Permalänk
Medlem

lån för investering

Hur resonerar panelen kring lån för investering?

Som exempel: låna upp till 50% av sitt innehav till en ränta på 2%. Om värdet på innehavet sjunker så behöver man ev justera/betala tillbaks för att hålla sig under 50% belåning, eller pytsa in mer. Om belåningsgraden är över 50 så är räntan ca 5%.

Ränta på ränta kalkylatorn ger som exempel ca 300k extra under en 20-årsperiod om jag räknat rätt på ett 100k-lån. Och det känns kanske inte så jätteimponerande(?)

Missar jag något? Eller, vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Vad har du räknat med för avkastning på din investering?

Permalänk
Medlem

Det är som alltid en fråga om risk. Personligen känner jag att investeringar kommer med en viss risk redan och att blanda in andras pengar i det hela riskerar öka den övergripande risken exponentiellt, då utvecklingen av den ena faktorn kan ha en icke-linjär påverkan på den andra.

Men kan du få till bra lånevillkor och känner att det är inom zonen för vad din mage klarar av, kör hårt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har du kassaflödet för att täcka upp räntan och återbetala lånet relativt snabbt om börsen vänder neråt?
Har du riskviljan?
Har du en nog bred bas så att du minimerar riskerna?

Nu är det avanzas superlån eller som dom nu döpt om det till ränterabatt misstänker jag och ingen kan svara dig om hur din riskvilja är. Det är lätt att vara efterklok, hade man klivit in och kört en belåning upp till 50% vid coronacrashen hade man kunnat tjäna otroliga summor på hävstången.

Du kan ju börja med de lägre nivåerna och se hur du känner och reagerar vid fluktuationer i marknaden, 10% och 25% är ju ännu mer förmånliga villkor och ger dig en liten hävstång.

Permalänk
Medlem

Bra tankar och inspel. Fått fundera på om det känns värt det.

Jag satte 7% som förväntat snitt på de 20 åren.

Permalänk
Medlem

Vill du leka med tanken kan du tex köpa en stabil utdelningsaktie med cirka 5%+ avkastning och då täcker du räntan och tjänar på mellanskillnaden.
Så länge aktien delar ut mer än din räntekostnad så kommer du gå plus på det, värt att anmärka på också är att räntan är avdragsgill så du betalar egentligen bara 70% av listräntan pga ränteavdraget.

Permalänk

Finns väl ingen risk eller anledning till att inte låna till noll eller nära noll procent ränta?

I värsta fall blir ditt innehav värt noll och då är du ju bara återbetalningsskyldig till det du lånat.

Permalänk
Inaktiv

Låna på säger jag,

Permalänk
Medlem

Efter lite funderande och räknande så kom jag fram till att nedsidan vid en börsnedgång blir för stor.

Avvaktar och använder istället möjlighet när/om börsen har en svacka.

Permalänk
Medlem

Att låna före den kris som är på intågande är inte att rekommendera! (Energikris, dopad valuta, överbelånade hushåll, överbelånade fastigheter mm). Hade jag lån skulle jag amortera nu.

Permalänk

Ja, har du kapital att täcka nedgångar och förstår riskerna så är det inte en dålig ide.

Men att låna upp 50% på 2% är rätt mycket - jag skulle föreslå en något lägre hävstång.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag tog ett privatlån på 200k maj 2018 till en ränta av 3,14% (utan säkerhet) med avbetalning på 10 år. Med ränteavdraget på deklarationen så blir den reella räntan ca 2,2% årligen. Förväntad avkastning på de placerade pengarna var 8%/år.

Men jag har redan nu sedan maj 2018 avkastat ca 95% totalt, så den avkastningen har betalat tillbaka räntekostnaden flera gånger om

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma Zed:

Jag tog ett privatlån på 200k maj 2018 till en ränta av 3,14% (utan säkerhet) med avbetalning på 10 år. Med ränteavdraget på deklarationen så blir den reella räntan ca 2,2% årligen. Förväntad avkastning på de placerade pengarna var 8%/år.

Men jag har redan nu sedan maj 2018 avkastat ca 95% totalt, så den avkastningen har betalat tillbaka räntekostnaden flera gånger om

2020 och 2021 var exceptionella år, så grattis till bra timing!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

2020 och 2021 var exceptionella år, så grattis till bra timing!

Är inne på mitt nionde börsår, så det är jag fullt medveten om. Men att över tid kunna avkasta 7-8% på sikt bör till och med en apa kunna klara av, i och med att det är ungefär vad börsen avkastar årligen om man är långsiktig och det faktiskt finns fonder som följer index 1:1. Det enda man får se till är att man är tillräckligt rationell av sig att man kan ha is i magen när nedgångar på 20-30% händer, á la Corona-kraschen. Men det har jag personligen inga problem med

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om man är medveten om risken så ser jag inget problem i att låna pengar för investeringar.

Lånade upp på min förra lägenhet, ca 400 000:- vilket investerades på börsen. Sedan vid försäljningen av lägenheten så hade detta kapital växt med närmare 40%.. Så gjorde bra mycket mer nytta på börsen än att jag inte rörde dem alls.

Dock var detta över en tidsperiod på 2 år och med väldigt "tråkiga" investeringar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

börsen känns sjukt svår att förutspå nu, men florerande Covid, Rysslands "krigstrummor" - Trump-upptakt i USA och allmän världsoro med stigande inflation och stigande råvarupriser... en dipp på 30% som i mars 2020 känns inte otrolig... sen återhämtar det sig ju, men det kommer ta en tid

Jag skulle inte låna pengar för börs just nu - då jag inte har tillräckligt med kapital för att vara "bred nog".

// LZ

Permalänk
Medlem

Problemet med det lånet jag beskrev i början är att andelen lån i portföljen tex inte får överstiga 50%.
Om man då har tagit lån motsvarande tex 40% av totalen så kan man bli tvungen att justera sitt innehav för att behålla andelen om saker börjar slira. Tex betala av del av lånet för att behålla ration.

Permalänk

Ibland är jag så där otroligt seg med mitt handlande. Idag ångrar jag rejält att jag inte hade tagit ett större lån, säg på 5, kanske 10 miljoner och investerat allt i bra aktier och aktiefonder. Men mitt krav hade i så fall varit att jag hade fått lånet amorteringsfritt och bara betalat en årsränta och tagit lånet på kanske 5 år. Och efter 5 år återbetalat hela beloppet. Men jag har inte orkat ta debatten eller förhandlingarna med ett låneinstitut.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com