3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Aa det är det jag hört också. Men skiljer det nåt från OC modellen i komponenter eller lilnande? Annars är det väl bara klocka upp kortet själv tänker jag?

Brukar inte skilja något förutom att OC troligtvis är bättre binnade chip. Det är alltså inte garanterat att non OC kan överklockas till samma nivå. Däremot rör det sig om en så liten skillnad att det inte spelar någon roll egentligen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag fick precis mail från NoN att det byter ut Asus TUF 3080 non OC till OC utan extra kostnad, eftersom de inte räknar med att få in några non OC framöver.
Så ett steg närmare kanske

Wow tack för att ni skrivit om detta! Jag brukar inte läsa i tråden men jag tog en koll idag och såg att ni fått erbjudande från NoN. Konstigt tycker jag, jag har ju haft min order sen september 2020. Mycket riktigt fanns mitt erbjudande under skräppost!

Hade jag inte funnit det hade de helt enkelt avbeställt, så tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Här är en bra genomgång av olika 3080-OEM's olika vrm's, strömbudget etc.
https://www.youtube.com/watch?v=q_VC_00wcMU

Äntligen dykt ner i undervolting!
Fina temps med knapp prestanda förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Äntligen dykt ner i undervolting!
Fina temps med knapp prestanda förlust

Då ska du se vilka temps man får om man undervoltar OCH byter kylpastan till flytande metall
Mitt 3090 temp maxar på 57c - luftkylt i ett Define 7 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Komplett la ut ett 3080 ti phoenix för 17k kr, hoppar upp till ca 21k på några sekunder.

Aorus master x hoppade från 19,Xk till ca 21,7k kr.

Marginaler(scalping) eller gamla pris? .

Vill gärna föra en öppen diskussion, kanske hjälper oss att förstå vart scalpingen faktiskt sker!

Att företag höjer priserna för att möta efterfrågan är inte "scalping". Grafikkort har väl förhållandevis låg marginal så du lär kalla det mesta företagandet här i världen för scalping.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Att företag höjer priserna för att möta efterfrågan är inte "scalping". Grafikkort har väl förhållandevis låg marginal så du lär kalla det mesta företagandet här i världen för scalping.

Scalping är ju att köpa billigt och sälja dyrt, om företag börjar sälja dyrt kommer fenomenet försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Scalping är ju att köpa billigt och sälja dyrt, om företag börjar sälja dyrt kommer fenomenet försvinna.

Ja det är ju bra att det hamnar i ngn aktieägares ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Att företag höjer priserna för att möta efterfrågan är inte "scalping". Grafikkort har väl förhållandevis låg marginal så du lär kalla det mesta företagandet här i världen för scalping.

Undrar bara. Detta då nvidia säger att scalping sker vid slutet av leveranskedjan medan återförsäljare säger annat. Intressant att veta vart det ligger… tycker du inte det?

Permalänk
Medlem

Liten sammanfattning hur denna fråga skötts av företagen som jag uppfattat det.
Och som synes på min signatur så har jag inte fått mitt RTX3080 jag beställde i oktober 2020 😒

Pluslistan:

  • Inet - Bra👍😎

  • Komplett - Bra👍😎

  • NetOnNet - Bra? verkar iaf fortfarande försöka så alla kunder får sina kort👍

  • Elgiganten - Först jävligt dåligt... sen bra👍

Minuslistan:

  • Webhallen - Först bra... sedan jävligt dåligt👎😡

  • Dustin - Raderade alla ordrar 👎😡

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Liten sammanfattning hur denna fråga skötts av företagen som jag uppfattat det.
Och som synes på min signatur så har jag inte fått mitt RTX3080 jag beställde i oktober 2020 😒

Pluslistan:

  • Inet - Bra👍😎

  • Komplett - Bra👍😎

  • NetOnNet - Bra? verkar iaf fortfarande försöka så alla kunder får sina kort👍

  • Elgiganten - Först jävligt dåligt... sen bra👍

Minuslistan:

  • Webhallen - Först bra... sedan jävligt dåligt👎😡

  • Dustin - Raderade alla ordrar 👎😡

Lite märkligt att sätta Elgiganten på plus när dom inte gjorde någonting förrän 3-4 månader sedan medans Webhallen ligger på minus trots att dom gjorde mycket rätt väldigt länge och har levererat bra mycket fler kort än Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Lite märkligt att sätta Elgiganten på plus när dom inte gjorde någonting förrän 3-4 månader sedan medans Webhallen ligger på minus trots att dom gjorde mycket rätt väldigt länge och har levererat bra mycket fler kort än Elgiganten.

Det är som det ser ut nu... Elgiganten verkar försöka lösa det medans Webhallen inte gör det, tidigare var det helt annorlunda.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag betalade webhallen 9000 kr för ett 3080 november 2020 som fortfarande inte levererats. De pengarna lär jag aldrig se igen

Edit: november 2020 var det visst. Snart ett och ett halvt år sedan ju. Time flies!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag betalade webhallen 9000 kr för ett 3080 oktober 2021 som fortfarande inte levererats. De pengarna lär jag aldrig se igen

Du måste ju kunna häva köpet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du måste ju kunna häva köpet?

Mvh

Köpte med presentkort. Har absolut noll intresse av att få ett tillgodokvitto från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Köpte med presentkort. Har absolut noll intresse av att få ett tillgodokvitto från dem.

Fast du kan ju sälja tillgodokvittot för 80-85% värdet på marknaden isf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som lyckades knipa ett ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming för 10 890 kr för några dagar sedan hos Webhallen?

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Någon mer än jag som lyckades knipa ett ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming för 10 890 kr för några dagar sedan hos Webhallen?

ja men lämnade tillbaka det. inget fel på kortet men ville ha de par extra % fps från 3080ti eller så samt vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det är som det ser ut nu... Elgiganten verkar försöka lösa det medans Webhallen inte gör det, tidigare var det helt annorlunda.

Att dom försöker lösa det efter över ett års tid är alltså bättre än att Webhallen löste det i ett års tid när det var som värst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Liten sammanfattning hur denna fråga skötts av företagen som jag uppfattat det.
Och som synes på min signatur så har jag inte fått mitt RTX3080 jag beställde i oktober 2020 😒

Pluslistan:

  • Inet - Bra👍😎

  • Komplett - Bra👍😎

  • NetOnNet - Bra? verkar iaf fortfarande försöka så alla kunder får sina kort👍

  • Elgiganten - Först jävligt dåligt... sen bra👍

Minuslistan:

  • Webhallen - Först bra... sedan jävligt dåligt👎😡

  • Dustin - Raderade alla ordrar 👎😡

Inet har verkligen varit blandat, har sett många fått fina uppgraderingar här.
Jag däremot beställde Aorus Xtreme, och blev erbjuden ett MSI Ventus som byte, som är Msi's sämsta serie.
Det var antingen det eller en avbokning...

Kommer tänka mig för innan jag handlar där igen, och speciellt inte lägga någon form av förhandsbokning.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Inet har verkligen varit blandat, har sett många fått fina uppgraderingar här.
Jag däremot beställde Aorus Xtreme, och blev erbjuden ett MSI Ventus som byte, som är Msi's sämsta serie.
Det var antingen det eller en avbokning...

Kommer tänka mig för innan jag handlar där igen, och speciellt inte lägga någon form av förhandsbokning.

Men fick du tillbaks mellanskillnaden är det väll helt okej ?. Om du verkligen inte vill ha kortet så kunde du ju bara sälja det vidare ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Också besviken på Webhallen, har en beställning på ett 3080 sen nov 2020, beställningen gäller ett MSI Gaming X vilket av okänd anledning ändrades till ett Gaming Z under 2021 och för några veckor sedan fanns Gaming Z i lager så jag frågade kundchatten om jag skulle få tilldelning men fick ett rakt nej då det är olika artikelnr, pga min beställning gäller ett utan LHR och de som fanns i lager var med LHR, har ett pågående supportärende på detta om min beställning kommer hedras för vi kan nog va säkra på att ej-LHR aldrig kommer tillverkas igen (Webhallen har inte ens produktsida för det kort jag har beställning på) sen tog det ca 2 veckor innan svar på mitt supportärende där de sa att de skulle återkomma med ett svar...

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Också besviken på Webhallen, har en beställning på ett 3080 sen nov 2020, beställningen gäller ett MSI Gaming X vilket av okänd anledning ändrades till ett Gaming Z under 2021 och för några veckor sedan fanns Gaming Z i lager så jag frågade kundchatten om jag skulle få tilldelning men fick ett rakt nej då det är olika artikelnr, pga min beställning gäller ett utan LHR och de som fanns i lager var med LHR, har ett pågående supportärende på detta om min beställning kommer hedras för vi kan nog va säkra på att ej-LHR aldrig kommer tillverkas igen (Webhallen har inte ens produktsida för det kort jag har beställning på) sen tog det ca 2 veckor innan svar på mitt supportärende där de sa att de skulle återkomma med ett svar...

Är det bara för mig som det låter som att webhallen med flera medvetet undviker att dela ut kort till tidiga kortköpare som fått det till ett "billigt" pris.
För mig ser det ut som att dom förhalar det in i det sista för att sälja andra kort dyrare eller vänta in 4xxx releasen så 3xxx korten inte går att sälja lika dyrt för att då släppa dom till folk som bokade tidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är det bara för mig som det låter som att webhallen med flera medvetet undviker att dela ut kort till tidiga kortköpare som fått det till ett "billigt" pris.
För mig ser det ut som att dom förhalar det in i det sista för att sälja andra kort dyrare eller vänta in 4xxx releasen så 3xxx korten inte går att sälja lika dyrt för att då släppa dom till folk som bokade tidigt?

De förhalar inte. Efter ett år av ersättande av v1 mot v2, och byten av modeller för de som beställt för MSRP så tog de ett beslut att sluta göra det.

sweclockers.com/forum/post/19356039

Nu får man vänta tills just det kortet som beställts kommer in i lager (om det någonsin gör det), eller byta till plats i V2 kön, och då betala fullt pris.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

De förhalar inte. Efter ett år av ersättande av v1 mot v2, och byten av modeller för de som beställt för MSRP så tog de ett beslut att sluta göra det.

sweclockers.com/forum/post/19356039

Nu får man vänta tills just det kortet som beställts kommer in i lager (om det någonsin gör det), eller byta till plats i V2 kön, och då betala fullt pris.

Eller så anmäler man webhallen till ARN och drar dom i långa sträckbänken.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag betalade webhallen 9000 kr för ett 3080 november 2020 som fortfarande inte levererats. De pengarna lär jag aldrig se igen

Edit: november 2020 var det visst. Snart ett och ett halvt år sedan ju. Time flies!

Skrivet av Red Onion:

Köpte med presentkort. Har absolut noll intresse av att få ett tillgodokvitto från dem.

Men där har du ju bara dig själv att skylla isnf. Pengarna är ju inte borta då möjligheten finns ju såklart att få tillbaka dom via ett tillgodokvitto/gift card..

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

ja men lämnade tillbaka det. inget fel på kortet men ville ha de par extra % fps från 3080ti eller så samt vram

dang. prövade du den? hur var ljudnivån?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

De förhalar inte. Efter ett år av ersättande av v1 mot v2, och byten av modeller för de som beställt för MSRP så tog de ett beslut att sluta göra det.

sweclockers.com/forum/post/19356039

Nu får man vänta tills just det kortet som beställts kommer in i lager (om det någonsin gör det), eller byta till plats i V2 kön, och då betala fullt pris.

Om folk väljer att ta det vidare till ARN så kommer Webhallen med största sannolikhet att förlora. Webhallen vet dock att dom flesta aldrig orkar ta det så pass långt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Asus kylare Dual och vad den andra modellen nu heter med tre fläktar är de bästa jag stött på och då har jag testat (för mining) ca 25-30 olika 3060/3070/3080. Asus har vart överlägset bäst och tvåa är i min bok netonnets KFA då dem korten inte har ett väldigt störande vinande ljud. Zotac GTFO.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Asus kylare Dual och vad den andra modellen nu heter med tre fläktar är de bästa jag stött på och då har jag testat (för mining) ca 25-30 olika 3060/3070/3080. Asus har vart överlägset bäst och tvåa är i min bok netonnets KFA då dem korten inte har ett väldigt störande vinande ljud. Zotac GTFO.

Hade ett 3070 TUF som jag var väldigt nöjd med, men behövde sälja den för den var ej LHR så det var dumt o behålla den när jag kunde sälja den för bra mycket mer än vad jag betalade

Har ett 3080 palit gamerock OC just nu och den är helt OK, men tycker att fläktarna kunde ha varit lite tystare iallafall. Definitivt bättre än KFA2 SG modellen jag testade på en gång (3080 också).

Är nyfiken på hur 3080 TUF och 3080 ROG strix låter. Hade gärna viljat köpa / byta till en sådan, men de fåtal gånger jag sett hos ÅF så går de oftast för 13-15k och det är de inte värda :X

Typ en bra modell av MSI eller ASUS med 3060ti eller bättre prestanda för en rimlig peng hade varit bäst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

dang. prövade du den? hur var ljudnivån?

Yes! Inte det tystaste kortet, dock har jag ett väldigt litet meshify c chassi. Temperaturerna och ljudnivån blev bättre med en "akasa pci fan bracket" som gör att man kan sätta 2 fläktar under kortet. hjälpte definitivt! Då gick fläktarna från typ ca 2.2-2.3k rpm ned till typ 1.7-1.8k men då testade jag inte så länge och det var i något spel.

Tuf-kortet har rätt mycket sag enligt mig, så jag brukade ha ett lego torn som höll det uppe.