Permalänk
Medlem

Optimering för warzone

Hej, köpte en ny dator 2020 och tyckte då att det borde räcka till de spel jag tänkt spela.

https://komponentkoll.se/bygg/mSthq
Det är den jag har + en corsair vatten kylare för cpun.

Men jag får inte den fps i warzone som jag önskar.
Har ställt ner allt på low och kör i fullscreen.
Spelar jag vanguard flyter allt på klockrent med stadig fps men spelar jag warzone toppar jag i bästa fall 130fps och blir som lägst ungefär 85-90fps.
Vet också att det är mycket mer krävande än vanguard men skulle vilja att det flyter på stadiga 144fps i warzone också.

Behöver jag uppdatera någon hårdvara eller ska denna kunna klara stadiga 144fps med låga inställningar?

Satt cpun på auto oc i AMD ryzen master, kan jag klocka den mer eller är det något annat som behöver göras / införskaffas?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Spelar du i 1080p eller 1440p? Oavsett vad är det troligtvis GPUn som är flaskhalsen och därmed är du i behov av uppgradering om du vill ha högre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Spelar du i 1080p eller 1440p? Oavsett vad är det troligtvis GPUn som är flaskhalsen och därmed är du i behov av uppgradering om du vill ha högre FPS.

Ursäkta min okunskap men det är upplösningen i spelet som styr det, är jag rätt ute då? 1920x1080 är jag rätt säker på att det är, det borde betyda 1080p då antar jag?

Tror du jag kan ställa upp grafiken på iaf medel om jag köper en ny GPU med det andra komponenterna jag har och få ut en stadig och bra fps?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker datorn är välbalaserad som den är men ett tips före du börjar köpa något är att titta på videor på YT med den setup du tänkt dig så du inte köper något i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Ursäkta min okunskap men det är upplösningen i spelet som styr det, är jag rätt ute då? 1920x1080 är jag rätt säker på att det är, det borde betyda 1080p då antar jag?

Tror du jag kan ställa upp grafiken på iaf medel om jag köper en ny GPU med det andra komponenterna jag har och få ut en stadig och bra fps?

Vanligtvis spelar man i den upplösning som bildskärmen har naturligt. Det är troligtvis 1080p som gäller för dig.

Om du ska ha skruva upp grafiken och vill ligga runt 140+ fps så måste du dessvärre köpa ett nytt grafikkort till din dator. Tyvärr är grafikkorten fruktansvärt dyra just nu, och dessutom svåra att få tag på.

Här har du ett exempel på en som använder grafikkortet GIGABYTE GeForce RTX 3060 GAMING OC i upplösningen 1080p och ligger strax under 200 FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=Wg3jMjDPmSs

Här är ett annat exempel med ett 2070 som kan vara intressant för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=yRkmdlejp7M

Det är ingen exakt vetenskap detta men det ger en bra vägledning om vad du behöver betala för att nå upp till dina önskemål. Personligen avvaktar jag med att köpa ett grafikkort just nu eftersom jag finner nuvarande priser absurda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Vanligtvis spelar man i den upplösning som bildskärmen har naturligt. Det är troligtvis 1080p som gäller för dig.

Om du ska ha skruva upp grafiken och vill ligga runt 140+ fps så måste du dessvärre köpa ett nytt grafikkort till din dator. Tyvärr är grafikkorten fruktansvärt dyra just nu, och dessutom svåra att få tag på.

Här har du ett exempel på en som använder grafikkortet GIGABYTE GeForce RTX 3060 GAMING OC i upplösningen 1080p och ligger strax under 200 FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=Wg3jMjDPmSs

Här är ett annat exempel med ett 2070 som kan vara intressant för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=yRkmdlejp7M

Det är ingen exakt vetenskap detta men det ger en bra vägledning om vad du behöver betala för att nå upp till dina önskemål. Personligen avvaktar jag med att köpa ett grafikkort just nu eftersom jag finner nuvarande priser absurda.

Okej, det där 3060 ser ju minst sagt ut som något för mig då jag är lite kräsen med fps dropp. Men ja den var väldigt dyr, vad pratar vi för skillnad i pris när denna brist på grafikkort är över(mellan tummen o pekfingret). Tycker du allt annat är bra i datorn eller skulle du byta ut något mer? Då tänker jag om man får någon mer märkbar prestanda skillnad just i tex warzone.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Warzone väldigt cpu-orienterat också, jag har samma cpu o får samma fps som du. Så för just warzone så kan det behövas en snabbare cpu som 5600x, utöver nytt grafikkort, din nuvarande dator e väldigt bra balanserad för warzone

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Du kan slå på Cpu time och Gpu time inne i warzone så ser du vad som flaskar. (Den med högst ms flaskar).

Du kan ta 1000/ på antalet ms du ser för respektive så ser du vilken fps du kan få som mest.
Den som flaskar begränsar din fps, uppgraderar du ena så kommer det andra värdet flaska...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du kan slå på Cpu time och Gpu time inne i warzone så ser du vad som flaskar. (Den med högst ms flaskar).

Du kan ta 1000/ på antalet ms du ser för respektive så ser du vilken fps du kan få som mest.
Den som flaskar begränsar din fps, uppgraderar du ena så kommer det andra värdet flaska...

Okej. Så om jag uppgraderar GPU så kommer CPU flaska, men det behöver inte betyda att det inte flyter bra antar jag? Jag menar det behöver inte betyda att CPU inte klarar mina krav men att GPUn klarar mycket mer än vad som utnyttjas tillsammans med min nuvarande CPU?

Ska testa o se när jag är hemma från jobbet vad som flaskar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Okej. Så om jag uppgraderar GPU så kommer CPU flaska, men det behöver inte betyda att det inte flyter bra antar jag? Jag menar det behöver inte betyda att CPU inte klarar mina krav men att GPUn klarar mycket mer?

Det innebär att du kanske får bättre fps-lows, men du kommer inte få nå högre fps i övrigt, men aktivera cpu time/gpu time - du gör d på samma ställe där du aktiverar fps inne i warzone settings. Så kan du ta en titt och räkna ut vad din cpu kan erbjuda dig tex 9ms = 1000/9=111fps

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Det innebär att du kanske får bättre fps-lows, men du kommer inte få nå högre fps i övrigt, men aktivera cpu time/gpu time - du gör d på samma ställe där du aktiverar fps inne i warzone settings. Så kan du ta en titt och räkna ut vad din cpu kan erbjuda dig tex 9ms = 1000/9=111fps

Okej. Kanon att det fanns ett så enkelt knep att ta reda på vad komponenterna klarar av. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Okej. Kanon att det fanns ett så enkelt knep att ta reda på vad komponenterna klarar av. Tack så mycket!

Dom ligger rätt jämnt i ms, pendlar mellan 7-10 ungefär. Så då är de både GPU o CPU som behöver bytas isf?

Permalänk
Viking
Skrivet av frischen:

Dom ligger rätt jämnt i ms, pendlar mellan 7-10 ungefär. Så då är de både GPU o CPU som behöver bytas isf?

Men då borde du ju ligga mellan 100-144 FPS?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men då borde du ju ligga mellan 100-144 FPS?

Ligger som allra bäst 130 fps, men oftast runt 90-100 men även ner mot 70-80 i värsta fall under väldigt korta drops om det är mycket folk. Tycker inte det flyter som jag vill, då har jag allt satt på low också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Det innebär att du kanske får bättre fps-lows, men du kommer inte få nå högre fps i övrigt, men aktivera cpu time/gpu time - du gör d på samma ställe där du aktiverar fps inne i warzone settings. Så kan du ta en titt och räkna ut vad din cpu kan erbjuda dig tex 9ms = 1000/9=111fps

Om jag kollat på AMD radeon software ligger GPU på 96% usage och CPU 56%. Känns spontant som det är GPU som är flaskhals då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Om jag kollat på AMD radeon software ligger GPU på 96% usage och CPU 56%. Känns spontant som det är GPU som är flaskhals då eller?

Njae, gå på cpu/gpu time. Som sagt din dator är välbalanserad iaf när d kommer till Warzone. Jag har bättre Gpu men har liknande prestanda, samma speed på ram som du 3200, så 3600 kanske ger 10fps extra, ny cpu kanske (för mig) 10/30fps extra (kanske!), men sen behövs ny gpu också för att komma upp i stabila 144

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Njae, gå på cpu/gpu time. Som sagt din dator är välbalanserad iaf när d kommer till Warzone. Jag har bättre Gpu men har liknande prestanda, samma speed på ram som du 3200, så 3600 kanske ger 10fps extra, ny cpu kanske (för mig) 10/30fps extra (kanske!), men sen behövs ny gpu också för att komma upp i stabila 144

Som du ser i filmklippet jag länkade tidigare (https://www.youtube.com/watch?v=yRkmdlejp7M) så duger väl uppenbarligen en Ryzen 3600 för att ligga stabilt en bit över 100 fps i Warzone (1080p medium settings)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Okej, det där 3060 ser ju minst sagt ut som något för mig då jag är lite kräsen med fps dropp. Men ja den var väldigt dyr, vad pratar vi för skillnad i pris när denna brist på grafikkort är över(mellan tummen o pekfingret). Tycker du allt annat är bra i datorn eller skulle du byta ut något mer? Då tänker jag om man får någon mer märkbar prestanda skillnad just i tex warzone.

Datorn är välbalanserad. Det är klart att en snabbare CPU ger några procentenheter i skillnad, men det är ingenting jag skulle uppgradera för.

Gällande priserna så hade 3060 vid lansering ett MSRP på $329 vilket borde översättas till någonstans kring 4-5 000 kr i svenska butiker. Om du söker runt ser du att många modeller är dubbelt så dyra. Om vi har extrem tur faller priserna tillbaks någorlunda mot det normala när Nvidia släpper 4000-serien men det är inte troligt. Vi pratar troligtvis om flera år innan priserna blir normala igen. Så om du känner att du har pengarna och har ett stort behov så är det väl bara att köpa och försöka glömma bort vad du betalade för kalaset

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inte extrem prestanda, Warzone är ganska dåligt optimerat. Jag sitter på 5800x + 3070 och ligger på 110-140 fps i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Som du ser i filmklippet jag länkade tidigare (https://www.youtube.com/watch?v=yRkmdlejp7M) så duger väl uppenbarligen en Ryzen 3600 för att ligga stabilt en bit över 100 fps i Warzone (1080p medium settings)?

Den där videon är gammal, vi alla hade högre FPS i början av 2020 när Warzone släpptes, så är tyvärr inte fallet längre.

Sen är spelet crap-optimerat så en del har faktiskt bättre prestanda trots typ samma komponenter.

Sen bör inte High, Medium eller Low göra någon påverkan på din CPU - i just detta spelet med dina komponenter.
Jag ser ingen skillnad i avg fps iaf när jag byter mellan dessa, förutom när jag höjer rendering resolution, men det e ju bara dumt eftersom man inte bryr sig om eye-candy i Warzone

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Vad som hjälpt för min del att få en stabil spelupplevelse är att ändra i

C:\Users\xxxx\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini

VideoMemoryScale = 0.5 (0.85 e default)
RenderedWorkerCount = 6 (lika många som antalet äkta cores)

Du kommer se att du överstiger VRAM inne i grafikinställningarna för Warzone - särskilt om du kör high, bara att ignorera...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Vad som hjälpt för min del att få en stabil spelupplevelse är att ändra i

C:\Users\xxxx\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini

VideoMemoryScale = 0.5 (0.85 e default)
RenderedWorkerCount = 6 (lika många som antalet äkta cores)

Du kommer se att du överstiger VRAM inne i grafikinställningarna för Warzone - särskilt om du kör high, bara att ignorera...

Vad spelar det för roll på vad VideoMemoryScale står på? Märker ingen skillnad i prestanda om den är på 0,55 , 0,85(standard) eller 1. Ända jag märker är att spelet varnar för VRAM. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Vad spelar det för roll på vad VideoMemoryScale står på? Märker ingen skillnad i prestanda om den är på 0,55 , 0,85(standard) eller 1. Ända jag märker är att spelet varnar för VRAM. 😊

Just MemoryScale påverkar inte fps.
Däremot upplever jag ryckighet (inget med fps att göra), som försvinner när man sänker ner den till 0.5, har man inte problem med att det rycker i bilden med jämna mellanrum så kan man låta den va på default.

Den andra dom har med renderercount är d flera som rapporterar ökad fps ifrån.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Just MemoryScale påverkar inte fps.
Däremot upplever jag ryckighet (inget med fps att göra), som försvinner när man sänker ner den till 0.5, har man inte problem med att det rycker i bilden med jämna mellanrum så kan man låta den va på default.

Den andra dom har med renderercount är d flera som rapporterar ökad fps ifrån.

Okej, jag har hört flera prata om det men aldrig märkt någon skillnad. 👍

Rendercount ändrade jag för länge sedan, tror det var 4 original och har 8 kärnor så märkte skillnad på den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Den där videon är gammal, vi alla hade högre FPS i början av 2020 när Warzone släpptes, så är tyvärr inte fallet längre.

Sen är spelet crap-optimerat så en del har faktiskt bättre prestanda trots typ samma komponenter.

Sen bör inte High, Medium eller Low göra någon påverkan på din CPU - i just detta spelet med dina komponenter.
Jag ser ingen skillnad i avg fps iaf när jag byter mellan dessa, förutom när jag höjer rendering resolution, men det e ju bara dumt eftersom man inte bryr sig om eye-candy i Warzone

Okej, så jag skulle lika gärna kunna spela på medium eller high (förmodligen) och få ut likvärdig fps? Förutom rendering resolution som du nämnde då.

Skrivet av Quim:

Vad som hjälpt för min del att få en stabil spelupplevelse är att ändra i

C:\Users\xxxx\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini

VideoMemoryScale = 0.5 (0.85 e default)
RenderedWorkerCount = 6 (lika många som antalet äkta cores)

Du kommer se att du överstiger VRAM inne i grafikinställningarna för Warzone - särskilt om du kör high, bara att ignorera...

Tack, ska testa detta ikväll