Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk

Blizzard har länge varit en horribel firma. så kan inte se hur ms skulle kunna få dom att bli större parasiter. kommer säkert bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Det sant dom har tappar spelare, men som sagt så länge spelen inte är låsta via deras store med MS konto. Samt att dom kan komma med nya idéer och få en bättre miljö för alla så är jag nöjd.

Dom lär inte slänga infrastrukturen och om varumärket anses ha fortfarande något värde i folks ögon lär inget förändras.

Personligen skulle jag behålla IP och bara poacha av fåtalet talanger kvar och klistra på blizz namnet på den samlade studion.

Permalänk
Sötast

Kan ju inte på något vis bli sämre än vad det är idag.

Permalänk
Medlem

Tragiskt, ett fåtal bolag äger hela världen.

Permalänk
Snusfri

Enligt källor till Insider så försvinner Bobby.

https://www.businessinsider.com/activision-ceo-bobby-kotick-o...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Det var mig ingen liten summa det, bara 623 500 miljoner svenska kronor!

Synd bara att Bobby Kotick verkar sitta kvar. Förhoppningsvis får han gå/sluta när alla deals gått igenom, men han hänger väl inte läpp för det och säljer av sina ~fyra miljoner shares av ATVI. Blir ju bara en sisådär $375 miljoner, plus nån liten fallskärm på det säkert.

Hoppas Microsoft kan steppa upp nu och göra saker och ting bättre för alla anställda.

Also MS just nu:

https://c.tenor.com/sFJhhDjJIvgAAAAC/dance-party-bill-gates.gif

623,5 miljarder.. inte miljoner alltså.. Sjuka jävla summor..

Edit: Lite decimalfel från min sida…

Decimalfel
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Lär bli bra detta. Hoppas på Diablo 4 på gamepass

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

623 500 miljarder.. inte miljoner alltså.. Sjuka jävla summor..

1000 miljoner är 1 miljard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Lär bli bra detta. Hoppas på Diablo 4 på gamepass

Alla framtida spel ska vara på gamepass vid release.
Som Nya elder scrolls, fallout, diablo osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Beror på vad man spela på. MS försöka väl plocka bort ännu mer spel ifrån att ens släppas på PS5 genom att köpa upp 3rd party marknaden.

Ja, man kan ju anta att Playstation lirarna inte tycker de är lika nice med exklusives längre vilket dom försvarade med blod svett och tårar för 5 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att Sony och Playstation blir av med alla dessa titlar vet nog alla. Jag undrar om MS även kommer börja gå till angrepp mot Valve. .

Kan ju hoppas, MS kanske kan tvinga Valve att börja göra spel igen istället för enbart passiv inkomst från Steam. Valve hade kunna kriga mot MS.

Permalänk
Medlem

Sony och PS5 ser ut som ett dålig framtida köp för folk, alla spel finns enbart nu på MS och xboxen? elder scrolls,cod m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ja, man kan ju anta att Playstation lirarna inte tycker de är lika nice med exklusives längre vilket dom försvarade med blod svett och tårar för 5 år sedan

Fast nu har det väl aldrig varit så att sony har gott runt och köpt upp 3rd party studios och tvinga dem till exclusivität.
Sony exclusiva spel har för det mesta varit antingen 1st party eller studion som näst intill bara jobba för sony.
Man har i alla fall inte gett larviga ursäkt om att konkurentens konsol inte var teknisk bra någ för att kunna klara av spelen som ursäkt för att exkludera dem.
Och just nu är konsolerna så likt som aldrig för ifrån tekniska synpunkten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag som spelat wow sen 2005 undrar lite hur detta påverkar spelet. Activision äger ju visserligen 46% av Blizzard och mer inriktad mot CoD och andra spel men dom har ju stor inverkan på allt vid den %halten.

Nån som vet nått om det lite mera? Denna nyheten var totalt oväntat

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu har det väl aldrig varit så att sony har gott runt och köpt upp 3rd party studios och tvinga dem till exclusivität.
Sony exclusiva spel har för det mesta varit antingen 1st party eller studion som näst intill bara jobba för sony.
Man har i alla fall inte gett larviga ursäkt om att konkurentens konsol inte var teknisk bra någ för att kunna klara av spelen som ursäkt för att exkludera dem.
Och just nu är konsolerna så likt som aldrig för ifrån tekniska synpunkten.

Sant, bästa är att skippa konsol och skaffa sej en dator istället. Så slipper man högt blodtryck pga exklusivitet.

Permalänk
Medlem

13% av Sveriges BNP. Köpa allt mellan Trelleborg-Värnamo

Permalänk
Medlem

Var helt inne på en PS5 tidigare, men XBOX SERIES X lockar mer och mer. Ms öppnar plånkan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det går ju inte att låta bli att tänka på...

Enligt vad jag ser i tråden så verkar många väldigt negativt inställda till Blizzard. Lite samma snack som alltid när det diskuteras andra liknande företag verkar det som...

Jag är genuint intresserad av av varför det är så? Är det någon form av romantisering om att det var bättre förr?
Vore intressant om någon ville utveckla lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu har det väl aldrig varit så att sony har gott runt och köpt upp 3rd party studios och tvinga dem till exclusivität.
Sony exclusiva spel har för det mesta varit antingen 1st party eller studion som näst intill bara jobba för sony.

Vad är skillnaden att köpa ett bolag för att sedan se till så dom släpper spel exklusivt till sin hårdvara, jämfört med att betala företaget för att bara utveckla till ens hårdvara för att sedan efter några år köpa upp bolaget? Hör ofta det från Playstation-lägret men aldrig förstått varför det skulle vara moraliskt bättre.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det går ju inte att låta bli att tänka på...
https://youtu.be/DD04Q8-e3kI

Enligt vad jag ser i tråden så verkar många väldigt negativt inställda till Blizzard. Lite samma snack som alltid när det diskuteras andra liknande företag verkar det som...

Jag är genuint intresserad av av varför det är så? Är det någon form av romantisering om att det var bättre förr?
Vore intressant om någon ville utveckla lite.

Har du missat alla nyheter om Blizzard senaste året?
https://www.google.com/search?q=blizzard+controversies&ved=0a...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sant, bästa är att skippa konsol och skaffa sej en dator istället. Så slipper man högt blodtryck pga exklusivitet.

inte med nuvarande åkerpriser. och verka ju så att vissa aktörer skulle trivas med väldigt mycket med att det stanna där det är.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vad är skillnaden att köpa ett bolag för att sedan se till så dom släpper spel exklusivt till sin hårdvara, jämfört med att betala företaget för att bara utveckla till ens hårdvara för att sedan efter några år köpa upp bolaget? Hör ofta det från Playstation-lägret men aldrig förstått varför det skulle vara moraliskt bättre.

man ge i alla fall inte flummiga bortförklaringar eller ljugar kunden rakt in i ansiktet om vad det handla om.

t.ex.:

Citat:

Of course, it’s not going to stop Xbox boss Phil Spencer from being asked the question, and speaking specifically about The Elder Scrolls 6 – which was announced eons ago – he reiterated that you won’t be playing it on your PS5: “It’s not about punishing any other platform, like I fundamentally believe all of the platforms can continue to grow,” he cryptically said of the exclusivity situation in an interview with GQ. “But in order to be on Xbox, I want us to be able to bring the full complete package of what we have. And that would be true when I think about The Elder Scrolls 6. That would be true when I think about any of our franchises.”

källan för den kvotten:
https://www.pushsquare.com/news/2021/11/the-elder-scrolls-6-i...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ronz:

Har du missat alla nyheter om Blizzard senaste året?
https://www.google.com/search?q=blizzard+controversies&ved=0a...

Helt ärligt så har jag dålig koll på dessa företag, därför jag frågar
Lite också för att det verkar vara negativt i största allmänhet mot spelföretagen. (Mer negativt än mot många andra företag)

Kan ju vara jag som har en skev bild för att jag hänger för mycket här också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

man ge i alla fall inte flummiga bortförklaringar eller ljugar kunden rakt in i ansiktet om vad det handla om.

t.ex.:

källan för den kvotten:
https://www.pushsquare.com/news/2021/11/the-elder-scrolls-6-i...

"he reiterated that you won’t be playing it on your PS5" Känns väl rätt tydligt som budskap.
Du menar att Microsoft gör det för att straffa andra platformar och att det skulle vara fakta? Det håller jag inte med om, jag tror inte Microsoft köper bolag för att straffa Playstation.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Det går ju inte att låta bli att tänka på...
https://youtu.be/DD04Q8-e3kI

Enligt vad jag ser i tråden så verkar många väldigt negativt inställda till Blizzard. Lite samma snack som alltid när det diskuteras andra liknande företag verkar det som...

Jag är genuint intresserad av av varför det är så? Är det någon form av romantisering om att det var bättre förr?
Vore intressant om någon ville utveckla lite.

Ett företag folk tidigare älskat för de har sammankopplats med hög kvalitet på spel. Efter att activision slogs ihop med blizzard förändrades det. Folk upplever att det snarare nu handlar om snabba cash grabs. In game butik i WoW, köpa guld för riktiga pengar. Level boosts, mounts, pets, leksaker som kan köpas trots att man redan betalar över 100kr i månaden. Spel som inte håller Blizzardmåttet och har varit i katastroftillstånd har släppts (WC3 t ex, de halshögg HoTS redan från början med sjuka priser på heroes). Alla rapporter och utredningar om sexuella trakasserier har ju inte hjälp heller.

Skulle inte säga att det har med romantisering att göra.

Permalänk
Medlem

Nästa företag som M$ köper och drar i botten.. gg

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1ntel_R15E:

Nästa företag som M$ köper och drar i botten.. gg

Tror de flesta faktiskt tänker att det blir tvärtom. Det verkar finnas en bredd positivitet till det här eftersom Microsoft behandlat sin spelsida bra de senaste åren. Ser ut att fortsätta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Microsoft köper AB vid dippen. Riktiga affärsmän de där.
Tror detta kan bli bra på många sätt.

Fast dom betalar ju nästan ATH pris på aktien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Nästa företag som M$ köper och drar i botten.. gg

Eh, Microsoft har betydligt bättre track record än Activision.

Activision har dragit Blizzard i botten och att Microsoft köper klabbet är antagligen ett steg uppåt.

Svårt att veta på förhand så klart men Activision-Blizzard ligger redan på botten lol. Svårt att tro att det kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

623 500 miljarder.. inte miljoner alltså.. Sjuka jävla summor..

Nej, 79 miljarder dollar är 623.5 miljarder kronor. Inte 623 500 miljarder.

Med andra ord, 623 500 miljoner kronor.

637 500 miljarder kronor hade varit 637.5 biljoner kronor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |