Permalänk
Skrivet av RoboKopp:

Jag har klarat av första bossen, hur hittar man den andra och resten?
Har ej tänkt på det alls, det blev bortglömt.

andra bossen hittar du mha runstenarna man kan hitta lite överallt i de halvraserade tornen i dark forest.

Skrivet av RoboKopp:

Funderar på att börja om, och med kartan här:

https://imgur.com/csvRQWy

Då bygga hus korrekt, och gör allt rätt från grunden..
Jag bara kan ej ge upp, heh.. spelet är skön.

tja du kan ju börja om men varför du har ju knappt tittat på mer än 25% av för tillfället tillgängligt material.

om nu din hemma bas är redo är det ju dax att ta progression på allvar och jobba dig frammåt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

andra bossen hittar du mha runstenarna man kan hitta lite överallt i de halvraserade tornen i dark forest.

Ah tackar för svaret, jag har mest gått in i skeletons grottor och samlat på (troll, då sprang jag ut). Samt huggit ner core woods men hade ingen vetskap om att där kunde det finnas andra bossar.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Skrivet av RoboKopp:

Ah tackar för svaret, jag har mest gått in i skeletons grottor och samlat på (troll, då sprang jag ut). Samt huggit ner core woods men hade ingen vetskap om att där kunde det finnas andra bossar.

är 4 bossar tillgängliga för tillfället.

1a bossen man typ hittar direkt.
boss nånstans i dark forest (runstenar i dark forest.)
boss på ett berg nånstans på kartan (runstenar mountains)
och en boss i plains (runstenar plains)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

är 4 bossar tillgängliga för tillfället.

1a bossen man typ hittar direkt.
boss nånstans i dark forest (runstenar i dark forest.)
boss på ett berg nånstans på kartan (runstenar mountains)
och en boss i plains (runstenar plains)

Ja, nu vet jag att man bör utforska mer i det okända (y)

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk

Ursäkta. 5 bossar finns en i swamp nånstans också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Jag själv är kvar vid bronze och dryga 100h speltid.

Lagt mest tid på att bygga hemmabas, ha båt(hamn) intill så ingen förstör.

Så fort man skaffat tillräckligt med broze skall man segla ut, ska bli ett nöje!

Vad olika man spelar, har också drygt 100 timmar och fick ner fjärde bossen igår, nu ska det börja byggas mer än bara funktionellt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför lägger ni hundratals timmar på early access?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför lägger ni hundratals timmar på early access?

Vad spelar det för roll att det är early access om det är något man uppskattar?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför lägger ni hundratals timmar på early access?

Bara för du ska ha något att fråga om. Dumma frågor får dumma svar.
Jämfört med andra early access spel är Valheim mycket bra och fungerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Bara för du ska ha något att fråga om. Dumma frågor får dumma svar.
Jämfört med andra early access spel är Valheim mycket bra och fungerande!

Dumt att betatesta gratis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av oztin:

Bara för du ska ha något att fråga om. Dumma frågor får dumma svar.
Jämfört med andra early access spel är Valheim mycket bra och fungerande!

Till och med jämfört med andra "färdiga" spel är Valheim bra, lite fattigt på content bara.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dumt att betatesta gratis

Ingen hindrar dig från att spela EA spel gratis, men vill du diskutera om 150kr är värt de eller ej för Valheim? Ja det är värt det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Segafreakone:

Har väl börjat tröttna en del men tycker fortfarande det är kul när jag spelar det.
Är uppe i bergen och kommer göra boss 4 inom kort. Har lite andra projekt innan 4e bossen.
Får hoppas dom släpper lite nytt inom kort så spelet får lite nytt liv.

Har du testat att modda spelet något?
Kör själv en dedikerad server med ett gäng från min Discord-kanal och en moddad version av spelet.

Mods som används är följande:

+

Med den configgen vi använder blir spelet mer ut av en Dark Souls / Diablo upplevelse. Mobs (och bossar) kan spawna med inte mindre än 5-stjärnor och andra speciella förmågor som ökad hastighet, skada och att dom själv helar (mending). Saker som positionering blir väldigt viktigt då både du och monstren får ökad skada genom att slå i ryggen (mellan x1.25 till x3.75 i multiplier) – Springer runt i full Wolf-silver rustning just nu, men är jag inte försiktig kan ett 4 till 5-stjärnigt skelett fortfarande slå ihjäl mig med ett slag i just ryggen

Sedan har vi ställt in så att ett träd droppar typ 250 trä upp från vanliga 20-25, likaså med sten. Andra resurser som ädelmetaller är också upplyfta lite. Vi har en del folk som gillar att bygga men som inte är speciellt intresserad ut av att spendera timmar med att jaga råmaterial (undertecknad är en av dessa).

Sedan är EPIC-LOOT modden fantastisk med, det som ger hela Diablo-känslan då loot som vapen, rustning mm. kan droppas från monstren, och dessa droppar med affixets som "poison resistance", "increased Blunt Damage" eller "added X lightning damage". Väcker ett helt nytt liv i spelet och gör annars rätt värdelösa vapen-typer som piercing fullt spelbara då senare in i spelet kan man använda ett "alchemy table" för att modifiera rustningar och vapen efter eget tycke (förutsatt att du har resurserna och recepten).

Självfallet är alla dessa alternativ du kan själv kan ändra med hjälp av ovanstående mods. Har själv lagt över 150 timmar i spelet innan jag ens började snegla på mods. Men att flytta spelet från "utforska"-kategorin till "prepare to die, bitch"-kategorin var det som väckte nytt liv i spelet för mig och gruppen jag spelar med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför lägger ni hundratals timmar på early access?

Varför lägger någon hundratals timmar på ett spel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad olika man spelar, har också drygt 100 timmar och fick ner fjärde bossen igår, nu ska det börja byggas mer än bara funktionellt

Hehe ja, det är nog fördelen med valheim att alla kan spela på sitt vis.
Har låtit bli om att läsa på om tips och råd och istället lära sig genom den hårda vägen vilket man uppskattat.
Dött på olika sätt, ofta har det bjudit på en del garv. Att leka som skogshuggare har varit skoj och lärorikt;)

Nu skall det undersökas mer och bege sig ut på längre äventyrsresor, är relativ nöjd med hemmabasen och byggt upp någorlunda försvar.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk

Hur kraftig PC behöver man för att kunna spela det här spelet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dotaponny:

Hur kraftig PC behöver man för att kunna spela det här spelet?

Minimum:

OS: Windows 7 or later
Processor: 2.6 GHz Dual Core or similar
Memory: 4GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 500 Series or similar
DirectX: Version 11
Storage: 1GB available space

Rekommenderat:

OS: Windows 7 or later
Processor: Intel i5 3 GHz or better
Memory: 8GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 970 or similar
DirectX: Version 11
Network: Broadband internet connection
Storage: 1GB available space

Körde förut med ryzen 3600 och 16gb 3200mhz, vega 56 och det flöt på fint. Har sen dess uppgraderat datorn lite i taget.

Fasen att man inte hunnit spela på ett tag.. Massa sjukhusbesök och rehab, men den dagen man hittar en lucka så skall det spelas!

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dotaponny:

Hur kraftig PC behöver man för att kunna spela det här spelet?

Det är väldigt snällt på prestandafronten om man är beredd att droppa ner inställningarna lite.

Kan köra det på min laptop som har en i5 7400HQ, 8GB RAM och ett GTX 1050 2GB med rätt stadiga 60 FPS om jag sänker till "medium" eller vad man ska kalla det då det är sliders man justerar. Datorn i sign tuggar självfallet igenom spelet utan problem oberoende av inställning.

Största boven när det kommer till prestanda är Draw Distance och upplösning. Men generellt om du har en dator från 2012 eller framåt med dedikerat grafikkort ser jag inte att du ska ha några som helst problem att köra spelet med okej inställningar och/eller godtycklig FPS.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Hoppas på VR med wands kontroll snart. Kan inte prova keyboard o mus versionen för att VR grejerna är i andra rummet och körs trådlöst.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Jag och 2 kompisar hyrde en server på www.valheimserver.se
För någon vecka sedan sluta den funka så jag har mailat dem ca 7ggr. Får sen ett mail att den 20e ska de lägga ner...
Så då de la ner servern flera veckor innan de planerade så undrar jag om det går att återställa ens värld på nått sett ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

Lånar tråden lite.
Jag och 2 kompisar hyrde en server på www.valheimserver.se
För någon vecka sedan sluta den funka så jag har mailat dem ca 7ggr. Får sen ett mail att den 20e ska de lägga ner...
Så då de la ner servern flera veckor innan de planerade så undrar jag om det går att återställa ens värld på nått sett ?

Nu kanske det inte finns så mycket hopp för det men om du kan få filerna från servern av dom så kan du lägga in det på en egen server och köra vidare. Något annat sätt tror jag inte är möjligt, men jag har knappt spelat Valheim, bara hostat en server åt några kompisar men då flyttade vi iallafall den världen dom börjat på på egen dator till min server så dom kunde fortsätta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av dayu:

Lånar tråden lite.
Jag och 2 kompisar hyrde en server på www.valheimserver.se
För någon vecka sedan sluta den funka så jag har mailat dem ca 7ggr. Får sen ett mail att den 20e ska de lägga ner...
Så då de la ner servern flera veckor innan de planerade så undrar jag om det går att återställa ens värld på nått sett ?

om du har en backup från servern lokalt kan du återställa världen till din egen sparmapp.

har du ingen backup får du prata med serversupporten om att få en backup på världen från servern.

sålänge du inte fortfarande har möjlighet att logga in på servern för server management och hämta din senaste backup dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du har en backup från servern lokalt kan du återställa världen till din egen sparmapp.

har du ingen backup får du prata med serversupporten om att få en backup på världen från servern.

sålänge du inte fortfarande har möjlighet att logga in på servern för server management och hämta din senaste backup dvs.

Ja nee klappträna som hyrde ut server klippte bara så har ingen tillgång till den tyvärr.
Gjorde en backup för 3 månader sedan men har ingen aning om den har hamnat på min dator eller vart :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

Ja nee klappträna som hyrde ut server klippte bara så har ingen tillgång till den tyvärr.
Gjorde en backup för 3 månader sedan men har ingen aning om den har hamnat på min dator eller vart :/

De två filerna som är intressanta har filändelsen .db respektive .fwl
Dom brukar ha namnet som din server kallades t.ex. MinServer.db och MinServer.fwl. Det kan också finnas två filer som har filändelsen .old också.

Om servern kördes på en linuxserver och du fick ner hela mappen som en enda fil kan det vara möjligt att filen slutar på tar.gz
Kanske kan vara värt o göra en sökning på datorn och se ifall du får en träff

Edit: La till filändelse för komprimerad mapp

La till filändelse för komprimerad mapp
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Lever den här tråden fortfarande? Jag köpte Valheim på julrean och har spelat en hel del under julen. En fråga om biomes, jag fattar att "svårare" biomes ligger längre och längre bort från där man startar men hänger t ex området med Black Forest ihop i ett band runt startområdet eller ligger det utplacerat lite blandat? Jag har inte kunnat utforska jättemycket ännu men har byggt två baser, en i Meadows och en i Black Forest och funderar på om jag borde fortsätta pusha åt samma håll som jag gjort hittills.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Lever den här tråden fortfarande? Jag köpte Valheim på julrean och har spelat en hel del under julen. En fråga om biomes, jag fattar att "svårare" biomes ligger längre och längre bort från där man startar men hänger t ex området med Black Forest ihop i ett band runt startområdet eller ligger det utplacerat lite blandat? Jag har inte kunnat utforska jättemycket ännu men har byggt två baser, en i Meadows och en i Black Forest och funderar på om jag borde fortsätta pusha åt samma håll som jag gjort hittills.

Allt ligger på Öar, så för att det ska bli svårare sen måste du ta båten. Den du är på nu är själva startön, och där brukar det väl finnas två olika Black forest, men det var längesen jag spelade nu, så det sista kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Allt ligger på Öar, så för att det ska bli svårare sen måste du ta båten. Den du är på nu är själva startön, och där brukar det väl finnas två olika Black forest, men det var längesen jag spelade nu, så det sista kan vara fel.

ok, alltså öar som det inte går att simma mellan då eller? För det fick jag göra för att komma till första Black Forest-området som jag hittade och sedan byggde en bas i.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Allt ligger på Öar, så för att det ska bli svårare sen måste du ta båten. Den du är på nu är själva startön, och där brukar det väl finnas två olika Black forest, men det var längesen jag spelade nu, så det sista kan vara fel.

De 5 olika kartor jag har spelat på hade meadows, black forest och Mountain på startön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

ok, alltså öar som det inte går att simma mellan då eller? För det fick jag göra för att komma till första Black Forest-området som jag hittade och sedan byggde en bas i.

Nja det kan vara en bit att åka. Sen finns det ålar och lite annat smått och gott i vattnet som kommer döda dig väldigt snabbt. Tänk dig för vart du landsätter båten, är det i ett "farligt" område och du drar dit gubbar är din båt rökt sen när du kommer tillbaka från äventyret.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Halogen:

ok, alltså öar som det inte går att simma mellan då eller? För det fick jag göra för att komma till första Black Forest-området som jag hittade och sedan byggde en bas i.

På de världar jag har kört har det inte gått att simma mellan dessa öar. I några fall kan det vara en flod eller å som delar upp en ö, men för att komma till andra "riktiga" öar behövs det byggas en flotte eller båt.

Och för att svara på din tidigare fråga om biomer, så har 4 av mina 5 olika startöar bestått av meadows och black forest, men den senaste har ett mountain i ett hörn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index