Problem med TP Link Archer AX10
Hej,
Har råkat ut för strul när jag ska fixa nätverket hemma hos mina föräldrar. De har haft ett fullt fungerande 100/100 nätverk via fiber där de använt en TP-Link Router. Igår upptäcker jag en varning på telefonen där det står att 5ghz nätverket är osäkert. Så uppdaterar firmware på routern och helt plötsligt så ligger nedladdningshastighet på runt 9/9mb istället för 93 och 67mb ifrån i somras (är de senast dokumenterade resultaten hos bredbandskollen). Får sen också felmeddelande om att ethernet kabeln inte stöttar gigabit speeds. Det har aldrig varit ett problem innan. Har nu provat ett antal kablar inklusive en nyinköpt cat6 ethernet kabel men får upp samma felmeddelande.
Idag åkte vi int till elgiganten och köpte en TP Link Archer AX10 (den TP Link som nämnts tidigare har samma formfaktor men är inte samma model). Den uppvisar samma problem med felmeddelandet om gigabit hastighet på kabeln har testat den med samma kablar som på den andra inklusive den nyinköpta Cat 6 kabeln av märket Belkin. Har även testat både med senaste firmware (vilket jag trodde var problemet) och att installera den som fabriksåterställd vilket jag tolkar som att den inte har senaste firmware längre.
Vad tror ni är det så att TP Link routerna är extremt känsliga med deras kablar helt plötsligt? Innan i förgår hade det som sagt aldrig varit nått problem och nu funkar inte två av deras routrar.
Det lustiga är att jag även kopplat in en urgammal router som jag knappt tror stöder wifi 5. På den lyckas vi få ut 90mb på en iPad Air när den är väldigt nära den routern. Sen droppar den ganska snabbt i signalstyrka på bara ett par meter. Men den bevisar ju iaf att vi har samma hastighet i fiberuttaget. Har tyvärr ej möjlighet att kolla via ethernet direkt i uttaget då jag bara har en MacBook Air och ingen ethernet adapter tillgänglig. Nån som har nån ide? Har försökt googla på TP Link i allmänhet för att försöka se om nån annan haft liknande problem men hittar inget.