Är WSL ett alternativ till Putty för administration av Linux servrar?

Permalänk

Är WSL ett alternativ till Putty för administration av Linux servrar?

Jag har ett nytt uppdrag där det som vanligt ingår en hel del administration av Red Hat servrar, men denna gång slipper jag nerlåsta Windows jump hosts där det bara finns Putty.
Nu kan jag ansluta direkt från min klient (över vpn) och därmed öppnar sig andra möjlighter.
WSL är väl så utvecklat och stabilt att det borde funka fint i prod nu?
Windows 11 Terminal är ju också mycket förbättrad så det kanske finns nya möjligheter att få till en bra miljö direkt i Windows nu, utan att behöva ha en jump host eller lokal vm för denna typ av arbetsuppgifter.
(Jag har sett att andra kollegor kör MacOS, men som konsult är man låst till PC.)

Hur gör ni som är i samma situation, alltså Windows på klienten, men man måste dagligen in på massa olika servrar, mecka med lokala git repon, ansible o.s.v.

Kanske skall förtydliga att jag inte är linuxadmin, utan den produkt jag arbetar med körs på linux servrar och det innebär mycket CLI hackande av config filer, samt oftast även underhåll av OS eftersom de vanliga linuxadminsen inte vill peta på dem...

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kör WSL på jobbet dagligen, föredrar att köra SSH via WSL över Putty alla dagar i veckan

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag kör WSL på jobbet dagligen, föredrar att köra SSH via WSL över Putty alla dagar i veckan

Kör du då WSL 1 eller 2?

Jag har ett gäng VMs i VMware Workstation som jag vill kunna köra vidare med och det lirar väl inte ihop med WSL2?

WSL1 funkar kanske bra om man i princip bara använder det för ssh?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Kör du då WSL 1 eller 2?

Jag har ett gäng VMs i VMware Workstation som jag vill kunna köra vidare med och det lirar väl inte ihop med WSL2?

WSL1 funkar kanske bra om man i princip bara använder det för ssh?

// Andreas

Jag kör WSL2, jag kör själv inte VMWare Workstation men har hört att det ska gå att köra det + WSL, kanske detta kan vara matnyttigt för dig: https://blogs.vmware.com/workstation/2020/05/vmware-workstati...

Tänker på följande citat/stycke

Citat:

What does this mean to you?

VMware Workstation/Player can now run when Hyper-V is enabled. You no longer have to choose between running VMware Workstation and Windows features like WSL, Device Guard and Credential Guard. When Hyper-V is enabled, ULM mode will automatically be used so you can run VMware Workstation normally. If you don’t use Hyper-V at all, VMware Workstation is smart enough to detect this and the VMM will be used.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte ha mer än Windows Terminal med Powershell för att lösa detta? Så hanterar jag mina linux servrar här hemma i alla fall.

Permalänk
Medlem

Innan WSL fanns så körde jag "Git for Windows", som ger dig ett Bash-skal inklusive SSH. Så det skulle kunna vara ett alternativ till att använda WSL.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Du behöver ju inte ha mer än Windows Terminal med Powershell för att lösa detta? Så hanterar jag mina linux servrar här hemma i alla fall.

Jag vill helst ha access till samma CLI vertyg som man har på linux så att man slipper leta upp motsvarande powershell eller win/cmd kommando.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Kör du då WSL 1 eller 2?

Jag har ett gäng VMs i VMware Workstation som jag vill kunna köra vidare med och det lirar väl inte ihop med WSL2?

WSL1 funkar kanske bra om man i princip bara använder det för ssh?

// Andreas

WSL1 har samma nätverk som Windows självt, så det kan ju vara mindre problematiskt för vissa nätverksapplikationer. WSL2 har något HyperV-NAT-nätverk som kan vara stökigt i vissa sammanhang (och har enbart IPv4).

Om man inte kör några tyngre applikationer så fungerar ju WSL1 bra rent allmänt.
Men WSL2 är väl "jämnare" prestandamässigt, oavsett vad man kör för något.

Överlag så är ju inte WSL något strikt krav för att lösa detta, ssh (openssh) finns ju även i Windows egna kommandorad.
Men om man ändå använder WSL så känns det som en naturlig lösning för ssh/mosh/vad man nu behöver också.

Om man använder Windows Terminal så blir ju båda dessa spår bra alternativ utan att blanda in någon separat klient som putty eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag kör WSL2, jag kör själv inte VMWare Workstation men har hört att det ska gå att köra det + WSL, kanske detta kan vara matnyttigt för dig: https://blogs.vmware.com/workstation/2020/05/vmware-workstati...

Tänker på följande citat/stycke

Det går att få det att funka, dock måste man blåsa om alla vm så att de blir installerade med rätt hypervisor.
Men det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet, eftersom man då även kan köra Docker.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Det går att få det att funka, dock måste man blåsa om alla vm så att de blir installerade med rätt hypervisor.
Men det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet, eftersom man då även kan köra Docker.

Du behöver inte installera om något OS, du kanske behöver sätta upp en ny vm men du använder ju samma disk (VMDK) så är ju inte så jobbigt att skapa upp nya med samma diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Jag vill helst ha access till samma CLI vertyg som man har på linux så att man slipper leta upp motsvarande powershell eller win/cmd kommando.

Jag kanske missar något men var inte tanken att SSH:a in på servrarna bara? Och att du där kör de verktyg du behöver?

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat situationen

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Jag kanske missar något men var inte tanken att SSH:a in på servrarna bara? Och att du där kör de verktyg du behöver?

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat situationen

Det är skönt att kunna köra grep, nc, ls, mkdir, o.s.v. även när man jobbar lokalt så att man slipper tänka på om man är i ett windows eller linux shell. Det blir så att säga samma toolset både lokalt och på servern. Det är därför jag vill bort från Putty och cmd/ps kombon.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Skrivet av gonace:

Du behöver inte installera om något OS, du kanske behöver sätta upp en ny vm men du använder ju samma disk (VMDK) så är ju inte så jobbigt att skapa upp nya med samma diskar.

Intressant! Det måste jag testa!

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Det är skönt att kunna köra grep, nc, ls, mkdir, o.s.v. även när man jobbar lokalt så att man slipper tänka på om man är i ett windows eller linux shell. Det blir så att säga samma toolset både lokalt och på servern. Det är därför jag vill bort från Putty och cmd/ps kombon.

Aha! Då är jag med!

Många av dessa kommandon är översatta till PS.
T ex kan du köra ls i powershell med samma resultat men jag vet inte hur omfattande den översättningen är och det blir säkert irriterande den gången det inte fungerar!

Edit: För att förtydliga, du kan alltså köra dem på den lokala maskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Det är skönt att kunna köra grep, nc, ls, mkdir, o.s.v. även när man jobbar lokalt så att man slipper tänka på om man är i ett windows eller linux shell. Det blir så att säga samma toolset både lokalt och på servern. Det är därför jag vill bort från Putty och cmd/ps kombon.

Varför inte bara köra Linux på din jobbdator?

Permalänk
Avstängd

Du får ju Git Bash om du installerar Git exempelvis. Så slipper du meka med WSL. Å andra sidan är WSL väldigt trevligt på många sätt förstås, men om det bara handlar om att remotea in på andra maskiner så borde bash räcka gott.