Permalänk

Problem med TP Link Archer AX10

Hej,
Har råkat ut för strul när jag ska fixa nätverket hemma hos mina föräldrar. De har haft ett fullt fungerande 100/100 nätverk via fiber där de använt en TP-Link Router. Igår upptäcker jag en varning på telefonen där det står att 5ghz nätverket är osäkert. Så uppdaterar firmware på routern och helt plötsligt så ligger nedladdningshastighet på runt 9/9mb istället för 93 och 67mb ifrån i somras (är de senast dokumenterade resultaten hos bredbandskollen). Får sen också felmeddelande om att ethernet kabeln inte stöttar gigabit speeds. Det har aldrig varit ett problem innan. Har nu provat ett antal kablar inklusive en nyinköpt cat6 ethernet kabel men får upp samma felmeddelande.

Idag åkte vi int till elgiganten och köpte en TP Link Archer AX10 (den TP Link som nämnts tidigare har samma formfaktor men är inte samma model). Den uppvisar samma problem med felmeddelandet om gigabit hastighet på kabeln har testat den med samma kablar som på den andra inklusive den nyinköpta Cat 6 kabeln av märket Belkin. Har även testat både med senaste firmware (vilket jag trodde var problemet) och att installera den som fabriksåterställd vilket jag tolkar som att den inte har senaste firmware längre.

Vad tror ni är det så att TP Link routerna är extremt känsliga med deras kablar helt plötsligt? Innan i förgår hade det som sagt aldrig varit nått problem och nu funkar inte två av deras routrar.

Det lustiga är att jag även kopplat in en urgammal router som jag knappt tror stöder wifi 5. På den lyckas vi få ut 90mb på en iPad Air när den är väldigt nära den routern. Sen droppar den ganska snabbt i signalstyrka på bara ett par meter. Men den bevisar ju iaf att vi har samma hastighet i fiberuttaget. Har tyvärr ej möjlighet att kolla via ethernet direkt i uttaget då jag bara har en MacBook Air och ingen ethernet adapter tillgänglig. Nån som har nån ide? Har försökt googla på TP Link i allmänhet för att försöka se om nån annan haft liknande problem men hittar inget.

Permalänk
Medlem

Har du en iPhone? Integritetsvarningen handlar inte mycket om säkerhet inte.

Fabriksåterställning backar inte programvaran/firmware.

Finns det en mediaomvandlare så får du börja med att starta om denna, en riktig norsk reset där den lämnas strömlös ett tag. Finns det nätverksuttag får du koppla direkt till mediaomvandlaren eller inkommande uttag. Ska deras uttag eller mediaomvandlare ens köra i mer än 100 Mbit/s? Vad är det som varnar? Vilken hastighet på nätverks-porten kör den gamla routern i?

Har du delat upp 2,4 och 5 GHz efter du uppgraderade programvaran?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du en iPhone? Integritetsvarningen handlar inte mycket om säkerhet inte.

Fabriksåterställning backar inte programvaran/firmware.

Finns det en mediaomvandlare så får du börja med att starta om denna, en riktig norsk reset där den lämnas strömlös ett tag. Finns det nätverksuttag får du koppla direkt till mediaomvandlaren eller inkommande uttag. Ska deras uttag eller mediaomvandlare ens köra i mer än 100 Mbit/s? Vad är det som varnar? Vilken hastighet på nätverks-porten kör den gamla routern i?

Har du delat upp 2,4 och 5 GHz efter du uppgraderade programvaran?

Ja det var i iPhone jag fick en varning på 5ghz wifi nätverket.

Bara så jag förstår vad är "mediaomvandlaren" är det själva fiberuttaget i källaren där jag pluggar in routern via Wan porten?

Det som varnar för att kablen inte håller gigabit hastighet är TP-Links egna mjukvara får varningen både via datorgränssnittet och tether appen på iPhone.

Den urgamla routern kommer jag inte åt mjukvarumässigt så kan ej se några inställningar. Ser bara att dess wifi trots att den ej är wifi 6 och mest troligt inte ens wifi 5 levererar runt 90,b via bredbanskollen till en iPad Air.

Stort tack för svaret och frågorna det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelburman:

Ja det var i iPhone jag fick en varning på 5ghz wifi nätverket.

Bara så jag förstår vad är "mediaomvandlaren" är det själva fiberuttaget i källaren där jag pluggar in routern via Wan porten?

Det som varnar för att kablen inte håller gigabit hastighet är TP-Links egna mjukvara får varningen både via datorgränssnittet och tether appen på iPhone.

Den urgamla routern kommer jag inte åt mjukvarumässigt så kan ej se några inställningar. Ser bara att dess wifi trots att den ej är wifi 6 och mest troligt inte ens wifi 5 levererar runt 90,b via bredbanskollen till en iPad Air.

Stort tack för svaret och frågorna det uppskattas.

Vad Apple syftar på läser du bäst på https://support.apple.com/sv-se/HT202068. De kommer alltså varna för utrustning som kör inställningar som enligt Apple själva är godkända.

Har uttaget i källaren bara ett nätverksuttag är det en enklare fiberkonverter, de är ofta äldre modell som bara har ett 100 Mbit/s-uttag.

Det är ingen varning bara information som de lagt in i senaste programvaran "5. Added a prompt when the negotiation rate of the WAN port is 100Mbps;".

Mitt tips är alltså att avgränsa lite mer, kör TP-Link-routern uttaget i 100 Mbit/s så ska du kunna få hastigheter upp till 90-100 Mbit/s.

Exakt vilken firmware kör du?

Vilka WiFi-inställningar har du provat? Vilken pryl har du provat med?

Permalänk
Medlem

men LOL, vad är "norsk reset" den har jag inte hört förut

Meddelande på WiFi, att det är osäkert etc brukar vara för att man inte aktiverat kryptering som WPA, WPA2 osv eller att man kanske har uselt lösenord. Det kan också vara något annat.

Att kabel inte stödjer gigabit låter ju knas, speciellt om du har en ny CAT6. Däremot kan det var så om man har otur att fiberdosan (mediaomvandlaren) bara har 100Mbit portar, speciellt om den är riktigt gammal. Då kan eventuellt din TP-Link pryl varna för detta men det är ju något man ska kunna ignorera eftersom det oftast bara är någon form av mjukvaru varning och trots detta ska du ändå kunna använda grejerna som vanligt och få bra fart.

Även windows samt mobiler brukar gnälla om man kopplar upp sig mot publika WiFi som inte har kryptering.