Permalänk
Medlem

Byta ägare av bil temporärt

Hej,

Jag och min tjej har frågat en annan familjemedlem om vi kan få låna hans vinterbil över sommaren. Där vi bor så finns det boendeparkering som kostar 1000kr för 90dagar, har man inte boendeparkering utan kör med vanlig parkering så kostar parkeringen ca 100kr för 1 dygn…
Men, för att kunna nyttja boendeparkeringen måste fordonet ägas av en person som är skriven i den kommun som boendeparkeringen gäller för, det får inte vara låne/hyrbilar.

Så mina frågor är nu, är det möjligt att bara skriva över bilen på någon av oss (mig eller min tjej) i tex maj månad för att sen skriva tillbaka den på familjemedlemmen i höst för att undvika skyhöga parkeringsavgifter?

Finns det några risker med detta?

Bör det finnas någon peng med så man köper bilen av varandra eller kan man egentligen bara ”ge” bort bilen så?

Vi har tänkt att skriva något kontrakt mellan parterna så familjemedlemmen är säker på att han får tillbaka bilen i höst.

Permalänk
Medlem

Det ser alltid trist ut när en bil haft många ägare (om den är nyare) så hade jag varit familjemedlemmen så hade jag nog funderat ett varv på det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Primary:

Hej,

Jag och min tjej har frågat en annan familjemedlem om vi kan få låna hans vinterbil över sommaren. Där vi bor så finns det boendeparkering som kostar 1000kr för 90dagar, har man inte boendeparkering utan kör med vanlig parkering så kostar parkeringen ca 100kr för 1 dygn…
Men, för att kunna nyttja boendeparkeringen måste fordonet ägas av en person som är skriven i den kommun som boendeparkeringen gäller för, det får inte vara låne/hyrbilar.

Så mina frågor är nu, är det möjligt att bara skriva över bilen på någon av oss (mig eller min tjej) i tex maj månad för att sen skriva tillbaka den på familjemedlemmen i höst för att undvika skyhöga parkeringsavgifter?

Finns det några risker med detta?

Bör det finnas någon peng med så man köper bilen av varandra eller kan man egentligen bara ”ge” bort bilen så?

Vi har tänkt att skriva något kontrakt mellan parterna så familjemedlemmen är säker på att han får tillbaka bilen i höst.

Man kan rent juridiskt ge bort bilen utan att ta betalt. Det spelar ingen roll. Men undersök noga möjligheten att reglera återlämnandet i avtal etc. För risken (för framförallt er släkting) är ju att ni helt enkelt säger "nej, den här bilen är min nu. Den är registrerad på mig och jag vill inte ge tillbaka den".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om det är så att det finns ett lån där bilen utgör säkerheten i lånet, så går det inte att skriva över den hur som helst.

Permalänk
Medlem

om bilen ska skrivas på någon annan så måste ni göra ett officellt ägarbyte på Transportstyrelsen. Ni får betala skatt för bilen under den period den är påställd.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Ni bör också teckna försäkring på bilen då det är huvudsakligbrukare som skall försäkra den. Ni kommer också åka på eventuell trängselskatt så de bör ni sätta upp automatisk betalning på.

Permalänk
Medlem

Tänk igenom kontraktet mellan ägarna noga.

Enklast och bäst är nog om du köper bilen för marknadsvärdet nu och säljer den igen till förra ägaren till strax under det nya marknadsvärdet, så att han känner att han tjänat lite pengar på att ha lånat ut bilen till dig. För tänk om det händer något med bilen under tiden som du äger den, som en trafikolycka eller något dyrt haveri. Då ska inte den gamla ägaren vara tvingad att köpa tillbaka en hög av skrot till ett överpris.

Permalänk
Medlem

Måste gå att ha en bil på parkeringen som någon annan står på men som man lånar en period, hade tagit den diskussionen först.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Känns som att man börjar i fel ände.

Bör vara möjligt att kontakta de som kontrollerar parkeringarna och fråga.
Kan inte tänka mig att det inte skulle gå att lösa enkelt med ett samtal och en tydlig lapp i rutan + telefonnummer till ni som använder den

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vid privatleasing så äger man inte heller bilen, så det måste finnas en lösning.
Att flytta över ägandet så kort period låter väldigt omständligt och inget bra för bilens historik när man väl vill sälja bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Men, för att kunna nyttja boendeparkeringen måste fordonet ägas av en person som är skriven i den kommun som boendeparkeringen gäller för, det får inte vara låne/hyrbilar.

Låter konstigt! Har du ringt och kollat med kommunen? I Stockholm (via Stockholms Stad) går det fint att ha boendeparkering på en annans bil så länge det finns ett intyg från ägaren.

Funkade fint när jag hade sommarbil sist. Den enda "extra" kostnaden var 300:- som administrationsavgift vid ansökan.

Bilen och ägarna i sig bor i Skåne, men snart ska den rulla i Stockholm igen.

Att skriva över bilen fram och tillbaka kan medföra extra kostnader när bilen försäkras.

Helförsäkring i Skåne är billigare än en halvförsäkring i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Måste gå att ha en bil på parkeringen som någon annan står på men som man lånar en period, hade tagit den diskussionen först.

Skrivet av SuperSverker:

Känns som att man börjar i fel ände.

Bör vara möjligt att kontakta de som kontrollerar parkeringarna och fråga.
Kan inte tänka mig att det inte skulle gå att lösa enkelt med ett samtal och en tydlig lapp i rutan + telefonnummer till ni som använder den

Det är väldigt vanligt att man måste stå som ägare för att utnyttja boendeparkering på gatorna i en kommun/stadsdel. För att förhindra att andra utnyttjar det rabatterade priset. Så den vägen är förmodligen omöjlig att rucka på.

Permalänk
Avstängd

Jag har flera gånger tillfälligt flyttat min boendeparkering till typ en lånebil från en verkstad eller så, och det har fungerat. Dock finns det inga automatiska processer för detta här så man måste få tag i rätt person under kontorstid och så. Jag antar att det finns en begränsning i hur länge man kan ha det så, jag har aldrig behövt mer än ett par veckor så jag vet inte.

Permalänk

Nu vet jag inte vilken kommun det gäller. Men i Stockholm är det inga problem att ha boendeparkering och lånad bil. Man behöver bara ansöka om det. Gjorde detta själv för 5 år sedan när jag fortfarande bodde i Stockholm och skulle låna föräldrarnas extrabil över sommaren (de bodde i Skåne). Notera att det är max 90 dagar som gäller för lånebil i stockholm.

https://parkering.stockholm/boendeparkering/
(Se under villkor)
"Om du lånar ett fordon av förälder eller släkting ska du bifoga ett intyg till ansökan. Blanketten heter Intyg om utlåning av fordon och ska fyllas i och undertecknas av fordonsägaren"

Även om du inte bor i Stockholm så tänker jag att det borde vara liknande villkor.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Det är väldigt vanligt att man måste stå som ägare för att utnyttja boendeparkering på gatorna i en kommun/stadsdel. För att förhindra att andra utnyttjar det rabatterade priset. Så den vägen är förmodligen omöjlig att rucka på.

Jag har extremt svårt att tro att det är omöjligt. Frågan är om det är enklare att ringa och kolla, eller att skriva en bil fram och tillbaka med skatt, försäkring, värdeminskning, kontrakt, risk för den som lånar ut bilen etc?

Bara för att det står någonstans innebär det inte att det är omöjligt att ändra på. Om du kan förhindra 98% av de som läser det och tänker "Äsch, jag skiter i det för det lät jobbigt" så har du minskat arbetsbördan och ev. administration enormt.

Men det innebär ändå att dem sista 2% faktiskt kan få hjälp

https://parkering.stockholm/boendeparkering/

Står rätt tydligt

Citat:

Om du lånar ett fordon av förälder eller släkting ska du bifoga ett intyg till ansökan. Blanketten heter Intyg om utlåning av fordon och ska fyllas i och undertecknas av fordonsägaren. Tänk på att lånetiden ska framgå. Du kan beviljas tillstånd under en begränsad period vid ett tillfälle per kalenderår. Låneperioden ska vara minst 30 dagar och får maximalt uppgå till 90 dagar.

edit*

Saxade fel text, ändrat.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Vid privatleasing så äger man inte heller bilen, så det måste finnas en lösning.
Att flytta över ägandet så kort period låter väldigt omständligt och inget bra för bilens historik när man väl vill sälja bilen.

Vid privatleasing så är bilen registrerad på dig som privatperson men med finansbolaget som registrerad leasinggivare. Företagsleasing brukar ofta stå direkt på finansbolaget däremot, undrar hur boendeparkering funkar då?

Permalänk
Medlem

Enklast är att be släktingen flytta in hos er och skriva in sig där 👌🤙

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Enklast är att be släktingen flytta in hos er och skriva in sig där 👌🤙

Detta är dock olagligt.

Citat:

Olagligt att medvetet göra fel
De flesta i Sverige är folkbokförda på rätt adress. Men att vara felaktigt folkbokförd är olagligt. Den som medvetet låter bli att göra en flyttanmälan eller anmäler felaktiga eller ofullständiga uppgifter till Skatteverket begår ett brott. Ett rent misstag är inte ett brott, men ibland behövs en utredning av polis eller åklagare för att konstatera om det är ett folkbokföringsbrott eller inte.

Skatteverket är skyldigt att anmäla ett misstänkt folkbokföringsbrott. Andra myndigheter och privatpersoner kan också göra en brottsanmälan till polis. Den som blir dömd för folkbokföringsbrott kan få böter eller fängelse i upp till två år.

Rätt folkbokföring är viktigt för att hela samhället ska fungera. Därför förstärktes bestämmelsen om att du ska vara folkbokförd där du bor genom en lagändring år 2018. Folkbokföringsbrottet återinfördes för att betona hur allvarligt det är att medvetet göra fel.

Man skall vara folkbordför där man bor.
Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/fol...

Sen även om detta inte hade varit olagligt så hade det varit lätt för dom. Men grymt bökigt för den som lånar ut bilen som måste folkbokför sig någon annan stans och därmed får viktig brev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Detta är dock olagligt.

Man skall vara folkbordför där man bor.
Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/fol...

Sen även om detta inte hade varit olagligt så hade det varit lätt för dom. Men grymt bökigt för den som lånar ut bilen som måste folkbokför sig någon annan stans och därmed får viktig brev fel.

Nu var ju dock förslaget att de skulle flytta in, det är inte olagligt. Dock rätt osannolikt att det är en intressant lösning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LittleBobbyTables:

Vid privatleasing så är bilen registrerad på dig som privatperson men med finansbolaget som registrerad leasinggivare. Företagsleasing brukar ofta stå direkt på finansbolaget däremot, undrar hur boendeparkering funkar då?

Här i alla fall så måste man inte vara ägare till fordonet utan det räcker med att vara brukare. Det är flera hantverksbilar och liknande som står här då hantverkaren bor i närheten exempelvis, och inte bara småföretag eller så. Så tjänstebil, förmånsbil och liknande har man redan tänkt på liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Detta är dock olagligt.

Man skall vara folkbordför där man bor.
Källa: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/fol...

Sen även om detta inte hade varit olagligt så hade det varit lätt för dom. Men grymt bökigt för den som lånar ut bilen som måste folkbokför sig någon annan stans och därmed får viktig brev fel.

Det är väl inte olagligt att han flyttar in hos de? Och när han då har flyttat in dit så skriver väl han in sig?

Eller läste du fort och läste endast ”skriv in honom hos er”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Man kan rent juridiskt ge bort bilen utan att ta betalt. Det spelar ingen roll. Men undersök noga möjligheten att reglera återlämnandet i avtal etc. För risken (för framförallt er släkting) är ju att ni helt enkelt säger "nej, den här bilen är min nu. Den är registrerad på mig och jag vill inte ge tillbaka den".

Det har vi tänkt att göra, se till så det finns ett bra kontrakt så släktingen inte behöver oroa sig över det (inte för att vi har tänkt den agendan heller). Det vi även tänkt är att betala släktingen en månadsavgift/hyra för bilen för allmänt slitage med mera så.

Skrivet av walkir:

Låter konstigt! Har du ringt och kollat med kommunen? I Stockholm (via Stockholms Stad) går det fint att ha boendeparkering på en annans bil så länge det finns ett intyg från ägaren.

Funkade fint när jag hade sommarbil sist. Den enda "extra" kostnaden var 300:- som administrationsavgift vid ansökan.

Bilen och ägarna i sig bor i Skåne, men snart ska den rulla i Stockholm igen.

Att skriva över bilen fram och tillbaka kan medföra extra kostnader när bilen försäkras.

Helförsäkring i Skåne är billigare än en halvförsäkring i Stockholm.

Skrivet av SuperSverker:

Jag har extremt svårt att tro att det är omöjligt. Frågan är om det är enklare att ringa och kolla, eller att skriva en bil fram och tillbaka med skatt, försäkring, värdeminskning, kontrakt, risk för den som lånar ut bilen etc?

Bara för att det står någonstans innebär det inte att det är omöjligt att ändra på. Om du kan förhindra 98% av de som läser det och tänker "Äsch, jag skiter i det för det lät jobbigt" så har du minskat arbetsbördan och ev. administration enormt.

Men det innebär ändå att dem sista 2% faktiskt kan få hjälp

https://parkering.stockholm/boendeparkering/

Står rätt tydligt edit*

Saxade fel text, ändrat.

Detta låter ju väldigt bra. Det är dock Solna kommun, och vad jag har hittat på hemsidan verkar de lite hårdare kring att man måste äga bilen själv.

https://www.solna.se/boende--miljo/parkera-i-solna/boendepark...

Saxat:
"Du kan få boendeparkering för arbetsgivarens fordon eller om du har ett leasingavtal med billeasingföretag. Däremot ryms inte privata hyres- eller låneavtal/överenskommelser i undantaget från grundregeln om att sökande ska äga fordonet"

Eller hittar ni eller kanske gjort något annat för att få igenom något liknande?
Kanske ska kontakta kommunen och fråga direkt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ni oxå tänkt på; vad händer om motorn rasar efter en månad? Vem står för kostnaden för reparation? Du eller ägaren? Eller andra liknande skador.

PS Jag hade aldrig lånat ut min bil sådär även om jag haft en jag inte använder.
Folk som lånar säger alltid bara; Ehhh den gick sönder. Kom o hämta, det är ju din bil. Noll ersättning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Det är väl inte olagligt att han flyttar in hos de? Och när han då har flyttat in dit så skriver väl han in sig?

Eller läste du fort och läste endast ”skriv in honom hos er”?

Får erkänna att jag enbart lästa mer sista delen. Såg inte första delen som trolig överhuvudtaget. Även om sista inte är det heller men men Jag tar på mig detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om bilen ska skrivas på någon annan så måste ni göra ett officellt ägarbyte på Transportstyrelsen. Ni får betala skatt för bilen under den period den är påställd.

mvh Lazze

Nja!
Det beror på det är den som står som ägare när skatteperioden börjar som ska betala skatten det året.

Det går dock att lösa på två sätt.
1, Nya ägaren betalar skatten (hela heller en del) till den gamla ägaren.
2, Ställ av bilen gamla ägaren får tillbaks det som är kvar av skatten, sen kan nye ägaren ställa på den o betala skatten igen, detta tar ju dock en del tid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!