Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Ja det är kanske det jag syftar på, boomer som jag är så trodde jag faktiskt man sa att millenials var kidsen från 2000 talets start och fram.
Ack så fel man har, bieffekt av boomer-ism antar jag. Den får jag äga

Dubbelfel? Såtillvida du inte föddes strax efter andra världskriget.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Jag vill ha 55 miljoner kronor för att Pricerunner skickat mig till fel produkt och slösat min tid... potentiellt. Det är möjligt att jag skulle vunnit på... lotto eller något. Därför 55 miljoner. Efter genomgående utredning har jag kommit fram till siffran.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig Pricerunner..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En liknelse som kanske är mer praktiskt förståelig här på Swec vore väl att man googlar på "Sweclockers prestandaindex" men får först upp flertalet träffar från den fiktiva Google Hardware Index.

Lite så har Google Shopping hi-jackat resultaten trots att man har inkluderat prisjakt eller pricerunner i sökningen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Dubbelfel? Såtillvida du inte föddes strax efter andra världskriget.

haha vad fan, inte ett rätt! Håller mig ifrån alla dessa termer from nu!

Permalänk
Medlem

Hur kommer man fram den summan? Stämningen måste väl vara i proportion till skadan? Tror nissarna på Pricerunners om Google inte favoriserat deras egen sökmotor så hade dom haft 20 miljarder i extra i kassan? Om inte så kan ju vem som helt stämma Google, mohammedspizzera 35 miljarder på grund v förlorad inkomst.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Hur kom de fram till denna summa egentligen?

Enligt diverse YouTube-advokater jag följt ett tag inom den juridiska sfären så är alla dessa miljardsummor i princip bara arbiträra summor som sedan justeras till "rimliga nivåer utifrån domstolsfattade beslut baserat på tillgängliga rigorösa bevis". Summorna justeras utifrån vilka rigorösa bevis det faktiskt finns för hur stor egentlig ekonomisk skada som skett hos målsägande.

Summorna fyller egentligen endast ett PR-värde då massmedier inte kan juridik och snappar upp detta som, "Aha, detta kommer folk att vilja klicka på/kommentera om" och här är vi ju, så återigen ett lyckat PR-knep - denna gång från Pricerunners sida!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vem sket i ditt morgonkaffe?

Stort tack till dig, hade en stressig morgon och undrade varför dagen kändes så rutten...

Jag har inte fått i mig mitt morgonkaffe än, tack för påminnelsen!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mer än hälften var Klarna.... Pricerunners ägare.

Allt är via google shopping, om någon klickar på länkarna så måste klarna i det fallet betala pengar till google för att någon klickade på googles reklamlänkning.

Jag vet inte riktigt vilken poäng det är du försöker göra men det är väl ett perfekt exempel på vad pricerunner tycker är konkurrenshämmande.

Istället för att presentera pricerunner eller någon annan länk som egentligen har högre relevans överst så presenterar google sina egna shoppinglänkar överst och tydligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vem sket i ditt morgonkaffe?

Inte Pricerunner i alla fall

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att även jag (likt @MellanMjoelk) är lite förvirrad över att millenials är perioden före 2000-skiftet?

Men Generation Z verkar ju kalla nästan alla före sin generation för boomers så jämnar väl ut sig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Om det inte framgick av mitt inlägg, jag upplever inte det som en prisjämförelse, de visar helt enkelt bara vilka (om några) butiker har produkten, då de inte står rankade efter pris (inte default), och oftast mycket dyrare priser, eftersom en (stor?) del av butikerna är nisch-butiker och/eller betalda annonser.

De överlappar helt enkelt inte i funktion, i mina ögon.

sen vad en lekman uppfattar det som när de googlar på en produkt kan jag inte säga men jag har svårt att se att man skulle uppleva det som en prisjämförelesetjänst som får prioritet framför "riktiga" tjänster såsom pricerunner/prisjakt.

Finns en prisjämförelsevy också:
https://www.google.com/shopping/product/8067686576140993294/o...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nej det där är köpt marknadsföring. Här har du det https://i.imgur.com/cJSTKqu.png

Jaha, det är den där fliken man råkar klicka på ibland när man ska byta till Google Bilder.
Observera att meningen ovan är fullt seriös, hade bokstavligen ingen aning om vad Google Shopping var när det nämndes. Det är en sån där grej som man mentalt blockerat och inte vet vad den är trots att den är fullt synlig och man ser den flera gånger om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jaha, det är den där fliken man råkar klicka på ibland när man ska byta till Google Bilder.
Observera att meningen ovan är fullt seriös, hade bokstavligen ingen aning om vad Google Shopping var när det nämndes. Det är en sån där grej som man mentalt blockerat och inte vet vad den är trots att den är fullt synlig och man ser den flera gånger om dagen

Jo precis
Haha ingen fara, jag tog det iaf seriöst.

Offtopic: Kul att vi är grannar, bor också i Huddinge!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om PriceRunner skulle fokusera mer på att göra sin sajt mer användbar hade det nog gått bättre för dem. Ffa nu när Prisjakt förfaller.

Ja nåt i denna stilen tänkte jag. Jag vill verkligen inte använda pricerunner för deras sida är så otroligt dålig.
Det känns som det är företagen det gynnar mer än konsumenten hela vägen och allt känns bara obehagligt där.
Detta måste vara ett försök i att få betalt för att man gör ett dåligt jobb.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Som användare vill jag att Google ger mig bra sökträffar. Ofta är det rätt kasst, för mig, då resultaten handlar om shopping när det jag söker efter är information. Men, det ger väl kulor till företagen antar jag. Skulle gärna se att man, som inloggad på Google, kunde vikta sökresultaten bättre. Ofta får jag vada 1-2 sidor med länkar till företag som säljer något när informationen jag sökte efter antingen fanns på tillverkarens hemsida (sida 3 på Google, sida ingenstans på Bing), eller på något forum (med lite tur på sida 1, men oftare sida 2 eller sämre).

Hur som helst, ska man se Google som samhällelig infrastruktur som måste ge neutrala sökresultat? Och varför skulle då Pricerunner komma högt upp?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

DrPricerunner: Vi ska stämma google på 22 kr!
-Är det inte lite lite?
- Ok 22 miljarder då

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nej det där är köpt marknadsföring. Här har du det https://i.imgur.com/cJSTKqu.png

Fast det är väl marknadsföring också? Inte gratis att vara med där väl?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

urk, hatar både klarna och google, så antar att denna nyheten skall göra mig glad vem som nu slutar som vinnare.

kan man stämma google för att de ger fördelar till diverse narrativ också? känns som man får sluta se dessa big tech tjänster som samhällsfunktioner och istället se dem för vad de faktiskt är, en tjänst som drivs av ett företag som i sin tur har sin egen agenda och kommer såklart vinkla verkligheten så mycket som bara möjligt för sin egen vinning.

det finns ingen av dessa big tech som kör med rent mjöl i påsen, hur tror ni de hamnade på top position till att börja med?

Permalänk
Medlem

Google har väll rätt att bestämma över sin egen? Vill pricerunner komma överst får de väll köpa sig den platsen av google?

Permalänk
Medlem

När man driver ett företag som knappt tjänar pengar måste man ju ty till andra saker...........Fin omsättning men med vinstmarginal på under 5% så kan man inte ta ut speciellt mycket lön.....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vem sket i ditt morgonkaffe?

Ingen uppskattar såna onda superskurkar som saknar moral. Google blev ju extra kända när dom strykte raden "dont be evil" i sin interna företagspolicy.

Det är med andra ord Google som bajsat i kaffet.

Permalänk
Medlem

Är det så konstigt att Google placerar sina egna tjänster högst upp? Förstår inte riktigt varför folk tänker att företagens egna produkter inte får komma upp högst upp. Får ICA inte placera sina egna varor på de bästa platserna?

Använd duckduckgo/bing (eller pricerunners egna sida) om det är så viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det så konstigt att Google placerar sina egna tjänster högst upp? Förstår inte riktigt varför folk tänker att företagens egna produkter inte får komma upp högst upp. Får ICA inte placera sina egna varor på de bästa platserna?

Använd duckduckgo/bing (eller pricerunners egna sida) om det är så viktigt!

Ptjae. ICA gjorde ju faktiskt något i den stilen även om det inte är 100% lika. Men å andra sidan klurigt att jämföra digitala tjänster med fysiska produkter.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-tog-ica-over-ewalies-produkt-sam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Måste erkänna att även jag (likt @MellanMjoelk) är lite förvirrad över att millenials är perioden före 2000-skiftet?

Men Generation Z verkar ju kalla nästan alla före sin generation för boomers så jämnar väl ut sig

Kollade upp det där i förrgår faktiskt, frun ville inte riktigt godkänna att hon var en millenial, eftersom det använts så nedsättande i många fall, men det var ju bara att acceptera, eller kalla sig Gen Y då istället

Så här stod det på någon etymologi-sida:
"Millenials - From 1991 as a generational name for those born in the mid-1980s and thus coming of age around the year 2000."

Så det syftar på när de är vuxna ungefär och har börjat få jobb och vanor och så, så man kan jämföra mot andra generationer.

Själv kommer jag ihåg det glada 70-talet, alla tre månaderna jag levde då, så jag är Gen X.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

{ data-uri }

DrPricerunner: Vi ska stämma google på 22 kr!
-Är det inte lite lite?
- Ok 22 miljarder då

Tack för ett gott skratt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Lycka till o få 22 Miljarder i Sverige. Dem ska vara glada om dem får 5000kr för sveda o värk.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

I vilken ordning ska alla dessa prisjämförelsesajter listas då? Kan dessa sajter komma överens om det? Tror inte det.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Kollade upp det där i förrgår faktiskt, frun ville inte riktigt godkänna att hon var en millenial, eftersom det använts så nedsättande i många fall, men det var ju bara att acceptera, eller kalla sig Gen Y då istället

Så här stod det på någon etymologi-sida:
"Millenials - From 1991 as a generational name for those born in the mid-1980s and thus coming of age around the year 2000."

Så det syftar på när de är vuxna ungefär och har börjat få jobb och vanor och så, så man kan jämföra mot andra generationer.

Själv kommer jag ihåg det glada 70-talet, alla tre månaderna jag levde då, så jag är Gen X.

Jag klarade mig från Millenial med ett halvår tillgodo

Permalänk
Medlem

Halva tråden verkar tro att detta handlar om sortering av sökresultat. Det gör det inte. Det handlar om Googles prisjämförelsesida:Google Shopping

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus