Domslut ger kryptobrytning rätt till subventionerad el

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Kan inte bara vara jag som tänker att
Först snor dom våra grafikkort och sedan snor dom vår el vad blir det här näst .. 😅

ditt jobb och sen din flickvän

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tänker att billig ej fossilbaserad el ändå kanske är den största nyttan Sverige kan göra för miljön globalt sett. Det är ju knappast en fråga om att stötta mining, utan snarare om att stötta att energiintensiva beräkningar sker i Sverige istället för till exempel Kina eller USA.

Tveksamt resonemang tycker jag. Vi har högst begränsad energiproduktion och infrastruktur. Det är inte bara vindkraft, vattenkraft eller sol som driver dessa anläggningar, utan även alla andra energiformer eftersom vi får mindre och mindre reglerbar basproduktion i och med mindre kärnkraft.

Vidare så ger varken serverhallar eller kryptobrytning några arbetstillfällen att prata om. Om man ska subventionera något så är det riktig tillverkningsindustri som kan ge arbetstillfällen och ger mer tillbaka till Sverige.

Permalänk
Medlem

för varje dag som går så undrar man om det här landet är ett enda stort prank, dvs testar sina invånare till max innan nån börjar tänka efter om vad fan är det som händer

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Personligen tycker jag skattesubventionerad el för att locka arbetsgivare kan vara vettigt.
Problemet med krypto är väl att det inte direkt är så att de sätter massa folk i arbete som sedan betalar skatt på sina inkomster etc. Snarare är det ett fåtal individer som tjänar pengar bara och nu dessutom slipper ta hela elkostnaden utan att det egentligen bidrar på något annat sätt.

Vore det kanske rimligare att man får skattelättnader på elen i relation till hur många personer man har anställt? Det vore kanske ett bättre sätt att få folk att tillhandahålla jobb, inte bara cruncha siffror?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shudnawz:

Vore det kanske rimligare att man får skattelättnader på elen i relation till hur många personer man har anställt? Det vore kanske ett bättre sätt att få folk att tillhandahålla jobb, inte bara cruncha siffror?

Jag tänker att det är i allra högsta grad att cruncha siffror, fast på ett bra sätt. (dvs det du föreslår)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Timmy Fox:

Ni får gärna subventionera elen till vårt hushåll också. Senaste räkningen var ju svindyr.

Vilket ligger på bordet för tillfället. Elkompensation kallas det. Om du söker på det så finner du mer information gällande detta.

När det kommer till att subventionera kryptobrytning så är detta, som i så många andra fall där internet tar eld, att det är en förlegad lagtext som utnyttjas och som är i behov av uppdatering. Min gissning är att domarna själva inte var så förtjusta att ta detta beslutet men de måste tolka lagtexten efter hur den är skriven.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Sötast

Dang, tur att vi betalar 5kr per påse i kassan när man handlar så att man kan täcka upp.

Hade varit intressant, speciellt med vår "bristande effekt" i elnätet... om detta ledde till att ett stort antal stora miners flyttat till sverige.
Företagen gör storvinst, staten subventionerar deras skatt och speciellt vi i Elområde 4 betalar för det.

Edit: Alla ni hemmaminers borde ju bilda ett bolag tillsammans och slå upp ett större skjul nånstans. Sverige supporterar er!

Permalänk
Medlem

Ingen "datahall" överhuvudtaget borde få subventionering, oberoende av verksamhet.

De enda som skulle gråta över det är väl Google, Facebook och Amazon. Å nej, stackars stackars dem. Pay up or shut up, och vill de inte vara kvar så får de mer än gärna dra åt pipsvängen för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Dang, tur att vi betalar 5kr per påse i kassan när man handlar så att man kan täcka upp.

Hade varit intressant, speciellt med vår "bristande effekt" i elnätet... om detta ledde till att ett stort antal stora miners flyttat till sverige.
Företagen gör storvinst, staten subventionerar deras skatt och speciellt vi i Elområde 4 betalar för det.

Det är skatten som är subventionerad, inte elpriset. Så om miners vill etablera sig i Sverige är nog elområde 4 det sista de vill va i.

Tinders största profilflex kommer snart vara "Jag bor i elområde 2".

PS: Du kan ju alltid köpa papperskasse för 3kr istället om 5:an svider

Permalänk
Medlem

idioti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Bra saker med krypto:

  • Du kan använda systemet anonymt

Till en viss gräns skulle jag vilja säga. Så fort du skall ha en annan valuta än en kryptovaluta så faller det lite. Eller om du köper krypto med vanlig Fiat så går det att spåra ganska väl. Förutom monero har jag för mig. Säkert fler.

Inte lika anonymt som en femhundring i fickan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vore det kanske rimligare att man får skattelättnader på elen i relation till hur många personer man har anställt? Det vore kanske ett bättre sätt att få folk att tillhandahålla jobb, inte bara cruncha siffror?

Det beror på vad man siktar på. Man skulle väl kunna dra in 100m om året med 5 anställda eller 10m om året med 5 anställda.

10m = mindre skatt = mindre pengar till staten = dålig sjukvård
100m = mer skatt = mer pengar till staten = dålig sjukvård

Är det jag skrev politiskt? Man får passa sig lite här ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lagstiftningen handlade från början om att gynna tillverkningsindustrin. Sedan har förstås techbolagen sett möjligheterna - juridiska definitioner är som sagt sällan perfekta - och dessutom lovat guld och gröna skogar i form av arbetstillfällen, vilket kommunerna nappat på. Kontentan är väl att ingen riktigt känt behov av att revidera lagen heller.

Det är en medveten ändring från 2016, techbolagen har inte bara råkat hitta ett loop-hole.

Med Magdalena Andersson bakom rodret:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/forslag-om...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nu är jag emot dessa subventioner för datorhallarna då tech bolagen drar nytta av detta pga att subventionen är tok för hög, då dom bara betalar några ören per kw/h... blir en ren nettförlust för Sverige, speciellt då dom i regel tar in folk från andra länder som jobbar på dessa.

Dock tycker jag detta beslut är rättvist om inte annat.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Varför ska serverhallar överhuvudtaget ha subventionerad el? Om man bortser från bygget jobbar det säkert fler människor i en ishall än i en serverhall, ser inte att de får några el subventioner...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

ditt jobb och sen din flickvän

Dom kan ta båda… vill ändå uppgradera 😂

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Orisons:

Varför ska serverhallar överhuvudtaget ha subventionerad el? Om man bortser från bygget jobbar det säkert fler människor i en ishall än i en serverhall, ser inte att de får några el subventioner...

I regel är det väl prospektet för fler jobb än bara de i serverhall som lockar. Dvs att man förlägger hela verksamheten här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tre bokstäver. FFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är en medveten ändring från 2016, techbolagen har inte bara råkat hitta ett loop-hole.

Med Magdalena Andersson bakom rodret:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/forslag-om...

En sanning med modifikation dock, med tanke på att den bakomliggande utredningen till lagbeslutet från 2016 startades av Alliansen 2014 (troligen av dåvarande finansminister Anders Borg):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitteb...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...
https://www.svd.se/sankt-skatt-ska-locka-fler-it-jattar-till-...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Redigera åsikter eller förhindra folk från att tex dra in konflikter mellan olika länder som inte är relaterade till sverige och absolut inte är relaterade till subventionerad el. Det är viss skillnad

Absolut. Dock så redigerar ni ibland åsikter utan vidare befog. Sedan så används svepskäl, samt patroniserande ton i svar.

Dessutom besvarar ni enbart den vinkel som passar er vilket visar på att min slutsats i detta fall är legitim till viss del.

Detta om något är en anledning att belysa ert tillvägagångssätt. Återigen så tappar ni förtroende som aktör av ett demokratiskt forum. Vilket i min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Varför ska serverhallar överhuvudtaget ha subventionerad el? Om man bortser från bygget jobbar det säkert fler människor i en ishall än i en serverhall, ser inte att de får några el subventioner...

Tanken är väl också jobben hos alla IT-bolag som väljer att köra sina grejer där, kan ju ganska lätt finnas sekundära effekter av t.ex. Azure eller andra tjänster

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Honskadad:

Absolut. Dock så redigerar ni ibland åsikter utan vidare befog. Sedan så används svepskäl, samt patroniserande ton i svar.

Dessutom besvarar ni enbart den vinkel som passar er vilket visar på att min slutsats i detta fall är legitim till viss del.

Detta om något är en anledning att belysa ert tillvägagångssätt. Återigen så tappar ni förtroende som aktör av ett demokratiskt forum. Vilket i min åsikt.

På vilket sätt skulle vi vara ett demokratiskt forum? Nu tror jag du har missförstått. Vi moderatorer och redaktionen är "judge, jury and executioner".

Med det sagt, vi är moderatorerna och de som driver sajten inget annat än människor, trots vad man kan tro. Vidare så syns inte en absolut majoritet av de ärenden som modereras i forumet, framförallt för att grejerna döljs/raderas och kommuniceras via PM.

Sweclockers är ingenting utan sina medlemmar, men de flesta medlemmar är befriande från att se de som missköter sig och det som händer bakom kulisserna.

Om du har feedback på enskild moderering så hänvisas du till kontaktformuläret. Annan feedback lämnar du i feedback-forumet. Trevlig kväll.

MVH
/Judge Doom

Förtydligande
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte Facebooks serverhall medför mer samhällsnytta än cryptobrytning. Så avskaffa gärna subventionerna för alla och lägg de pengarna på forskning och produktion av mer el.

Permalänk

Stötande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur mycket högre elpriset blir för oss andra pga dessa rabatter till miningföretagen (oavsett om det är data, crypto, etc). Det är ju inte bara så att de får skatterabatt, vi andra får ju högre elpris också - för inte stänger de väl serverhallarna dagtid exempelvis?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Stötande.

Elen då eller?

Sorry, kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså så att domstolen bara följt lagen o gett något godkännande på detta pånytt att ge elrabatt till kryptohallar?

Men det måste politiskt röstas igenom i riksdagen för att ändras eller kan regeringen ta bort det här direkt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen "datahall" överhuvudtaget borde få subventionering, oberoende av verksamhet.

De enda som skulle gråta över det är väl Google, Facebook och Amazon. Å nej, stackars stackars dem. Pay up or shut up, och vill de inte vara kvar så får de mer än gärna dra åt pipsvängen för min del.

Fast det finns bara för att industrin också får den här subventionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Påminnelse, detta är inte ett partipolitiskt beslut utan en dom i högsta förvaltningsrätten.
Håll er i kragen och respektera att det finns både de som gillar krypto och de som inte gör det.
Håll er till ämnet: det vill säga om det är rimligt att subventionera el till datorhallar och än mer specifikt kryptobrytning etc.

Annars blir det smisk, hänglås på tråden och indraget lördagsgodis, ok?

Som jag ser det har det absolut ingenting med ens inställning till krypto (jag är varken för eller emot, så neutral) utan mer att göra med en så viktig ödesfråga som hur det ska gå med vår planet. Så då vi alla vill ha lördagsgodis glider jag elegant in på ämnet: att subventionera el till datorhallar i helhet är fel, oavsett vad de används till. De borde tvärtom straffbeskattas. Kalla det Greta Thunberg-skatten eller nått. Vad som borde subventioneras är att om de som driver hallen gör det med typ vindkraftverk eller vatten. Sol kanske kan bli knepigt här i Sverige men det borde ändå premieras. Vi måste tänka mer långsiktigt än typ "locka hit Facebook". Nu har ju *edit: högsta förvaltningsdomstolen (inte HD som jag först skrev, sorry är lite n00b på vilka juridiska instanser vi har) bara följt rådande lagstiftning, så det är ju upp till politiker att ta ansvar i frågan här. Hoppas jag. Sen verkar ju mycket tillit ha legat på Svenska akademien och dess definitioner av data och lagring så kanske behövs någon yngre sväras in där för mer moderniserat teknikkunnande i de gamla salarna. Men då lär politikerna vakna först.

Permalänk
Medlem

En hall som bryter krypto ger väl ungefär samma samhällsvinst som en hall för sociala media.