Windows explorer segt

Permalänk
Medlem

Windows explorer segt

Packar upp en fil med .wav-filer och går in i den nyskapade mappen och så sker detta. Varför?

Samma resultat om jag kopierar en mapp med wav filer och går in i den nyskapade mappen.
Går jag in i en mapp som jag redan varit inne i så sker inte samma sak. Även efter omstart.
Det händer inte om jag gör det samma med andra typer av filer.
Det händer en gång och aldrig mer per mapp.

Har provat att stänga av windows defender, eftersom jag såg att den jobbar, men det hjälpte inte.
Provade även att stänga av indexeringstjänsten men det gjorde inte heller någon skillnad.

Nyinstallerad Windows 11.
12600k 64gb DDR4. Gen 3 NVMe disk.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med ljudfiler. Har inte lyckats lista ut varför. Testad med ren installation av windows, testat alla hårddiskar för sig och kopplat ur andra enheter, bytt moderkort. Inget har fixat det. Det enda jag märkte var att det verkade gå betydligt snabbare om jag kopplade ur den mekaniska hårddisken.

Dock har jag också problem med att explorer hänger sig om jag går mellan många mappar med ljudfiler snabbt. Fenomenet uppkommer även när jag snabbt går mellan olika mappar och inte bara första gången.

Det enda som hjälper är att ändra alla nyskapade mappar till att bara visa filerna som dokument. Detta måste man dock göra manuellt på alla nya mappar.

Har någon en ide om vad det kan vara är även jag väldigt intresserad av att veta lösningen (eller är det bara windows som suger?)

Permalänk
Medlem

Har ej provat win11 än och har aldrig sett just detta beteende.
Har en fråga först händer det även med film mappar?
Men det jag kommer att tänka på är två saker som nästan är samma sak.
1, Ändra "vilken sorts mapp vill du använda" dvs välj mellan allmänna objekt/dokument/bilder/musik/filmer
Dvs högerklicka på mappen i fråga där detta händer och välj egenskaper/anpassa och sen välj vilken "mapp sort" mappen ska ha.
Och kryssa i "använd den här mallen för alla undermappar"

2, Vilka kolumner som visas i den aktuella mappen/"mapp sorten".
Dvs högerklicka på kolumn raden överst tex på namn/storlek/typ/senast ändrad.
Och välj dom du vill ha (finns VÄLDIGT många) heller bara några få som kanske är det som gör detta problem.

Jag började redan efter några dagar efter denna funktion kom i windows att sätta ALLT till allmänna objekt (som var det närmsta till vad som fanns innan) och har sedan gjort det bland det första jag gör vid installation av windows.
Sedan väljer jag Namn/storlek/typ som kolumner ändrar även ordningen på dom så att typ hamnar efter storlek.
Efter det ändrar jag storleken på dessa tre kolumner då namn är alldeles för kort och storlek/typ är för långa.

Och sen sparar så att alla mappar som är allmänna objekt ska visa kolumner som jag satt upp dom.
Detta gör du genom att klicka på visa i utforskaren sen alternativ och ändra mapp och sökalternativ välj sedan fliken visning tryck på knappen "använd i alla mappar" vilket då gör att du ändrat kolumnerna i alla mappar av den typen.

I vilket fall som helst så gissar jag på att ditt problem är för att windows scannar igenom alla filer i musik mappar (och jag gissar även filmer) då en heller flera av kolumnerna behöver det för att visa informationen och detta tar tid.
Har dock ej sett det så segt men tyckte att det var märkbart segare att bläddra runt i musik mappar när dom var valda som "musik mapp".
Så dels för detta men även för att jag helt enkelt inte vill se nån annan info än namn/storlek/typ och att det är irriterande som fan att se olika typer av info för olika mappar och olika längd på namn kolumnen osv är varför jag gör allt det övre.

Det är ju värt att prova i alla fall då det går väldigt fort att göra, det enda som tar lite tid är om man har många mappar/filer som behöver ändras från musik till allmänt så tar det några sek.

Man kan göra detta på en hel hd/ssd bara högerklicka på tex D: och gör som jag skrev ovan.
Enda undantaget är C: och windows och program mapparna som det ej går att ändra typ på så där måste man gå in på C: och sen ta en mapp åt gången.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

1, Ändra "vilken sorts mapp vill du använda" dvs välj mellan allmänna objekt/dokument/bilder/musik/filmer
Dvs högerklicka på mappen i fråga där detta händer och välj egenskaper/anpassa och sen välj vilken "mapp sort" mappen ska ha.
Och kryssa i "använd den här mallen för alla undermappar"

Det fungerade! Tackar!