Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Folk som inte kan ta 30 sekunder av sitt liv och se till att de parkerat snyggt mitt i p-rutan. Varför??
Ser man till att bilen står parallellt med linjerna med lika stort utrymme på varje sida så kommer både man själv och de som parkerat bredvid in och ut ur bilen utan dörruppslag. 😮😮😮

Man parkerar ju förstås så långt det går mot passagerarsidan så att man själv har bra rum att kliva ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hann inte ens ta ett andetag så hade "skithögen" sprutat skitet på körvän! Och sedan var maten förstörd.

Hehe ajtusan

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Detta kan vi alla vara ense om: Begravningar suger varje gång!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fy vad jag hatar ”Connect your phone to the same network as your xyz”

Tänk om jag inte vill ha min telefon på samma nät min xyz?? Tänk om jag ändå vill använda en app för att komma åt xyz?? För i helvete, skriv ut vilken port som måste vara öppen för fan!!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att diskutera motorolja (eller covid-19) på sporthoj.com är inte heller så upplyftande.

Jag har slutat säga jag kört alla mina fordon på biltemaolja helt utan problem de senaste 15 åren.
Det är liksom inte värt diskussionen.
Köper man olja som uppfyller de standarder som fordonet kräver, så är det rätt olja. Punkt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Är så förbannat less på all potatis folk odlar och prompt ska ge bort. Jag vet inte hur många kilo jag har på lager nu men det är väl runt 15kg som jag fått från min och sambos släktingar. Och det finns flera anledningar till att man blir less på det.

1. De är inte ens dyra att köpa. Ska jag få massa smutsiga potatisar som ska stå och skrubbas som tar massa tid innan användning istället för att köpa rena för en pruttsumma i affären? Nej tack.
2. De är inte godare.
3. Ofta för små.
4. Det är den mest poänglösa saken man kan odla förutom lök.
5. Jag tackade vänligt men bestämt nej, för jag har för mycket, då lägger svärfar in det i min baklucka när jag är på toa.
6. Odla inte massa skit och lägg massor med jobb på nåt som inte blir godare, bättre, särskilt mycket billigare som det sen blir för mycket av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

5. Jag tackade vänligt men bestämt nej, för jag har för mycket, då lägger svärfar in det i min baklucka när jag är på toa.

Haha, inte ens svärfar vill ha potatisen...

Jag brukar sitta i din sits, fast med äpplen. Äpplen som inte ens är goda.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

Haha, inte ens svärfar vill ha potatisen...

Jag brukar sitta i din sits, fast med äpplen. Äpplen som inte ens är goda.

Ah det där med äpplen är också ett otyg. Jag har ett eget träd, sen ska ena grannen som är sommarstuga försöka tvinga på en hennes när hon åker hem för sommaren/hösten. Hon har 3. Sen ska släktingar försöka bli av med sina också. Jag brukar ge så mycket jag kan till hästarna och kaninerna.. De har i alla fall glädje av dom.. Men inte ens de kan mäkta med allt.

"Men det blir bra paj på dom".

Ah, men jag vill inte äta nån jävla paj varje dag till morgon och kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man parkerar ju förstås så långt det går mot passagerarsidan så att man själv har bra rum att kliva ur

Nej usch, folk som bara tänker på sig själva finns det för många av. Än värre är egoisterna som anser sig behöva utrymmet för att de käkar lite för mycket och för ofta på McDonalds... Parkera längst bort från entrén nästa gång, där finns plats och en kort promenad skadar inte

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Nej usch, folk som bara tänker på sig själva finns det för många av. Än värre är egoisterna som anser sig behöva utrymmet för att de käkar lite för mycket och för ofta på McDonalds... Parkera längst bort från entrén nästa gång, där finns plats och en kort promenad skadar inte

Hade folk inte parkerat som f@@@@or rent generellt så hade jag inte behövt ställa mig kloss Ann den andra bilen för att ens få upp en liiiiten glipa att åka ur.
Jag måste öppna min dörr ganska mycket för att ens få ut benen

Edit: sedan brukar jag ställa mig långt bort från entrén, och försöker alltid hitta en kantplats så jag kan stölla mig med förardörren år rätt håll, fast så ställer jag mig oftast så långt år det hållet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hade folk inte parkerat som f@@@@or rent generellt så hade jag inte behövt ställa mig kloss Ann den andra bilen för att ens få upp en liiiiten glipa att åka ur.
Jag måste öppna min dörr ganska mycket för att ens få ut benen

Edit: sedan brukar jag ställa mig långt bort från entrén, och försöker alltid hitta en kantplats så jag kan stölla mig med förardörren år rätt håll, fast så ställer jag mig oftast så långt år det hållet istället

Jag håller med dig helt och fullt, mitt förra inlägg var mer ett skämtsamt svar på Korppis kommentar

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag befinner mig just nu på Dominikanska Republiken (andra hälften kommer härifrån). Ett fantastiskt land på många vis. Men med ett skitstort undantag: trafiken. Sweet fucking Jesus!

Några iakttagelser om dominikansk trafik
1. Mittlinje och pilar etc ritade på färdbanan är bara där i dekorativt syfte. - detta gäller även blinkers på taxibilar (se punkt 8 )

2. Fartskyltar och rödljus är mer rekommendationer än fasta regler.

3. Dörrar och fönsterrutor är tillval på fordonen, inte obligatoriskt. Detsamma gäller lampor och speglar.

4. I den mån din bil har dem ska dimljus, helljus och halvljus användas samtidigt eller inte alls. Helt utan anknytning till om det är mörkt ute eller inte.

5. Få människor kan visa sådant dödsförakt som dominikanska motorcykelbud. ( omkörning på insidan, inga lampor...vid ett trafikljus som var rött vid tillfället - mitt i natten)

6. Under en normal biltur till bion/köpcentret/hemmet så är det något väldigt konstigt om du haft färre än 3 nära-döden-upplevelser.

7. Antal bilar som kan framföras i bredd på en väg med två körfält? Rätt svar: fyra stycken.

8. Den galnaste föraren har förkörsrätt. (Frukta taxiförare vars bilar har fler bucklor än vad en hund har hår. De bryr sig inte om dig, din bil eller den gamla tanten vid sidan av vägen - de SKA fram.

9. Mitt på en tvåfilig väg under rusningstrafik? Ett utmärkt ställe att släppa av passagerare ur din taxibil. - eller att backa tillbaka då du missade din avfart.

10. För mycket trafik i ditt körfält? "Låna" lite plats av den mötande trafiken. Det går nog bra. Ibland.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Jag håller med dig helt och fullt, mitt förra inlägg var mer ett skämtsamt svar på Korppis kommentar

Vill förtydliga att jag också skojade. Normalt beter jag mig inte som ett rövhål ute på stan, inte ens när jag kör bil ☺️

Edit. Förutom när folk blinkar vänster i rondeller, då blir jag riktigt arg

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon134512:

Ah det där med äpplen är också ett otyg. Jag har ett eget träd, sen ska ena grannen som är sommarstuga försöka tvinga på en hennes när hon åker hem för sommaren/hösten. Hon har 3. Sen ska släktingar försöka bli av med sina också. Jag brukar ge så mycket jag kan till hästarna och kaninerna.. De har i alla fall glädje av dom.. Men inte ens de kan mäkta med allt.

"Men det blir bra paj på dom".

Ah, men jag vill inte äta nån jävla paj varje dag till morgon och kväll!

Vi sågade ner både vårt äppelträd och plommonträd eftersom vi inte tog hand om all frukt själva, eller ens kunde ge bort skiten.
Dessutom blev det en miljard getingar på alla plommon som låg och skräpade på marken i trädgården. Good riddance.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit. Förutom när folk blinkar vänster i rondeller, då blir jag riktigt arg

*vinkar* När jag kör in i rondell och ska "ut till vänster" så blinkar jag alltid vänster medans jag håller insidan tills straxt efter utfarten "rätt fram". Då blinkar jag höger och byter fil för att gå ur rondellen.

Kan bli tokig på de som kör in i utsida körfält samtidigt med mig som kommer körandes på insidan. När jag sen ska byta fil så får jag stanna in för att de ligger jämsides. Rondeller idag är "High Chaparall". Sett folk vara millimetrar från att smälla ihop då den som ligger insida ska "rätt fram" medans den som ligger utsida ska "vänster".

Iofs. De som blinkar vänster men drar "rätt fram" i rondell undrar jag en del över.

Mitt gubbgnäll för stunden som kommer göra mig superpopulär nu är att jag hatar snö. Verkligen avgrundshatar snö. Blir förbannad på folk i omgivningen som kör med "Åh. Om det kunde snöa ändå. Blir så vitt och fint ute, blir ljusare". Jamenvisst. Kom hit och skotta skiten åt mig så kan du får din snö.........

Måste ut idag och skotta. Är ett helvete med armen som djävlas numer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit. Förutom när folk blinkar vänster i rondeller, då blir jag riktigt arg

Uhm, skall du svänga vänster i en rondell så SKALL du ju blinka vänster för att tydligöra för fordonen i högerfilen bakom att du ej skall rätt fram, sedan blinka höger direkt när du passerar "näst sista" påfarten och placera dig i ytterfilen, vilket inkluderar att blinka höger ut ur rondellen. Då blir det tydligt när du har intentionen att göra ett körfilsbyte.

Jag blir snarare irriterad på folk som INTE blinkar vänster när de skall 270 grader runt och dårar sig i innerfilen, känns som de tagit körkortet på Mario Kart och fått lappen i ett Cornflakes-paket

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Får köra lite Gubbgnäll på mig själv

Lyckades köra in i en betong pelare i garaget på jobbet i måndags ( typiskt ) är oftast trångt då folk parkerar typ 1m ifrån väggen ( är väl läskigt att stå " för nära " ), så de står gode utanför sin ruta så brukar alltid bli massa tetris för att ens ta sig in/ut.
Nu var det inte en bil i garaget så jag backade ut i bestämd fart då inga bilar var där, kollade ändå bakåt åt höger så ingen kommer springandes från trappen helt plötsligt och då slår det mig,, vänta vars är betong pelaren.... too late plockade pelaren precis mellan däck och lykta vänster fram.
Första och förhoppningsvis sista gången man gör den tabben

hade givetvis bokat besiktning tidigare under dagen men som tur var så tryckte den bara sönder plåt och stötfångaren, lyktor och däcket klarade sig så är bara tuta o köra till besiktningen i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Uhm, skall du svänga vänster i en rondell så SKALL du ju blinka vänster för att tydligöra för fordonen i högerfilen bakom att du ej skall rätt fram, sedan blinka höger direkt när du passerar "näst sista" påfarten och placera dig i ytterfilen, vilket inkluderar att blinka höger ut ur rondellen. Då blir det tydligt när du har intentionen att göra ett körfilsbyte.

Jag blir snarare irriterad på folk som INTE blinkar vänster när de skall 270 grader runt och dårar sig i innerfilen, känns som de tagit körkortet på Mario Kart och fått lappen i ett Cornflakes-paket

Kan blinka vänster vid vänstersväng i rondell inte skall , rent tekniskt svänger du inte vänster i en rondell utan du kör på en rak väg som går runt runt med avfarter till höger blinka höger är det däremot skall på och polisen skulle få många pinnar om dom ställde sej vid valfri rondell och kontrollerade.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

*vinkar* När jag kör in i rondell och ska "ut till vänster" så blinkar jag alltid vänster medans jag håller insidan tills straxt efter utfarten "rätt fram". Då blinkar jag höger och byter fil för att gå ur rondellen.

Kan bli tokig på de som kör in i utsida körfält samtidigt med mig som kommer körandes på insidan. När jag sen ska byta fil så får jag stanna in för att de ligger jämsides. Rondeller idag är "High Chaparall". Sett folk vara millimetrar från att smälla ihop då den som ligger insida ska "rätt fram" medans den som ligger utsida ska "vänster".

Iofs. De som blinkar vänster men drar "rätt fram" i rondell undrar jag en del över.

Mitt gubbgnäll för stunden som kommer göra mig superpopulär nu är att jag hatar snö. Verkligen avgrundshatar snö. Blir förbannad på folk i omgivningen som kör med "Åh. Om det kunde snöa ändå. Blir så vitt och fint ute, blir ljusare". Jamenvisst. Kom hit och skotta skiten åt mig så kan du får din snö.........

Måste ut idag och skotta. Är ett helvete med armen som djävlas numer.

Kom osökt att tänka på den här klassikern: http://www.mailhumor.se/en-snoskottares-dagbok/

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KroesusSork:

Uhm, skall du svänga vänster i en rondell så SKALL du ju blinka vänster för att tydligöra för fordonen i högerfilen bakom att du ej skall rätt fram, sedan blinka höger direkt när du passerar "näst sista" påfarten och placera dig i ytterfilen, vilket inkluderar att blinka höger ut ur rondellen. Då blir det tydligt när du har intentionen att göra ett körfilsbyte.

Jag blir snarare irriterad på folk som INTE blinkar vänster när de skall 270 grader runt och dårar sig i innerfilen, känns som de tagit körkortet på Mario Kart och fått lappen i ett Cornflakes-paket

Enligt lag är du skyldig att blinka höger när du svänger ur en rondell, att blinka vänster är ditt och många andras egna påhitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är så förbannat less på all potatis folk odlar och prompt ska ge bort. Jag vet inte hur många kilo jag har på lager nu men det är väl runt 15kg som jag fått från min och sambos släktingar. Och det finns flera anledningar till att man blir less på det.

1. De är inte ens dyra att köpa. Ska jag få massa smutsiga potatisar som ska stå och skrubbas som tar massa tid innan användning istället för att köpa rena för en pruttsumma i affären? Nej tack.
2. De är inte godare.
3. Ofta för små.
4. Det är den mest poänglösa saken man kan odla förutom lök.
5. Jag tackade vänligt men bestämt nej, för jag har för mycket, då lägger svärfar in det i min baklucka när jag är på toa.
6. Odla inte massa skit och lägg massor med jobb på nåt som inte blir godare, bättre, särskilt mycket billigare som det sen blir för mycket av.

Det absolut värdelösaste man kan odla e lök, sätt en få en, vad fan e det.
Ska vara utdelning på det man planterar, sätt en få 30, då snackar vi.
Att odla Zuccini, äggplanta, gurka, tomater och framförallt Chilli e kul, då det blir en del som man kan frysa eller lägga in.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brackemannen:

Det absolut värdelösaste man kan odla e lök, sätt en få en, vad fan e det.
Ska vara utdelning på det man planterar, sätt en få 30, då snackar vi.
Att odla Zuccini, äggplanta, gurka, tomater och framförallt Chilli e kul, då det blir en del som man kan frysa eller lägga in.

Ja exakt, dessutom kostar ju liksom en lök mellan 0,50 - 2 kr att köpa. Vi odlar nog allt du nämde där, håller med om att Chili är kul. Dock blandade jag ihop mina när jag planterade om så hade ingen aning om vilka som var starka och inte när det var dags för matlagning. Gurka är näst roligast, för det är kul att se hur sanslöst fort de växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Enligt lag är du skyldig att blinka höger när du svänger ur en rondell, att blinka vänster är ditt och många andras egna påhitt

Hmmm då jag tog mitt körkort i slutet på 80 talet var det att en cirkulationsplats som en vanlig korsning och då var de blinka vänster o ej blinka ut , så lärde jag mig iaf och jag blinkar fortfarande vänster o blinkar ut då jag har passertat andra avfarten i cirkulationsplatsen ..

Så folk får bli hur förbannad som helst på en men jag visar vart jag ska och får beröm av yrkescahaufförer då dem ser var jag ska ta vägen , samt att jag har som trafikant skyldighet att tala om för mina medtrafikanter vart jag ska nånstans

I början av 2000-talet sa reglerna att man som bilist ska ge tecken, det vill säga blinka, innan man kör in i cirkulationsplatsen för att upplysa andra fordonsförare om sina avsikter. Man skulle helt enkelt blinka vänster om man skulle köra vänster i cirkulationsplatsen (sedan blinka höger vid utfart) och blinka höger om man skulle köra höger i första avfarten. Vid färd rakt fram skulle man inte ge tecken förrän det är dags för avfart, då signalerade man med högerblink, som alltid, när cirkulationsplatsen ska lämnas.

Det finns, tvärtemot vad många tror, inga regler som säger att du inte får blinka vänster vid vänstersväng i cirkulationsplats. Men det finns heller inget krav på att så måste göras.

Körskolorna är kluvna i reglerna och rekommendationerna. Det finns körskolor som lär ut enligt den nya cirkulationsplatsprincipen och det finns körskolor som lär ut enligt den gamla principen. De skolor som lär ut den gamla principen, en princip med vänsterblink som många i dag ifrågasätter, brukar påpeka att det underlättar för andra trafikanter att vara så tydlig som möjligt.

Till och med polisen rekommenderar att blinka vänster när man ska köra in i cirkulationsplatsen med avsikt att köra till vänster.

– För att vara tydlig är det bra att blinka vänster när man kör in i rondellen. Det är viktigt att hålla placeringen i det vänstra körfältet. Just när man passerat utfarten innan man ska ut själv blinkar man höger och går ut i det högra körfältet. Det är viktigt att titta så att det inte kommer någon från höger, säger Johan Sjöholm, stationsbefäl vid Södertäljepolisen, till Länstidningen Södertälje.

Visste du förresten att Frankrike har fler än 30 000 cirkulationsplatser vilket är mer än hälften av världens cirkulationsplatsbestånd. I Frankrike är det lite bakvänt att köra i cirkulationsplatser eftersom de tillämpar högerregeln i dessa, det vill säga bilisterna som ska in i cirkulationsplatsen har företräde medan de som redan befinner sig i den har väjningsplikt för inkommande bilar.

Mer info
Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Avstängd

Rondeller med rödljus för att köra ut ur väl är fan irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Anti-gubbgnäll:
Det blir en vit jul i år. Och jag är glad.

För att återgå till gnället: Bah! Snö behövs enbart i skidbacken. Annars är det bara ett rent gissel!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Rondeller med rödljus för att köra ut ur väl är fan irriterande

Det har jag faktiskt aldrig stött på, men det är illa nog med övergångsställen/rödljus IN i rondeller. Helt otroligt att de inte fixat något bättre i tex Bromma. Alltid galet med trafikkaos där.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Det har jag faktiskt aldrig stött på, men det är illa nog med övergångsställen/rödljus IN i rondeller. Helt otroligt att de inte fixat något bättre i tex Bromma. Alltid galet med trafikkaos där.

Finns en vid Västberga under E45 vid macken där

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Finns en vid Västberga under E45 vid macken där

Just det, det stämmer. Kör sällan där.

EDIT: Och så är jag lite dum. Den i Bromma har ju rödljus ut också såklart. DOH!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Rondeller med rödljus för att köra ut ur väl är fan irriterande

Här i Göteborg har vi många rondeller där spårvagnar går rakt igenom, så man har två rödljus inne i rondellen, eller bara företräde vilket är ännu värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OttO36:

Hmmm då jag tog mitt körkort i slutet på 80 talet var det att en cirkulationsplats som en vanlig korsning och då var de blinka vänster o ej blinka ut , så lärde jag mig iaf och jag blinkar fortfarande vänster o blinkar ut då jag har passertat andra avfarten i cirkulationsplatsen ..

Så folk får bli hur förbannad som helst på en men jag visar vart jag ska och får beröm av yrkescahaufförer då dem ser var jag ska ta vägen , samt att jag har som trafikant skyldighet att tala om för mina medtrafikanter vart jag ska nånstans

I början av 2000-talet sa reglerna att man som bilist ska ge tecken, det vill säga blinka, innan man kör in i cirkulationsplatsen för att upplysa andra fordonsförare om sina avsikter. Man skulle helt enkelt blinka vänster om man skulle köra vänster i cirkulationsplatsen (sedan blinka höger vid utfart) och blinka höger om man skulle köra höger i första avfarten. Vid färd rakt fram skulle man inte ge tecken förrän det är dags för avfart, då signalerade man med högerblink, som alltid, när cirkulationsplatsen ska lämnas.

Det finns, tvärtemot vad många tror, inga regler som säger att du inte får blinka vänster vid vänstersväng i cirkulationsplats. Men det finns heller inget krav på att så måste göras.

Körskolorna är kluvna i reglerna och rekommendationerna. Det finns körskolor som lär ut enligt den nya cirkulationsplatsprincipen och det finns körskolor som lär ut enligt den gamla principen. De skolor som lär ut den gamla principen, en princip med vänsterblink som många i dag ifrågasätter, brukar påpeka att det underlättar för andra trafikanter att vara så tydlig som möjligt.

Till och med polisen rekommenderar att blinka vänster när man ska köra in i cirkulationsplatsen med avsikt att köra till vänster.

– För att vara tydlig är det bra att blinka vänster när man kör in i rondellen. Det är viktigt att hålla placeringen i det vänstra körfältet. Just när man passerat utfarten innan man ska ut själv blinkar man höger och går ut i det högra körfältet. Det är viktigt att titta så att det inte kommer någon från höger, säger Johan Sjöholm, stationsbefäl vid Södertäljepolisen, till Länstidningen Södertälje.

Visste du förresten att Frankrike har fler än 30 000 cirkulationsplatser vilket är mer än hälften av världens cirkulationsplatsbestånd. I Frankrike är det lite bakvänt att köra i cirkulationsplatser eftersom de tillämpar högerregeln i dessa, det vill säga bilisterna som ska in i cirkulationsplatsen har företräde medan de som redan befinner sig i den har väjningsplikt för inkommande bilar.

Det är inte att folk blinkar vänster i rondeller jag blir irriterad på utan folk som gör det utan att blinka ut (höger) när de svänger ut ur rondell. Det är lagbrott och de borde tas körtkortet av