Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, Ryzen 9 5950X hjälp.

Halloj allesammans!

Behöver lite hjälp med några delar som jag funderar på att uppgradera min dator med.

Jag har suttit nu i ett antal dagar och försökt förstå mig på Ryzen 9 5950x, dess moderkort och Ram som passar med Rankningar och allt vad det är.

Delarna som jag kommit fram till att köra är dessa:

PSU: Be Quiet! Dark Power 12 750W
Ram: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 4x16GB (F4-3600C16Q-64GVKC)
MB: MSI MEG B550 Unify
CPU: AMD Ryzen 9 5950X

Dem nämnvärda delarna som jag funderar på att ha kvar från min befintliga dator är:

GPU: GTX 1060
CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4
och min befintliga NVME 1TB hårddisk samt en 10TB Mekanisk.

Jag resonerar på detta sätt:
Jag utvecklar/programmerar och producerar ibland musik och vill därför inte alls bry mig om prestanda när det kommer till dessa bitarna, jag spelar knapp längre och om jag gör det så blir det lite WOW:ande eller lite emulerade spel. Inga 3xA-spel alls.

Valet av nytt MB baserades på att:
- Hört och läst bra om Moderkortet.
- Jag aldrig överklockar,
- Jag har endast en st NVME och tänker fortsätta med detta setup,
- har även bara mitt grafikkort & ett firewire kort (för externa ljudkort "RME FireFace 400") inkopplat.
- Bra med antal portar.
- Samt att jag kommer att behöva använda mig av WIFI 6.
- Ingen RGB.

Gällande valet av RAM baserades på:
- Bra reviews.
- Bra hastighet och låg CL som rekommenderats för priset.
- Ram tillverkarens (G.Skill) QVL säger att detta set ska fungera med Moderkortet och CPUn (dock finns inte detta sätt listat för samma moderkort hos MSI), tolkar det som om MSI själva inte testat dessa bara ( rätta mig om jag har fel).
- Ingen RGB.

Gällande PSU:
- 2x 12v 8-pin CPU-ström-kontakter, för så ren strömtillförsel som möjligt.

Rent utseende-messigt så försöker jag gå på helt "blackout" så att säga. Inge direkt fan av ljus.

FRÅGOR:
Det enda jag funderar över egentligen är, även om jag bara spelar väldigt lätt eller också inget alls, så undrar jag om mitt Grafikkort (GTX 1060) kan komma att påverka prestandan något negativt? Finns det någon risk för detta i något märkbart mån?

Ni får även komma med förslag och åsikter på vad jag skrivit ovan, förväntar mig bara en respektfull dialog.

Tack på förhand!
John.

Permalänk
Medlem

Logiskt och bra resonerat.

Om jag bara satt och kodade på datorn hade jag dock köpt en billigare processor, det är otroligt sällan man har nytta av alla 16 kärnor. Men, om man redan har köpt alla julklapparna kan man ju spendera lite bara för att ha, vilket aldrig är fel! - Jag har själv en 5950x och det är sällan den får sträcka på benen ordentligt

Glöm inte att det blir halv-varmt med en premium-processor, så kolla om ditt chassi behöver en uppdatering också så du har lite luftflöde.

Den här gillar jag på senare år (Jag har inte en sån själv, men sett reviews)
Lian Li PC-O11 Air
https://www.dustin.se/product/5011163111/pc-o11-air

Då passar det bra med en sån här istället för din luftkylare (Har inte provat själv, men sett reviews):
https://www.webhallen.com/se/product/319000-Arctic-Liquid-Fre...

Men du kan köra på luft också, kommer säkert gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Glöm inte att det blir halv-varmt med en premium-processor, så kolla om ditt chassi behöver en uppdatering också så du har lite luftflöde.

Den här gillar jag på senare år (Jag har inte en sån själv, men sett reviews)
Lian Li PC-O11 Air
https://www.dustin.se/product/5011163111/pc-o11-air

Då passar det bra med en sån här istället för din luftkylare (Har inte provat själv, men sett reviews):
https://www.webhallen.com/se/product/319000-Arctic-Liquid-Fre...

Men du kan köra på luft också, kommer säkert gå bra

Stort tack för Svar Ernesto!

Satt och hade en fundering på det med men tänkte att jag väntar med en ny kylare för tillfället då Supporten på Inet sa att det inte borde vara några problem för Kylaren jag använder då det enligt specen ska klara av 250 W och processorn är på 105 W enligt specen. Men jag får se.. jag kanske uppgraderar den med när jag ändå är igång haha

Chassit jag använder för tillfället är ett "Fractal Design - Define C", med 2 140mm fläktar där fram till som suger in luft och en 120mm fläkt där bak till som suger ut luft i höjd med kylarens två fläktar, tycker det har funkat bra hittills.