Downgrade Win11 => Win10

Permalänk
Medlem

Downgrade Win11 => Win10

Köpte för ett tag sedan en ny stationär PC och valde med Win11 - senare är ju bättre?! Nä, det är det f*n inte.

Win11 är ju inte ens "läppstift på liket" eller möjligen jäkligt dåligt målat på liket. Liket (=Win10) var/är långt mycket bättre än vad Win11 är.

Är det möjligt att ladda ner image för Win10 (som jag vet går) och använda Win11 produktnyckeln för att installera Win10 istället?

Permalänk
Medlem

Svar ja.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Då är man på väg igen....skönt att slippa Win11 och "skavet i kroppen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Då är man på väg igen....skönt att slippa Win11 och "skavet i kroppen"

Vad var problemet med W11 för dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad var problemet med W11 för dig?

Gissning: det såg annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Gissning: det såg annorlunda ut.

Kan vara giltig orsak. Ibland känns det som om devs. bara djävlas eller hittar på saker för att inte få sparken. Den där knappen som alltid funnits på plats X är nu flyttad eller gömd utan någon som helst anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Kan vara giltig orsak. Ibland känns det som om devs. bara djävlas eller hittar på saker för att inte få sparken. Den där knappen som alltid funnits på plats X är nu flyttad eller gömd utan någon som helst anledning.

Absolut kan det vara så. Annorlunda kan påverka mycket negativt, gillar tex inte de dubbla kontrollpanelerna och dylikt de började med i win10. Annorlunda och dåligt. Enligt mig då

Permalänk
Medlem

jag var själv sjukt missnöjd med win 11, nedskalat UI, flera klick för att komma till de mesta grundläggande inställningarna. nee jag vart riktigt förolämpad av windows 11, kommer köra win10 på samma sätt som 7an... tills den går i graven.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Gissning: det såg annorlunda ut.

Absolut ser det annorlunda ut. Dessutom är det inte genomarbetat så det är konsekvent genom allt utan man kastas mellan nytt och "modernt" (Apple style). Precis i början av Win10 när det inte fanns någon start-meny så finns/fanns det 3:e part lösningar som avhjälpte det. Sedermera kröp MS till korset och lyfte in start-menyn igen.
Viktigast är att många funktioner funkar dåligt, t.ex MS VSCode integreras väldigt kasst.

Jag jobbar med IT professionellt och även mycket privat och jag har absolut inga problem att ta till mig nya saker men funkar det inte så...

Skrivet av Diversion:

Kan vara giltig orsak. Ibland känns det som om devs. bara djävlas eller hittar på saker för att inte få sparken. Den där knappen som alltid funnits på plats X är nu flyttad eller gömd utan någon som helst anledning.

Det är så, men som ovan skrivit så är det mest de funktionella bristerna.
Startmenyn fixade jag till med en patch men spelar ingen roll när det inte funkar.

Skrivet av Ashzala:

Absolut kan det vara så. Annorlunda kan påverka mycket negativt, gillar tex inte de dubbla kontrollpanelerna och dylikt de började med i win10. Annorlunda och dåligt. Enligt mig då

Jag använder så lång det är möjligt den gamla kontrollpanelen men även på Win10 så kommer det igenom det där jäkla blaffiga "app-interfacet"

Skrivet av Gtoxed:

jag var själv sjukt missnöjd med win 11, nedskalat UI, flera klick för att komma till de mesta grundläggande inställningarna. nee jag vart riktigt förolämpad av windows 11, kommer köra win10 på samma sätt som 7an... tills den går i graven.

Hell yeah Amen!
Win11 kommer säkerligen mogna och blir bättre men i nuvarande form är det mest som en beta och kör hellre Win10.
Då funkar grejerna.

WSL + VSCode funkar nu perfekt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Absolut ser det annorlunda ut. Dessutom är det inte genomarbetat så det är konsekvent genom allt utan man kastas mellan nytt och "modernt" (Apple style). Precis i början av Win10 när det inte fanns någon start-meny så finns/fanns det 3:e part lösningar som avhjälpte det. Sedermera kröp MS till korset och lyfte in start-menyn igen.
Viktigast är att många funktioner funkar dåligt, t.ex MS VSCode integreras väldigt kasst.

Jag jobbar med IT professionellt och även mycket privat och jag har absolut inga problem att ta till mig nya saker men funkar det inte så...

Det är så, men som ovan skrivit så är det mest de funktionella bristerna.
Startmenyn fixade jag till med en patch men spelar ingen roll när det inte funkar.

Jag använder så lång det är möjligt den gamla kontrollpanelen men även på Win10 så kommer det igenom det där jäkla blaffiga "app-interfacet"

Hell yeah Amen!
Win11 kommer säkerligen mogna och blir bättre men i nuvarande form är det mest som en beta och kör hellre Win10.
Då funkar grejerna.

WSL + VSCode funkar nu perfekt igen

Windows 10 har alltid haft startmeny, det var Windows 8 som inte hade startmeny

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows 10 har alltid haft startmeny, det var Windows 8 som inte hade startmeny

Ja så var det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

jag var själv sjukt missnöjd med win 11, nedskalat UI, flera klick för att komma till de mesta grundläggande inställningarna. nee jag vart riktigt förolämpad av windows 11, kommer köra win10 på samma sätt som 7an... tills den går i graven.

Windows 11 gör ju precis alltnig som windows 10 gör och ser bättre ut. lol

Ni som går 10 steg i menyer istället för att skriva en rad i kör/sök är ett hopplöst fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Windows 11 gör ju precis alltnig som windows 10 gör och ser bättre ut. lol

Ni som går 10 steg i menyer istället för att skriva en rad i kör/sök är ett hopplöst fall.

Jag kan inte hålla med ....TYVÄRR