Värt att be om en induktionshäll till en hyresrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad händer om spisen går sönder efter 4 år och det enbart är ett års garanti och 3 års reklamation? Som hyresgäst förväntar du dig att ha en fungerande spis. Betalar du glatt för en ny spis igen? Eller den nya hyresgästen som flyttar in om 5 år. Tror du att de då är intresserade att betala för en ny spis då? Hade det varit en bostadsrätt eller villa så är det bara att slanta upp. Hyresbostad fungerar lite annorlunda. Där har du bara vissa saker att välja på. Du kan inte välja på att få hyresvärden att installera AC t.ex. utan det är av de produkter de har valt att tillhandahålla du har att välja på. Vanlig spis eller keramikhäll mot hyreshöjning t.ex. Inte induktion bara för du vill ha det. Så du kan glömma att det blir något att lägga mellan utan vill du ha induktion får du själv bekosta den och sedan koppla in den gamla spisen när du flyttar möjligen. Men det är långt ifrån säkert att de går med på ens det. Det är hyresvärden som äger lägenheten och de vitvaror som finns i den. Du hyr bara. Det är ju en hyresrätt du har.

Jag tror inte du förstått situationen. Jag fick hem en lista där man kan kryssa i önskat underhåll. Denna listan är till för hyresgäster som själva vill vara med och påverka hur ens egen lägenhet ska se ut. Där kan man välja om man vill att det ska tapetseras om, målas, nya vitvaror osv. mot en kostnad. Är det över 20 år sedan det specifika underhållet gjordes senast, så görs det kostnadsfritt. Alternativt kan man skippa det och istället få avdrag på hyran på nästkommande Januari månad.

På denna listan har jag valet att kryssa i att jag önskar en ny spis, mot en kostnad på 2400kr. Då byts den gamla spisen ut mot en keramikhäll. Min idé var att jag eventuellt kunde hosta upp en större slant och istället få en induktionshäll. Så lär ju värden höja hyran en aning också. Sen om den skulle gå sönder efter 4 år så är det naturligtvis inget jag kommer stå för vare sig induktionshäll eller keramikhäll. Jag har ju då betalat extra för att få en induktionshäll, samt accepterat ett påslag på hyran. Detta både för att standarden på lägenheten höjts, samt en ökad buffert för hyresvärden ifall sakerna går sönder.

Egentligen det enda som kommer hända är att jag kommer ha trissat upp hyran som även nästa hyresgäst kommer få betala, som kanske skiter fullständigt i induktionshäll och hade hellre velat ha kvar den gamla spisen till den ursprungliga hyreskostnaden istället.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Extremaz:

Dock tar du ju med dig gardinerna vid ev flytt.

Borde varit tydligare ser jag nu. Det är specialbeställda till mina takfönster, så inget som kommer fungera till nästa lägenhet. Om jag nu inte har Fakro-fönster även där.

https://www.fakrosverige.se/produkter/alla-produkter/tillbeho...

Permalänk
Medlem

Finns det ens keramikhällar kvar i vårt samhälle.
Hur kan man inte vilja ha en induktion med alla fördelar det ger?
Hade jag haft en hyresrätt utan hade jag satt in det själv oavsett om jag fick betala allt själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Finns det ens keramikhällar kvar i vårt samhälle.
Hur kan man inte vilja ha en induktion med alla fördelar det ger?
Hade jag haft en hyresrätt utan hade jag satt in det själv oavsett om jag fick betala allt själv

Efter att att nu haft keramikhäll sen jag flyttade till min lägenhet så tycker jag den är bättre än "några" av de induktionshällar jag använt. Speciellt större plattor har jag inte haft en induktion som hanterar lika bra, då de ofta görs med dubbla zoner och blir två prickar i pannan där det blir varmt och inte lagom varmt utanför de. Detta på tjock gjutjärns panna...den som borde hjälpa bäst.

Den bästa spis jag använt är induktion, helt klart...men i samma vända har jag använt fruktansvärda induktion också. Speciellt känns det som interfacet är det sämsta. Någon hade en knapp för platta och +/- för värme, att stoppa något att koka över där var ingen vits, bara att lyfta bort...förstör liksom fördelen med induktion. Elektrolux gillar sitt autoläge som hoppar igång helt random där man stoppar i lite pasta och sänker värmen lite, lägger in pastan i skaferiet och vattnet kokar över 10s senare för att den bestämmde sig att maxa effekten i något A läge....helt offattbart.
Den föräldrarna har nu är rätt ok men autoläget vill få mig att kasta ut den ur fönstret ibland, och stora pannor är rätt hopplöst om man ska steka större bitar jämt.

Nuvarande bosh keramik är helt ok, blir varm rätt fort, 80-90% av induktion kan reglera temp rätt bra och snabbt nog för mig, riktiga vred, klagar inte när man rengör eller kokar över av misstag. Väljer nog den över den föräldrarna har nu...men den induktionsspisen de hade innan var bättre än denna...nog mest för vreden på den gamla och inget förbannat auto läge.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orman:

Jag tror inte du förstått situationen. Jag fick hem en lista där man kan kryssa i önskat underhåll. Denna listan är till för hyresgäster som själva vill vara med och påverka hur ens egen lägenhet ska se ut. Där kan man välja om man vill att det ska tapetseras om, målas, nya vitvaror osv. mot en kostnad. Är det över 20 år sedan det specifika underhållet gjordes senast, så görs det kostnadsfritt. Alternativt kan man skippa det och istället få avdrag på hyran på nästkommande Januari månad.

På denna listan har jag valet att kryssa i att jag önskar en ny spis, mot en kostnad på 2400kr. Då byts den gamla spisen ut mot en keramikhäll. Min idé var att jag eventuellt kunde hosta upp en större slant och istället få en induktionshäll. Så lär ju värden höja hyran en aning också. Sen om den skulle gå sönder efter 4 år så är det naturligtvis inget jag kommer stå för vare sig induktionshäll eller keramikhäll. Jag har ju då betalat extra för att få en induktionshäll, samt accepterat ett påslag på hyran. Detta både för att standarden på lägenheten höjts, samt en ökad buffert för hyresvärden ifall sakerna går sönder.

Egentligen det enda som kommer hända är att jag kommer ha trissat upp hyran som även nästa hyresgäst kommer få betala, som kanske skiter fullständigt i induktionshäll och hade hellre velat ha kvar den gamla spisen till den ursprungliga hyreskostnaden istället.

Fint att du kan få välja en ny spis i alla fall. Hos min hyresvärd kan man välja till nya skåpsluckor (inte skåp trots att de är minst 35 år gamla), handtag och kakel ovanför diskbänken och nya innerdörrar. Inte ny diskbänk, spis eller något sånt. Detta kostar på hyran i tio år. Man kan också välja till parkett och säkerhetsdörr mot en permanent hyreshöjning.

Jag försökte få spisen utbytt för den är riktigt gammal med gjutjärnsplattor och så (vilket inte har varit standarden här på minst tolv år), och den var dessutom lite trasig när vi flyttade in, men hyresvärden har lyckats hitta reservdelar till en så gammal spis så det har inte blivit något.

Permalänk
Medlem

Gasolspis med knäreglage skulle sitta fint.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orman:

Jag tror inte du förstått situationen. Jag fick hem en lista där man kan kryssa i önskat underhåll. Denna listan är till för hyresgäster som själva vill vara med och påverka hur ens egen lägenhet ska se ut. Där kan man välja om man vill att det ska tapetseras om, målas, nya vitvaror osv. mot en kostnad. Är det över 20 år sedan det specifika underhållet gjordes senast, så görs det kostnadsfritt. Alternativt kan man skippa det och istället få avdrag på hyran på nästkommande Januari månad.

På denna listan har jag valet att kryssa i att jag önskar en ny spis, mot en kostnad på 2400kr. Då byts den gamla spisen ut mot en keramikhäll. Min idé var att jag eventuellt kunde hosta upp en större slant och istället få en induktionshäll. Så lär ju värden höja hyran en aning också. Sen om den skulle gå sönder efter 4 år så är det naturligtvis inget jag kommer stå för vare sig induktionshäll eller keramikhäll. Jag har ju då betalat extra för att få en induktionshäll, samt accepterat ett påslag på hyran. Detta både för att standarden på lägenheten höjts, samt en ökad buffert för hyresvärden ifall sakerna går sönder.

Egentligen det enda som kommer hända är att jag kommer ha trissat upp hyran som även nästa hyresgäst kommer få betala, som kanske skiter fullständigt i induktionshäll och hade hellre velat ha kvar den gamla spisen till den ursprungliga hyreskostnaden istället.

Det var värre förut hos Familjebostäder.
Alla förbättringar som kostade per månad, las på permanent, och varje gång en sådan förbättring gjordes i förtid, las på permanent, även om det byttes hyresgäster. Ett "bra" sätt att få in fler hundra extra per månad lägenheten livet ut mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Finns det ens keramikhällar kvar i vårt samhälle.
Hur kan man inte vilja ha en induktion med alla fördelar det ger?
Hade jag haft en hyresrätt utan hade jag satt in det själv oavsett om jag fick betala allt själv

Finns det någon riktigt bra induktionshäll idag?

Tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Jag tror inte du förstått situationen. Jag fick hem en lista där man kan kryssa i önskat underhåll. Denna listan är till för hyresgäster som själva vill vara med och påverka hur ens egen lägenhet ska se ut. Där kan man välja om man vill att det ska tapetseras om, målas, nya vitvaror osv. mot en kostnad. Är det över 20 år sedan det specifika underhållet gjordes senast, så görs det kostnadsfritt. Alternativt kan man skippa det och istället få avdrag på hyran på nästkommande Januari månad.

På denna listan har jag valet att kryssa i att jag önskar en ny spis, mot en kostnad på 2400kr. Då byts den gamla spisen ut mot en keramikhäll. Min idé var att jag eventuellt kunde hosta upp en större slant och istället få en induktionshäll. Så lär ju värden höja hyran en aning också. Sen om den skulle gå sönder efter 4 år så är det naturligtvis inget jag kommer stå för vare sig induktionshäll eller keramikhäll. Jag har ju då betalat extra för att få en induktionshäll, samt accepterat ett påslag på hyran. Detta både för att standarden på lägenheten höjts, samt en ökad buffert för hyresvärden ifall sakerna går sönder.

Egentligen det enda som kommer hända är att jag kommer ha trissat upp hyran som även nästa hyresgäst kommer få betala, som kanske skiter fullständigt i induktionshäll och hade hellre velat ha kvar den gamla spisen till den ursprungliga hyreskostnaden istället.

Jag har mycket väl förstått situationen. Jag har bott hos 4 olika hyresvärdar, privata såväl som kommunala och på flera orter, under mina 25+ år som jag bott i hyreslägenhet så jag tror jag har lite mer erfarenhet av hur det brukar gå till. Och din idé kan du glömma. Men ring du till hyresvärden med ditt förslag men det är i stort sett 100% att ett kommunalt bolag följer de lagar och regler som finns och vad som har förhandlats fram med hyresgästföreningen. Men tror du att du är speciell på något sätt så att du kan få det du vill så ska du självklart försöka. Men lägg inte ner någon tid på att leta fram en spis som du vill ha för det är bortkastad tid. Lägg den tiden på att hitta en bostadsrätt så kan du köpa precis den spis du du vill ha istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns det någon riktigt bra induktionshäll idag?

Tar gärna emot tips.

Kanske ska skapa en egen tråd som handlar om precis det eftersom det inte är vad tråden handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag har mycket väl förstått situationen. Jag har bott hos 4 olika hyresvärdar, privata såväl som kommunala och på flera orter, under mina 25+ år som jag bott i hyreslägenhet så jag tror jag har lite mer erfarenhet av hur det brukar gå till. Och din idé kan du glömma. Men ring du till hyresvärden med ditt förslag men det är i stort sett 100% att ett kommunalt bolag följer de lagar och regler som finns och vad som har förhandlats fram med hyresgästföreningen. Men tror du att du är speciell på något sätt så att du kan få det du vill så ska du självklart försöka. Men lägg inte ner någon tid på att leta fram en spis som du vill ha för det är bortkastad tid. Lägg den tiden på att hitta en bostadsrätt så kan du köpa precis den spis du du vill ha istället.

Din erfarenhet säger inte mig någonting, du verkar ha en aning mindre koll ändå. Det går att förhandla fram en hel del grejer med en kommunal hyresvärd, de är inte så fyrkantiga som du tror. Bland annat har jag lyckats få hyresvärden att boka hit både elektriker och röris för att koppla till vattenanslutning och el i badrummet, för att jag ville ha tvättmaskin hemma som inte var standard i lägenheten. När det dessutom redan finns tillgång till tvättstuga 100 meter bort. Hela arbetet behövde jag inte ens bekosta själv heller för den delen, inte heller blev det något påslag på hyran. Det handlar inte om att jag vill känna mig speciell och få särbehandling. Det är fritt fram för alla andra hyresgäster att ställa samma förslag också.

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt och har induktionshäll. Var installerad när jag flyttade in, helt nytt kök. (Fuskrenovering med rejält höjd hyra)

Personligen hatar jag den. Visst, ska man koka saker eller göra popcorn är den jättebra men de största zonerna är för små för min alldeles normalstora stekpanna så den blir bara varm i mitten. Fullkomligt värdelöst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Bor i hyresrätt och har induktionshäll. Var installerad när jag flyttade in, helt nytt kök. (Fuskrenovering med rejält höjd hyra)

Personligen hatar jag den. Visst, ska man koka saker eller göra popcorn är den jättebra men de största zonerna är för små för min alldeles normalstora stekpanna så den blir bara varm i mitten. Fullkomligt värdelöst.

Det är standard inom hyreslägenheter.
Göra det minsta möjliga och höja maximalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bor i hyresrätt och har induktionshäll. Var installerad när jag flyttade in, helt nytt kök. (Fuskrenovering med rejält höjd hyra)

Personligen hatar jag den. Visst, ska man koka saker eller göra popcorn är den jättebra men de största zonerna är för små för min alldeles normalstora stekpanna så den blir bara varm i mitten. Fullkomligt värdelöst.

Beror på pannan i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag har mycket väl förstått situationen. Jag har bott hos 4 olika hyresvärdar, privata såväl som kommunala och på flera orter, under mina 25+ år som jag bott i hyreslägenhet så jag tror jag har lite mer erfarenhet av hur det brukar gå till. Och din idé kan du glömma. Men ring du till hyresvärden med ditt förslag men det är i stort sett 100% att ett kommunalt bolag följer de lagar och regler som finns och vad som har förhandlats fram med hyresgästföreningen. Men tror du att du är speciell på något sätt så att du kan få det du vill så ska du självklart försöka. Men lägg inte ner någon tid på att leta fram en spis som du vill ha för det är bortkastad tid. Lägg den tiden på att hitta en bostadsrätt så kan du köpa precis den spis du du vill ha istället.

Varför påstår du saker som inte är sanna? Varken i detta fall eller i allmänhet? Trist aggresivt negativt inlägg som inte tillför någon som helst hjälp för TS eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gasolspis med knäreglage skulle sitta fint.

Har bytt från gasol till induktion nyligen, både hällarna mycket bra i sin klass men induktion vinner på allt utom grilla paprika i öppen låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Finns det ens keramikhällar kvar i vårt samhälle.
Hur kan man inte vilja ha en induktion med alla fördelar det ger?
Hade jag haft en hyresrätt utan hade jag satt in det själv oavsett om jag fick betala allt själv

När jag skulle byta spis blev det glaskeramik eftersom induktion skulle tvingat mig att byta alla kärl och stekpannor utom två kastruller. Så jag funderade om det var värt att kassera i stort sett allt för att få lite snabbare uppvärmning. Det var det inte. Runt 6K extra för en induktionsspis med i övrigt samma kvalitet och funktioner som den glaskeramikspis vi valde + c:a 8K för att byta ut allt som inte skulle fungera med induktionshällen. Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför påstår du saker som inte är sanna? Varken i detta fall eller i allmänhet? Trist aggresivt negativt inlägg som inte tillför någon som helst hjälp för TS eller någon annan.

Vad är det jag har skrivit som inte är sant? Att jag inte under 25+ år har bott hos 4 olika kommunala och privata hyresvärdar i olika städer och aldrig har man kunnat välja något som inte hyresvärden har i sitt "sortiment" som tillval? Utan man har de val som hyresvärden har valt och förhandlat med hyresgästföreningen om? Jag har inte sett enda inlägg hittills om att man som hyresgäst fått välja fritt på något som hyresvärden inte har som tillval i sitt sortiment. Flera har gått ut med att de har induktion men inte på ett enda ställe har de klart och tydligt sagt att de bor hos en kommunal hyresvärd och har fått välja en induktionsspis fast man t.ex inte kan välja till det vid en renovering eller HLU. Snarare har det funnits inlägg att man inte ens får välja vitvaror själv. Det finns bara en spis och sätta in. Att man sedan inte "hjälper" TS genom att man inte säger det han vill höra tillför visst något till diskussionen. Att bara hålla med fast man tror, för jag kan inte veta 100% vad just den hyresvärden gör, något annat är inte ok. Men TS skrev väl igår redan att han skulle höra av sig till hyresvärden igår men han får väl ta och göra det idag då eftersom det är enbart TS hyresvärd som kan svara på vad TS kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad är det jag har skrivit som inte är sant? Att jag inte under 25+ år har bott hos 4 olika kommunala och privata hyresvärdar i olika städer och aldrig har man kunnat välja något som inte hyresvärden har i sitt "sortiment" som tillval? Utan man har de val som hyresvärden har valt och förhandlat med hyresgästföreningen om? Jag har inte sett enda inlägg hittills om att man som hyresgäst fått välja fritt på något som hyresvärden inte har som tillval i sitt sortiment. Flera har gått ut med att de har induktion men inte på ett enda ställe har de klart och tydligt sagt att de bor hos en kommunal hyresvärd och har fått välja en induktionsspis fast man t.ex inte kan välja till det vid en renovering eller HLU. Snarare har det funnits inlägg att man inte ens får välja vitvaror själv. Det finns bara en spis och sätta in. Att man sedan inte "hjälper" TS genom att man inte säger det han vill höra tillför visst något till diskussionen. Att bara hålla med fast man tror, för jag kan inte veta 100% vad just den hyresvärden gör, något annat är inte ok. Men TS skrev väl igår redan att han skulle höra av sig till hyresvärden igår men han får väl ta och göra det idag då eftersom det är enbart TS hyresvärd som kan svara på vad TS kan göra.

Jag bodde i hyresrätt för länge sen och då mitt kylskåp gick sönder fick jag välja mellan tre olika varianter som ersättning för det gamla. Jag frågade då om det gick att få ett större kombinationsskåp (kyl överst och ett lika stort frysskåp i underdelen) och det kom en snubbe som mätte och slog fast att det gick men att jag blev tvungen att betala kontant för ombyggnaden + att påslaget på hyran skulle bli (på den tiden fläskiga) 25 kr/mån tills skillnaden mellan deras förslag och mitt skåp var betalt. Efter ytterligare förhandlingar stod de för ombyggnaden och installerade skåpet och jag fick 57 kr extra per månad så länge jag bodde kvar (5 år) och då var det ytterligare 5 år med förhöjd hyra kvar. Så visst går det att förhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Beror på pannan i första hand.

Njae, jag har tre olika gjutjärnspannor i samma storlek och det blir likadant i alla tre. Det blir varmt i hela men det tar en jäkla stund innan det blir det, mycket längre tid än en vanlig spisplatta i rätt storlek.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag bodde i hyresrätt för länge sen och då mitt kylskåp gick sönder fick jag välja mellan tre olika varianter som ersättning för det gamla. Jag frågade då om det gick att få ett större kombinationsskåp (kyl överst och ett lika stort frysskåp i underdelen) och det kom en snubbe som mätte och slog fast att det gick men att jag blev tvungen att betala kontant för ombyggnaden + att påslaget på hyran skulle bli (på den tiden fläskiga) 25 kr/mån tills skillnaden mellan deras förslag och mitt skåp var betalt. Efter ytterligare förhandlingar stod de för ombyggnaden och installerade skåpet och jag fick 57 kr extra per månad så länge jag bodde kvar (5 år) och då var det ytterligare 5 år med förhöjd hyra kvar. Så visst går det att förhandla.

Saker kanske har ändrats sedan förra seklet dock.

Nej det går säkert att förhandla med en del kommunala hyresvärdar, men andra är stenhårda. Jag minns att min morsa försökte få dem att installera en större kyl och frys, alltså två "fullhöga" istället för kyl där uppe och frys där nere, det fanns gott om plats och vi bodde fem pers i en fyra så vi tyckte att det var rätt motiverat. Men det fick vi avslag på direkt, de babblade på om att de skulle behöva byta det i alla fyror i hela stan och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

När jag skulle byta spis blev det glaskeramik eftersom induktion skulle tvingat mig att byta alla kärl och stekpannor utom två kastruller. Så jag funderade om det var värt att kassera i stort sett allt för att få lite snabbare uppvärmning. Det var det inte. Runt 6K extra för en induktionsspis med i övrigt samma kvalitet och funktioner som den glaskeramikspis vi valde + c:a 8K för att byta ut allt som inte skulle fungera med induktionshällen. Nej tack.

Alla har olika prioriteringar men att vänta på att vatten och stekpannor ska bli varma och kalla är bland det värsta jag vet.

8k behöver du ju knappast köpa nytt för då det inte känns som du lagt det på utrustningen du har i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Alla har olika prioriteringar men att vänta på att vatten och stekpannor ska bli varma och kalla är bland det värsta jag vet.

Man har ju annat för sig när man lagar mat. Inte står man och väntar på att stekpannor ska bli varma innan man sköljer, ansar och skär upp råvaror. Lite planering och en vattenkokare. Jag lagar alltid mat från grunden, inga halv- eller helfabrikat och då vänjer man sig vid att planera lite.

Skrivet av sher!kan:

8k behöver du ju knappast köpa nytt för då det inte känns som du lagt det på utrustningen du har i dagsläget.

Och hur har du lyckats "känna" det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Saker kanske har ändrats sedan förra seklet dock.

Touché!

Skrivet av snajk:

Nej det går säkert att förhandla med en del kommunala hyresvärdar, men andra är stenhårda. Jag minns att min morsa försökte få dem att installera en större kyl och frys, alltså två "fullhöga" istället för kyl där uppe och frys där nere, det fanns gott om plats och vi bodde fem pers i en fyra så vi tyckte att det var rätt motiverat. Men det fick vi avslag på direkt, de babblade på om att de skulle behöva byta det i alla fyror i hela stan och så vidare.

Dessutom fanns nog det jag ville ha i deras sortiment men för lite större lägenheter än den lilla etta med kokvrå som jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Njae, jag har tre olika gjutjärnspannor i samma storlek och det blir likadant i alla tre. Det blir varmt i hela men det tar en jäkla stund innan det blir det, mycket längre tid än en vanlig spisplatta i rätt storlek.

om du har samma effekt på zonen som på plattan så fysiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

om du har samma effekt på zonen som på plattan så fysiskt omöjligt.

Du får gärna förklara hur du resonerar där. Hur är det fysiskt omöjligt att en platta/zon som är mindre än stekpannan värmer upp den sämre än en platta som är lika stor som pannan? Om det är som du säger så agerar inte min spis inom de fysikaliska lagarna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Det jag ser med en induktionshäll är vad för system lägenheten har just nu, och max Huvudsäkring. Många lgh har bara en fas, och det är uppdelat på hela byggnaden. Då hade jag inte rekommenderat en induktionshäll då den generellt kräver högre effekt än keramik, och på en fas så kräver den väldigt hög säkring med grova kablar.

Har du dock trefas till lägenheten med 16A Huvudsäkring så kör på, funkar prima med induktion.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får gärna förklara hur du resonerar där. Hur är det fysiskt omöjligt att en platta/zon som är mindre än stekpannan värmer upp den sämre än en platta som är lika stor som pannan? Om det är som du säger så agerar inte min spis inom de fysikaliska lagarna.

det är högre termisk resistans (förutsatt att din induktionshäll inte är onormalt liten) och dessutom har du massan i plattan som skall värmas utöver pannan.

EDIT, men vad vet jag om din induktionshäll, den verkar ju i alla fall riktigt dålig, nyfiken på märke och modell.

Lade till en gnutta ödmjukhet och nyfikenhet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad är det jag har skrivit som inte är sant? Att jag inte under 25+ år har bott hos 4 olika kommunala och privata hyresvärdar i olika städer och aldrig har man kunnat välja något som inte hyresvärden har i sitt "sortiment" som tillval? Utan man har de val som hyresvärden har valt och förhandlat med hyresgästföreningen om? Jag har inte sett enda inlägg hittills om att man som hyresgäst fått välja fritt på något som hyresvärden inte har som tillval i sitt sortiment. Flera har gått ut med att de har induktion men inte på ett enda ställe har de klart och tydligt sagt att de bor hos en kommunal hyresvärd och har fått välja en induktionsspis fast man t.ex inte kan välja till det vid en renovering eller HLU. Snarare har det funnits inlägg att man inte ens får välja vitvaror själv. Det finns bara en spis och sätta in. Att man sedan inte "hjälper" TS genom att man inte säger det han vill höra tillför visst något till diskussionen. Att bara hålla med fast man tror, för jag kan inte veta 100% vad just den hyresvärden gör, något annat är inte ok. Men TS skrev väl igår redan att han skulle höra av sig till hyresvärden igår men han får väl ta och göra det idag då eftersom det är enbart TS hyresvärd som kan svara på vad TS kan göra.

Tråden handlar inte om dig och dina erfarenheter, TS har redan sagt att du är ute och cyklar, jag säger detsamma eftersom jag valt exakt varenda sak i mitt kök vid en totalrenovering efter vattenskada. Hyran höjs med vad mina val har för merkostnad för värden, dvs en spottstyver då allt har beräknad hållbarhet gott över 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

det är högre termisk resistans (förutsatt att din induktionshäll inte är onormalt liten) och dessutom har du massan i plattan som skall värmas utöver pannan.

EDIT, men vad vet jag om din induktionshäll, den verkar ju i alla fall riktigt dålig, nyfiken på märke och modell.

Det är en normalstor spis med 4 plattor/zoner. Dock är det två små och två medelstora. Alltså, pannorna blir fort väldigt varma. Dock i mitten, det tar en bra stund innan det blir någorlunda jämnvarmt men det är ju alltid något varmare i mitten då plattan är avsevärt mycket mindre än pannan. Det är det jag syftar på, inte att det inte blir varmt snabbt nog. Kan jag steka bara i mitten så är det lugnt men behöver jag använda hela ytan i pannan så får jag vänta tills det är acceptabel jämnhet i värmen.

Jag menar alltså inte att det skulle ta längre för induktionshällen att värma upp i sig. Har jag en panna som är rätt storlek så går det väldigt snabbt, mitt problem är alltså att det inte finns en zon som är stor nog för stekpannorna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2