vart för varmt för CPU och datorn stängde av (antagligen moderkortet som kom i nå safe mode pga värmen) detta var såklart fel och mitt fel då detta är min första gång.

Sedan testade jag att sätta in pumpen i hubben istället samt fläktarna som chassit ville enligt manualen , då fick jag felkod ”CPU fan speed detection error”.

Sedan provade jag koppla in kylarens Pump igen i ”AIO PUMP” i moderkortet samt 3 fläktarna i CPU FAN i moderkortet (använder en sådan sladd som jag fick med som kopplar ihop alla 3 fläktar till en sladd).
Då gick fläktarna först normalt och man märkte att datorn justerade fläktarna lite, men när jag började installera diverse saker med ett program som följde med windows 11 (alltså CPU gick 1-5% av kapacitet) så började fläktarna gå på max, denna gång höll jag koll på hur varm kylaren blev med handen då den var riktigt het första gången, och den vart också för varm så jag stängde av den för att gå in på BIOS för att kika på tempen men fick då upp ”CPU over tempeture error”..

Då brast det för mig, jag stängde av direkt för att jag är livrädd jag tar sönder något.

Det känns som pumpen inte går? Jag förstår ingenting helt ärligt. Jag ska gå och testa koppla ur hubben som jag satt på moderkortet ” CHA FAN1P” och på hubben har jag endast de 3 fläktar som följde med chassit. Tänker om hubben gör någon form av error och tar bort strömmen till AIO PUMP kontakten på moderkortet?

Alla delar är helt ny, har varit väldigt varsam samt det satt kylarpasta på kylaren när den kom (med plast utanpå som jag tog av), jag har även en LGA 1700 bracket som är installerad.

Tar emot alla tips, jag återkommer med resultat från att koppla ur hubben och ska verkligen försöka lyssna om pumpen går!

(Ja jag vet jag borde tagit hjälp av ett proffs, men har frågat via telefon samt en vän var här och började hjälpa mig installera)

Med vänlig hälsning,
Mathias

Permalänk
Avstängd

Det finns alltid lite luft i förfyllda vattenkylare så om man monterar de fel så kan det bli så att det inte kommer något vatten till själva processorn. Jag är verkligen ingen expert men kolla exempelvis:

Sen kan det förstås vara en dålig pump också, eller något annat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter mer som att kylaren har dålig kontakt med CPUn. Kontrollera så att den sitter ordenligt!

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det finns alltid lite luft i förfyllda vattenkylare så om man monterar de fel så kan det bli så att det inte kommer något vatten till själva processorn. Jag är verkligen ingen expert men kolla exempelvis:
https://youtu.be/BbGomv195sk

Sen kan det förstås vara en dålig pump också, eller något annat.

Ah just detta har jag kollat och min radiator och fläktar sitter uppe i toppen så högst punkten är i radiatorn och inte i pumpen.

Testade förövrigt koppla ur hubben bara för att se så den inte krockade med moderkortet av någon anledning men gick in i bios och värmen gick på fort 30-40–50-60-70 grader jävligt fort och jag hörde inte pumpen så stängde av. Tänk om ja kunde lägga in bilder här

Permalänk
Skrivet av zyy:

Jag tycker det låter mer som att kylaren har dålig kontakt med CPUn. Kontrollera så att den sitter ordenligt!

Alltså hör inget ljud av varken pumpen eller vattnet.

Den är ordentligt åtskruvat, går inte skruva mer utan att tvinga och fjädrarna är ordentligt ihop då jag inte ser något tydligt glapp där heller, så är ganska säker på den saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaz:

Alltså hör inget ljud av varken pumpen eller vattnet.

Den är ordentligt åtskruvat, går inte skruva mer utan att tvinga och fjädrarna är ordentligt ihop då jag inte ser något tydligt glapp där heller, så är ganska säker på den saken

Jag gillar vattenkylning men detta är orsaken till att jag kör med luftkylare, lägre risk för att det ej fungerar.

Det låter onekligen som att pumpen eller något annat är DOA. Jag hade gjort ett försök till att koppla exakt enligt manual dock. Det går att ändra i BIOS så att du ej får CPU error, det kan ignoreras just för att du ska kunna använda kylare som denna eller andra lösningar som inte går direkt på CPU 3-4 pin kontakten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gillar vattenkylning men detta är orsaken till att jag kör med luftkylare, lägre risk för att det ej fungerar.

Äh. Jämför inte en AiO kylare med ett custombygge. Allt går sönder här i världen.

Om du har ett extra nätagg, eller väljer och koppla ur nätagget helt och hållet som du redan har.. så kan du ju bygla nätagget och provköra med enbart den där pumpen/kylaren för sig.

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109832509.pdf Manual för din AiO. Sid 7 beskriver hur du ska placera radiatorn.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690-f-... Eng. versionen. Sid 41/2-5 installation av AiO på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Äh. Jämför inte en AiO kylare med ett custombygge. Allt går sönder här i världen.

Om du har ett extra nätagg, eller väljer och koppla ur nätagget helt och hållet som du redan har.. så kan du ju bygla nätagget och provköra med enbart den där pumpen/kylaren för sig.

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109832509.pdf Manual för din AiO. Sid 7 beskriver hur du ska placera radiatorn.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690-f-... Eng. versionen. Sid 41/2-5 installation av AiO på moderkortet.

Fast en luftkylare går inte sönder, fläktarna kan stanna men den är ändå passiv och finns det någon form av luftflöde i lådan så fortsätter det fungera hjälpligt tills dess att fläktarna byts ut. För övrigt gillar jag vattenkylning, har själv kört custom loop förut

Låter tyvärr som att TS AIO är död från start, hoppas jag har fel dock, är ju EKWBs premiummodell så bör fungera.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag gillar vattenkylning men detta är orsaken till att jag kör med luftkylare, lägre risk för att det ej fungerar.

Det låter onekligen som att pumpen eller något annat är DOA. Jag hade gjort ett försök till att koppla exakt enligt manual dock. Det går att ändra i BIOS så att du ej får CPU error, det kan ignoreras just för att du ska kunna använda kylare som denna eller andra lösningar som inte går direkt på CPU 3-4 pin kontakten.

Mvh

Jag har kopplat enligt manualen både på moderkortet och kylare. Fläktarna till CPU fan och pumpen till AIO PUMP. Jag har testat också via hubben och följt instruktionen från den utan resultat och även mixat utan att få det att fungera.

Ursäkta men vad betyder DOA?

Det roliga är att när jag kopplade hubben till CPU FAN och pumpen till AIO PUMP så fick jag detta meddelande. Ganska märkligt endå, och jag minns inte om pumpen gick eller inte då, men minns att i början när jag lekte i bios så var tempen runt 30-35 hela tiden..

Permalänk
Skrivet av Mattejaaz:

Jag har kopplat enligt manualen både på moderkortet och kylare. Fläktarna till CPU fan och pumpen till AIO PUMP. Jag har testat också via hubben och följt instruktionen från den utan resultat och även mixat utan att få det att fungera.

Ursäkta men vad betyder DOA?

Det roliga är att när jag kopplade hubben till CPU FAN och pumpen till AIO PUMP så fick jag detta meddelande. Ganska märkligt endå, och jag minns inte om pumpen gick eller inte då, men minns att i början när jag lekte i bios så var tempen runt 30-35 hela tiden..

DoA = dead on arrival.

Kopplar du pumpen på AIO_PUMP på moderkortet ska den gå på full hastighet hela tiden.

Nu vet jag inte hur väl pumparna brukar höras, men får du inte igång det trots rättkopplat är det nog dags för reklamation.

Lägger du ett finger på pumpen så brukar det kännas lite om den går.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Äh. Jämför inte en AiO kylare med ett custombygge. Allt går sönder här i världen.

Om du har ett extra nätagg, eller väljer och koppla ur nätagget helt och hållet som du redan har.. så kan du ju bygla nätagget och provköra med enbart den där pumpen/kylaren för sig.

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109832509.pdf Manual för din AiO. Sid 7 beskriver hur du ska placera radiatorn.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z690-f-... Eng. versionen. Sid 41/2-5 installation av AiO på moderkortet.

Ska prova att titta SNABBT i bios imorgon (CPU Stiger otroligt snabbt så vill skynda mig o sen stänga av) för att se så det inte är nå knas där.

Annars funderar jag på o ta bort fläktarna från CPU FAN igen, lägga hubben där och koppla fläktarna i hubben och pumpen i AIO PUMP. För att värmen kom så snabbt första gången minns jag inte men kollade runt en del i bios i början för att leta just detta att ingorera i bios utan att lyckas för att sedan testa annat (om ja minns rätt).

Antingen är moderkortets som strular eller pumpen eller i BÄSTA FALL bios i mina tankar ?

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

DoA = dead on arrival.

Kopplar du pumpen på AIO_PUMP på moderkortet ska den gå på full hastighet hela tiden.

Nu vet jag inte hur väl pumparna brukar höras, men får du inte igång det trots rättkopplat är det nog dags för reklamation.

Lägger du ett finger på pumpen så brukar det kännas lite om den går.

Lite så ja känner också.
Har försökt hitta att AIO inte är kompatibel riktigt med moderkort men inget jag hittat.

En kompis som ska komma förbi och kika imorgon också, hittar vi inte felet så blir det reklamation och då lär de ju skicka en ny ah samma modell.

Permalänk
Skrivet av Mattejaaz:

Lite så ja känner också.
Har försökt hitta att AIO inte är kompatibel riktigt med moderkort men inget jag hittat.

En kompis som ska komma förbi och kika imorgon också, hittar vi inte felet så blir det reklamation och då lär de ju skicka en ny ah samma modell.

Tror inte det är möjligt att moderkortet inte skulle vara kompatibelt. Allt det gör är att skicka ut en spänning.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna istället och returnerat AIO kylaren på öppet köp.

https://www.inet.se/produkt/5323681/noctua-nh-u12a-chromax-bl...

https://noctua.at/en/nh-u12a-chromax-black

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Provade även att koppla in den i hubben och endast ha den kopplat till PSU för att se om den låter vilket den inte gjorde normalt. Pumpen lät lite smått typ HACK HACK HACK tyst en stund osv.

Jag kommer göra ett återköp för att sedan köpa en ny kylare.

Permalänk
Medlem

Jag kör med EK-AIO 240 till min 12700K på ett ASUS ROG Strix Z690-A Gaming Wifi moderkort.
Pumpen är ansluten till AIO_Pump kontakten på moderkortet och körs på 100%. Fläktarna är anslutna till CPU_Fan kontakten. Funkar perfekt att köra så. Kyler min processor väldigt bra.

Måste säga att pumpen går otroligt tyst. Helt klart den tystaste AIO pump jag provat. Så det är inte lätt att höra om den är igång eller ej. Fläktarna låter betydligt mer.

Tycker mer det låter som att du inte har kontakt mellan kylare och CPU. Är allt monterat korrekt verkligen?

Skrivet av Aeig:

Denna kylare skulle jag inte köpa då den inte passar på hans moderkort.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Jag kör med EK-AIO 240 till min 12700K på ett ASUS ROG Strix Z690-A Gaming Wifi moderkort.
Pumpen är ansluten till AIO_Pump kontakten på moderkortet och körs på 100%. Fläktarna är anslutna till CPU_Fan kontakten. Funkar perfekt att köra så. Kyler min processor väldigt bra.

Måste säga att pumpen går otroligt tyst. Helt klart den tystaste AIO pump jag provat. Så det är inte lätt att höra om den är igång eller ej. Fläktarna låter betydligt mer.

Tycker mer det låter som att du inte har kontakt mellan kylare och CPU. Är allt monterat korrekt verkligen?

Denna kylare skulle jag inte köpa då den inte passar på hans moderkort.

Den fungerar fast endast i läge där den är roterad så att den blåser upp eller ner i chassit, vilket ej är optimalt så tyvärr får han nog avstå, bra uppmärksammat av dig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av depalma:

Jag kör med EK-AIO 240 till min 12700K på ett ASUS ROG Strix Z690-A Gaming Wifi moderkort.
Pumpen är ansluten till AIO_Pump kontakten på moderkortet och körs på 100%. Fläktarna är anslutna till CPU_Fan kontakten. Funkar perfekt att köra så. Kyler min processor väldigt bra.

Måste säga att pumpen går otroligt tyst. Helt klart den tystaste AIO pump jag provat. Så det är inte lätt att höra om den är igång eller ej. Fläktarna låter betydligt mer.

Tycker mer det låter som att du inte har kontakt mellan kylare och CPU. Är allt monterat korrekt verkligen?

Denna kylare skulle jag inte köpa då den inte passar på hans moderkort.

Tack för ett utmärkt svar!

Jag kopplade pumpen till AIO PUMP (nedanför vänster om proccessorn på högra jacket, det andra car CHA FAN). fläktarna körde jag på CPU FAN.

Efter nedmontering av AIO kylaren så fick jag bekräftat att den haft väldigt bra kontakt, kylarpastan var smetad på hela CPUn så det styrke min tes.

Vi provade även att koppla bort alla fläktar osv för att prova och se om vi hörde något, och pumpen lät en liten gång typ knackit "hack hack hack" ungefär som en fläkt som snurrar men fastnat i något. sedan tyst bra tag osv.

Alltså jag har provat att koppla på alla sätt manualerna sagt men inget går.

Funderar om ja verkligen ska beställa samma, men antagligen hade jag bara extrem otur med ett "söndags exemplar".

En fråga, eftersom du endast har 240 (2 fläktar) parkopplade du dem fortfarande på CPU fan? tänkte såg att man också kunde koppla in på CPU OPT den andra. Jag hade dock 3 fläktar som var direkt kopplad till CPU fan via en sån förgrening.

MVH
Mattejaaz

Permalänk

Det ironiska nog finns inte EK-AIO Basic 360 kvar i sortimentet hos inet? hittar den inte!
Kan detta tyda på produktfel på nyaste 360??

Nu är frågan vad man ska välja istället.. räcker 240?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaz:

Det ironiska nog finns inte EK-AIO Basic 360 kvar i sortimentet hos inet? hittar den inte!
Kan detta tyda på produktfel på nyaste 360??

Nu är frågan vad man ska välja istället.. räcker 240?

De har 360 RGB versionen inne annars
https://www.inet.se/produkt/5323590/ek-aio-elite-aurum-360-d-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaz:

Det ironiska nog finns inte EK-AIO Basic 360 kvar i sortimentet hos inet? hittar den inte!
Kan detta tyda på produktfel på nyaste 360??

Nu är frågan vad man ska välja istället.. räcker 240?

Corsair slår aldrig fel, de har varit aktiva med AiOs längst av alla i princip och de har extremt låg RMA %, denna är dessutom på grymt bra pris: https://www.inet.se/produkt/5322811/corsair-icue-h150i-rgb-pr...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaz:

Tack för ett utmärkt svar!

Jag kopplade pumpen till AIO PUMP (nedanför vänster om proccessorn på högra jacket, det andra car CHA FAN). fläktarna körde jag på CPU FAN.

Efter nedmontering av AIO kylaren så fick jag bekräftat att den haft väldigt bra kontakt, kylarpastan var smetad på hela CPUn så det styrke min tes.

Vi provade även att koppla bort alla fläktar osv för att prova och se om vi hörde något, och pumpen lät en liten gång typ knackit "hack hack hack" ungefär som en fläkt som snurrar men fastnat i något. sedan tyst bra tag osv.

Alltså jag har provat att koppla på alla sätt manualerna sagt men inget går.

Funderar om ja verkligen ska beställa samma, men antagligen hade jag bara extrem otur med ett "söndags exemplar".

En fråga, eftersom du endast har 240 (2 fläktar) parkopplade du dem fortfarande på CPU fan? tänkte såg att man också kunde koppla in på CPU OPT den andra. Jag hade dock 3 fläktar som var direkt kopplad till CPU fan via en sån förgrening.

MVH
Mattejaaz

Yes, båda fläktarna är kopplade med en Y-split på CPU_fan.

Och ja, en 240 räcker utan problem till min 12700k iallafall. Jag har RGB versionen då det var kampanjpris på den hos Inet när jag beställde. Annars hade jag tagit basic. Rent funktionsmässigt i övrigt så är det samma grejer.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men inget för mig, har inget RGB förutom i grafikkortet och moderkortet, resten går i grå/svart i borstat stål typ

Permalänk
Skrivet av depalma:

Jag kör med EK-AIO 240 till min 12700K på ett ASUS ROG Strix Z690-A Gaming Wifi moderkort.
Pumpen är ansluten till AIO_Pump kontakten på moderkortet och körs på 100%. Fläktarna är anslutna till CPU_Fan kontakten. Funkar perfekt att köra så. Kyler min processor väldigt bra.

Måste säga att pumpen går otroligt tyst. Helt klart den tystaste AIO pump jag provat. Så det är inte lätt att höra om den är igång eller ej. Fläktarna låter betydligt mer.

Tycker mer det låter som att du inte har kontakt mellan kylare och CPU. Är allt monterat korrekt verkligen?

Denna kylare skulle jag inte köpa då den inte passar på hans moderkort.

Har du tips på några kylare? och vart hittade du vilka kylare som passade eftersom den han länkade var LGA 1700 stöd

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 (Finns RGB version också)

Kyler min 12700k med den och ligger mellan 22-30c idle, brukar ligga runt 60-70c vid tungt spelande och har någon gång maxat på 77c. Väldigt rimliga temperaturer och jag är nöjd iaf

LGA1700 mounting kit behövs dock, tog en vecka att få hem...

Värt o nämna är väl att jag har splittat fläktarna från pumpen för att kunna styra pump och fläktkurvor individuellt, har väl spenderat 5-10 min på en kurva som verkar fungera hyfsat och kör den inbyggda överklockningen för CPU och RAM, inte ändrat något manuellt.

Permalänk
Medlem

Har liknande set up med asus tuf z690, 12600k ek aoi 280. Har bara haft fina temps. Kopplade ihop fläktarna och sen till cpu_fan. Pumpen kopplade jag till cpu_opt. Gurgglade lite från början men funkar bara fint. Beställde direkt från ek då man kunde få med lga1700 kittet

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Kan rekommendera Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 (Finns RGB version också)

Kyler min 12700k med den och ligger mellan 22-30c idle, brukar ligga runt 60-70c vid tungt spelande och har någon gång maxat på 77c. Väldigt rimliga temperaturer och jag är nöjd iaf

LGA1700 mounting kit behövs dock, tog en vecka att få hem...

Värt o nämna är väl att jag har splittat fläktarna från pumpen för att kunna styra pump och fläktkurvor individuellt, har väl spenderat 5-10 min på en kurva som verkar fungera hyfsat och kör den inbyggda överklockningen för CPU och RAM, inte ändrat något manuellt.

fick hem mitt samtidigt med den jag beställde, dock MÅSTE inet ha tillbaka den nu när den ska retureras, istället för ba låta mig ha kvar den och skippa att skicka med nästa beställning..

Gillar dock inte att de var så korta kablar (5cm? på Freezer 2? är de kända för kvalité :)?

Permalänk
Skrivet av Lerners:

Har liknande set up med asus tuf z690, 12600k ek aoi 280. Har bara haft fina temps. Kopplade ihop fläktarna och sen till cpu_fan. Pumpen kopplade jag till cpu_opt. Gurgglade lite från början men funkar bara fint. Beställde direkt från ek då man kunde få med lga1700 kittet

Nu vet jag inte vilken version och skillnaden på dem, men varför kopplade du på pumpen på OPT och inte AIO_PUMP ? eller kanske inte finns på alla versionerna? (AIO_PUMP ger fulleffekt direkt, vilken man vill ha på en pump tydligen)

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Kan rekommendera Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 (Finns RGB version också)

Kyler min 12700k med den och ligger mellan 22-30c idle, brukar ligga runt 60-70c vid tungt spelande och har någon gång maxat på 77c. Väldigt rimliga temperaturer och jag är nöjd iaf

LGA1700 mounting kit behövs dock, tog en vecka att få hem...

Värt o nämna är väl att jag har splittat fläktarna från pumpen för att kunna styra pump och fläktkurvor individuellt, har väl spenderat 5-10 min på en kurva som verkar fungera hyfsat och kör den inbyggda överklockningen för CPU och RAM, inte ändrat något manuellt.

Hur menar du förresten splittat fläktarna från pumpen? Så kurvorna i Asus BIOS dög inte? berätta gärna mer.

Permalänk
Skrivet av Mattejaaz:

Hur menar du förresten splittat fläktarna från pumpen? Så kurvorna i Asus BIOS dög inte? berätta gärna mer.

Liquid freezer har bara en kabel som styr både fläktar och pump via PWM original.

Otroligt smart konstruktion för det blir minimalt med kablar.