Permalänk
Medlem

Dator kraschar när jag surfar

Hej hoppas kunna få lite råd här.

Problemet:

Min dator har börjat krascha lite då och då (sedan 1-2 månader, först en gång per månad sedan en gång per vecka och nu 2 ggr på en vecka) när jag surfar eller gör andra lätta arbeten men aldrig när jag kompilerar, spelar eller jobbar med unreal engine. Skärmen fryser och sedan får jag en artefakt och sedan reboot.

Köpte ett EVGA 3080 Ti FTW för ungefär ett halvår sedan tillsammans med ett be quiet! straight power 1000W Gold. När den kraschat och jag sedan kollar minnesdumpen ser jag för det mesta detta felmeddelandet: 0x133 DPC_WATCHDOG_VIOLATION och ibland VIDEO_TDR_TIMEOUT_DETECTED (117), vilket verkar tyda på problem med GPUn på något vis. Har testat 4-5 olika drivers (både game ready och studio drivers) och använt DDU för att installera om osv.

Det värsta är att jag använder datorn för arbete så att den inte fungerar väl är katastrofalt för mig och har inget extra PSU att testa med direkt.

Mina specs är:
OSWindows 10 Pro 64-bit
CPU Intel Core i7 8700
RAM 32.0GB Dual-Channel @ 1599MHz (14-14-14-34)
Moderkort ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME Z370-P
GPU NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti FTW3 (EVGA)
Lagring
111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB
465GB Samsung SSD 860 EVO 500GB
931GB Crucial CT1000P1SSD8
931GB KINGSTON SA2000M81000G
PSU be quiet! straight power 11 1000w 80+ gold

Kan ladda upp memory dumps ifall någon är villig och vet hur man felsöker med dem väl, har petat runt lite med windbg ännu.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Har du kikat i eventloggen i Windows (event viewer)? Ofta finns det ledtrådar där.

Visa signatur

Surface Laptop 3 i7 15" (privat) - Yoga Slim 7 Pro Gen 6 16" (jobb) - iPhone 11 Pro
Skriver om aktier och fonder och testar produkter när jag inte hänger här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallex:

Har du kikat i eventloggen i Windows (event viewer)? Ofta finns det ledtrådar där.

Tack för svar.
Har kikat där, tyvärr inte lett någonstans längre än det jag fått ut av memory dumpsen.