Vad tyckte du om Matrix Resurrections? [OBS: SPOILERS]

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vad tyckte du om Matrix Resurrections? [OBS: SPOILERS]

Såg filmen igår på premiärdagen.

Gick väl in med måttliga förväntningar. Gillar ettan, uppföljarna hade jag verkligen klarat mig utan.

Tyckte fyran mest kändes som att kolla på en alldeles för lång cutscene i ett modernt "helt ok" spel ungefär.
Det var så himla mycket meta och self awareness, framförallt i första halvan. Kändes nästan som något slags fanprojekt. Det var väldigt få nya idéer både vad det gällde action och plot. Och mycket av filmningen, kulisser och effekter skrek också TV-spel.

Kändes bitvis mer som om det hade funkat som promotionmaterial i en Youtube-video. Sen under andra halvan blev det lite mer "filmiskt" men vid det laget var jag i princip helt detached från karaktärer och plot ändå att det inte längre spelade roll.

Sen är jag också en grinig cyniker..

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Såg den igår på premiären, och blev sjukt besviken, och då hade jag väldigt låga förhoppningar. Det bästa i filmen var flashbacksen till ettan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ska se den ikväll. Men inget slår ju ettan.

Är ett rätt stort fan av alla tre filmer faktiskt, ska bli intressant detta.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Såg filmen igår. Kändes som att manusförfattarna hade tittat på The Force Awakens lite för mycket och kopierade receptet rakt av. Resurrections var dock bättre än alla Star Wars uppföljarna, bättre än Reloaded och framförallt mycket bättre än Revolutions, men ändå en film som världen antagligen hade klarat sig utan. Om det utvecklas till ytterligare en trilogi (vilket inte skulle förvåna mig) får man hoppas att följande filmer inte tappar lika mycket i kvalitet som de förra gjorde…

Skrivet av UndaC:

Det var så himla mycket meta och self awareness, framförallt i första halvan.

När jag tittade i rollistan efteråt hittade jag ytterligare ett par roliga referenser. Chad spelades av Chad Stahelski, som just under perioden runt Matrix-trilogin var Keanu Reeves stunt double (och senare regissör av första John Wick). Några av kollegorna på Deus Machina var cameos från John Gaeta som var visual effects supervisor för den ursprungliga trilogin och Donald Mustard på Epic.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ja jävlar, var ett tag sen som jag var så pass uttråkad av en film att jag funderade på att stänga av mitt i. Valde dock att se klart bara för att se klart.
Fanprojekt kändes det garanterat som, fick väldigt mycket studiofeeling, både för att det var rätt tydliga kulisser ibland o för att ljussättningen var tydligt ljussatt, dom valde också små bländare för att få mera skärpa, men då syntes kulisserna tydligare. HDRen var dock väldigt tydlig o "bra". Dock lite klantigt då dom i en del pratscener hade nån väldigt stark lampa i bakgrunden som konstant bländade en helt i onödan. Klantigt!

Väldigt meta o selfaware var den också ja, o det på ett ganska dåligt sätt tyvärr. Cringe-värdigt ganska många gånger. Dom flesta skådisar var rätt platta också.
Actionscenerna var dessutom riktigt plottriga o tråkiga. Snabba klipp kombinerat med att dom valde snabba slutartider vilket gjorde att det blev en redigt otydlig strobe-fest. Man fick bara stänga av hjärnan o tänka på annat tills dom var färdiga med vad dom nu bråkade om den gången. Gäsp.
Var iaf ungefär som förväntat då redan första trailern kändes väldigt B.

Permalänk
Medlem

Hade velat ge 0 av 5. Gillar den inte alls. Lite väl mycket pang pang och lite story och teknik.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Helvete vilken säck med skit. Jag trodde ju faktiskt den kunde va bra.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag har ej sett den ännu. Tycker den ej är värd biopengarna.
Första Matrix var bra, resten spårade ur. Och det hänger ihop med att första beskriv hur han upptäckte allt. Resten blir ju bara mer trams oavsett vilken "filmtrilogi" det är. Där en lösning är att lägga till nya intressanta karaktärer som skurkar i Batman.
Det de skulle kunna göra med Matrix är en nyremake och låtsas att 1an inte hade funnits.

När det gäller ens upplevelse så hänger det ofta emot ens förväntan. Har man extrem förväntan över något vare sig det är en maträtt, dator, film eller spel. Så ställs det stora krav på att denna är riktigt bra för att man ska uppleva den bra.
Har man tvärtom väldigt låg förväntan så kan man uppleva att det faktisk var riktigt bra.

Så när jag kan se nya Matrix gratis på en filmtjänst som jag redan har så kommer jag se den med låg förväntan och kommer säkerligen bli positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Kändes som gammal skåpmat där någon putsat lite på det yttre och bytt ut lite här och där. Den enda karaktären som ens var rolig att se igen var fransmannen.

Filmen verkar handla om det egna fria valet, men jag är osäker om jag ens fattat det rätt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En bra sammanfattning av filmen...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var intressant första halvan, de hade en omöjlig uppgift och tackla den på ett ok sätt men sedan gick det utför i ökande takt från mitten till slutet. Grunden i slutet var inte dålig men utförandet...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Sötast

Tyckte att det kändes som en matrix film. Gillade ^^

Permalänk
Medlem

Dynga.

Permalänk
Medlem

Helt skit.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att jag såg den på bio med några vänner hade jag gått ut och lämnat biografen. Kanske redan ca en tredjedel in i filmen. Hade låga förväntningar men tänkte att den kunde ha visst underhållningsvärde. Det gav den inte heller. Den ena Wachovski-brodern, numer systern, gjorde helt rätt att inte vara med i denna clown-idé av film. Den andra brodern, numer systern, som producerade filmen, eller hur hon nu medverkade, har nu gjort bort sig 100% och egentligen ser jag inte hur hon någon gång i framtiden kommer kunna positivt bidraga i filmvärlden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hypermode:

Om det inte vore för att jag såg den på bio med några vänner hade jag gått ut och lämnat biografen. Kanske redan ca en tredjedel in i filmen. Hade låga förväntningar men tänkte att den kunde ha visst underhållningsvärde. Det gav den inte heller. Den ena Wachovski-brodern, numer systern, gjorde helt rätt att inte vara med i denna clown-idé av film. Den andra brodern, numer systern, som producerade filmen, eller hur hon nu medverkade, har nu gjort bort sig 100% och egentligen ser jag inte hur hon någon gång i framtiden kommer kunna positivt bidraga i filmvärlden.

Vad man förstått så fick de väl ett ultimatum ungefär: antingen gör ni/du filmen. Eller så gör vi den utan er.

(Inte för att det nödvändigtvis blev bättre för att hon nu valde att göra det. Menar mer att de verkade bli inträngda i ett hörn här bara. )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad man förstått så fick de väl ett ultimatum ungefär: antingen gör ni/du filmen. Eller så gör vi den utan er.

(Inte för att det nödvändigtvis blev bättre för att hon nu valde att göra det. Menar mer att de verkade bli inträngda i ett hörn här bara. )

Med risk för att vara grov kan man då säga att de så att säga saknade stake för att ge fan i filmen.

Permalänk
Medlem

Somnade till några gånger när popcornen tog slut, lämnade salongen en timme innan filmen slutade. Köpte biljetterna med presentkort som skulle gå ut samma dag. Med det menar jag att jag insåg att jag skulle behöva få betalt för att se den frivilligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Hade hört mycket kasst om den så förväntningarna var verkligen bottenlåga. Positivt överraskad

Men jämfört med de andra var den helt själlös. Ingen känsla i någonting

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Medioker, men sen så har jag aldrig höjt de andra filmerna till skyarna heller. Inte ens ettan, Deus Ex 1 gjorde trenchcoats bättre

Som koncept att använda människan som energi så är den usel, rent av förlust vad gäller energi, och värme som man ska plocka upp människor är ju energi i dess "sämsta" form.

Lite trist att Neo knappt slåss i 4an, han gör ju fortfarande John Wick rollerna som är fysiskt krävande

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR