Slöare internet med kabel än trådlöst

Permalänk
Medlem

Slöare internet med kabel än trådlöst

Hej!
har en ny Router TP-Link AX10 där det är någon inställning som spökar
Trådlöst har jag 180/180 men med kabel endast 80/80 (betalar för 250/250)
Kör jag kabeln direkt in i datorn utan Router når jag näst intill 250

Har i appen valt att prioritera datorn och satt igång QoS men det blev bara marginellt bättre

Någon som har någon ide på vad jag mer kan ändra för att få bättre?
Vill ju helst köra med sladd

Permalänk
Medlem

Om du i routerns inställningar går in på System Tools och sedan System Parameters bör du hitta en rubrik som heter Duplex. Vad är den inställd på?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem

Vad visas det för länkhastigtet på ethernetporten? Problembeskrivningen passar in bra på att du fått en 100 Mbit länk, endrea pga inställnigear eller glapp i kablaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

Hej!
har en ny Router TP-Link AX10 där det är någon inställning som spökar
Trådlöst har jag 180/180 men med kabel endast 80/80 (betalar för 250/250)
Kör jag kabeln direkt in i datorn utan Router når jag näst intill 250

Har i appen valt att prioritera datorn och satt igång QoS men det blev bara marginellt bättre

Någon som har någon ide på vad jag mer kan ändra för att få bättre?
Vill ju helst köra med sladd

Vad använder du för Ethernet-kabel mellan Router och Dator? Är det samma kabel som när du kopplar direkt in i väggen, eller använder du någon annan mellan väggen och routern?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att kabel är slöare än trådlöst, antingen är de något fel i din dator när du pluggar in kabeln typ problem med windows osv.

Eller så är det något fel med din kabel, du kanske har så dåligt kabel att du inte får mer än 100/100 från din nya router. Prova med annan kabel. I värst fall kan man alltid köpa en ny kabel om man inte råkar ha rätt längd etc men vet att det fungerade snabbt med den tillfälliga kabeln man använde för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Om du i routerns inställningar går in på System Tools och sedan System Parameters bör du hitta en rubrik som heter Duplex. Vad är den inställd på?

Alla står på full duplex

Permalänk
Medlem

Provat alla olika kablar nu, mellan uttag till datorn, och mellan router och dator, ifrån väggen får jag rätt hastighet oavsett kabel så det är någon inställning som spökar

att det står som det står längst nere får mig att tänka att något inte stämmer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

Alla står på full duplex

Har du någon annan enhet du kan testa WAN-hastigheten på med kabel, PC/laptop/PS4/PS5?

Har du gjort några egna inställningar på datorn eller på routern utöver SSID/lösenord?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det står 100 Mbit på båda dina LAN-portar. Så dina kablar suger, eller så har du en splitter? Har du cat5e eller bättre?

@kiwi11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har du någon annan enhet du kan testa WAN-hastigheten på med kabel, PC/laptop/PS4/PS5?

Har du gjort några egna inställningar på datorn eller på routern utöver SSID/lösenord?

Tyvärr bara telefonen via wifi..
Nopp, eller ja jag provade att sätta att datorn skulle ha högsta prioritet/QoS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står 100 Mbit på båda dina LAN-portar. Så dina kablar suger, eller så har du en splitter? Har du cat5e eller bättre?

@kiwi11

Inget fel på kablarna, här är dessa 2 jag använder som jag nu satt datorn direkt ifrån uttaget i väggen

Vet dessvärre inte vad cat5e är

Men! nu provade jag att göra en factory resete på routern och har helt plötsligt nästan mina 250mbit
Tusen tack till er som försökte hjälpa till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

Inget fel på kablarna, här är dessa 2 jag använder som jag nu satt datorn direkt ifrån uttaget i väggen

blob:https://imgur.com/0351f646-a52a-4917-a1ac-a4845eaf484f

blob:https://imgur.com/fad13f72-588d-4f11-9961-47c0e239bf21

Vet dessvärre inte vad cat5e är

Men! nu provade jag att göra en factory resete på routern och har helt plötsligt nästan mina 250mbit
Tusen tack till er som försökte hjälpa till!

Dina bilder funkar inte.

Ok, i så fall var din router inställd på 100Mbit för lan-portarna. Som nu återställdes till 1000 vid reset.

cat5e är en standard för Ethernet-kablar som klarar 1000Mbit på upp till 100m.