Vattenläcka, sprucket rör hos grannen

Permalänk
Medlem

Vattenläcka, sprucket rör hos grannen

Hej alla,

Upptäckte idag att det kom vatten från dörren till förrådet och ut på altanen, när jag öppnade så var det ca. 1-2 cm djupt vatten på golvet. Ringde grannen och bad dem kolla sitt förråd då våra förråd sitter ihop och det visade sig att deras rör hade spruckit och det forsade ut vatten från det.

Ringde beställaren (de som alltså beställt bygget) som sa att det är självklart att man måste stänga av vattnet till vattenutkastaren eller ha frostvakten på och att röret annars spricker ifall vattnet i det fryser till is. Det är ingen info som varken jag eller grannen har fått varken vid köpet eller tillträdet. Mitt element har varit igång under november och december när det varit som kallast då jag har lite elektronik i förrådet så som AC och ölbryggutrustning och stängde av det för knappt 1 vecka sedan när det blev lite varmare temperatur ute medan grannen varken hade sitt element påslaget eller hade stängt av vattnet.

Beställaren ställde ut en avfuktare i vardera förråd och vi slog på elementen.

Vad är nu mitt ansvar i detta? Och vem ska stå för elkostnaden för att ha avfuktaren igång?

Hur blir det med ev. skada på lös egendom? Vad ska man vara uppmärksam på vad gäller själva förrådsbyggnaden?

Bygget är BRF radhus och nyproduktion från 2021 om det gör någon skillnad.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

det är väl sånt som detta man använder BRF tillägget på hemförsäkringen till?

// LZ

Permalänk
Medlem

Ni anmäler det rimligtvis till era respektive försäkringsbolag, och sedan sköter de allting. Utan att vara expert på området så skulle jag gissa att ditt försäkringsbolag skickar kostnaden för din självrisk och/eller elkostnad till grannens bolag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Fråga ditt försäkringsbolag är det rätta svaret.

Kort och gott får de ta det med grannen eller grannens försäkringsbolag. Föreningen får ta den del de står för. Grannen får ta kostnaden om föreningen eller försäkringsbolaget driver vidare p.g.a. oaktsamhet alltså att de inte skött sin underhållsplikt.

Du får läsa föreningens stadgar, de menar säkert att du har ansvar för förrådet och då finns risk att du själv får driva mot grannen.

Hemförsäkringen kommer möjligen inte ersätta vad som helst som förvaras i ett förråd. Självrisk får du ju stå för oavsett hur skadan uppkommit. Du får kräva självrisken av grannen om de orsakat det hela, det är inget försäkringsbolagen har något att göra med.

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att ta kontakt med era försäkringsbolag, ditt och grannens först och främst. Det är försäkringsbolagen som står för eventuella ersättningar både på lösöret och driftkostnaden för avfuktaren och naturligtvis för själva förrådsbyggnaden. Vid tillträdet, var det någon som påtalade att vidta rätt åtgärder vid händelse för ett längre strömavbrott vintertid för att undvika eventuella vattenskador som kan uppstå vid sönderfrusna vattenledningar?

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket: Varför skulle någon behövt upplysa? De har ju underhållsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Puttefnasket: Varför skulle någon behövt upplysa? De har ju underhållsplikt.

Jag vet men vet trådskaparen det och framförallt är trådskaparen medveten om vad som sker med vattnet i vattenledningar som utsätts för minusgrader under en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag vet men vet trådskaparen det och framförallt är trådskaparen medveten om vad som sker med vattnet i vattenledningar som utsätts för minusgrader under en längre tid?

Trådskaparen vet vad som händer när någon brister i sin underhållsplikt. Vad någon informerats om eller inte har ju inte riktigt någon betydelse. Känner TS att han fortfarande inte har koll så är det hans egen skyldighet att informera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

det är väl sånt som detta man använder BRF tillägget på hemförsäkringen till?

// LZ

Skrivet av Llhweiir:

Ni anmäler det rimligtvis till era respektive försäkringsbolag, och sedan sköter de allting. Utan att vara expert på området så skulle jag gissa att ditt försäkringsbolag skickar kostnaden för din självrisk och/eller elkostnad till grannens bolag.

Skrivet av Petterk:

Fråga ditt försäkringsbolag är det rätta svaret.

Kort och gott får de ta det med grannen eller grannens försäkringsbolag. Föreningen får ta den del de står för. Grannen får ta kostnaden om föreningen eller försäkringsbolaget driver vidare p.g.a. oaktsamhet alltså att de inte skött sin underhållsplikt.

Du får läsa föreningens stadgar, de menar säkert att du har ansvar för förrådet och då finns risk att du själv får driva mot grannen.

Hemförsäkringen kommer möjligen inte ersätta vad som helst som förvaras i ett förråd. Självrisk får du ju stå för oavsett hur skadan uppkommit. Du får kräva självrisken av grannen om de orsakat det hela, det är inget försäkringsbolagen har något att göra med.

Ringde Folksam och berättade vad som hänt men blev bara hänvisad till BRF:ens försäkring fastän jag har både hemförsäkring och bostadsrättstillägg.

De motiverade det med att det är en trycksatt inkommande vattenledning och att det är föreningens ansvar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ringde Folksam och berättade vad som hänt men blev bara hänvisad till BRF:ens försäkring fastän jag har både hemförsäkring och bostadsrättstillägg.

De motiverade det med att det är en trycksatt inkommande vattenledning och att det är föreningens ansvar.

Jag sitter i styrelsen i en brf, grannen kapade röret i köket med en sticksåg medan han sågade ur i en bänkskiva för någon ugn. Vi fick fortfarande stå för hela kalaset. Och lyckades/orkade inte driva oaktsamhets frågan vidare då det inte var ekonomiskt värt det.

Det skall också nämnas att personen erkände att han sågade av röret i berättelsen till försäkringsbolaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ringde Folksam och berättade vad som hänt men blev bara hänvisad till BRF:ens försäkring fastän jag har både hemförsäkring och bostadsrättstillägg.

De motiverade det med att det är en trycksatt inkommande vattenledning och att det är föreningens ansvar.

Då ljuger de lite grann, har du skadad egendom får du ta det på din försäkring. Skador i fastigheten menar de säkert är föreningens ansvar, men var deras ansvar slutar regleras i stadgorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag sitter i styrelsen i en brf, grannen kapade röret i köket med en sticksåg medan han sågade ur i en bänkskiva för någon ugn. Vi fick fortfarande stå för hela kalaset. Och lyckades/orkade inte driva oaktsamhets frågan vidare då det inte var ekonomiskt värt det.

Det skall också nämnas att personen erkände att han sågade av röret i berättelsen till försäkringsbolaget

Vill ni inte vräka personen kanske det inte är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ringde Folksam och berättade vad som hänt men blev bara hänvisad till BRF:ens försäkring fastän jag har både hemförsäkring och bostadsrättstillägg.

De motiverade det med att det är en trycksatt inkommande vattenledning och att det är föreningens ansvar.

Hur gammal är kåken?
Ofta får man ju en boendepärm när man flyttar in och där brukar det stå vad man ska göra vid olika väder osv.

Kan vara så att BRF får ta hela smällen pga fasta installationer.
Sen kan det ju vara en miss från byggherren, att det slarvats vid installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur gammal är kåken?
Ofta får man ju en boendepärm när man flyttar in och där brukar det stå vad man ska göra vid olika väder osv.

Kan vara så att BRF får ta hela smällen pga fasta installationer.
Sen kan det ju vara en miss från byggherren, att det slarvats vid installationen.

Är inte det lite som att köpa ett nyproducerat hus med garage och sen vända sig till husbyggaren när vattnet i garaget du stängt av värmen i fryser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är inte det lite som att köpa ett nyproducerat hus med garage och sen vända sig till husbyggaren när vattnet i garaget du stängt av värmen i fryser?

Har ju svårt att se att vatten fryser i rör som är isolerade ordentligt om det är någon grad kallt.

Därför jag frågade om det fanns någon byggpärm där det står vad man behöver göra om det blir riktigt kallt. Bor själv i nyproduktion och herrejävlar vad man tagit genvägar när man byggt. Har haft byggherren här säkert 10 gånger för att korrigera diverse fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har ju svårt att se att vatten fryser i rör som är isolerade ordentligt om det är någon grad kallt.

Därför jag frågade om det fanns någon byggpärm där det står vad man behöver göra om det blir riktigt kallt. Bor själv i nyproduktion och herrejävlar vad man tagit genvägar när man byggt. Har haft byggherren här säkert 10 gånger för att korrigera diverse fusk.

Hur är det relevant? Vatten fryser vid minusgrader. Underhållsplikt finns.

Om föreningen tycker att det inte stämmer överens med de löften de fått från byggaren så får föreningen ta det med byggaren, har inget med tråden att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur är det relevant? Vatten fryser vid minusgrader. Underhållsplikt finns.

Om föreningen tycker att det inte stämmer överens med de löften de fått från byggaren så får föreningen ta det med byggaren, har inget med tråden att göra.

Vatten fryser absolut vid minusgrader helt rätt och plus i kanten.
Du kanske har koll på hur det ser ut på platsen till och med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vatten fryser absolut vid minusgrader helt rätt och plus i kanten.
Du kanske har koll på hur det ser ut på platsen till och med?

Vad pratar vi om? Det är väl typ som att ha vatten på utsidan av huset, du måste skydda grejerna under vintern.

Finns det dessutom vattenburen värme så ska värmen vara på, annars kan du spränga radiatorerna när det blir riktigt kallt. Är det elvärme så gäller första stycket, du måste skydda under vintern när du inte har (eller den riskerar att falla bort) värme.

Det behövs inget från byggaren för att veta hut. Grannen har varit oaktsam och underhållsplikt har inget med fastighetens byggbolag att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur gammal är kåken?
Ofta får man ju en boendepärm när man flyttar in och där brukar det stå vad man ska göra vid olika väder osv.

Kan vara så att BRF får ta hela smällen pga fasta installationer.
Sen kan det ju vara en miss från byggherren, att det slarvats vid installationen.

Längan färdigställdes sommaren 2021 och folk flyttade in under juli och augusti, jag själv i oktober.

Har inte fått någon sådan dokumentation från föreningen, vid tillträdet fick jag en snabb genomgång av hur frånluftsvärmepumpen funkar och hur man använder den för att värma upp bostaden (justera värmekurvan och hur man kollar trycket då och då på systemet och fyller på eller tappar av övertryck).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då ljuger de lite grann, har du skadad egendom får du ta det på din försäkring. Skador i fastigheten menar de säkert är föreningens ansvar, men var deras ansvar slutar regleras i stadgorna.

Var kanske lite otydlig, min fråga gällde primärt själva förrådet och inte lösöret, då jag inte kan bekräfta än om något lösöre skadats eller ej.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Var kanske lite otydlig, min fråga gällde primärt själva förrådet och inte lösöret, då jag inte kan bekräfta än om något lösöre skadats eller ej.

Som sagt, det är föreningens stadgor som bestämmer vart föreningens ansvar slutar och ditt börjar utöver det som de måste förhålla sig till tack vare bostadsrättslagen.

Jag vet inte vad du frågat efter, men självklart är det inte ditt ansvar att reparera den sprängda ledningen hos grannen. Tvivlar på att någon annan åtgärd görs förutom att torka ut utrymmet. Blir det mögel eller liknande kan det mycket väl vara ditt ansvar, därav att jag hela tiden hänvisar till föreningens stadgor. Ditt försäkringsbolag kan inte svara på vad din förenings stadgor säger, så i det läget kan de bara svara på frågor om lösöre.

Permalänk
Medlem

I moderna termostater sitter det en frost vakt. (om det blir kallt så öppnar termostaten så det inte ska bli några skador) Rent spontan så känns det som att det är fel på termostaten eller att de monterat fel termostat i förrådet. (Termostat som inte ska monteras där det kan bli under 0c)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Varför skäller ni på @FireFox, han har ju inte gjort något fel. Det är ju grannen i så fall.

Sen gällande vattenledningen så kan jag bara själv tycka att om inte fått några tydliga instruktioner i ett nybyggt hus, att vattenledningen faktiskt är väl isolerad och dessutom är placerad i ett vad jag kan anta isolerat förråd (eftersom där finns ett element) där det rimligtvis krävs långvarig sträng kyla för att faktiskt kunna bli så kallt att det fryser sönder något vattenrör som finns inne i förrådet, med eller utan isolering runt vattenröret, om man inte har någon värme påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

I moderna termostater sitter det en frost vakt. (om det blir kallt så öppnar termostaten så det inte ska bli några skador) Rent spontan så känns det som att det är fel på termostaten eller att de monterat fel termostat i förrådet. (Termostat som inte ska monteras där det kan bli under 0c)

Jag tror du inte läste ordentligt, vattnet som är draget i förrådet är inte där för något element, vattnet är för vattenutkastaren "Kallvatten" i dagligt tal benämnt såsom utvändig vattenkran på utsidan av förrådet. Det normala är att man har ett oisolerat förråd på tomten och det är fritt fram för den som vill att isolera detta på egen bekostnad. Nu hade ju trådskaparen ett elektriskt element för att skydda egen elektronik, vilket var tur då vattnet inte frös i hans förråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tror du inte läste ordentligt, vattnet som är draget i förrådet är inte där för något element, vattnet är för vattenutkastaren "Kallvatten" i dagligt tal benämnt såsom utvändig vattenkran på utsidan av förrådet. Det normala är att man har ett oisolerat förråd på tomten och det är fritt fram för den som vill att isolera detta på egen bekostnad. Nu hade ju trådskaparen ett elektriskt element för att skydda egen elektronik, vilket var tur då vattnet inte frös i hans förråd.

Ska nämnas att förråden bakom husen är isolerade, däremot finns oisolerade förråd på framsidan och de har inget vatten kopplat till sig.

Nu har avfuktaren gått ett par dygn och sugit upp en hel del vatten, men antar att det är mycket mer som sitter i väggar och isolering?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nu har avfuktaren gått ett par dygn och sugit upp en hel del vatten, men antar att det är mycket mer som sitter i väggar och isolering?

Rimligtvis så måste de komma ut och fuktmäta.

När jag hittade en gammal vattenskada när jag rev för renovering i mitt hus så kom försäkringsbolaget ut och mätte helt utan kostnad. Eller snarare så var det väl så att de ringde in någon från anticimex.

Eftersom ni verkar ha att göra med entreprenören som byggt fastigheten så får man anta att de kommer låta någon besiktningsman kontrollera skadorna som har uppstått samt fuktmäta.

Likaså när jag fick översvämning i källaren så ersatte försäkringsbolaget kostnaden för den extra elkostnaden som uppstod. Dock så hade avfuktarna som användes egna räkneverk för sin egen strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ska nämnas att förråden bakom husen är isolerade, däremot finns oisolerade förråd på framsidan och de har inget vatten kopplat till sig.

Nu har avfuktaren gått ett par dygn och sugit upp en hel del vatten, men antar att det är mycket mer som sitter i väggar och isolering?

Vad har du för golv i förrådet, är det reglar och spånplattor och någon typ av matta eller annat material? Eller är det bara betonggolv, flytspackel och någon matta på det. Om det är reglar så måste du öppna upp golvet för att vädra ut fukten ordentligt annars har du snart mögel under golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Rimligtvis så måste de komma ut och fuktmäta.

När jag hittade en gammal vattenskada när jag rev för renovering i mitt hus så kom försäkringsbolaget ut och mätte helt utan kostnad. Eller snarare så var det väl så att de ringde in någon från anticimex.

Eftersom ni verkar ha att göra med entreprenören som byggt fastigheten så får man anta att de kommer låta någon besiktningsman kontrollera skadorna som har uppstått samt fuktmäta.

Likaså när jag fick översvämning i källaren så ersatte försäkringsbolaget kostnaden för den extra elkostnaden som uppstod. Dock så hade avfuktarna som användes egna räkneverk för sin egen strömförbrukning.

Rimligen behöver TS läsa stadgorna så att han vet vilka delar han ska ordna själv och vilka delar föreningen ska ordna (via sin förvaltare eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Rimligtvis så måste de komma ut och fuktmäta.

När jag hittade en gammal vattenskada när jag rev för renovering i mitt hus så kom försäkringsbolaget ut och mätte helt utan kostnad. Eller snarare så var det väl så att de ringde in någon från anticimex.

Eftersom ni verkar ha att göra med entreprenören som byggt fastigheten så får man anta att de kommer låta någon besiktningsman kontrollera skadorna som har uppstått samt fuktmäta.

Likaså när jag fick översvämning i källaren så ersatte försäkringsbolaget kostnaden för den extra elkostnaden som uppstod. Dock så hade avfuktarna som användes egna räkneverk för sin egen strömförbrukning.

Ska höra med byggherren om fuktmätning, idag tömde jag ut ca 0.5 liter ur byttan till avfuktaren och kände på väggarna så var dem varma vilket säkert hjälper att torka upp. Byggarna som kom med utrustningen sa att grannen skulle få en värmefläkt också, så värmen kanske kommer därifrån.

Skrivet av Puttefnasket:

Vad har du för golv i förrådet, är det reglar och spånplattor och någon typ av matta eller annat material? Eller är det bara betonggolv, flytspackel och någon matta på det. Om det är reglar så måste du öppna upp golvet för att vädra ut fukten ordentligt annars har du snart mögel under golvet.

Direkt under fötterna är det betong, så jag skulle tro att det är betong hela vägen ner till grunden.

Skrivet av Petterk:

Rimligen behöver TS läsa stadgorna så att han vet vilka delar han ska ordna själv och vilka delar föreningen ska ordna (via sin förvaltare eller liknande).

Ska läsa igenom stadgarna, de ligger troligen i någon flyttlåda som inte är uppackad ännu.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt, det är föreningens stadgor som bestämmer vart föreningens ansvar slutar och ditt börjar utöver det som de måste förhålla sig till tack vare bostadsrättslagen.

Jag vet inte vad du frågat efter, men självklart är det inte ditt ansvar att reparera den sprängda ledningen hos grannen. Tvivlar på att någon annan åtgärd görs förutom att torka ut utrymmet. Blir det mögel eller liknande kan det mycket väl vara ditt ansvar, därav att jag hela tiden hänvisar till föreningens stadgor. Ditt försäkringsbolag kan inte svara på vad din förenings stadgor säger, så i det läget kan de bara svara på frågor om lösöre.

Förutom att regeln om att föreningen alltid har ansvaret för trycksatta vattenledningar kommer från Bostadsrättslagen, och inte är något som regleras i föreningens stadgar.

Se, det där är den typen av information som handläggare för byggskador tenderar att ha koll på. Man kanske ska lyssna på vad de säger?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB