Får svart skärm och ingen signal till skärmen.

Permalänk

Får svart skärm och ingen signal till skärmen.

Hej,

Jag har problem med att min skärm blir svart och det står att den inte får signal. Först va det när jag spelade. sen kunde jag inte ens starta datorn och få bild. och när man försöker ett antalgånger så får man ingen bild tillslut.

Jag har provat:

Byta grafikkort. Samma symptom (VGA dubug led lampa lyser)
Ta ut en ram sticka i taget och testa igenom alla. samma symptom.
Köra via integrerat grafikkort. Fick bild i 1 min sedan så blev det svart. (ingen debug led lyser.)
Provat en annan skärm (samma symptom).

ska jag prova koppla ur HDiskar?
Alternativet är att köpa nytt moderkort då ?
eller kan det vara nätaggregatet?

Någon som har haft samma problem som mig?

dator:
I7 9700k
Zotac 3080 bytte till MSI 3080 ventus x3.
hyperx ddr4 24gb /4 stickor.
MSI z390 gaming edge ac
Coolermaster v850 gold

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

svårt att gissa - men kan ju vara cpu-kylaren som lagt av? Så att den blir överhettad o stänger ner nästan direkt

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

svårt att gissa - men kan ju vara cpu-kylaren som lagt av? Så att den blir överhettad o stänger ner nästan direkt

// LZ

Har en fractal design celcius 24. Man hör pumpen jobba. Så kan inte tro det 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Har en fractal design celcius 24. Man hör pumpen jobba. Så kan inte tro det 🤔

Pumpen kan ju gå men impellern kan ha pajat så den inte pumpar något ändå. Är kylaren monterad rätt så den inte bara pumpar luft?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Har en fractal design celcius 24. Man hör pumpen jobba. Så kan inte tro det 🤔

Har du provat med ett annat grafikkort? Tog du ur 3080'n ur moderkortet när du provade med att sticka in kabeln i integrerade grafiken? Prova det innan du köper ett nytt moderkort för du har säkert ställt in i bios att moderkortet ska välja PCIE grafikkortet över det det integrerade apu'n. Låter som 3080 buggar ur eller har pajat.

Permalänk

Låter inte som att det är problemet, men är HDMI/DP/VGA/DVI-kabeln instoppad via grafikkortet och inte via moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Pumpen kan ju gå men impellern kan ha pajat så den inte pumpar något ändå. Är kylaren monterad rätt så den inte bara pumpar luft?

Gick in i bios kollade temp. Låg på 30c. insåg att jag kan vara inne i bios utan skärmen släcks.
Med skärmen inkopplad i moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Har du provat med ett annat grafikkort? Tog du ur 3080'n ur moderkortet när du provade med att sticka in kabeln i integrerade grafiken? Prova det innan du köper ett nytt moderkort för du har säkert ställt in i bios att moderkortet ska välja PCIE grafikkortet över det det integrerade apu'n. Låter som 3080 buggar ur eller har pajat.

Bara 2 olika 3080 kort.
Japp provat det med.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Låter inte som att det är problemet, men är HDMI/DP/VGA/DVI-kabeln instoppad via grafikkortet och inte via moderkortet?

Displayport kabeln är kopplad via grafikkortet. Provat i moderkortet med och utan grafikkort med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Bara 2 olika 3080 kort.
Japp provat det med.

Har du en hdmi kabel att prova med? Låter som kortet/korten(3080) slutar skicka signal till skärmen. Har du uppdaterat drivrutiner till kortet(3080) nyligen eller ändrat något i bios?

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Har du en hdmi kabel att prova med? Låter som kortet/korten(3080) slutar skicka signal till skärmen. Har du uppdaterat drivrutiner till kortet(3080) nyligen eller ändrat något i bios?

Japp provat DP pch hdmi.
Just nu testar jag att installera om windows med integrerade grafikkortet och fick igenom installationen utan att bilden släcktes. Och där efter blev det samma sak. sedan bytte jag 6 pin kabel till grafikkortet och kopplade in DP i grafikkortet. Verkar fungera hittills.
Aldrig varit med om att en ström kabel är dålig….

Ursäkta dåliga skriften. Skriver på telefonen..

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med mitt Msi B550 Unify-X, när jag ställer in PCIE_A1 porten på "auto" eller "Gen4" så hittar inte moderkortet någon signal till skärmen under post och vägrar att boota med felkod på "ingen signal ut för vga" men om jag ändrar till "Gen3" på PCIE_A1 porten så funkar allt och mitt 3070Ti skickar signal till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Japp provat DP pch hdmi.
Just nu testar jag att installera om windows med integrerade grafikkortet och fick igenom installationen utan att bilden släcktes. Och där efter blev det samma sak. sedan bytte jag 6 pin kabel till grafikkortet och kopplade in DP i grafikkortet. Verkar fungera hittills.
Aldrig varit med om att en ström kabel är dålig….

Ursäkta dåliga skriften. Skriver på telefonen..

Aha, va bra att du fick igång det. Jo, kablarna man får med är inte alltid den bästa kvaliten om man köper ett någelunda billigt PSU. Men det kan vara ett måndags exemplar av kabeln oxå. Men bra att du fick igång det tillslut.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Aha, va bra att du fick igång det. Jo, kablarna man får med är inte alltid den bästa kvaliten om man köper ett någelunda billigt PSU. Men det kan vara ett måndags exemplar av kabeln oxå. Men bra att du fick igång det tillslut.

mm första gången jag har varit med om en dålig kabel..

Tack för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Japp provat DP pch hdmi.
Just nu testar jag att installera om windows med integrerade grafikkortet och fick igenom installationen utan att bilden släcktes. Och där efter blev det samma sak. sedan bytte jag 6 pin kabel till grafikkortet och kopplade in DP i grafikkortet. Verkar fungera hittills.
Aldrig varit med om att en ström kabel är dålig….

Ursäkta dåliga skriften. Skriver på telefonen..

6 pin kabel? Är det inte 2x8 pins strömförsörjning till ditt 3080?

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

6 pin kabel? Är det inte 2x8 pins strömförsörjning till ditt 3080?

mvh Lazze

Jo men det är en 6 pin till 8 pin kontakt. Såg nu att den hade brunnit. Så fann orsaken. Dags att byta gamla nätaggregatet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Jo men det är en 6 pin till 8 pin kontakt. Såg nu att den hade brunnit. Så fann orsaken. Dags att byta gamla nätaggregatet 😅

Om du har 2 eller fler 6/8pin kontakter på grafikkortet så använder du lika många kablar från psu'n(2 kontakter=2 kablar), INTE bara en kabel, spelar ingen roll om kabeln har 2x8pin på sej, kablarna är inte gjorda för den mängden ström. Du ska vara glad att inte kortet brann upp eller att det blev kortis någonstans.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Om du har 2 eller fler 6/8pin kontakter på grafikkortet så använder du lika många kablar från psu'n(2 kontakter=2 kablar), INTE bara en kabel, spelar ingen roll om kabeln har 2x8pin på sej, kablarna är inte gjorda för den mängden ström. Du ska vara glad att inte kortet brann upp eller att det blev kortis någonstans.

Japp. Insåg det när kontakten hade smält..
Köpte nytt nätagg med 8pin uttag så nu är det 2st 8pin från nätagg till grafikkortet som är inkopplat.