Misstänker köp av tidigare brukad vara - hur avgöra?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kelzzor:

Är nästan säker på vilken ÅF det är och har jobbat för denna ÅF med just det och i den butiken jag jobbade i så vid leverans av modeller som var på kampanj så satte vi undan kanske 2-3 av 10 som packades upp och körde alla win update samt installerade diverse nytto program för att sedan packa ner och sälja med tjänsten.

Vi packade aldrig om återköp och sålde det som nya med tjänsten och vid de fall de obrutna var slutsålda så tog vi inte betalt för tjänsten vid försäljning av en som redan var installerad och vi förklarade vad som gjorts med datorn och gav kunden möjligheten att köpa den istället.

Nu kan jag inte svära på att alla butiker följer de rutiner och regler kring detta men det är inget som kedjan går ut och säger att man ska göra.

Detta låter rimligt.
Datorn hade 6 uppstarter på SSDn (inkl den jag gjorde för att boota den, antar jag) samt 2 laddcykler.
Det är Elgiganten datorn kom ifrån visade det sig, vilket var min initiala misstanke men ville inte outa nåt som inte visade sig stämma.

Så, slutsatsen är att datorn troligen inte varit såld tidigare, men öppnats för att (av nån obskyr anledning) installeras första gången av butiken.

Datorn kommer behållas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Detta låter rimligt.
Datorn hade 6 uppstarter på SSDn (inkl den jag gjorde för att boota den, antar jag) samt 2 laddcykler.
Det är Elgiganten datorn kom ifrån visade det sig, vilket var min initiala misstanke men ville inte outa nåt som inte visade sig stämma.

Så, slutsatsen är att datorn troligen inte varit såld tidigare, men öppnats för att (av nån obskyr anledning) installeras första gången av butiken.

Datorn kommer behållas.

Precis Elgiganten använder grön tejp där det står support.

Tror den normala användaren ser det som en bekvämlighet att få datorn ”installerad”. Jag har själv sålt tjänsterna men då erbjuder jag att göra det mot den kostnaden men fick ofta frågan ” kan jag inte göra det själv?” Och jag sa alltid ärligt att det inte är annorlunda än när ni startar upp en telefon för första gången men likt väl så valde folk att få den installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Precis Elgiganten använder grön tejp där det står support.

Tror den normala användaren ser det som en bekvämlighet att få datorn ”installerad”. Jag har själv sålt tjänsterna men då erbjuder jag att göra det mot den kostnaden men fick ofta frågan ” kan jag inte göra det själv?” Och jag sa alltid ärligt att det inte är annorlunda än när ni startar upp en telefon för första gången men likt väl så valde folk att få den installerad

Jag förstår inte det. Man vill väl ha sitt egna namn o sånt när man startar datorn för första gången o gör inloggningen o sånt.
Men men Jag vet inte hur folk som inte kan nåt om datorer tänker så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag förstår inte det. Man vill väl ha sitt egna namn o sånt när man startar datorn för första gången o gör inloggningen o sånt.
Men men Jag vet inte hur folk som inte kan nåt om datorer tänker så.

De tänker väl främst bara på att det ska fungera. Tjänsten i sig är väl mer tänkt att man ska installera efter kundens önskemål men majoriteten av kunder kan inte vänta en dag eller två.

Permalänk

700 spänn för att köra windows update, det är precis sådant man är orolig att nära och kära ska bli pålurade när de är ute och handlar utan att fråga först...

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual