9åring ska köpa ny surfplatta

Permalänk

9åring ska köpa ny surfplatta

Hej! Min dotters surfplatta laggar och hänger inte med i Mincraft längre.. Det är nu även glapp i laddningsporten.
Hon har en gammal Samsung A SM-T580 . Den har ju 2GB ram och någon 1,6 processor.
Nu har x frun kollat på en ny platta tillsammans med dottern. En Lenovo M10 med 3Gb ram och 1,8processor.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Jag är lite undrande om de verkligen kommer vara så mycket bättre än den hon har? Känns lite som steget upp är för litet för att hänga med i spelutvecklingen.. Dottern säger tydligen att det är alla pengar hon vill lägga på en ny surfplatta.. Pengar är igentligen inget problem det skulle gå att smyga till lite extra pengar för att få en platta som kommer funka men ändå..
Så vad tror ni? Alla tankar och kunskap i ämnet är så välkommet.

Missade processorn på Lenovo.
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har en Lenovo m10 som hänger på väggen för att köra enkla appar som exempelvis fjärrkontroll. Den duger knappt till det… jag har svårt att tänka mig att den funkar öht med minecraft. Egentligen har jag rätt dålig koll på mobilchippen så har svårt att rekommendera dig något annat. Men avråder från m10 iaf.

Jag köpte den på rea för knappt ett år sedan för 1000kr. Den hör hemma i den prisklassen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte själv den plattan du länkade för två år sedan för 1500kr och den duger till netflix men spel är bara att glömma

Permalänk
Medlem

Jag skulle försökt hitta en Samsung Galaxy Tab A7 (ej Lite), de har periodvis kostat under 2000 kr.
Lenovon du länkade är från 2018, A7:an är från 2020. Lite varianten ligger på en liknande prisnivå som Lenovon men har mindre skärm.

Dessvärre är det inte direkt köparnas marknad; komponentbristen gör det osannolikt att du kommer hitta prissänkningar - plattorna säljer ändå.

Permalänk

Utveckling av surfplattor har stagnerat. Väldigt mycket som i butikerna är gamla surfplattor som de ej har uppdaterat på länge.
Det går att söka på surfplattans cpu & gpu och se vad den presterar i spel. Men det känns som om Mindcraft inte är rätt spel för denna med Qualcomm Snapdragon 450.

Jag tycker man ska tänka till lite hur många spelmaskiner ens barn har. Och att man bör försöka se till att barnet kan spela de populäraste spelen på någon maskin.
Men barnet behöver inte ha en spelkonsol, mobil, surfplatta och speldator som klarar alla populäraste spelen, det blir ju väldigt dyrt om all utrustning ska klara av detta.

Så om din dotter främst har surfplattan som spelmaskin och inget annat, så rekommenderar jag på att försöka höja budgeten lite. Men jag tycker det är dåligt utbud.

Permalänk

Tack!

Hej igen alla som svarade. Svaren var som jag trodde. Behövde bara lite hjälp för att vara säker.
Jag sa till X frun att jag skulle fråga här och borde få svar inom en timme.. Den tiden kunde jag tydligen halverat😂

Tydligen var paddan lite som en halvt om halvt muta för i morgon.. Vi får se hur vi löser det.

Tack igen!! Niär toppen som hänger här med all eran kunskap. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Som sagts ovan hänger plattor inte med i utvecklingen om man räknar med spel som Minecraft, du hamnar lätt i klassen då du kan överväga en ipad

Ett alternativ är dagens 7tums mobiltelefoner;
Den här för 2000:- har en mycket kompetent processor för spel och bra med minne: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...

Ganska snart behöver hon nog mobil ändå, även om det bara är för vissa tillfällen. Men de används ändå mest för surf och spel så passa på när en med bra spec är på rea.

Permalänk
Medlem

Du har en lite äldre dotter men Ipads är bra grejer överlag.
Mina barn har en Ipad Gen5 och en Gen6, och de är riktigt bra byggda när man satt på ett redigt skydd. Tycka vad man vill om Apple men Ipadsen är bra kvalite och de gör det de ska. Kostar dock runt 4-5k.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Som sagts ovan hänger plattor inte med i utvecklingen om man räknar med spel som Minecraft, du hamnar lätt i klassen då du kan överväga en ipad

Ett alternativ är dagens 7tums mobiltelefoner;
Den här för 2000:- har en mycket kompetent processor för spel och bra med minne: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...

Ganska snart behöver hon nog mobil ändå, även om det bara är för vissa tillfällen. Men de används ändå mest för surf och spel så passa på när en med bra spec är på rea.

Håller med helt här, väldigt mycket prestanda för 2000. Surfplattor för 2000 är tyvärr inte så roliga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av MEGAstark:

Pengar är igentligen inget problem det skulle gå att smyga till lite extra pengar för att få en platta som kommer funka men ändå..
Så vad tror ni? Alla tankar och kunskap i ämnet är så välkommet.

Som alla skriver är den tyvärr s**t

Om pengar inte är problem, köp senaste iPad, 4000kr, kommer hålla många år framöver. Har en nästan 6år gammal som funkar fantastiskt bra fortfarande (alla spel och program funkar och får alla uppdateringar). Detta trots att barnen misshandlar den ofta.

Permalänk

Ni som rekommenderar Android eller ios. Är det inte så att om man har samma överallt slipper man köpa Appar om och om igen Hur är det att dela progress? Om man på telefonen har kommit viss långt, hur många spel delar detta mellan plattformarna?

Att det ser ut som det gör på androidplattorna beror på att marknaden för surfplattor har lite dött ut när få ser så liten anledning att uppgradera sin. Detsamma med att köpa en dyrare android, ytterst få märker någon skillnad. Det gör att tillverkare har tappat lite intresse att komma med nya bra alternativ.

iPad däremot säljer lite för de är en Apple produkt, men jag betvivlar även där så många byter ut sin surfplatta.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till en platta kan vara de lite nyare och bättre chromebook också, men samma här undvik de billigaste, och viktigt de som är lite äldre.

Just androidplattor har stagnerat numera, och fokus har flyttat till chromebooks senaste året som kan köra samma Android appar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill bara göra ett litet slag här för en iPad. Du kan få tag på en begagnad om inte annat. Jag har själv en iPad Air 2 som är 7 (!!!) år gammal och den håller ju än. Kan spela spel som Hearthstone på den, tror väl inte att din dotter spelar mer krävande spel än så?

Mitt råd är i alla fall att titta på surfplattor från Apple. De är verkligen bättre och håller bättre än precis allt annat på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Specias:

Vill bara göra ett litet slag här för en iPad. Du kan få tag på en begagnad om inte annat. Jag har själv en iPad Air 2 som är 7 (!!!) år gammal och den håller ju än. Kan spela spel som Hearthstone på den, tror väl inte att din dotter spelar mer krävande spel än så?

Mitt råd är i alla fall att titta på surfplattor från Apple. De är verkligen bättre och håller bättre än precis allt annat på marknaden.

iPad är bra. Men begagnade är ofta överprisade. En sprillans ny iPad 10.2" (2021) 64 GB WiFi kostar 4000kr. En iPad Air 2 från slutet av 2014 kostar runt 1500kr när jag kollade på tradera. (svårt att uppskatta priset). Och med denna ålder så är batteriet sämre.

Det positiva är dock om man köper en sprillans ny iPad så tappar den otroligt lite i värde, precis raka motsatsen är det med android där prisraset är mer naturligt som produkter brukar ha. -En begagnad micro, damsugare, tv, borrmaskin whatever så går typ 50% av priset bort direkt.

Kvalitemässigt så vet jag inte någon som har haft problem med att surfplattor går sönder och det är just detta som är en av orsakerna till varför folk inte köper nya.

Jag minns runt 2011 när "alla" tidningar skrev surfplattor tar över, deras försäljning bara sticker upp i höjden. Där vettiga personer insåg att det skulle plana ut.

Nå med detta sagt så tycker surfplattor har blivit tråkig när det händer så lite, den som jag skulle vilja ha idag är iPad Air (2020) 64 GB WiFi. Men den kostar nästan 7000kr.
De billigare iPads ser utseendemässigt ut som de iPads från 2012.

*edit*
Huawei drev på surfplattor rejält ett tag. Det kom nya med bättre funktioner hela tiden. Jag hade penna, celluar etc på budgetplattor väldigt tidigt på min Huawei MediaPad M5 Lite. Men när sedan Huaweibannen kom så blev budget surfplattorna otroligt tråkiga igen.

Permalänk
Medlem

Oj! Går en iPad Air 2 för 1500kr?!?! Det är ju sjukt vilket bra andrahandsvärde isåfall.

Kanske ska sälja min då och köpa en lite nyare