Trådlöst nätverkskort till stationär dator

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort till stationär dator

Hej Swec!

Jag kikade igenom lite olika trådar men det kändes som om att det var väldigt huller om buller med detta!
Skulle behöva hjälp att införskaffa ett trådlöst nätverkskort (tänker mig PCI-e).

Jag ska möblera om hemma och det blir absolut inte snyggt eller enkelt att dra kabel till dit jag ska och sladd över golvet / i taket blir inte så bra det heller.

Jag har sett dessa blivit länkade och behöver lite hjälp att välja, potentiellt om någon har invändning om annan modell.

Förutsättningarna är följande, ritat med paint och mina amazing skills...

Router ca 3 meter bort, endast betongvägg med dörr mellan.

TP-Link Archer TX50E Nätverkskort 449:-
https://www.komplett.se/product/1160109/datorutrustning/natve...

TP-Link Archer TX3000E Nätverkskort 629:-
https://www.komplett.se/product/1146481/datorutrustning/natve...

ASUS PCE-AC68 AC1900 589 kr
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900

ASUS PCE-AX58BT AX3000 899 kr
https://www.inet.se/produkt/5410386/asus-pce-ax58bt-ax3000#sp...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Inte funderat på power line?

Dvs nätverkskabel via elnätet.

Brukar enligt min erfarenhet fungera bra och oftast bättre än wifi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har kört bra länge med ett ASUS PCE-AC68 på ungefär liknande premisser som du dock med minus betongvägg men trävägg istället. Jag har aldrig haft något problem av något slag med detta kort.
Prestandan får jag ut max av 100Mbits uppkoppling och latensen är inget att hetsa upp sig för mycket om, jag spelar även multiplayerspel. Visst är det självklart bättre med kabel, men det är samma förhållanden som råder här, det blir varken snyggt eller enkelt.
Så jag kan bara rekommendera det kortet och har så gjort även till bekanta och inte hört något negativt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte funderat på power line?

Dvs nätverkskabel via elnätet.

Brukar enligt min erfarenhet fungera bra och oftast bättre än wifi.

Powerline är inte vidare aktuellt, men tack ändå!

Skrivet av Brudo:

Jag har kört bra länge med ett ASUS PCE-AC68 på ungefär liknande premisser som du dock med minus betongvägg men trävägg istället. Jag har aldrig haft något problem av något slag med detta kort.
Prestandan får jag ut max av 100Mbits uppkoppling och latensen är inget att hetsa upp sig för mycket om, jag spelar även multiplayerspel. Visst är det självklart bättre med kabel, men det är samma förhållanden som råder här, det blir varken snyggt eller enkelt.
Så jag kan bara rekommendera det kortet och har så gjort även till bekanta och inte hört något negativt tillbaka.

Ok, låter ju bra. Vet du hur mycket latens den lägger till? Idag har jag ca 30-35 i de flesta multiplayerspel så är det upp mot 5-6 ms är det ju lugnt men mer är tufft.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en äldre variant av denna som har funkat helt ok.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Powerline är inte vidare aktuellt, men tack ändå!

Ok, låter ju bra. Vet du hur mycket latens den lägger till? Idag har jag ca 30-35 i de flesta multiplayerspel så är det upp mot 5-6 ms är det ju lugnt men mer är tufft.

Jag skulle gissa på att det är därikring, jag gjorde mätningen förut men jag har bytt spel sen dess och inte gjort någon på ett tag. Jag hade även en temporär kabel som jag ibland körde tidigare men det gav inte tillräckligt stor skillnad för att orka med besväret kände jag.
I Fortnite har jag ca 29-30ms och i Warzone brukar det vara ca 39ms om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

Det lutar åt asus ax3000 trots att det är samma chip i tp links ax3000. Dock är inte tp link i lager förrän april.
Några ax210 hittar jag inte förutom nån kinesisk UBIT som inte har extern antenn heller.

Någon som har den och kan ge review kanske?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det lutar åt asus ax3000 trots att det är samma chip i tp links ax3000. Dock är inte tp link i lager förrän april.
Några ax210 hittar jag inte förutom nån kinesisk UBIT som inte har extern antenn heller.

Någon som har den och kan ge review kanske?

Skrivet av Brudo:

Jag skulle gissa på att det är därikring, jag gjorde mätningen förut men jag har bytt spel sen dess och inte gjort någon på ett tag. Jag hade även en temporär kabel som jag ibland körde tidigare men det gav inte tillräckligt stor skillnad för att orka med besväret kände jag.
I Fortnite har jag ca 29-30ms och i Warzone brukar det vara ca 39ms om jag inte minns helt fel.

Fick inget svar så jag köpte https://www.inet.se/produkt/5410386/asus-pce-ax58bt-ax3000#sp...
Blir att testa på allvar ikväll men med 256 pings mot 1.1.1.1 via nätverkskabel (egengjord) så fick jag 4ms average och 28 ms max och med nu wifi 10 meter med betongvägg mellan så fick jag 5 ms average och 32 ms max.
Dock var såklart kabel mycket mer stabilt medan wifi gick upp och ned ett par ms konstant med lite fler spikar mot 10-12 ms.
Så nu hoppas vi att det klarar av ett verklighetstest också. Ifall den gör det borde resultaten bara bli bättre när jag flyttar närmare routern, mindre elektriska produkter mellan då också.

Jag kör en Asus AC86-u vilket innebär AC 4x4 nät medan wifikortet är AX 2x2. Det blir dvs AC 2x2 standard.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Avslutar här ifall ingen annan har en fråga. Det blev ca 1 ms ökning i spel och lika stabilt som trådat. Kan starkt rekommendera om någon vill ha wifi.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.