Hur mycket lägger du på mjukvara?

Permalänk
Medlem

Hur mycket lägger du på mjukvara?

Folk pratar ofta om att låsa in sig på olika ekosystem, ofta genom att man redan äger appar/spel på plattformen vilket gör det svårare att byta märke. Jag själv lägger relativt lite på mjukvara, så tänkte bara kolla hur andra gör...

Frågan handlar inte om video-streaming eller lagringslösningar som dropbox, utan spel, appar, in-app-purchase, program, winrar?, ...

Permalänk
Medlem

Ganska mycket när jag tänker efter, AAA spel kostar idag många pengar (typ minimum 600 spänn på Steam), så det går lätt 1200 åt två spel i loppet av ett år.

Köper ganska många 50-200 kronors INDIE spel också, så det blir väl kring 3K? Har ingen riktig pejl på det så det kan mkt. väl vara ganska mkt. mera än vad jag går och tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ganska mycket när jag tänker efter, AAA spel kostar idag många pengar (typ minimum 600 spänn på Steam), så det går lätt 1200 åt två spel i loppet av ett år.

Köper ganska många 50-200 kronors INDIE spel också, så det blir väl kring 3K? Har ingen riktig pejl på det så det kan mkt. väl vara ganska mkt. mera än vad jag går och tror.

Jo rena nya spel kostar ju sin peng helt klart. Jag har nog aldrig stött på någon som direkt köper appar eller in-app-grejer för stora summor. Tänkte få en känsla för vad som kan vara vanligt

Jag har aldrig köpt en app, och senaste åren bara köpt några enstaka steam-spel för ca 50kr styck, men vissa lägger ju många tusentals kronor... på vad och hur ofta?

Permalänk
Medlem

Rätt så ofta 0 kr. Varför spendera pengar när det finns fungerande gratisalternativ?

Brukar visserligen bli något spel för 50 kr om året dock. Spelen blir ju inte mindre roliga bara för att de är 10 år gamla. Ser ingen mening att köra det senaste just nu.

Permalänk
Medlem

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Räcker ju med att köpa någon enstaka app så kan det vara 100% mer än någon av de andra

Permalänk
Medlem

Nästan 0 nuförtiden. Bytt operativsystemet till EndeavourOS, MSoffice till libreOffice, och Adobe till Okular.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Enda sen jag fick jobb so dvd-author 2001/2 så har jag köpt program x antal tusingar per år. Vissa år kanske 2-3000kr andra år bra mycket mer. Min första legitima licens va photoshop 7 (som jag fortfarande klassar som den bästa - inga 100 knappar synliga med obskyra funktioner o jävla cloud… adobe tappa mig som kund 2013. Använt min cs6 premium på både mac o pc.

Dyraste att hålla igång är nog 3d mjukvara som uppgraderats men måånga gånger. MSA (7000kr/år) alt 25kr för vissa uppdateringar när jag aktivt valt att inte betala för MSA - vissa versioner va så fattiga.

Jag är dock ett ufo när det kommer till programlicenser. Företaget är mer eller villiga att betala för dem men jag tycker inte om (skruv lös?) att ha företaget betala för nått jag anser är en hobby -jag älskar vad jag gör och skulle bli sjukt grinig om jag sluta på företaget och blev av med mjukvara

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Använder endast PC + Stadia för spel som datorn inte kan hantera (gött att spela Cyberpunk & RDR2 på TV).
Android appar köps endast med Opinion Rewards.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Svarade 0-99 men jag tänkte enbart applikationer, inte spel. Spel lägger jag nog ett par tusen på per år. I övrigt finns så mycket gratisapplikationer som duger gott för mina behov. De få jag köpt genom åren använder jag så länge det bara går. PowerDVD köpte jag 2011 för att kunna spela upp 3D blu-ray och använder samma licens fortfarande. Cubase köpte jag en gång för åtskilliga år sedan också och använder fortfarande. I övrigt använder jag gratisprogram för att de gör det jag behöver.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, hade inte spel varit medräknat så har jag nog spenderat 0 på PC.

Permalänk

Det finns många intressanta frågor. En trend som alltid har funnits är oviljan att köpa mjukvaror.
Mitt tolkning och påstående är Apple användare har varit de mest aktiva på att köpa mjukvaror, sedan windows och sist linux. Idag finns iOS och android och de ligger nog före dem alla.

En annan fråga är inlåsning, där köpta programvaror är ett problem. Men ser man på en ny schyst stor iPhone så går den på runt 12000kr . Och de androidappar jag har betalt för skiter jag fullständigt i, då jag fortfarande kan använda dem på mina surfplattor och snart troligen i windows. I ärlighetens namn använder jag dem ej knappt ändå. Jag kan inte komma på något alls inlåst jag använder i Android, allt är öppna standarder.

När det gäller windows så är snarare frågan vad jag ska börja? Men samtidigt om jag imorgon skulle behöva byta ut min laptop emot en vettig macbook pro så skulle jag inte märka så stor skillnad. Då jag sedan över 10 år tillbaka har slutat att installera en massa dritt på värdoperativsystemet. Visst kommer jag dock märka av hur otroligt begränsat Office är på MacOs, men hostar bara excel på en terminalserver och problemet är löst. Jag har inget behov att ha bästa excel lokalt på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Jag betalar gärna för appar jag tycker är bra, och extra gärna för att slippa reklam i till exempel spel.
"If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo rena nya spel kostar ju sin peng helt klart. Jag har nog aldrig stött på någon som direkt köper appar eller in-app-grejer för stora summor. Tänkte få en känsla för vad som kan vara vanligt

Jag har aldrig köpt en app, och senaste åren bara köpt några enstaka steam-spel för ca 50kr styck, men vissa lägger ju många tusentals kronor... på vad och hur ofta?

Har inte köpt en app själv då jag stort sett aldrig spelar spel på mobilen, har inga behov för mobil gaming, min Nintendo Switch står och dammar och har dammat ner i över 2 år nu, efter att vi började arbeta hemifrån så har det behov helt försvunnit för min del.

Men du frågar på vad och hur ofta, om du nu vill mera in på appar på mobilen vet jag inte, men jag svarar ändå.

Senaste spelet jag köpte var dying light 2 och det kostade kring 600 spänn. Före detta köpte jag FC6 på Epic store (lite irriterande för mig då jag inte gillar Epic store eftersom jag vill ha den sociala plattform som Steam är med mina vanliga gaming kompisar.

Så det blir ju lätt 1200,- där inom ett år, sen köper jag lite INDIE games här och där, senaste var nog ICARUS, Slipways, Bloons TD 6, Beyond Contact, Breatheredge, Death Stranding, Doom Ethernal (Steam sales), Dyson Sphere program, Fallout 76 (100 spänn steam sales), Journey to the Savage Planet och säkert många flera som jag inte kommer ihåg just nu.

Ja, det blir lätt 3K om året, iaf. för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Själv spenderar jag rätt så lite när det kommer till Android. Är väl några appar som vanligen även finns gratis men som man valt att betala för så man slipper reklam exempelvis.
Sen lägger man ju någon gång lite pengar på köp i något spel. Hade troligen spenderat mera på köp i spel om inte priset på allt hade varit så jävla överdrivna.
Men årligen är det väl kanske 50-200 kronor så inte direkt något att tala om.

Sen så använder jag personligen inget annat än PC och telefonen för tillfället så kan inte välja något annat heller. Och som sagt så har man ju spenderat lite på Android så vore ju missvisande om man valde ''ingen'' istället.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Angav Android, då jag köper mest där. Betalar glatt 10-30kr för appar, enstaka upp mot 100. Hatar dock prenumerationer innerligt, så det undviker jag. Ska jag prenumerera måste det vara något som jag använder väldigt ofta känns det som. Kanske om man hade en seriös hobby, typ systemkamerafotografering, då kanske man hade betalat för Lightroom, vad vet jag.

Så, köper ofta appar till Android. Mycket mer sällan till dator. Jag är dock ganska positiv att lägga 20-200kr kanske, men det känns som att många program kostar mer och då undviker jag dem helt istället. Senast jag betalade 1000kr för ett program var till min Amiga typ 1994 eller nåt. Även på datorer tycker jag illa om prenumerationer. Senaste "dyra" programmet till dator jag köpte var Pixelmator Pro för 50% rabatt (kring 200kr). Det är ett säkert sätt att snärja mig, stor rabatt (även om det ibland är att se som ordinarie då rabatten är ofta), och inte för högt pris.

För min del skulle jag säkert lägga mer på program om priserna sjönk. Däremot är det inte säkert att det hade gett mer intäkter till programföretagen såklart.

Saker jag letar efter : Winrar- eller 7zip-alternativ till MacOS. Som är lika bra som Windows-versionerna. Skulle glatt betala ett par hundringar för det. Powerarchiver verkar lovande. 35 dollar och ett års uppdateringar. Nja. Det får nog vänta. Orkar inte ens bemöda mig att ta hem en trial. För dyrt. Hade det kostat 100 hade jag spontanköpt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Snusfri

Är väl Game Pass, EA och Ubi+ som kostar för mig, med tjänster som dessa är det väldigt sällan jag köper något spel idag.

Sedan så har jag Adobe CC då det är det absolut bästa när det kommer till bildredigering, inget annat kommer ens i närheten.

Har köpt några spel och bla Nova Launcher på play store.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bör landa i intervallet 1000-2999/år.
Office 365, lösenordshanterare, enstaka spel, Windows-licenser (utslaget på flera år dock)

Det blir alltmer en gråzon mellan app/in-app och tjänst men har lämnat övriga moln-/domäntjänster, e-böcker osv utanför.
Redigt förankrad i Googles och Microsofts lösningar, både privat och professionellt.

Sen agerar jag också bulvan åt ungarnas digitala inköp av Robux, Minecoins och dylikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angav Android, då jag köper mest där. Betalar glatt 10-30kr för appar, enstaka upp mot 100. Hatar dock prenumerationer innerligt, så det undviker jag. Ska jag prenumerera måste det vara något som jag använder väldigt ofta känns det som. Kanske om man hade en seriös hobby, typ systemkamerafotografering, då kanske man hade betalat för Lightroom, vad vet jag.

Så, köper ofta appar till Android. Mycket mer sällan till dator. Jag är dock ganska positiv att lägga 20-200kr kanske, men det känns som att många program kostar mer och då undviker jag dem helt istället. Senast jag betalade 1000kr för ett program var till min Amiga typ 1994 eller nåt. Även på datorer tycker jag illa om prenumerationer. Senaste "dyra" programmet till dator jag köpte var Pixelmator Pro för 50% rabatt (kring 200kr). Det är ett säkert sätt att snärja mig, stor rabatt (även om det ibland är att se som ordinarie då rabatten är ofta), och inte för högt pris.

För min del skulle jag säkert lägga mer på program om priserna sjönk. Däremot är det inte säkert att det hade gett mer intäkter till programföretagen såklart.

Saker jag letar efter : Winrar- eller 7zip-alternativ till MacOS. Som är lika bra som Windows-versionerna. Skulle glatt betala ett par hundringar för det. Powerarchiver verkar lovande. 35 dollar och ett års uppdateringar. Nja. Det får nog vänta. Orkar inte ens bemöda mig att ta hem en trial. För dyrt. Hade det kostat 100 hade jag spontanköpt.

Saknar också bra program för arkivering på MacOS, hojta gärna till om du hittar något!

Vad är det för typ av appar du köper till Android? Verktyg, spel, social media? Kul att se någon från ’andra sidan’ som regelbundet köper

Permalänk
Musikälskare

Blir nog lätt över 3K om man tänker på alla spel etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Iom att jag har en löpande prenumeration hos Adobe för Photoshop (privat bruk, används huvudsakligen till bilder/foto och lite illustrering) som ligger på 120kr/mån valde jag högsta kategorin. Bara PS går ju loss på knappt 1500 och kan tänka mig att jag lägger mellan 1000-1500 per år på spel och smågrejer vid behov Inte nödvändigtvis VARJE år, men tre nya spel köpta hyfsat nära lansering är lätt drygt 500 styck. PC/Windows är primär plattform, i andra hand IOS numera (tidigare Android).

Permalänk
Medlem

Jag är lite i chock att en så stor del lägger så mycket på mobila plattformar, till och med mer än konsolerna... jag måste ha missat det tåget helt enkelt. I och för sig är vi på ett PC-forum alla har en mobil, men långt från alla har en konsol, så det kanske är logiskt ändå

Edit: hamnade denna på framsidan?! Kul!

Permalänk
Avstängd

Jag köper spel och säg att man köper minst två nyare spel varje år så är man uppe över 1000 kr nära på då det alltid åker med något äldre eller reaspel också. Mjukvara är mer eller mindre noll då jag endast använder gratisprylar eller kanske fått tag på det på annat håll.
Får väl ändå säga att det är en billig hobby som ger mig många timmar av njutning så länge man inte måste köpa några nya komponenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Betalar bara för spel, ffxiv cirkus 250kr/mån.
Köpte en massa spel förr på steam som jag fortfarande inte har spelat sedan fick jag ffxiv och sedan dess har jag inte köpt mycket annat.
Edit: känns som en ganska billig hobby sett till kostnad per timme

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Blir nog lätt över 3K om man tänker på alla spel etc.

Jo precis, 3K för spel kommer jag över på 2-3 månader.
Någon annan mjukvara(PC) köper jag nästan aldrig. Förutom windows licensen så är resten open source/gratisversioner.
Till mobilen(android) har jag aldrig köpt något alls. Det som behövs kom med eller finns även där i open source/gratisversioner.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kör fortfarande office-paketet för 649 kr om året och har en del annan mjukvara som tickar några tior eller hundralappar i månaden.

La rätt mycket pengar på IOS-grejer förut men känns som allt numera är gratis där av det jag vill ha.

Jag tog inte med spel i ekvationen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för typ av appar du köper till Android? Verktyg, spel, social media? Kul att se någon från ’andra sidan’ som regelbundet köper

Jag köper sällan något till Android men när det händer så är det nästan bara spel.

Totalt sett spenderar jag nog mer än 3000kr och det är i princip 100% på spel. Valde PS men det är egentligen ganska jämnt utspritt mellan Switch/PS/PC.

Permalänk
Medlem

När det gäller mjukvara så köper jag mest spel. Någon enstaka gång kan jag köpa någon annan licens, men det är ovanligt. Frun och jag delar en Headspace-prenumeration (typ 600kr/år), men det är väl rätt så långt där.

På spel spenderar jag väl årligen nånstans mellan 1000 och 2000kr. De flesta spel jag köper är indiespel eller typ 2 år gamla AAA-spel, så då rör sig priserna oftast runt 200-300kr per spel, eller lägre. Senast jag köpte AAA-spel närmare nypris var väl Cyberpunk 2077, så hela 2021 gick åt utan nya spelköp till "fullpris".

Sekundära plattformerna är en Oculus Quest och en Nintendo Switch som används på längre tåg och flyg. De spenderar jag några hundralappar per år på. Så totalt borde jag väl kanske hamna nånstans lite över 2000kr/år på mjukvara.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag prenumererar på en massa cykelappar så det blir många pengar...

2400/år - Whoop
500-550/år- Strava
155 kr/mån - Zwift

Räkna resten...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ca 2500-3000:- per år och enbart på Playstation. Har aldrig betalat en krona på mobilsmjukvara.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4