Felsökning: Win 10 krashar när det börjar ladda

Permalänk
Medlem

Felsökning: Win 10 krashar när det börjar ladda

Kära Sweclockare!
Jag behöver er hjälp! Efter att ha felsökt datorn i 2 dagar börjar bli lite galen och är i desperat behov av kunnigt folk.

Följande händer
När windows 10 börja ladda och den snurrande mojängen dyker upp, kraschar datorn och startar om. Inga felmeddelanden! Detta upprepas tills jag stänger av strömmen.

Jag har provat följande
- Kopplat ur hårddiskar, (utom en NWME på moderkortet), fläktar
- Kopplat ur möss och tangentbord
- Bootat från nygjord Windows recovery drive USB. Har även testat den på annan dator. den är ok.
- Uppdaterat firmware på datorn
- Tömt CMOS
- Återställt UEFI till "optmized settings". Nyord för factory default antar jag,
- Byt plats på RAM minne och kört alla möjliga permutationer också med endast en modul på alla platser
- Provat annat grafikkort.

Nu kommer det riktigt lustiga: Ibland (totalt kanske 3ggr av 50) när jag bootar från USB så kommer windows snurrmojängen upp helt som vanligt, men istället så startar recovery läget med den blå bakgrunden där man får välja bla troubleshoot. Precis som det borde. Har hunnit välja "start up repair" och datorn har börjat "reparera" men sedan kraschat igen. Nu har jag inte fått denna möjlighet på ett tag. Planen är att testa "safe mode" nästa gång. Jag vet för min gud inte vad som gör att jag får upp recovery mode.

Jag misstänker processor eller moderkort, men hur testar man dom om man inte har extra.

Jag vore tacksam för goda råd!!! 🙏

Info om datorn
Moderkort: ASUS b450i
Processor: Ryzen 7 3700x
grafikkort strix 1070

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest86 och liknande för att stressa RAM-minnen, har du provat med annan nätaggregat?

- strömförsörjningsbekymmer kan ge jättekonstiga och långsökta fel.

---

Är det nätagg med modul-kablar så måste alla modulkablar också bytas när du provar annan nätaggregat - återanvänd aldrig gammal nätaggregats kablar till en ny nätaggregats modul-anslutningar även om kontakterna till synes ser ut att passa, utan alltid använda de med nya aggregatet medföljande kablarna - även om det innebär att riva hela datorns för att byta.

vi behöver inte en tråd ytterligare med gråt och förtvivlan pga. bränd MB, GPU och lagring för att man skickade 12V på 5 eller 3.3 Volt-sidan eller polvände +/- i någon eller flera av kombinationerna...

Permalänk
Medlem

Låter som att filsystemet bråkar.
Är det möjligtvis en Installation från tidigare system?
Har du testat installera om Windows?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Tack @xxargs!
Nope, har inte testat annat nätagg eftersom jag inte har koll på vilken typ av fel det kan ge. Får läsa på. Tack för varningen om kablarna.

Ang memtest: Jag får aldrig ngn prompt eftersom jag varken lyckas ladda windows 10 eller "windows recovery" från USB. Samma med en windows installations usb förresten.

Tack @stig86!
- Nytt system från grunden från 2020.
- Kan ej installera om windows eftersom jag får samma beteende som ovan om jag försöker. Dvs den försöker boota från win-USB. Den visar den "snurrande mojängen(se bild)" och sedan resettar skiten efter den snurrat i 2s.

Finns det ngt annat sätt att reparera filsystemet?

Permalänk
Medlem

Som sagt allt ser normalt ut när jag försöker boota från en windowsinstallations-USB t.o.m windows loggan och snurrmojängen.

Jag testat
- minnet: bytt plats och kört endast med 1 rammodul
- annat grafikkort
- att USB windowsinstallationsUSBet fungerar i annan dator
- kopplat ifrån allt från moderkortet. endast tagentbord ikopplat och har redan testat med ett annat
- Näst på tur är att testa med annat PSU, men det känns inte så troligt.

HUR!? testar man cpu och moderkort är ok?

För detta kan väl inte vara mjukvarurelaterat? Eller?

Permalänk
Medlem

lägg en överklock på cpu och ram +extra volt å testa igen, ingenting worldrecordbreaking, bara en lätt vanlig OC

Permalänk
Medlem

kan de inte bara vara en dålig windows installation? strax 2 år gammalt, min kajkade sig efter 1 år då alla spel bara crash-to-desktop så fort man starta upp de. visa sig bara va en dålig windows installation.
följer denna tråd för jag vill veta hur det gick sen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

lägg en överklock på cpu och ram +extra volt å testa igen, ingenting worldrecordbreaking, bara en lätt vanlig OC

Tack @Jagers
Jag är inte med på hur jag blir klokare av en lätt OC? Upplys mig är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kan de inte bara vara en dålig windows installation? strax 2 år gammalt, min kajkade sig efter 1 år då alla spel bara crash-to-desktop så fort man starta upp de. visa sig bara va en dålig windows installation.
följer denna tråd för jag vill veta hur det gick sen

Tack @Gtoxed
Jag har kopplat ur alla diskar och bootar endast från en nygjord windowsinstallationsUSB som är testad och ok på annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Ang memtest: Jag får aldrig ngn prompt eftersom jag varken lyckas ladda windows 10 eller "windows recovery" från USB. Samma med en windows installations usb förresten.

Det går att boota en memtest-sticka direkt från UEFI utan Windows. https://www.memtest86.com/tech_booting-memtest.html

Du kan också försöka skapa en bootbar sticka med Linux och köra hårdvarudiagnostik där.

Också, gå in i BIOS och ta bort ROG-loggan. Den döljer utskriften från UEFI och de ledtrådar som kan finnas där. Eller flasha ett standard-BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Kära Sweclockare!
Jag behöver er hjälp! Efter att ha felsökt datorn i 2 dagar börjar bli lite galen och är i desperat behov av kunnigt folk.

Följande händer
När windows 10 börja ladda och den snurrande mojängen dyker upp, kraschar datorn och startar om. Inga felmeddelanden! Detta upprepas tills jag stänger av strömmen.

Jag har provat följande
- Kopplat ur hårddiskar, (utom en NWME på moderkortet), fläktar
- Kopplat ur möss och tangentbord
- Bootat från nygjord Windows recovery drive USB. Har även testat den på annan dator. den är ok.
- Uppdaterat firmware på datorn
- Tömt CMOS
- Återställt UEFI till "optmized settings". Nyord för factory default antar jag,
- Byt plats på RAM minne och kört alla möjliga permutationer också med endast en modul på alla platser
- Provat annat grafikkort.

Nu kommer det riktigt lustiga: Ibland (totalt kanske 3ggr av 50) när jag bootar från USB så kommer windows snurrmojängen upp helt som vanligt, men istället så startar recovery läget med den blå bakgrunden där man får välja bla troubleshoot. Precis som det borde. Har hunnit välja "start up repair" och datorn har börjat "reparera" men sedan kraschat igen. Nu har jag inte fått denna möjlighet på ett tag. Planen är att testa "safe mode" nästa gång. Jag vet för min gud inte vad som gör att jag får upp recovery mode.

Jag misstänker processor eller moderkort, men hur testar man dom om man inte har extra.

Jag vore tacksam för goda råd!!! 🙏

Info om datorn
Moderkort: ASUS b450i
Processor: Ryzen 7 3700x
grafikkort strix 1070

Uteslut inte att NVMe-disken inte är problemet.
Jag gissar att du har Windows installerat på denna?

Min rekommendation.
Tag ut NVMe-disken.
Om datorn verkar fungera bättre, prova installera Windows på en annan hårddisk.

För övrigt.
Kan du vara vänlig och lägga till en beskrivning om varför du började felsöka datorn?
Började den tex starta om sig slumpmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det går att boota en memtest-sticka direkt från UEFI utan Windows. https://www.memtest86.com/tech_booting-memtest.html

Du kan också försöka skapa en bootbar sticka med Linux och köra hårdvarudiagnostik där.

Också, gå in i BIOS och ta bort ROG-loggan. Den döljer utskriften från UEFI och de ledtrådar som kan finnas där. Eller flasha ett standard-BIOS.

Tack @Patriksan
Man lär sig varje dag! Kör memtest nu! Ser bra ut så här långt. Är det normalt att det tar lång tid? Nu uppe i över 40min och endast "Pass 1/4"

Tänkte inte på att jag kunde göra en bootbar linux. Skall testa det också.

Flasha ett standard bios. Vad är det? Måste man inte använda det som kommer från moderkortstillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Uteslut inte att NVMe-disken inte är problemet.
Jag gissar att du har Windows installerat på denna?

Min rekommendation.
Tag ut NVMe-disken.
Om datorn verkar fungera bättre, prova installera Windows på en annan hårddisk.

För övrigt.
Kan du vara vänlig och lägga till en beskrivning om varför du började felsöka datorn?
Började den tex starta om sig slumpmässigt?

Tack @Viita
Japp, windows och har tagit ut alla diskar inkl NVME-disken.

Datorn fungerande klanderfritt till en dag när jag startade den så fastnade den i loopen som klippet visar, dvs bootar till windowsloggan och snurrmojängen och sedan resettar den och börjar om.

Nu kan jag inte göra något utan att ovanstående händer. Med windowsbootdisken eller windowsinstallationsusb så blir det samma loop. Det enda jag kunnat göra är köra memtest.

Permalänk
Skrivet av callexyz:

Tack @Patriksan
Man lär sig varje dag! Kör memtest nu! Ser bra ut så här långt. Är det normalt att det tar lång tid? Nu uppe i över 40min och endast "Pass 1/4"

Tänkte inte på att jag kunde göra en bootbar linux. Skall testa det också.

Flasha ett standard bios. Vad är det? Måste man inte använda det som kommer från moderkortstillverkaren?

Skrivet av callexyz:

Tack @Viita
Japp, windows och har tagit ut alla diskar inkl NVME-disken.

Datorn fungerande klanderfritt till en dag när jag startade den så fastnade den i loopen som klippet visar, dvs bootar till windowsloggan och snurrmojängen och sedan resettar den och börjar om.

Nu kan jag inte göra något utan att ovanstående händer. Med windowsbootdisken eller windowsinstallationsusb så blir det samma loop. Det enda jag kunnat göra är köra memtest.

en ordentlig runda memtest är väl typ 12-24 timmar typ.

men testa en live linux variant om den gör samma sak då så är det nog inte opertivsystem relaterat iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Som sagt allt ser normalt ut när jag försöker boota från en windowsinstallations-USB t.o.m windows loggan och snurrmojängen.
https://youtu.be/fgXzk8UWuk8

Jag testat
- minnet: bytt plats och kört endast med 1 rammodul
- annat grafikkort
- att USB windowsinstallationsUSBet fungerar i annan dator
- kopplat ifrån allt från moderkortet. endast tagentbord ikopplat och har redan testat med ett annat
- Näst på tur är att testa med annat PSU, men det känns inte så troligt.

HUR!? testar man cpu och moderkort är ok?

För detta kan väl inte vara mjukvarurelaterat? Eller?

Vad är "normalt" beteende för tangentbordet?

Ser jag rätt om jag tycker det ser ut som att den initieras på nytt hela tiden?
Vad händer om du kopplar ur alla USB-enheter inklusive tangentbord?
Skippa även USB-stickan.

Om du nu får ett beteende där den kontinuerligt startar om istället för att stänga av sig, forcera en avstängning, anslut USB-stickan och prova starta datorn igen.

Om Windows-installationen startar så är det risk att det är kortslutning relaterad till tangentbordet alternativt på moderkortet.

Det kan även vara så att det blivit fel på PSU.
Tycker jag sett ett antal trådar här på forumet med märkliga fel som visat sig vara PSU-relaterade.

Permalänk

Vet inte vad du har för keyboard men aldrig sett ett keyb. flasha så vid uppstart, förutsatt att de inte är en feature! Vilket fall så måste vi redan här säkerställa pålitlig strömförsörjning, och titta på tecken som skiljer sig från vad som är normalt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vet inte vad du har för keyboard men aldrig sett ett keyb. flasha så vid uppstart, förutsatt att de inte är en feature! Vilket fall så måste vi redan här säkerställa pålitlig strömförsörjning, och titta på tecken som skiljer sig från vad som är normalt.

Flashandet du såg kommer från kameran. I verkligheten lyste det normalt och konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad är "normalt" beteende för tangentbordet?

Ser jag rätt om jag tycker det ser ut som att den initieras på nytt hela tiden?
Vad händer om du kopplar ur alla USB-enheter inklusive tangentbord?
Skippa även USB-stickan.

Om du nu får ett beteende där den kontinuerligt startar om istället för att stänga av sig, forcera en avstängning, anslut USB-stickan och prova starta datorn igen.

Om Windows-installationen startar så är det risk att det är kortslutning relaterad till tangentbordet alternativt på moderkortet.

Det kan även vara så att det blivit fel på PSU.
Tycker jag sett ett antal trådar här på forumet med märkliga fel som visat sig vara PSU-relaterade.

Japp, initieras på nytt hela tiden.

Har provat med 2 olika tangentbord och med utan också. Samma beteende. Om jag startar utan något kopplat (diskar, boot-usb, tangentbord, etc) går datorn in i UEFI/BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en ordentlig runda memtest är väl typ 12-24 timmar typ.

men testa en live linux variant om den gör samma sak då så är det nog inte opertivsystem relaterat iaf.

Har kört 1 runda memtest. Allt var ok. Inga fel. Skall testa att boota från usb till linux mint snart.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
1) Memtest fungerar bra. Gjorde "1 pass of 4" och inga fel rapporterades
2) Bootade från linux mint usb och fick upp boot menu och krashade efter ca 3s oavsett om jag valde "compatibility mode" eller inte.
3) Har testat massor med ggr att boota från "recovery usb" och "win 10 installation usb" med och utan tangentbord inkopplat och får alltid samma resultat som i videon ovan. Windows logga och när snurrmojängen kommer krashar det 1s senare och datorn rebootar och gör samma sak igen

Nur har jag "bara" kvar att testa annat nätagg. Måste riva en annan dator för det testet suger lite.

Vad tror ni? Själv fattar jag inte men det måste väl vara hårdvara, eller? Varken Linux eller windows funkar ju...

Moderkort, cpu eller nätagg? Finns det ngt sätt att testa cpu och moderkort?

Tacksam för alla råd och tack för dom jag redan fått!
/Calle

Permalänk
Skrivet av callexyz:

Flashandet du såg kommer från kameran. I verkligheten lyste det normalt och konstant.

Okej.

Skrivet av callexyz:

Uppdatering!
1) Memtest fungerar bra. Gjorde "1 pass of 4" och inga fel rapporterades
2) Bootade från linux mint usb och fick upp boot menu och krashade efter ca 3s oavsett om jag valde "compatibility mode" eller inte.
3) Har testat massor med ggr att boota från "recovery usb" och "win 10 installation usb" med och utan tangentbord inkopplat och får alltid samma resultat som i videon ovan. Windows logga och när snurrmojängen kommer krashar det 1s senare och datorn rebootar och gör samma sak igen

Nur har jag "bara" kvar att testa annat nätagg. Måste riva en annan dator för det testet suger lite.

Vad tror ni? Själv fattar jag inte men det måste väl vara hårdvara, eller? Varken Linux eller windows funkar ju...

Moderkort, cpu eller nätagg? Finns det ngt sätt att testa cpu och moderkort?

Tacksam för alla råd och tack för dom jag redan fått!
/Calle

Memtest är alltid en början men då ska samtliga minnen separat alternativt ihop klara 4/4 test eller köras uppåt 24h.

Då du får moderkortet att posta är en vinst bara de, nu handlar nästkommande steg om minne, psu och lagringsmedia/hårddisk som ditt OS/windows körs på.

Om vi utgår ifrån att PSUn verkar fungera någorlunda då får vi titta på hårddisken och de sista du vill ha inkopplat nu är din NVME. Nu bör du istället gå vidare till en 2.5" eller 3.5" ssd eller nån mekanisk disk som går över SATA. Visst funkar USB men personligen skulle ja välja SATA.

Hade du kunnat kopplat in skärmkabeln direkt i moderkortet så skulle de vara att förenkla även de men då du har en 3700X så försvinner möjligheten att få bort grafikkortet från *en* felsökning, I annat fall testa med ett annat. På de här sättet kan du få en bild av hur moderkortet reagerar på ett externt kort(grafikkort).

Varje detalj räknas!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Okej.

Memtest är alltid en början men då ska samtliga minnen separat alternativt ihop klara 4/4 test eller köras uppåt 24h.

Då du får moderkortet att posta är en vinst bara de, nu handlar nästkommande steg om minne, psu och lagringsmedia/hårddisk som ditt OS/windows körs på.

Om vi utgår ifrån att PSUn verkar fungera någorlunda då får vi titta på hårddisken och de sista du vill ha inkopplat nu är din NVME. Nu bör du istället gå vidare till en 2.5" eller 3.5" ssd eller nån mekanisk disk som går över SATA. Visst funkar USB men personligen skulle ja välja SATA.

Hade du kunnat kopplat in skärmkabeln direkt i moderkortet så skulle de vara att förenkla även de men då du har en 3700X så försvinner möjligheten att få bort grafikkortet från *en* felsökning, I annat fall testa med ett annat. På de här sättet kan du få en bild av hur moderkortet reagerar på ett externt kort(grafikkort).

Varje detalj räknas!

Förstår inte varför du vill felsöka min NVME när datorn inte ens kan boota från USB, varken windows installation eller linux. Dessutom testat med 2 olika stickor som verifierats på annan dator att de är ok.

Permalänk
Skrivet av callexyz:

Förstår inte varför du vill felsöka min NVME när datorn inte ens kan boota från USB, varken windows installation eller linux. Dessutom testat med 2 olika stickor som verifierats på annan dator att de är ok.

För att varje ansluten del är en potentiell felkälla.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Att ta bort NVMe-lagringen och istället prova att installera på en (tom och de första MByten '0':ad data) SSD är ett bra förslag - SATA är mycket mer etablerad och mindre som kan krångla än NVMe som lagring, speciellt när det strular som här - du kan ha en trasig NVMe som låser upp datorn/processorn och därför inte kommer vidare när den börja accessa lagringen (din NVMe för windows-installationen) men fungerar bra på tex. memtest86 som bara använder USB:s lageryta som bootades på och datorns RAM-minne.

---

Det är mycket som kan strula om man försöker boota på en USB-sticka - den bättre och kanske sista vägen när man inte lyckas över USB-sticka alls hur man än bråkar är att bränna en DVD-skiva med iso:n och med en SATA-DVD-spelare/brännare eller en som är USB-ansluten då den går helt annan väg genom BIOS än 'mass storage' i form av en USB-sticka...

- en del UEFI-delar i ISO:n gör också skillnad 'removable mass storage' och 'mass storage' och bestäms av en bit som själva USB-stickan levererar vid handskakningen när man pluggar i den och är denna fel så kan du inte boota och installera oavsett hur många diskimage du provar med på stickan då det i sin tur styrs med parametrar i UEFI i aktuella ISO om en sådan sticka tillåts eller inte.

Ett rykte som säger varför man har sådana spärrar är att det har glömts kvar för många USB-stickor i servrars USB-anslutningar och problemet inte visat sig förrän omstart/strömavbrott senare och helt plötslig måste åka fysiskt tillbaka, kanske runt halva jorden och plocka ur dessa USB-stickor ur serverackarna innan man kan få igång skiten igen - removable mass storage kan eject:as även fjärr ... men inte en pSSD USB sticka som visar sig som att det är en fysisk hårddisk även på BIOS-nivå... den typen av spärr har ofta tillkommit efter att det har kostat någon eller flera väldigt mycket pengar pga. kvarglömda USB-stickor i serversammanhang - kanske hos MS själva...

- och Sandisk mfl. som gör USB-stickor och säljer på gubbdagis som du och jag köper, håller inte reda på denna jävla biten är satt eller inte och det kan var olika mellan batcher eller storleksberoende eller snabbhetsberoende - dvs snabba USB-stickor som sandisk extreme go/pro (pSSD-stickor) kallar inte sig själv 'removable mass storage' (aka 'diskett' eller optisk media) när den identifieras av BIOS utan mass-storage (aka "permanent installerad hårddisk") och då är den omöjlig att installera tex. en windows-iso ifrån då det är inlagd spärr i ISO:ns UEFI-del att det går inte att installeras från en hårddisk (alltså "mass storage") .

Därav att man måste prova helt olika fabrikat av USB-stickor inklusive sådana som skickas med som reklam tills man hittar en som fungerar - sedan håller man i den för kung och fosterland!!! och just reklamstickor har för mig har varit en av det bästa stickorna någonsin och sväljts av i princip alla BIOS när man skall boota olika BIOS av rad olika datorer för att göra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Japp, initieras på nytt hela tiden.

Har provat med 2 olika tangentbord och med utan också. Samma beteende. Om jag startar utan något kopplat (diskar, boot-usb, tangentbord, etc) går datorn in i UEFI/BIOS.

VÄNTA HÄR!

Så, om du inte har lagring eller någon USB-enhet inkopplad så går du automatiskt in i UEFI/BIOS, men OM du har tangentbordet inkopplat så hamnar du i en BOOT-loop?

Om Ja, då är det mest troligt fel på antingen moderkortet (mer troligt) eller CPU (mindre troligt).
(Det låter som det förmodligen är något fel relaterat till USB-styrenheten på moderkortet.)

Jag skulle plocka bort CPU och inspektera så det inte är några pinnar som släppt från CPU:n.

Det kan även vara en god idé att noggrant inspektera moderkortet så det inte finns några synliga skador eller potentiellt ledande skräp.

Värt att veta är det händer att lödningar spricker, dessa skador är inte synliga men kan orsaka alla möjliga konstiga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Tack @Jagers
Jag är inte med på hur jag blir klokare av en lätt OC? Upplys mig är du snäll.

Det är få som blir klokare av det mig inklusive, vet bara att datorer har problem som ingen ens visste var ett problem, såsom att allt funkar men inte microsoft word men när man tar bort diablo 3 från datorn så funkar word helt plötsligt och det finns ingen som helst logik bakom det, hashtag justcomputerstuff, kan inte skada att testa därför jag skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

VÄNTA HÄR!

Så, om du inte har lagring eller någon USB-enhet inkopplad så går du automatiskt in i UEFI/BIOS, men OM du har tangentbordet inkopplat så hamnar du i en BOOT-loop?

Om Ja, då är det mest troligt fel på antingen moderkortet (mer troligt) eller CPU (mindre troligt).
(Det låter som det förmodligen är något fel relaterat till USB-styrenheten på moderkortet.)

Jag skulle plocka bort CPU och inspektera så det inte är några pinnar som släppt från CPU:n.

Det kan även vara en god idé att noggrant inspektera moderkortet så det inte finns några synliga skador eller potentiellt ledande skräp.

Värt att veta är det händer att lödningar spricker, dessa skador är inte synliga men kan orsaka alla möjliga konstiga fel.

Förtydligande
Om jag inte har ngn enhet inkopplad (usb-inst, tangent bord, disk, etc). Noll och nix så går den till UEFI. Och samma sak om jag sedan kopplar in ett tangentbord, fortfarande med INGET annat inkopplat. Bootloppen börjar först när den försöker boota från inkopplad sticka eller disk.

Permalänk
Medlem

Som sagt tack för alla svar!!!!

Uppdatering
-Har testat annat nätagg. Samma resultat.
-Har kollat moderkort igen och plockat loss cpu. Den har som bekannt inga pins (AMD) men det ser fint ut alltihopa

Ni har övertygat mig om att det är värt att testa att boota från Sata (och inte min redan installerade windows på NVME).
Jag har en gammal 2,5" SATA disk för ändamålet. Men hur gör jag den bootbar? Kan ej göra en windows installationsdisk eftersom windows verktyg för installationsmedia ej tillåter det. Jag kan förstås installera windows på den, men då blir det från en annan dator. Är det ok och sedan bara flytta över den till min trasiga dator?

Snart börjar jag tygga på moderkortet i frustration. Blir mer och mer sugen på att byta ut den mot en imac!!!

Permalänk
Medlem

Nu har jag även provat att installera windows 10 på en 2,5" satadisk från en annan dator. Provat att boota från denna från alla 3 sata portar på trasiga datorns moderkort. Alla ger samma gamla resultat.

SUCK!

Nu har jag slut på ideer. Vad annat kan man prova? Måste väl vara moderkort eller cpu. Hur testar man dom? Chansar man och köper ett nytt moderkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Som sagt tack för alla svar!!!!

Uppdatering
-Har testat annat nätagg. Samma resultat.
-Har kollat moderkort igen och plockat loss cpu. Den har som bekannt inga pins (AMD) men det ser fint ut alltihopa

Ni har övertygat mig om att det är värt att testa att boota från Sata (och inte min redan installerade windows på NVME).
Jag har en gammal 2,5" SATA disk för ändamålet. Men hur gör jag den bootbar? Kan ej göra en windows installationsdisk eftersom windows verktyg för installationsmedia ej tillåter det. Jag kan förstås installera windows på den, men då blir det från en annan dator. Är det ok och sedan bara flytta över den till min trasiga dator?

Snart börjar jag tygga på moderkortet i frustration. Blir mer och mer sugen på att byta ut den mot en imac!!!

Ok.

Då fick jag fel uppfattning tidigare.
Jag skall nämna ytterliggare något jag såg i videon.

Jag vet inte varför, men av någon anledning kunde jag inte se GUL LED blinka vid POST, detta behöver inte betyda på något men kan indikera på att något inte står helt rätt till.
Man ser RÖD lysa relativt länge (CPU), sedan släckas, GUL (RAM) kan man inte se tändas, VIT (VGA) tänds upp och släcks när grafik är initierat, sedan tänds GRÖN (BOOT) och släcks när en BOOT-partition är hittad.
Det kan vara kameran som inte hinner med att registrera att den GULA Q-LED:n tänds och släcks, men jag tycker ändå det är lite märkligt.

Problemet uppstår sedan efter att det lämnat över från POST->UEIF till OS-start.

UEFI-inställningar:
Prova stänga av "Fast Boot" om det är aktivt.
Vad har du för inställning på "Secure BOOT" i UEFI/BIOS? Prova stänga av denna och se om det gör någon skillnad.
Jag vet inte om det finns några andra säkerhetserlaterade funktioner, men om du kan stänga av eventuell TPM-funktion, prova även göra detta.

Efter detta blir det sedan svårt att komma med idéer.
BIOS flashning?
Du behöver vara lite mer varsam om du uppdaterar BIOS på detta moderkort då det inte ser ut att ha någon separat "flashback"-funktion.
(En funktion för att uppdatera BIOS som kom till av problem som uppstod med inkompatibla CPU:er. För nya CPU:er (Ryzen) på gamla moderkort med gammal BIOS.)

Om jag skulle börja byta ut komponenter så skulle jag börja med moderkortet. Det är helt enkelt ovanligt att CPU går sönder. Du har även kört Memtest utan några fel antar jag. Tänk på att om du provar du ett annat moderkort så har du även möjlighet att prova ett moderkort med nyare Chipset.

Som en notering.
Det var inte kontaktbleck i CPU-sockeln jag pekade på, utan helt enkelt kontrollera så att inga pins har släppt från CPU:n.