Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte hur du menar, men bilen drar definitivt inte 0.9/100km hela 50 mils körningen
(vet inte hur stort batteri de kör nuförtiden men hybrider brukar väl sällan orka mer än typ 5 mil på batteriet?)

När du kör den bara på el så är det ca 9 mil med de nya batterierna. Men när du kör den i det läge där bensinmotor och elmotor hjälps åt(hybridläge) så får du 0.9/100km. Jag kikade på en review där han körde blandad körning i 50 mil, och fick tanka ca 11 liter efter. Tyckte det var tillräckligt bra i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

När du kör den bara på el så är det ca 9 mil med de nya batterierna. Men när du kör den i det läge där bensinmotor och elmotor hjälps åt(hybridläge) så får du 0.9/100km. Jag kikade på en review där han körde blandad körning i 50 mil, och fick tanka ca 11 liter efter. Tyckte det var tillräckligt bra i alla fall.

Jag tror du eller recensenten har missförstått något. Så mycket sparar man inte på en oladdad hybrid helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du eller recensenten har missförstått något. Så mycket sparar man inte på en oladdad hybrid helt enkelt.

Det är möjligt. Men vad menar du med oladdad hybrid?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Det är möjligt. Men vad menar du med oladdad hybrid?

Alltså en laddhybrid där man kör "tomt" på batteriet. Uppladdad drar den ju noll bensin fram tills batteriet är så lågt som den låter det komma, men sen får man ju inte så mycket ut från batteriet. I absolut bästa fall borde man ju närma sig en klassisk hybrid (jag vägrar kalla de självladdande för det är bara dumt) efter det, och på sådana är vi inte i närheten av sådana siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså en laddhybrid där man kör "tomt" på batteriet. Uppladdad drar den ju noll bensin fram tills batteriet är så lågt som den låter det komma, men sen får man ju inte så mycket ut från batteriet. I absolut bästa fall borde man ju närma sig en klassisk hybrid (jag vägrar kalla de självladdande för det är bara dumt) efter det, och på sådana är vi inte i närheten av sådana siffror.

Ah, jag förstår. Självklart kommer den dra väldigt mycket utan elhjälpen. Men målet är att alltid ha den laddad, åtminstone när jag åker hemifrån.
Det är där intelligensen kommer in i Volvon. Ska du på ett kortare ärende, så kanske du skippar navigation. Då blir det som du säger automatiskt batteri först och sen bensin. Men ska du däremot långt, och slår på navigation så kommer bilen att använda el och bensin där den tycker det är smartast. Då ska denna förbrukning gälla.
Kommer det fungera, det återstår att se!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså en laddhybrid där man kör "tomt" på batteriet. Uppladdad drar den ju noll bensin fram tills batteriet är så lågt som den låter det komma, men sen får man ju inte så mycket ut från batteriet. I absolut bästa fall borde man ju närma sig en klassisk hybrid (jag vägrar kalla de självladdande för det är bara dumt) efter det, och på sådana är vi inte i närheten av sådana siffror.

Håller med: 0.9 på hybridläge är rimligen omöjligt, och 11 liter på 50 mil (dvs ca 2.0) är nog ett idealfall man inte heller kan räkna med... Men vem vet jag kanske underskattar modern hybridteknik

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Ah, jag förstår. Självklart kommer den dra väldigt mycket utan elhjälpen. Men målet är att alltid ha den laddad, åtminstone när jag åker hemifrån.
Det är där intelligensen kommer in i Volvon. Ska du på ett kortare ärende, så kanske du skippar navigation. Då blir det som du säger automatiskt batteri först och sen bensin. Men ska du däremot långt, och slår på navigation så kommer bilen att använda el och bensin där den tycker det är smartast. Då ska denna förbrukning gälla.
Kommer det fungera, det återstår att se!

Det kommer inte att fungera. Den ska gå nio mil på el och resten på bensin, och elva liter på femtio mil, alltså 41 mil efter elen är slut, det är omöjligt.

Skrivet av Roger W:

Håller med: 0.9 på hybridläge är rimligen omöjligt, och 11 liter på 50 mil (dvs ca 2.0) är nog ett idealfall man inte heller kan räkna med... Men vem vet jag kanske underskattar modern hybridteknik

Eller så överskattar den som gjort denna beräkning sina matematikkunskaper.

Att hybrider är väldigt snåla enligt standardiserade tester är ju inget konstigt, de börjar med fullt batteri och slingorna man kör är inte så långa så noll förbrukning i början drar ju ner snittet rejält, men i verklig användning handlar det ju helt om hur mycket man kan köra på el. De flesta stöder inte snabbladdning så det handlar om en uppladdning för en resa i allmänhet, om man inte stannar och laddar en timme för att komma tre-fem mil till på el liksom.

Passar detta ens användning så kan en hybrid bli väldigt snål. Man laddar hemma och batteridriften räcker till och från jobbet exempelvis. Å andra sidan, om man har möjlighet att ladda hemma och inte kör några extrema sträckor så ser jag inte varför man inte skulle köra på elbil direkt.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Håller med: 0.9 på hybridläge är rimligen omöjligt, och 11 liter på 50 mil (dvs ca 2.0) är nog ett idealfall man inte heller kan räkna med... Men vem vet jag kanske underskattar modern hybridteknik

det kan inte vara så att man menar 0,9 per mil för det låter mest troligt i mina öron för en så pass motorstark och stor bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jämför man en begagnad bil för 200k mot en ny för 400k så behöver man väl knappast räkna ut något? Känns rätt solklart från början.

Så ja, det lät märkligt att någon skulle motsätta sig en så konstig jämförelse.

Ja det som blir är väl snarare att även de billigaste elbilarna inte kan konkurrera prismässigt mot motsvarande bensinbil givet att man endast kör 1000 mil/år. Elbilarna är generellt sett dyrare trots samma utrustning. Vill man ha en tråkig elbil med en räckvidd på 35-40 mil kostar det närmare 400 000. En bensinbil med samma standard kan man köpa för runt hälften.

Du skriver att det inte går att jämföra en bil för 200k med en som kostar 400k. Jag vill hävda att det är fullt rimligt om bilarna har ungefär likvärdig lyx och funktion. Det är klart en ny bensinbil för 400k också framstår som dyr om den inte fyller någon funktion utöver en bensinbil för 200k.

Jag åker mest kortare sträckor men de längre resorna jag gör då och då ligger på ca 35 mil. Då försvinner direkt de 10-15 billigaste elbilarna från listan av val och då blir det genast väldigt dyrt. Det är i princip en Zoe för 400k som gäller eller så får man gå upp över 500k. En Zoe är mindre än min bil, mindre bekväm, fulare, sämre väghållning, klarar min enda långa resa jag brukar göra med 2 mils marginal, kommer jag ens fram? Stanna och ladda på en 4 timmars resa? Nu åker jag 4 timmar ena vägen, 4 timmar hem och har bensin för 10 dagar kvar i tanken när jag är framme. Att stanna en sen kväll i mörkret vid någon laddstolpe på denna korta 4 timmars resa lockar inte.

Som jag ser det betalar jag 200-250k extra för att få en sämre bil, bara för att av principen köra på el.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Ja det som blir är väl snarare att även de billigaste elbilarna inte kan konkurrera prismässigt mot motsvarande bensinbil givet att man endast kör 1000 mil/år. Elbilarna är generellt sett dyrare trots samma utrustning. Vill man ha en tråkig elbil med en räckvidd på 35-40 mil kostar det närmare 400 000. En bensinbil med samma standard kan man köpa för runt hälften.

Du skriver att det inte går att jämföra en bil för 200k med en som kostar 400k. Jag vill hävda att det är fullt rimligt om bilarna har ungefär likvärdig lyx och funktion. Det är klart en ny bensinbil för 400k också framstår som dyr om den inte fyller någon funktion utöver en bensinbil för 200k.

Jag åker mest kortare sträckor men de längre resorna jag gör då och då ligger på ca 35 mil. Då försvinner direkt de 10-15 billigaste elbilarna från listan av val och då blir det genast väldigt dyrt. Det är i princip en Zoe för 400k som gäller eller så får man gå upp över 500k. En Zoe är mindre än min bil, mindre bekväm, fulare, sämre väghållning osv osv osv... Som jag ser det betalar jag 200-250k extra för att få en sämre bil, bara för att av principen köra på el.

Jo men du tittar för mycket på inköpspriset. Elbilen är absolut dyrare att köpa men den är ju också absolut billigare i löpande kostnader. Sen missar du bonusen på 70K man får när man köper en elbil. Drar man av 70 på inköpspriset så finns det en del rätt trevliga bilar för runt 400K. Mer än motsvarande bensinbil kanske, men man får ju igen en del pengar på de minskade löpande kostnaderna liksom. Det är ju därför man kan leasa en elbil billigt, de vet att service inte kostar så mycket (även om de kanske tar bra betalt för den av de som köper bilen ändå), de vet att det är färre garantiåtgärder och liknande, och de vet att andrahandsvärdet är säkrare för en elbil än motsvarande fossilbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men du tittar för mycket på inköpspriset. Elbilen är absolut dyrare att köpa men den är ju också absolut billigare i löpande kostnader. Sen missar du bonusen på 70K man får när man köper en elbil. Drar man av 70 på inköpspriset så finns det en del rätt trevliga bilar för runt 400K. Mer än motsvarande bensinbil kanske, men man får ju igen en del pengar på de minskade löpande kostnaderna liksom. Det är ju därför man kan leasa en elbil billigt, de vet att service inte kostar så mycket (även om de kanske tar bra betalt för den av de som köper bilen ändå), de vet att det är färre garantiåtgärder och liknande, och de vet att andrahandsvärdet är säkrare för en elbil än motsvarande fossilbil.

Jag väntar fortfarande på att någon faktiskt staplar upp vilka av dessa löpande kostnader som är så extremt mycket lägre att värdeminskningen på den dubbelt så dyra elbilen inte äter upp det.

* Bensin vs Eldrift, scenario 1000 mil/år.
Bensin: 0,65 * 1000 mil * 18 kr = 11 700
El: 2,50 * 1000 = 2500 + Kostnadsdiff parkering med laddplats 200*12 = 2400 => 4900

Diff: 6800/år. Bara diffen i värdetapp första året på den dyra elbilen täcker 10 år av diffen i bensinkostnad.

* Service
Visst du har inget oljebyte eller kamrem. Men du har fortfarande däck, bromsar, hjullager, stötdämpare, vindrutetorkare etc etc..
Hur mycket billigare blir detta egentligen? En del har fått det till halva kostnaden, men sett till värdetappet på en ganska ny dyr bil är det fortfarande struntsummor i bägge fall.

En golf kostar enligt någon undersökning jag hittade på "vibilägare" ca 9000/år i snitt i service (1500 mil). En elbil bör då kosta ca 4500/år.

Då har vi en total årlig skillnad på 11300, eller knappa 1000 kr/mån. Jag kan lova att diffen i värdetapp mellan den billigare bensinbilen och dyrare elbilen (samma storlek och standard) är minst 1000 kr/mån också.

Jag ser exempelvis på Blocket Renault Zoe från 2019 med bara 1500 mil som redan droppat ner till 159 000 från ca 320 000. Drar vi av 70k på det är värdetappet 91 000, eller 60 kr/mil. Hjälp. Inte en chans att en bensinbil med samma standard för 200k med tre år på nacken och 1500 mil har tappat halva sitt värde.

* Mer än dessa två, i förhållande till värdetapp relativt försumbara poster?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Så är det just nu! Toyota RAV4 hybrid med bra paket (style) kostar just nu ny 375tkr men likadana begagnade som är 1-2 år gamla är dyrare än nypris.

Skillnaden är att du faktiskt får den begagnade inom nära framtid medans den nya får du säkert vänta på närmare ett år eller rensa på utrustning. Löjlig värld vi lever i just nu får man ju säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nu efter att en del väl fungerande reaktorer lagts ned och att det inom politiken börjar pratas om att vattenkraftverk ska få enormt mycket tuffare miljökrav som troligen kommer bli 100% omöjliga att följa så nedläggning är enda alternativet.
Så är Elbil/hybrid det absolut sista jag ens skulle lägga 3sek tanke på att köpa!

Jag tror du underskattar förbrukningen på elbilar. De drar i dagsläget i snitt 2kwh/mil och vem vet, det blir kanske mindre i framtiden.

Har rörligt pris, bor i SE04 och hade i genomsnitt ett pris på 2kr/kwh under december. Körde ca 150 mil, 300kwh till en kostnad av 2*300=600kr. Sen tillkommer de fasta avgifterna såklart. Har du timdebitering kan du få ner det ännu mer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag ser exempelvis på Blocket Renault Zoe från 2019 med bara 1500 mil som redan droppat ner till 159 000 från ca 320 000. Drar vi av 70k på det är värdetappet 91 000, eller 60 kr/mil. Hjälp. Inte en chans att en bensinbil med samma standard för 200k med tre år på nacken och 1500 mil har tappat halva sitt värde.

Då kanske man ska köpa en sån istället för en dyr bensinbil? Billigare i inköpspris och billigare att äga. Grymt ju!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då kanske man ska köpa en sån istället för en dyr bensinbil? Billigare i inköpspris och billigare att äga. Grymt ju!

Elbilar har hängt med ett tag nu, finns flera modeller du kan få under tvåhundratusen med batterier kring 30 kWh. Det är om du vill ha ca 50-60 kWh du får betala trehundratusen. Kia e-Niro kan du få för trehundratusen, 64 kWh batteri. Nissan Leaf med 40 kWh batteri får du för ca tvåhundratio till tvåhundrafemtiotusen. Leaf har väl ca 27 mil räckvidd räknat i WLTP, bör väl räcka långt om man kan ladda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då kanske man ska köpa en sån istället för en dyr bensinbil? Billigare i inköpspris och billigare att äga. Grymt ju!

Det exemplaret har hyrt batteri så månadskostnad för det tillkommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Jag väntar fortfarande på att någon faktiskt staplar upp vilka av dessa löpande kostnader som är så extremt mycket lägre att värdeminskningen på den dubbelt så dyra elbilen inte äter upp det.

* Bensin vs Eldrift, scenario 1000 mil/år.
Bensin: 0,65 * 1000 mil * 18 kr = 11 700
El: 2,50 * 1000 = 2500 + Kostnadsdiff parkering med laddplats 200*12 = 2400 => 4900

Diff: 6800/år. Bara diffen i värdetapp första året på den dyra elbilen täcker 10 år av diffen i bensinkostnad.

* Service
Visst du har inget oljebyte eller kamrem. Men du har fortfarande däck, bromsar, hjullager, stötdämpare, vindrutetorkare etc etc..
Hur mycket billigare blir detta egentligen? En del har fått det till halva kostnaden, men sett till värdetappet på en ganska ny dyr bil är det fortfarande struntsummor i bägge fall.

En golf kostar enligt någon undersökning jag hittade på "vibilägare" ca 9000/år i snitt i service (1500 mil). En elbil bör då kosta ca 4500/år.

Då har vi en total årlig skillnad på 11300, eller knappa 1000 kr/mån. Jag kan lova att diffen i värdetapp mellan den billigare bensinbilen och dyrare elbilen (samma storlek och standard) är minst 1000 kr/mån också.

Jag ser exempelvis på Blocket Renault Zoe från 2019 med bara 1500 mil som redan droppat ner till 159 000 från ca 320 000. Drar vi av 70k på det är värdetappet 91 000, eller 60 kr/mil. Hjälp. Inte en chans att en bensinbil med samma standard för 200k med tre år på nacken och 1500 mil har tappat halva sitt värde.

* Mer än dessa två, i förhållande till värdetapp relativt försumbara poster?

Du går några mindre antaganden och missar några kostnader som sammanlagt har ganska stor effekt. Sen verkar du ha en bild av att elbilar är väldigt dyra men så illa är det ju inte riktigt. Sen tittar du på prisutvecklingen för Zoe som är lite speciell, dels så innebär batterihyran en konstig prisbild och dels så fick de precis noll stjärnor i EuroNCAP vilket förstås fått priserna att sjunka som en sten. Det är förstås tråkigt för de som har en Zoe men det är inte något man kan applicera på elbilar generellt.

Jag räknade på kostnader i elbilstråden men jag orkar inte leta fram den igen, utan gör en överslagsberäkning med utgång i din beräkning. 0,65 i faktisk förbrukning innebär en ganska liten bil med svag motor, mer realistiskt om för en bil som motsvarar en elbil ungefär borde vara runt 0,8. Det ger en kostnad på 14400 för bensin per år för 18 per liter. El på en publik laddare här i närheten kostar 2,50 per kWh och det behövs inget extra abonnemang för att ladda för det går inte ihop ekonomiskt. Däremot får man betala en krona i timmen för parkeringen på elbilsplatserna som ju inte behövs för en bensinbil. Men säg en förbrukning på 1,75 kWh och att man står på laddplatsen i tio timmar för att ladda 30kWh, vilket är högt räknat men man springer ju inte ut i natten för att flytta bilen för att laddningen är klar. Så 1750kWh * 2,5 för elen ger 4375, plus parkeringen (en krona per tre kWh) knappt 600. Så knappt 5000 för elbilens bränslekostnad mot 14400 för bensinbilen. Men sen tillkommer ju skatten också. En riktigt snål bensinbil kommer ju inte under 3500 per år i skatt de första tre åren och pratar vi 150-200 hästar så är det snarare 6000, till exempel en Golf Sportcombi med 190 hk och automatlåda kostar 6300. Alla elbilar kostar 360 per år i skatt. Så nu är vi uppe i runt 15000 mer för bensinbilen. Service och försäkring borde vara billigare men det är inte säkert, det varierar beroende på diverse saker som bilmodell, hur den är finansierad och så. Så låt oss strunta i det och ta siffran 15K per år.

Sen är frågan vilka bilar man tittar på. En Leaf exempelvis är ju en ganska förnuftig elbil, bortsett från kontakten för snabbladdning kanske, en ny sådan med 40kWh batteri kan man få för runt 350K men många ligger lite högre, låt oss säga 370 minus bonusen man får blir det 300K, vill man ha det större batteriet kostar det 60K mer dock. En E-Niro exempelvis ligger ungefär 100K över Leaf men det är ju en SUV också vilket kostar på. Så vilken bensinbil motsvarar Leaf? Det är ingen premiumbil men heller ingen småbil egentligen, en Golf är ju rätt lik i storlek kanske men VW är ju lite mer premium, men säg en Mazda 3 kanske? Den finns i en version med 186 hk som inte är så långt från de drygt 200 Leaf har, med automat kostar den från 290K på kampanj. Alltså tiotusen billigare för en bara lite mindre och svagare bensinbil, med en merkostnad på femtontusen per år i löpande kostnader.

Sen finns det förstås billigare bensinbilar, jag antar att det är det du har tagit fasta på. En av de billigaste man kan köpa är en Kia Picanto, med automat från ungefär 150K med privatleasing från ungefär 2000. Det finns inga motsvarande elbilar riktigt dock, inte så små, billiga och klena för det är svårt att få ekonomi i det förstås. Men det har emellanåt gått att leasa en Fiat 500e för 1995 i månaden, eller en Peugeot e-208 eller liknande för 2500. Utgår vi från din första beräkning så borde man spara ungefär en tusenlapp i månaden på driften av en elbil, så om vi då jämför e-208 mot Picanto genom leasing så hamnar man på en femhundring plus per månad, och man får en större, bekvämare och snabbare bil med mer utrustning och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

0,65 i faktisk förbrukning innebär en ganska liten bil med svag motor,

Vet inte vad du kallar liten bil med svag motor men min förra bil var en golf sportkombi med 150hk, den drog under 0,6.
Tiguanen jag hade innan med 190hk drog strax över 0,6 (diesel visserligen).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte vad du kallar liten bil med svag motor men min förra bil var en golf sportkombi med 150hk, den drog under 0,6.
Tiguanen jag hade innan med 190hk drog strax över 0,6 (diesel visserligen).

Måste instämma här faktiskt. Bilen jag har nu är en Passat sedan -13 med en 1.4L 160hk motor. Inte så rolig men absolut inte värdelös. På vintern ligger mitt snitt på 0.69L/mil. Och årsskatten är på ynka 800kr-ish inklusive alla avgifter. Därför det är så svårt att motivera ett annat bilköp och jag sökte stöd här. Tyvärr är ju det vettigaste att hålla i den ett tag till

Men kul och nyttigt att diskussionerna fortsätter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Måste instämma här faktiskt. Bilen jag har nu är en Passat sedan -13 med en 1.4L 160hk motor. Inte så rolig men absolut inte värdelös. På vintern ligger mitt snitt på 0.69L/mil. Och årsskatten är på ynka 800kr-ish inklusive alla avgifter. Därför det är så svårt att motivera ett annat bilköp och jag sökte stöd här. Tyvärr är ju det vettigaste att hålla i den ett tag till

Men kul och nyttigt att diskussionerna fortsätter!

Om du har en relativt problemfri bil idag som inte är så dyr i drift är det bara dumt att byta enkom för bytandets skull.

Bytte själv bil förra året, bara för att det var lite kul. Ekonomiskt är det en liten katastrof. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Måste instämma här faktiskt. Bilen jag har nu är en Passat sedan -13 med en 1.4L 160hk motor. Inte så rolig men absolut inte värdelös. På vintern ligger mitt snitt på 0.69L/mil. Och årsskatten är på ynka 800kr-ish inklusive alla avgifter. Därför det är så svårt att motivera ett annat bilköp och jag sökte stöd här. Tyvärr är ju det vettigaste att hålla i den ett tag till

Men kul och nyttigt att diskussionerna fortsätter!

Ja, ekonomiskt är det rätt oslagbart att fortsätta med din bil om den inte har några större fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Passar detta ens användning så kan en hybrid bli väldigt snål. Man laddar hemma och batteridriften räcker till och från jobbet exempelvis. Å andra sidan, om man har möjlighet att ladda hemma och inte kör några extrema sträckor så ser jag inte varför man inte skulle köra på elbil direkt.

Därför att de är dyrare i inköp? Så var det sist jag kollade (iofs ett tag sedan) Iaf om man ska jämföra två bilar med ungefär samma hästkrafter. Vi lär definitivt titta på laddhybrid som nästa bil då vi kör till/från jobbet på vardagar och utflykter på helger. Man slipper tanka på vardagar och kör bensin på helger när man ska längre och inte har tid att ta långa pauser för att ladda någonstans mitt på vägen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om du har en relativt problemfri bil idag som inte är så dyr i drift är det bara dumt att byta enkom för bytandets skull.

Bytte själv bil förra året, bara för att det var lite kul. Ekonomiskt är det en liten katastrof. 😋

Skrivet av Json_81:

Ja, ekonomiskt är det rätt oslagbart att fortsätta med din bil om den inte har några större fel.

Har aldrig haft problem med den förutom att jag har haft roligare bilar förr. Så det är ju prylbegäret som pushar på…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vet inte vad du kallar liten bil med svag motor men min förra bil var en golf sportkombi med 150hk, den drog under 0,6.
Tiguanen jag hade innan med 190hk drog strax över 0,6 (diesel visserligen).

Tja, det beror förstås på körstil och så, men uppgiven förbrukning jämfört med faktisk brukar ge någonstans 10-20% mer i faktisk. Min bil exempelvis har en uppgiven förbrukning på 0,85 enligt WLTP medan den ligger på 1,02-1,04 i snitt. Knappt 190 hk men fyrhjulsdrift och automat, inte dubbelkoppling som på VW. Golf Kombin jag länkade ovan har exempelvis 190 hk och dubbelkopplingsautomaten, med AWD, och drar på pappret 0,71 vilket hamnar på 0,85 om vi lägger på 20%. Jag vet inte om det stämmer förstås.

Oavsett så påverkar det inte kalkylen jättemycket. Knappt 3000 billigare blir en bensinbil med 0,65 istället för 0,85 med ett bensinpris på 18 kronor. Annars påverkar ju skatten mycket, minst 3000, där sparar man ju rätt mycket och desto mer om man vill ha lite mer kraft och så.

Men till stor del handlar det ju om vilka bilar man jämför. Att elbilar är så mycket dyrare stämmer inte riktigt, inte efter bonusutbetalningen. Jag kollar exempelvis på en Ioniq 5. Den kostar i dagsläget 510K med det större batteriet, om det hade funnits bilar att köpa alltså. Vilken bensinbil motsvarar den? En XC60 är ganska lik i storlek och så, men kanske ett "bättre märke" visserligen, men en XC60 B5 kostar närmare 600K. En Kia Sportage kanske känns mer rättvis att jämföra med, samtidigt är det ju en billigare bil på många sätt, men den verkar ligga på 400-460K. Så ungefär samma efter elbilsbonusen. Men Ioniq är ju en framtidsbil och Sportage är inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag skulle personligen inte lita på att bensin/diesel inte kommer att fasas ut betydligt mer aggressivt än man tidigare pratat om.

Vi kommer aldrig köpa en ny fossilbil, däremot fortsätta köra denna tills priset på elbilar kommer ner till normala summor (<300k).

/hulle.

Det kommer inte kunna ske, för att majoriteten av folken kan inte i dagsläget ladda hemma eller vid jobbet. De flesta kommer inte vilja sitta flera timmar i veckan och ladda bilen på macken så som jag gör.

Skrivet av Roger W:

Vet inte hur du menar, men bilen drar definitivt inte 0.9/100km hela 50 mils körningen
(vet inte hur stort batteri de kör nuförtiden men hybrider brukar väl sällan orka mer än typ 5 mil på batteriet?)

Hybrid funkar enbart om du kan ladda mikro-batteriet fulls hemma, annars har du bara nackdelar med den bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Därför att de är dyrare i inköp? Så var det sist jag kollade (iofs ett tag sedan) Iaf om man ska jämföra två bilar med ungefär samma hästkrafter. Vi lär definitivt titta på laddhybrid som nästa bil då vi kör till/från jobbet på vardagar och utflykter på helger. Man slipper tanka på vardagar och kör bensin på helger när man ska längre och inte har tid att ta långa pauser för att ladda någonstans mitt på vägen.

Jag vet inte om de är så mycket dyrare. Men det beror ju helt på hur man värderar olika saker förstås, som "premium märke" exempelvis. Och det finns ju liksom hål i elbilsutbudet, det finns inga jättesmå och billiga bilar exempelvis, och de som är på G som Dacias har väldigt små batterier och så. Men det finns inte direkt några plugin hybrider i småbilsklassen heller. Sen handlar det förstås om vart man tror andrahandsvärdet går för elbilar, hybrider och bensinbilar. Jag tror ju verkligen att elbilar håller värdet bättre, det har sett ut så hittills och det finns inga indikationer på att det skulle ändras. Visst kan tekniska framsteg inom batterier och liknande göra dagens elbilar mindre imponerande, men det gäller väl i minst lika stor utsträckning hybrider.

Men säg att man vill ha en BMW X3, den finns som hybrid och elbil. X3 30e (hybriden) kostar runt 700K ny, en iX3 (elbil) kostar typ 800-830K. Än så länge får man lite bonus för hybriden också men fortfarande får man väl åtminstone 50K mer för elbilen. Så 50-80K mer för att köra elbil. Men X3 är ju rätt törstig, både på bensin och el förstås, men bensinens högre pris gör ju att det relativt blir billigare att köra på el, så helt bortsett andrahandsvärdet (som jag misstänker kommer att bli mycket bättre för elbilen) blir ändå inte elbilen särskilt mycket dyrare.

Ett annat exempel är Kia Niro/e-Niro. Hybriden kostar ungefär 285K, elbilen kostar runt 485K med det stora batteriet så svårt att räkna hem kostnaden för den. Å andra sidan får man ju mer hästkrafter och bättre utrustning och så. Och bonus.

XC40 finns också som hybrid och elbil. XC40 T4 Core (hybrid) kostar 481K, XC40 "elbil" Core kostar 494K. Efter miljöbidrag så sparar man alltså 37K på elbilen om man får 20K i bidrag för hybriden, trots att den är snabbare och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag väntar fortfarande på att någon faktiskt staplar upp vilka av dessa löpande kostnader som är så extremt mycket lägre att värdeminskningen på den dubbelt så dyra elbilen inte äter upp det.

* Bensin vs Eldrift, scenario 1000 mil/år.
Bensin: 0,65 * 1000 mil * 18 kr = 11 700
El: 2,50 * 1000 = 2500 + Kostnadsdiff parkering med laddplats 200*12 = 2400 => 4900

Diff: 6800/år. Bara diffen i värdetapp första året på den dyra elbilen täcker 10 år av diffen i bensinkostnad.

* Service
Visst du har inget oljebyte eller kamrem. Men du har fortfarande däck, bromsar, hjullager, stötdämpare, vindrutetorkare etc etc..
Hur mycket billigare blir detta egentligen? En del har fått det till halva kostnaden, men sett till värdetappet på en ganska ny dyr bil är det fortfarande struntsummor i bägge fall.

En golf kostar enligt någon undersökning jag hittade på "vibilägare" ca 9000/år i snitt i service (1500 mil). En elbil bör då kosta ca 4500/år.

Då har vi en total årlig skillnad på 11300, eller knappa 1000 kr/mån. Jag kan lova att diffen i värdetapp mellan den billigare bensinbilen och dyrare elbilen (samma storlek och standard) är minst 1000 kr/mån också.

Jag ser exempelvis på Blocket Renault Zoe från 2019 med bara 1500 mil som redan droppat ner till 159 000 från ca 320 000. Drar vi av 70k på det är värdetappet 91 000, eller 60 kr/mil. Hjälp. Inte en chans att en bensinbil med samma standard för 200k med tre år på nacken och 1500 mil har tappat halva sitt värde.

* Mer än dessa två, i förhållande till värdetapp relativt försumbara poster?

OK, jag skall göra ett försök att ställa upp den jämförelse som jag själv stod inför för ca 1,5 år sedan.

Disclaimer: Jag har naturligtvis inte med ett tio år gammalt dieselhärke i jämförelsen utan det är ny fossilbil vs ny elbil som var valet för min del. Jag valde heller inte att ta med "budget/mellanklass" bilar i jämförelsen då det aldrig i mitt fall var aktuellt att välja mellan typ en Dacia eller en Tesla... det är liksom inte en jämförelse som makes sense

Jag var ute efter en midsize sedan och valde mellan S60/BMW 3 serie/Audi A4 och Tesla Model 3. I detta exempel väljer jag S60 som jämförelseobjekt, men det är relativt lika mellan Volvon, BMWn och Audin. Jag har valt att utrusta bilarna så snarlikt som möjligt för att få en rättvis jämförelse - liknande motorstyrka, utrustning (som dragkrok, navigation, panoramaglas etc) och lite annat fluff.

Jag räknade på att ha bilen i 4 år. Kör ca 2000 mil om året. Tar ej med kostnader som förväntas vara identiska mellan bilarna så som spolarvätska, vindrutetorkare, däckbyten etc. Jag räknar inte heller med ränta på ett eventuellt billån ifall man inte betalar bilen kontant eftersom att denna post också förväntas vara liknande mellan modellerna.

Inköpspris:
S60: 500 600 SEK
Model 3: 517 170 SEK ink miljöbilspremie

Skatt:
S60: 25 188 SEK
Model 3: 1440 SEK

Drivmedel (här har jag räknat på 0,75 l/milen för volvon och 1,5 kwh/milen och ett genomsnittligt elpris på 1,5kr/kwh för Teslan vilket är mina verkliga siffror efter 1,5 år):
S60: 120 000 SEK
Model 3: 18 000 SEK

Service (här är det såklart lite svårt att särskilja vad som är specifikt relaterat till fossilmotorn eller ej, men jag har tänkt att en normal årsservice för volvon kostar 6000 kr varav hälften är relaterat till bensinmotorn. Min egen model 3 har haft 0 servicebehov hittils, men visst förr eller senare behöver man väl byta en bromskloss kanske?)
S60: 12 000 SEK
Model 3: 4000 SEK

Värdeminskningen är såklart lite lurig att räkna på. Det bästa man kan göra tror jag är att kika på hur det ser ut idag för 3 år gamla Model 3 jämfört med 3 år gamla S60 som har lika miltal/slitage. Kikar man på blocket verkar ett genomsnittligt pris på 2019 Model 3 vara runt 450 tkr och ett genomsnittligt pris på 2019 S60 cirka 340 tkr. Jämfört med nybilspriserna för i år så har Model 3 tappat 67 170 kr i värde och S60n har tappat 160 000 kr.

Totalkostnad över 4 år:
Model 3: 90 610 SEK
S60: 317 188 SEK

Över 4 år har volvon alltså kostat 226 578 SEK, eller ~350% mer att äga än motsvarande Model 3. Lägg då till att Teslan har betydligt modernare utförande tillsammans med lyxen att alltid ha en fulltankad bil på morgonen så är det en no-brainer i min värld...

Som sagt, många stirrar sig blinda på inköpspriset, men det går väldigt snabbt att räkna hem en elbil om man tänker några steg längre

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du går några mindre antaganden och missar några kostnader som sammanlagt har ganska stor effekt. Sen verkar du ha en bild av att elbilar är väldigt dyra men så illa är det ju inte riktigt. Sen tittar du på prisutvecklingen för Zoe som är lite speciell, dels så innebär batterihyran en konstig prisbild och dels så fick de precis noll stjärnor i EuroNCAP vilket förstås fått priserna att sjunka som en sten. Det är förstås tråkigt för de som har en Zoe men det är inte något man kan applicera på elbilar generellt.

Jag räknade på kostnader i elbilstråden men jag orkar inte leta fram den igen, utan gör en överslagsberäkning med utgång i din beräkning. 0,65 i faktisk förbrukning innebär en ganska liten bil med svag motor, mer realistiskt om för en bil som motsvarar en elbil ungefär borde vara runt 0,8. Det ger en kostnad på 14400 för bensin per år för 18 per liter.

Har tyvärr inte möjlighet att bemöta allt just nu. Men jag rullar nu en bil som är större än en Renault Zoe med 1.4 liter, 126 hästkrafter. På längre resor drar den ca 0.5, när jag åker till jobbet här i Göteborg, ca 0.65-0.7.

Detta är alltså fler hästkrafter och mer kräm än en Zoe vilket min jämförelse var mot. Så i sammanhanget liten motor? Nja.
Den gör ändå 0-100 på under 9 sekunder vilket inte kan klassas som något monster men inte heller någon 14 sekunders Kia Picanto.

Faktum kvarstår också att ex. en Zoe eller andra billigare elbilar varken har räckvidden eller någon vidare väghållning. Du betalar dubbelt så mycket i princip och får en Kia Picanto fast på el istället för ex. en VW Golf eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om de är så mycket dyrare. Men det beror ju helt på hur man värderar olika saker förstås, som "premium märke" exempelvis. Och det finns ju liksom hål i elbilsutbudet, det finns inga jättesmå och billiga bilar exempelvis, och de som är på G som Dacias har väldigt små batterier och så. Men det finns inte direkt några plugin hybrider i småbilsklassen heller. Sen handlar det förstås om vart man tror andrahandsvärdet går för elbilar, hybrider och bensinbilar. Jag tror ju verkligen att elbilar håller värdet bättre, det har sett ut så hittills och det finns inga indikationer på att det skulle ändras. Visst kan tekniska framsteg inom batterier och liknande göra dagens elbilar mindre imponerande, men det gäller väl i minst lika stor utsträckning hybrider.

Men säg att man vill ha en BMW X3, den finns som hybrid och elbil. X3 30e (hybriden) kostar runt 700K ny, en iX3 (elbil) kostar typ 800-830K. Än så länge får man lite bonus för hybriden också men fortfarande får man väl åtminstone 50K mer för elbilen. Så 50-80K mer för att köra elbil. Men X3 är ju rätt törstig, både på bensin och el förstås, men bensinens högre pris gör ju att det relativt blir billigare att köra på el, så helt bortsett andrahandsvärdet (som jag misstänker kommer att bli mycket bättre för elbilen) blir ändå inte elbilen särskilt mycket dyrare.

Ett annat exempel är Kia Niro/e-Niro. Hybriden kostar ungefär 285K, elbilen kostar runt 485K med det stora batteriet så svårt att räkna hem kostnaden för den. Å andra sidan får man ju mer hästkrafter och bättre utrustning och så. Och bonus.

XC40 finns också som hybrid och elbil. XC40 T4 Core (hybrid) kostar 481K, XC40 "elbil" Core kostar 494K. Efter miljöbidrag så sparar man alltså 37K på elbilen om man får 20K i bidrag för hybriden, trots att den är snabbare och så.

Är inte miljöbonusen redan slut för i år? Har för mig jag läste det någonstans. Antingen köper folk elbilar som fan just nu eller så har någon räknat fel någonstans

Just Volvo är ett jobbigt exempel för jag känner verkligen att de satt priset helt åt helvete för XC40 och framförallt C40. Tom Polestar 2 känns som ett bättre alternativ om man jämför med C40 och då är Tesla 3 ett ännu bättre alternativ. De bra elbilarna (stora batterier, snabbladdning, lastutrymme) behöver komma en bra bit under halvmiljonen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Jag köpte nyligen en 3 år gammal Peugeout 308 kombi bensindriven "miljöbil".
Den drar ungefär lika mycket bränsle per mil som min tidigare dieselbil, kanske mindre till och med.
Jag kör ganska korta sträckor för det mesta men på sommaren blir det längre resor med bilen.

Tanken var att jag ville ha en hyfsat ny och säker bil som inte kostade en förmögenhet att köpa och äga. Räknar med att ha den ungefär 5 år. Jag är nöjd med bilen. Känns piggare att köra än jag trodde den skulle vara. Bekväm och lättkörd för att vara en kombi.