Mobilt nätverk for 2 personer funkar dåligt

Permalänk
Medlem

Mobilt nätverk for 2 personer funkar dåligt

Hej! jag har bott i en lägenhet i 6 månader nu och kör på mobilt bredband med 4g router då jag varken har möjlighet till adsl eller fiber(fiber pga att hyresvärden vägrar koppla in fibret då hon tror att ingen vill betala för bättre internet i huset -_-).

Problemet är att när jag sitter och spelar (valorant) och hon streamar film/serie eller vad det nu kan vara i tv rummet jämte så går min prestanda på trådat internet ner i botten. Spikar upp mot 800 ping var 3:e sekund. Hon kör alltså på wifi då vi inte får borra kablar genom väggarna osv.

Är det nån som har nån aning om man kan köra 2 simkort på 2 olika routrar eller blir det samma skit då? eller ska man satsa på en hotspot eller en power-adapter?

Har ingen vidare erfarenhet av mobilt nätverk då jag alltid haft ett stabilt fiber när jag bodde hemma.

Har telenor obegränsat btw.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem

Två simkort kommer lösa detta. Ev kan du använda telefonen som modem via usb när du spelar.

Låter typiskt streamingtjänst som laddar ner i maxhastighet några sekunder för att sen göra det igen om ett tag när bufferten börjar gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Två simkort kommer lösa detta. Ev kan du använda telefonen som modem via usb när du spelar.

Låter typiskt streamingtjänst som laddar ner i maxhastighet några sekunder för att sen göra det igen om ett tag när bufferten börjar gå ner.

Okej, har letat ett bra tag på telenors hemsida nu.
Som jag förstår det går det bara att ha extra simkort till sitt ”mobilabonnemang” och inte mitt ”bredbandsabonnemang”. Eller har jag missat nåt? Och då måste jag byta upp mig i surfmängd till obesgränsat på mobilen med om det ska räcka osv.

Och tänkte bara kolla med dig om det går att beställa ett till simkort och sätta i det i vilken router som helst?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Okej, har letat ett bra tag på telenors hemsida nu.
Som jag förstår det går det bara att ha extra simkort till sitt ”mobilabonnemang” och inte mitt ”bredbandsabonnemang”. Eller har jag missat nåt? Och då måste jag byta upp mig i surfmängd till obesgränsat på mobilen med om det ska räcka osv.

Och tänkte bara kolla med dig om det går att beställa ett till simkort och sätta i det i vilken router som helst?

Du får nog bäst svar genom att kontakta Telenor support.

Rent tekniskt borde det inte vara några hinder att ha extra simkort även för bredbandsabb., men det är möjligt att Telenor inte erbjuder det.

Du bör kunna använda vilken router du vill, så länge den inte är låst till en specifik leverantör (ex. routrar som operatörerna själva säljer, vilka jag gissar är låsta till deras egna nät).

Visa signatur

---

Permalänk
Protectera AB

QoS i routern kan ju också vara ett alternativ där spelandet får högre prioritet.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Funkar det bra när hon inte tittar på sitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du får nog bäst svar genom att kontakta Telenor support.

Rent tekniskt borde det inte vara några hinder att ha extra simkort även för bredbandsabb., men det är möjligt att Telenor inte erbjuder det.

Du bör kunna använda vilken router du vill, så länge den inte är låst till en specifik leverantör (ex. routrar som operatörerna själva säljer, vilka jag gissar är låsta till deras egna nät).

Okej, ska ringa dom i dagarna!
Ja hoppas det, för då kan det lösa sig rättså enkelt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

QoS i routern kan ju också vara ett alternativ där spelandet får högre prioritet.

Har en b535 router och har försökt att ändra det men det verkar inte som att man kan konfigurera QoS i denna routern. Har prövat på webbläsaren sen vet jag inte om det finns nåt annat sätt att konfigurera routern bortsett från i windows

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Funkar det bra när hon inte tittar på sitt?

Yes då funkar det helt perfekt. Men så fort tv:n går på så bottnar prestandan helt tyvärr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem

Innan du köper saker, kolla om det funkar bra med mobilen som modem (via usb kabel). Kanske räcker att ändra abonnemang där?