Bilindustrins kretsbrist kan pågå till år 2025

Permalänk
Melding Plague

Bilindustrins kretsbrist kan pågå till år 2025

Att använda föråldrad teknik är enligt uppgift biltillverkarnas stora problem, eftersom det är svårt att utöka kapaciteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så de alla använder Pentium 4or?

Permalänk

Höga andrahandsvärden lär hålla på ett tag då.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Homunculus:

Höga andrahandsvärden lär hålla på ett tag då.

Det tror jag definitivt man får räkna med, speciellt med tanke på hur skatterna är för folk som vill köpa nya diesel eller bensin bilar

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Höga andrahandsvärden lär hålla på ett tag då.

Verkar så. Jag köpte en beggad bil för drygt två år sedan för 142 tkr. Fick den värderad idag till 179 tkr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Verkar så. Jag köpte en beggad bil för drygt två år sedan för 142 tkr. Fick den värderad idag till 179 tkr.

Trevligt. Vilken bil är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Verkar så. Jag köpte en beggad bil för drygt två år sedan för 142 tkr. Fick den värderad idag till 179 tkr.

Nästan samma här

Köpte en Golf 2017 2.0 tdi 4motion som rullat 3000 mil för cirka tre år sedan för 170tkr
Sålde den ganska nyligen för 165 tkr med 13000 mil på mätaren

Och flera vänner/arbetskollegor tyckte jag va dum som inte leasede en helt ny bil för samma månadskostnad som billånet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Trevligt. Vilken bil är det?

Honda HR-V

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Inget konstigt och för väntad. Men vi har en egenskapad fenomen som sätter marknaden ur spel.

P.g.a Coronan så arbetar mindre personer, det är lock down här och där. Folk köpkraft är dock ungefär likastark då stater ger folk pengar ofta på bekostnad av statslån eller devalvering av valutan. Man kan ha olika åsikter hur rätt det är.
Min poäng är dock att marknaden när det gäller att producera antal efter hur stor efterfråga är, har fullkomligt ballat ur när situationen blev som ovanför.

Tar man finanskrisen 2008, så gick köpkraften ner. Folk köpte då mindre saker, företag fick då mindre intäkter, företag kursade p.g.a detta. Ja, det är ju inte heller bra. Men det är den situation som folk mer är vana vid händer.

*edit*
Säkerligen hade det blivit brist på det ena och andra utan corona. Speciellt när vi ställer om bilarna till att gå på el. Ämnet kobolt var ju något som vissa trodde det skulle bli brist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så de alla använder Pentium 4or?

Som jag förstått så är bilindustrin inte alltid så hypade på ny hårdvara framför beprövad. Så de rullar ofta äldre hårdvara än nödvändigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missar? Vad är det för chip som inte kan tillverkas på 300mm wafers, eller är det helt enkelt de gamla teknikerna som körde på mindre diameter?

Annars borde man ju kunna ta 12” och svarva ner dem till mindre storlek? Trodde inte diametern var så kritisk skillnad...

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Som jag förstått så är bilindustrin inte alltid så hypade på ny hårdvara framför beprövad. Så de rullar ofta äldre hårdvara än nödvändigt.

De är intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt och gör då analyser om vad de tror för teknik som blir bäst för dem. Viss teknik kan vara en sådan som gör att kund väljer bilmodellen framför andra. Jag tänker på infotainmentsystem.
Andra saker är något kund aldrig kommer märka av och då väljer de det som de tror är bäst för de själva. Viss ny teknik är riskabelt och kan det innebära återkallning av bilar så undvik den om tekniken inte ger dem så mycket.
Ett dumt exempel. Ingen mening att ha 3nm krets för att hantera blinkers etc. Argument som att nu kan blinkers gå i 5GHz etc kvittar. Då kör de kanske 25nm eller någon gammal dritt.

I verkligheten vet jag inte hur dagens bilar funktioner är uppbyggda, hur mycket som sköts av styrboxen eller lösa hårdvaror.

Något jag stör mig på är att många mjukvaror idag kör med lite samma tankesätt. Jag vet flera mjukvaror som än idag inte har stöd för nya Office formatet som kom 2007. Och när ser säljare från dem som Autodesk som pratar att deras mjukvara endast kostar 50 000kr per användare och år och de kör med det senaste så blir man piss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så de alla använder Pentium 4or?

Hmm
Pentium 4 gick från 180nm till 130nm, till 90nm och slutligen 65nm.
Pentium 4 gick även från Socket 423 till Socket 478 till Socket 775.

En ganska lång resa för "lite högre klockfrekvens" och Hyper Threading.
Åtminstone kunde de återanvända Socket 775 och 65nm för Core 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hmm
Pentium 4 gick från 180nm till 130nm, till 90nm och slutligen 65nm.
Pentium 4 gick även från Socket 423 till Socket 478 till Socket 775.

En ganska lång resa för "lite högre klockfrekvens" och Hyper Threading.
Åtminstone kunde de återanvända Socket 775 och 65nm för Core 2.

De släppte även core 2 modeller tillverkade med 45nm teknik på socket 775.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sen ska man komma ihåg att den där professorn som förutspått alla de moderna börskrascherna har förutspått att nästa krasch sker runt 2026….

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Köpte en Audi S3 sedan -16 med 4200 mil på mätaren år 2018 för 320 sålde den för 2 månader sedan för 325, då hade den rullat 9100 mil

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det jag missar? Vad är det för chip som inte kan tillverkas på 300mm wafers, eller är det helt enkelt de gamla teknikerna som körde på mindre diameter?

Annars borde man ju kunna ta 12” och svarva ner dem till mindre storlek? Trodde inte diametern var så kritisk skillnad...

Handlar nog mer om litografin än om storlek på wafers. En fabrik bygga ofta helt med en viss teknik i åtanke. Ex 45 nanometer, 12 nanometer eller vad det kan vara. När efterfrågan på den gamla tekniken sjunker så bygga fabrikerna om för att hantera nyare tekniker med högre transistortäthet och do blir utbudet på ställen som klarar av den utdaterade tekniken mindre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det jag missar? Vad är det för chip som inte kan tillverkas på 300mm wafers, eller är det helt enkelt de gamla teknikerna som körde på mindre diameter?

Annars borde man ju kunna ta 12” och svarva ner dem till mindre storlek? Trodde inte diametern var så kritisk skillnad...

Bilindustrin är långsam och rädd när det gäller ändringar. Ny waferstorlek skulle göra att komponenten ses som ny/uppdaterad, vilket gör att komponentleverantören behöver göra om sin kvalificering (3-6mån) följt av att Tier 1 leverantören får göra om sin kvalificering (3-6mån) och till slut ska biltillverkaren göra om sin kvalificering (3-6mån). Det blir en stor kostnad att byta så det är inte ett självklart val vilket som blir bäst i slutändan.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Bilsäljare verkar vara glada iallafall. Bilföretagens marginaler ökar med, sällan man ser små bilar under 150 k. Nu är bilarna i minsta klass fullsmockade med tech och dyr inredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det jag missar? Vad är det för chip som inte kan tillverkas på 300mm wafers, eller är det helt enkelt de gamla teknikerna som körde på mindre diameter?

Annars borde man ju kunna ta 12” och svarva ner dem till mindre storlek? Trodde inte diametern var så kritisk skillnad...

Det är egentligen inte kiselstorleken som är problemet heller.
Men äldre litografimaskiner tillverkar allt med mindre kiselplattor, och nyare litografimaskiner tillverkar på större kiselplattor.

Och skulle de gå över till nya litografimaskiner som använder 300mm så konkurrerar de med kretsgiganter som Nvidia, AMD, Qualcomm osv (som betalar mycket mer än biltillverkare).

Och eftersom hela deras tillverkningskedja bygger på 200mm plattor så behöver de litografimaskiner för den kiselstorleken, men såna tillverkas inte längre (i samma utsträckning iaf).
Och om nån kretstillverkare bygger ut kretstillverkning på 300mm kisel så kommer högre betalande kunder dit och köper upp kapaciteten, istället för biltillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De släppte även core 2 modeller tillverkade med 45nm teknik på socket 775.

Ja det är sant.
Men 45nm användes inte till Pentium 4:or.
Så 45nm var inget som återanvändes från Pentium 4 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är egentligen inte kiselstorleken som är problemet heller.
Men äldre litografimaskiner tillverkar allt med mindre kiselplattor, och nyare litografimaskiner tillverkar på större kiselplattor.

Och skulle de gå över till nya litografimaskiner som använder 300mm så konkurrerar de med kretsgiganter som Nvidia, AMD, Qualcomm osv (som betalar mycket mer än biltillverkare).

Och eftersom hela deras tillverkningskedja bygger på 200mm plattor så behöver de litografimaskiner för den kiselstorleken, men såna tillverkas inte längre (i samma utsträckning iaf).
Och om nån kretstillverkare bygger ut kretstillverkning på 300mm kisel så kommer högre betalande kunder dit och köper upp kapaciteten, istället för biltillverkarna.

Känns för mig som att lösningen är snarare att börja använda mer moderna kretsar i bilarna som man kan tillverka fler av billigare

Att fortsätta eller helt inrikta en industri på stenåldersteknik och återväcka de döda känns inte som framtiden direkt. Kolla Tesla som klarat sig rättså bra. Tror inte de använder så mycket gammalt, längre i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns för mig som att lösningen är snarare att börja använda mer moderna kretsar i bilarna som man kan tillverka fler av billigare

Att fortsätta eller helt inrikta en industri på stenåldersteknik och återväcka de döda känns inte som framtiden direkt. Kolla Tesla som klarat sig rättså bra. Tror inte de använder så mycket gammalt, längre i alla fall

Problemet är ju som sagt att modernare tekniker används av högre betalande kunder. Mycket bottnar i att biltillverkarna inte är beredd att betala för dyrare tekniker.

I Teslas fall så säljer dom ju dock en bråkdel av bilarna jämfört med Volkswagen eller Toyota, plus att Tesla är i genomsnitt mycket dyrare bilar. Men sen så är dom nog flexiblare i att byta kisel till sina bilar än etablerade biltillverkare just för att dom inte är fast i gamla metoder/processer/tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Problemet är ju som sagt att modernare tekniker används av högre betalande kunder. Mycket bottnar i att biltillverkarna inte är beredd att betala för dyrare tekniker.

I Teslas fall så säljer dom ju dock en bråkdel av bilarna jämfört med Volkswagen eller Toyota, plus att Tesla är i genomsnitt mycket dyrare bilar. Men sen så är dom nog flexiblare i att byta kisel till sina bilar än etablerade biltillverkare just för att dom inte är fast i gamla metoder/processer/tekniker.

Jag förstår helt klart att det inte är ’bara’ någonting, men de borde dra lärdomar av de som klarar sig bättre tänker jag bara

Att ställa om snabbare än 2025 känns ju som det borde vara möjligt, men då kanske det krävs några kronor till per chip. Dock kanske färre chip totalt kan göra jobbet?

Permalänk
Medlem

Denna bristen påverkar mitt arbete i allra högsta grad, jag arbetar som transportkoordinator på ett företag som är en av världens främsta producenter av järnpulver. Ungefär 90% av vår produktion (ca 300 000 ton) går till komponentillverkning till bilindustin.
Vi har mer eller mindre slagit rekord dagligen sedan september 2020 till augusti 2021, och har nu sett ett minskat behov under 3e kvartalet 2021. Våran 8v prognos för tillfället ligger på enbart 42 000 ton, vilket är en minskning på ca 30% i jämförelse med samma period 2020-2021. De marknader som går bra för oss är främst Asien och USA, men Europa har minskat avsevärt. Vi hoppas vi kommer att se ett ökat behov så klart, då vi är extremt beroende av bilindustin i hela världen.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Personligen letar jag efter en bil tillverkad i rostfria material som har så lite kretsar och bling-bling som möjligt. Gärna med 10-15 års garanti. Ju mindre sådant ju mindre som kan gå sönder. Nu tvingar ju tyvärr Euro Ncap tillverkarna att ha mer och mer s k "stödsystem" för att få vettiga resultat i deras s k "krocktester" så det är ju en ren utopi.

Det vore det bästa för miljön: Att tillverka bilar som inte rostar och som håller så länge det bara är möjligt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Personligen letar jag efter en bil tillverkad i rostfria material som har så lite kretsar och bling-bling som möjligt. Gärna med 10-15 års garanti. Ju mindre sådant ju mindre som kan gå sönder. Nu tvingar ju tyvärr Euro Ncap tillverkarna att ha mer och mer s k "stödsystem" för att få vettiga resultat i deras s k "krocktester" så det är ju en ren utopi.

Det vore det bästa för miljön: Att tillverka bilar som inte rostar och som håller så länge det bara är möjligt.

.

Ja om bilen har nollutsläpp så. En bil som släpper ut avgaser har alltid absolut största utsläppen under använding, inte tillverkning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rent miljömässigt borde det ju vara bra. Att folk ska hysteriköpa nya elbilar tidigare än vad de egentligen tänkte använda sin nuvarande bil, pga högre och högre skatter, så sliter de rimligen mer på miljö att tillverka en helt ny bil än att folk använder sin existerande bil ett litet tag längre. Inte bara jag som trott detta, även en par energiprofessorer har sagt samma sak.

Ytterligare en sak som talar för att jag är ett geni. xD

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja om bilen har nollutsläpp så. En bil som släpper ut avgaser har alltid absolut största utsläppen under använding, inte tillverkning.

Jag är inte övertygad om detta synsätt. Om bilen håller i fyrtio år istället för tio år så sparar man ju in tre stycken tillverkningar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Problemet är ju som sagt att modernare tekniker används av högre betalande kunder. Mycket bottnar i att biltillverkarna inte är beredd att betala för dyrare tekniker.

I Teslas fall så säljer dom ju dock en bråkdel av bilarna jämfört med Volkswagen eller Toyota, plus att Tesla är i genomsnitt mycket dyrare bilar. Men sen så är dom nog flexiblare i att byta kisel till sina bilar än etablerade biltillverkare just för att dom inte är fast i gamla metoder/processer/tekniker.

Nu behöver det nödvändigtvis inte röra sig om moderna tekniker utan modernare tekniker.
Deras kretsar är antagligen så simpla och små att antalet per wafer potentiellt skulle kunna kompensera för hela kalaset.
Det är dock ren spekulation från min sida. Vet inte vilka noder alla använder sig av idag.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch