Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När deg gäller elöverföringen finns det två sätt att spara pengar:
- använd mindre el
- flytta till ett ställe med lägre avgift

Ja, finns kanske inte jättestora summor att spara direkt. Men alltid något.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu dök december upp:

Elförbrukning 3310 kwh för 7849kr
Tillkommer elnät/överföring för 6504kr (tre månader)

130kvm radhus med elpanna och två vuxna + två nästan vuxna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet så det handlar inte om några stora pengar. Men fakturan för December kom nu och är på 740kr.
Normalt har fakturan legat på cirka 300:-

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har typiskt betalat 850kr i månaden för 70kvm lägenhet där jag och Sambo bor,
fick decemberfakturan, där vi fö. hade lägre förbrkuning än tidigare, men ska betala 1277kr.
Sörjer med samtliga i mellan och södra sverige med Elektrisk uppvärmning, men hurrar samtidigt för att jag inte betalar för uppvärmningen.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd

Decemberräkningen kom idag
El, fjärrvärme och vatten blev 7300 kr. Nu har vi installerat vår kamin så hoppas få ner det lite i alla fall till nästa månad. Förra året var samma räkning på 4300 kr.
Januari och februari brukar vara tyngre, tjohoo.

Hus på 164m2 + 70m2 i Västerås - 2 vuxna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Min decemberräkning kom också.

2 914,59 kr. Känns inte så farligt. Band mitt i höstas på 78,25 öre/kWh vilket känns rätt ok när man har sett vad andra fått för fakturor. Skulle bundit i somras såklart, tvekade och väntade för länge då jag alltid haft rörligt. Lätt att vara efterklok.

Ca 100km2 direktverkande el + luft luft värmepump samt en kamin som eldas vid minusgrader om ork finns.. 1658 kWh.

Permalänk
Medlem

1915kWh blev ganska exakt 6334 kr för dec månad,
Rörligt som landade på 201,75 öre/kWh ( ex moms ) 😂

December 2020 var de strax över 2000kr för ungefär samma förbrukning.

D
Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

I dessa tider känner man sig glad att vår elförbrukning i lägenheten faktureras i samband med månadsavgiften av vår förening. Betalar endast 1 kr per förbrukad KWh, inkl. moms och inga andra kostnader tillkommer

Permalänk

2675 kWh i december varav elbil gissningsvis 400-500 kWh under denna tiden.
Övrig information: villa SE4, 167 kvm 2 vuxna 2 barn, frånluftsvärme, vattenburen värme, elgolvvärme, extra elvärmare vid behov, sorptionsavfuktare.

Överföring/nät 2120 SEK
El 2665 SEK (ca 0,99 SEK/kWh, band oss sent i oktober men hellre det än att pynta 10-15k nu vintermånaderna)
Summa 4785 SEK = 1,79 SEK/kWh

Permalänk
Medlem

Fick en elräkning på strax över 5000 för november och december inkl allt.

Dock så har dom dragit av 500 för min egen produktion så kostade egentligen 5500.

Strax över 1000kwh per månad november+december.

Permalänk
Medlem

Då kom december räkningen. 1000kr mer än november, 1500kr mer än Oktober.

12.25kr i fast avgift
802kwh X 14.40 öre elöverföring
802kwh X 35. öre energiskatt
802kwh X 202.30 öre el
602kr moms

Totalt 3011kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Vila i frid

Jon Karlung var på hugget igår över över orättvisan att de utländska jättarna slipper skatt på el medans de inhemska molnföretagen betalar som alla andra dvs ca 30%.
https://www.di.se/debatt/debatt-riv-upp-lagen-om-skattefri-el...

Permalänk
Medlem

Kör rörligt med timmätning nu.
Kan binda 48mån på 76 öre, är det någon idé eller kommer det sjunka mer till sommarn?
Självklart svårt att veta helt säkert.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Kör rörligt med timmätning nu.
Kan binda 48mån på 76 öre, är det någon idé eller kommer det sjunka mer till sommarn?
Självklart svårt att veta helt säkert.

Jag skulle inte binda upp mig nu när det är som kallast och dyrast. Du vill binda i maj/juni när solpaneler kommit igång på riktigt och det blåser ute.

Permalänk
Medlem

Rent historiskt så har ju rörligt varit det billigare alternativet för många, men med tanke på hur det har sett ut den senaste tiden, kommer det inte vara allt fler som binder sina avtal runt sommartid istället? Jag är i alla fall en av dem som överväger att göra så. Det är så sjukt tråkigt att bo i ett radhus som är el-uppvärmd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Jag skulle inte binda upp mig nu när det är som kallast och dyrast. Du vill binda i maj/juni när solpaneler kommit igång på riktigt och det blåser ute.

Jag kanske är blåst här, men hur skulle detta ha någon som helst inverkan? Det bundna priset för en period är det pris som elleverantören tror sig kunna leverera till dig under denna period + marginal för risk + marginal för vinst. Om något bör det vara +/- 0 om du binder hela år oavsett period på året. Jag kanske är naiv och tror för mycket på dessa företag, men tror inte deras modell är "jävlar nu är priset dyrt, det kommer vara dyrt för alltid!" eller "nu var det nästan gratis, det kommer vara gratis för all framtid!".

Om man tror på en överhängande risk för oförutsedda pristoppar, ska man binda nu. Den allmänna, förväntade, fördyringen av el lär du inte undkomma ens om du binder.

Teoretiskt lägsta pris du kan betala är genom rörligt pris. Att binda, är som i bolån, en försäkring. Och för försäkringar betalar man premium.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

617 kWh i december
1775kr inkl allt

Snitt 170.59 öre/kWh för elen.

Bor i en 3:a och måste ha värmefläkt eller oljefyllt element på för att slippa frysa.
Brukar ligga på 5-600kr/mån i vanliga fall.

"Halvbundet pris", typ.

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Jag kanske är blåst här, men hur skulle detta ha någon som helst inverkan? Det bundna priset för en period är det pris som elleverantören tror sig kunna leverera till dig under denna period + marginal för risk + marginal för vinst. Om något bör det vara +/- 0 om du binder hela år oavsett period på året. Jag kanske är naiv och tror för mycket på dessa företag, men tror inte deras modell är "jävlar nu är priset dyrt, det kommer vara dyrt för alltid!" eller "nu var det nästan gratis, det kommer vara gratis för all framtid!".

Om man tror på en överhängande risk för oförutsedda pristoppar, ska man binda nu. Den allmänna, förväntade, fördyringen av el lär du inte undkomma ens om du binder.

Teoretiskt lägsta pris du kan betala är genom rörligt pris. Att binda, är som i bolån, en försäkring. Och för försäkringar betalar man premium.

Jag är ingen expert inom elproduktion men däremot så har jag följt elpriser och elmarknaden på min fritid de senaste 6-7 åren.
Att binda lång tid på vintern är en dålig idé då priserna är upptrissade. Vår elmarknad är inte bara för Sverige utan den är kopplad mot nästan hela Europa.
På vintern går det är mest el, då passar elproducenterna på att ta ut mer pengar för den också. När vi nu har en reaktor avstängd här i Sverige och vi väntar fortfarande på reaktorerna i Finland samtidigt som det kommer rapporter från Öst-europa att Ryssland inte levererar mängden naturgas de ska leverera så stiger priserna rätt rejält.
Samma princip som när vi med timpriser betalar mindre för elhandel efter kl 23.

I sommar kommer förhoppningsvis reaktorerna i Finland producera på topp, Ringhals 3 uppe igen och solpanelerna är i full gång samtidigt som det kanske blåser och det går allmänt åt mindre mängd el. Priserna kan inte upprätthållas som de är nu.
Brukar vara underhåll på våra reaktorer i slutet av juni/början av juli så då stiger priserna lite igen.

Återigen, jag hade inte bundit något längre avtal nu utan varit kylig i några månader till. Men man bör ta egna beslut också!
Just elmarknaden är märklig och det kan ske stora svängningar fort.

Permalänk
Medlem

Obskyrt, bor i 60kvm 2pers. Vi har vattenvärme som är inkluderat i brf-avgiften. Under december så har jag en förbrukning på 474kWh jag förstår inte hur vi kan ha en sån hög förbrukning på 2 personer.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Obskyrt, bor i 60kvm 2pers. Vi har vattenvärme som är inkluderat i brf-avgiften. Under december så har jag en förbrukning på 474kWh jag förstår inte hur vi kan ha en sån hög förbrukning på 2 personer.
https://i.imgur.com/Y4tbB7U.png

Dom stora energislukarna livskvalitetshöjare om man bor i bostadsrätt är oftast Tvättmaskin och eventuell Torktumlare och Diskmaskin. Börja tvätta i föreningens tvättstuga och börja diska för hand så spar du 200kr / mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Brukar vara underhåll på våra reaktorer i slutet av juni/början av juli så då stiger priserna lite igen.

Revisionerna är utspridda under hela sommaren och hösten, första reaktorn brukar gå från nät i början av maj och sista fasar på igen i slutet av oktober. Under korta perioder kan två block vara avstängda samtidigt.

Detta görs av flera skäl, dels för att kärnkraften historiskt fått mycket skit när man haft revision under årets kalla månader (nov-mars) och dels för att många inhyrda entreprenörer behövs på flera ställen och man vill inte sabba för varandra. När vi nu har färre reaktorer som behöver den inhyrda personalen så kan man sprida ut stoppen mer utan att påverka produktionen för mycket.

Under 2022 är R3 avstängd 25 maj - 1 juli och R4 10 aug - 6 sept. Tyvärr har jag inga datum för FKA eller OKG 2022 men 2021 var ordningen F2, O3, R3, F1, R4, F3 under perioden 2 maj - 25 okt. Tyvärr drog revisionen på R3 ut på tiden pga ett problem med ett bränsleelement så man kom inte igång igen förrän i september istället för mitten av juni som planerat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Sådärja! Då kom fakturan för December månad...
3228kWh på 80m² två personer med luftvärmepump, elelement som va på när de va under -10, borta stora delarna av dagarna. 1 tvätt och disk i veckan, gäststuga på 25m² med 7c i, samt spabad på 1800l som håller 38c.

Totalt 8425kr för förbrukning och 2974kr för nät och leverans.
Dehär kan inte bli roligare...

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Revisionerna är utspridda under hela sommaren och hösten, första reaktorn brukar gå från nät i början av maj och sista fasar på igen i slutet av oktober. Under korta perioder kan två block vara avstängda samtidigt.

Detta görs av flera skäl, dels för att kärnkraften historiskt fått mycket skit när man haft revision under årets kalla månader (nov-mars) och dels för att många inhyrda entreprenörer behövs på flera ställen och man vill inte sabba för varandra. När vi nu har färre reaktorer som behöver den inhyrda personalen så kan man sprida ut stoppen mer utan att påverka produktionen för mycket.

Under 2022 är R3 avstängd 25 maj - 1 juli och R4 10 aug - 6 sept. Tyvärr har jag inga datum för FKA eller OKG 2022 men 2021 var ordningen F2, O3, R3, F1, R4, F3 under perioden 2 maj - 25 okt. Tyvärr drog revisionen på R3 ut på tiden pga ett problem med ett bränsleelement så man kom inte igång igen förrän i september istället för mitten av juni som planerat.

Perfekt, tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

spabad på 1800l som håller 38c
....
Dehär kan inte bli roligare...

Man blir nästan sugen att slå till på en badtunna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Man blir nästan sugen att slå till på en badtunna

Du kan få köpa min billigt...

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Första fakturan på nya avtalet har kommit. 2410 kWh i december, 1514 kr för förbrukningen, 2020 kr för nätavgiften. Vi är två personer på ca 150 m2 med luft/luft och braskamin, ett par elvärmegolv igång i badrum, sovrum och hall samt underhållsvärme i garaget. Är jävligt glad att jag band avtalet i höstas.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det var billigt som förr i tiden för något år sedan.

Själv har jag veduppvärmt hus på landet och skall betala 1381 kr förbrukningsavgift för 531 kWh använda
i december i sydöstra Skåne.

Ca 2/3 av min förbrukning räknar jag med är för jättestor TV med jättestor ljudanläggning så börjar jag titta
streamad TV på 27 tum datorskärm med datorljud eller hörlurar istället kan jag spara en hel del el.

Veden har jag hittills gratis från diverse fritidsträdfällning för entrepenadfirma mm vilket resulterat i ca 6 år
lager. Om det tar slut finns en träindustri i närheten som sälja barrved för 300 kr/m3 o lövved för 400 kr/m3
restträ från tillverkning vilket lär vara billigt numer.

stort fällt träd

PS. Ja jag har ju rörligt elavtal förstås ... .

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt positivt överraskad. Har haft mycket kwh på senaste tiden Okt-Dec 2021, ändå betalar jag bara 400kr mer än förväntat. Använt golvvärme, värmefläkt, stort akvarium osv osv. 1910:- blev det, trodde att jag skulle pröjsa minst 3000.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Landade på 2100kWh, totalt 2938:- för december, inkluderar rubbet dvs nätavgifter, överföring, 20a säkring (månadsvis), skatter och moms.
Radhus på 130m2 i SE3. direktverkande el med FTX värmeåtervinning.
Förhoppningsvis blir det en luftvärmepump till sommaren som också kan ge kyla under de varma dagarna.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Landade på 2100kWh, totalt 2938:- för december, inkluderar rubbet dvs nätavgifter, överföring, 20a säkring (månadsvis), skatter och moms.
Radhus på 130m2 i SE3. direktverkande el med FTX värmeåtervinning.
Förhoppningsvis blir det en luftvärmepump till sommaren som också kan ge kyla under de varma dagarna.

Du har bundit priset då antar jag?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2