Permalänk
Medlem

Grenuttag med många platser?

Jag & sambo behöver kika på alternativ på grenuttag för vårt s.k "spelrum".

Sambo har en stationär dator, 27" skärm, 24" skärm.
Jag har stationär dator, 34" skärm, 27" skärm & 24" skärm.

Utöver detta har vi kopplat en ritplatta med skärm, en ethernet switch, VR headset & min jobbdators laddare.

Just nu har två två uttag under datorerna där vi har två grenuttag som hanterar det mesta. Problemet just nu är att det inte finns tillräckligt många uttag, så på min sida har jag ett uttag som sitter midjehöjd vid dörren där jag har ett grenuttag som går under skrivbordet.

Vi skulle gärna slippa grenuttaget vid dörren då det ser fult ut och vill därför ha mer rejäla grenuttag som kan hantera allt.
Vi har just nu 2st Ikea grenuttag med 6st platser var och behöver därför minst 8st men gärna mer om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag & sambo behöver kika på alternativ på grenuttag för vårt s.k "spelrum".

Sambo har en stationär dator, 27" skärm, 24" skärm.
Jag har stationär dator, 34" skärm, 27" skärm & 24" skärm.

Utöver detta har vi kopplat en ritplatta med skärm, en ethernet switch, VR headset & min jobbdators laddare.

Just nu har två två uttag under datorerna där vi har två grenuttag som hanterar det mesta. Problemet just nu är att det inte finns tillräckligt många uttag, så på min sida har jag ett uttag som sitter midjehöjd vid dörren där jag har ett grenuttag som går under skrivbordet.

Vi skulle gärna slippa grenuttaget vid dörren då det ser fult ut och vill därför ha mer rejäla grenuttag som kan hantera allt.
Vi har just nu 2st Ikea grenuttag med 6st platser var och behöver därför minst 8st men gärna mer om det går.

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/elektrisk-u...
Kanske denna 2x5
Alt
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/hemmakontor/grenutt...
Alt
https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/anslutningsdon-oc...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

e det sant..? source?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

Han borde kunna sätta en i varje brunn på väguttaget istället. För om han seriekopplar så kan valborg firas tidigare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

Risken att något händer med två friska grendosor godkända för 16A (som de flesta brukar vara) kopplade efter varandra på något som drar gott och väl under 10A får anses som ganska liten.

Däremot så kan en gammal sliten sladdvinda med kabeln upprullad och 16A säkring bli varmt och spännande på fel sätt om man drar full effekt och lite till genom den...

Kjell har helt okej grendosor med 10 och 12 uttag. Rekommenderar en titt hos dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Såg att Classe har 10-vägs. Även Google("grenuttag 12 vägs") ger positiva returkoder.
Bland flera så har amazon.se en 2x6 med dubbla strömbrytare om längden blir ett problem.

Plus för tidigare nämnda prisvärda 10-vägs på elgiganten.
Ah, såg att även den har dubbla strömbrytare. Dubbelplus
Samt ett extra plus för Brennerstuhl, gedigen kvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

Källor?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Som redan nämnts så är det ingen fara i sig att seriekoppla flera skarvdosor så länge det är godkända dosor och man inte överstiger dessas eller uttagets kapacitet. Det är ju vad man kopplar in i dosorna som avgör. Ett uttag säkrat för 10A klarar 2300W. Det spelar ingen roll om det tas ut i ett uttag eller är spritt över 18 uttag i tre skarvdosor. Försöker man däremot plocka ut 1500W ur varje skarvdosa som går till samma uttag är det upplagt för problem.

Så i kort, så länge man inte överstiger förbrukningen som både uttag och skarvdosor är godkända för är det ingen fara att skarva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Seriekopplade grendosor har orsakat många dödsbränder!

Gäller detta även om det är ett sånt här uttag med en grendosa på varje?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Partyprime:

Vi har just nu 2st Ikea grenuttag med 6st platser var och behöver därför minst 8st men gärna mer om det går.

Ikea Åskväder är byggbara modulära grenuttag, man får bygga ihop dem till 10 uttag.
https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-grenuttag-med-2-hal-90...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Partyprime:

Det där är väl ett utanpåliggande vägguttag för fast montering ? mekanikerna i installtionsuttag brukar vara mer slitstarka och man seriekopplar dem inte heller via "uttag" utan det sker med interna kablar som sitter fast med skruvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Gäller detta även om det är ett sånt här uttag med en grendosa på varje?

Du behöver inte ens fundera på det innan du driver mer än 2000 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

e det sant..? source?

De fall jag sett var på tysk tv. Jag tror vi har samma regler här. De blev för heta. Testa gärna att belasta med 10A. Jag själv har blivit ganska chockad och törs inte lämna allt igång när jag lämnar huset. Mycket skräp säljs sedan kravet på s-märkning avskaffades!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag & sambo behöver kika på alternativ på grenuttag för vårt s.k "spelrum".

Sambo har en stationär dator, 27" skärm, 24" skärm.
Jag har stationär dator, 34" skärm, 27" skärm & 24" skärm.

Utöver detta har vi kopplat en ritplatta med skärm, en ethernet switch, VR headset & min jobbdators laddare.

Just nu har två två uttag under datorerna där vi har två grenuttag som hanterar det mesta. Problemet just nu är att det inte finns tillräckligt många uttag, så på min sida har jag ett uttag som sitter midjehöjd vid dörren där jag har ett grenuttag som går under skrivbordet.

Vi skulle gärna slippa grenuttaget vid dörren då det ser fult ut och vill därför ha mer rejäla grenuttag som kan hantera allt.
Vi har just nu 2st Ikea grenuttag med 6st platser var och behöver därför minst 8st men gärna mer om det går.

Vet inte hur eran rumslayout är eller om ni bor i hyresrätt eller bostadrätt, det går juh alltid att dra fram några extra uttag till arbetsplatsen, kolla med nån elektriker kanske?

Det kostar nog inte mer än någon tusen lapp men då har ni snygga fasta schyssta installationer precis där ni behöver det.

Det går oxå att skaffa kabelkanaler för att dölja det eller städa upp dragningen.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)