Lisa Su får större makt över AMD

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su får större makt över AMD

AMD:s VD Lisa Su får ytterligare prestigefull roll och tar över från John E. Caldwell som grafikjättens styrelseordförande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

All makt åt Lisa Su vår befriare!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Känns ju helt rätt att hon får mer att säga till om, inga stora klavertramp på hennes historik direkt

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

All makt åt Lisa Su vår befriare!

"Tyrann!"

Permalänk
Medlem

Förstår personligen inte hur en person kan ha tid till två så tunga roller samtidigt. I Sverige är det inte ens lagligt

Men kan tänka mig att det är smidigt att kunna hoppa över massa intern byråkrati.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hon har ju onekligen lyckats göra AMD väldigt framgångsrikt under de senaste åren men det är extremt anmärkningsvärt att någon kan vara VD och styrelseordförande samtidigt. Det borde inte ens vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förstår personligen inte hur en person kan ha tid till två så tunga roller samtidigt. I Sverige är det inte ens lagligt

Så länge det inte är ett publikt aktiebolag så är det lagligt i sverige (eller aktiebolag med aktiekapital över 500 kSEK om jag minns rätt). I praktiken har du rätt men jag ville bara förtydliga att det i mindre bolag är lagligt.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Hon har ju onekligen lyckats göra AMD väldigt framgångsrikt under de senaste åren men det är extremt anmärkningsvärt att någon kan vara VD och styrelseordförande samtidigt. Det borde inte ens vara möjligt.

Man måste vara ärlig det har också hjälpt att Intel hamnat efter i nodkrympningen och AMD fått en fördel där. Det är bara med Alder Lake Intel mer eller mindre kommit ikapp till Zen 4 släppts då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Hon har ju onekligen lyckats göra AMD väldigt framgångsrikt under de senaste åren men det är extremt anmärkningsvärt att någon kan vara VD och styrelseordförande samtidigt. Det borde inte ens vara möjligt.

Kanske visar lite på hur lite vissa roller tillför...

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag att detta kan betyda att Lisa Su kommer lämna över VD-posten inom en framtid. Vore inte konstigt egentligen då hon suttit i flera år, men man vill ju inte ”tappa” sin Lisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förstår personligen inte hur en person kan ha tid till två så tunga roller samtidigt. I Sverige är det inte ens lagligt

Men kan tänka mig att det är smidigt att kunna hoppa över massa intern byråkrati.

Nja styrelseordförande sätter väl ihop med styrelsen bara en generell inriktning och drar gränserna ekonomiskt,
VDn sköter allt mer specifikt.

Saker som käp av företag, och stora mål sätts av dem.

Med båda stolarna får hon lättare att förankra strategiska beslut, tror inte hon behöver rollen för att vara VD.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hoppas att hon håller ordning på stolarna och får AMD att gå framåt....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förstår personligen inte hur en person kan ha tid till två så tunga roller samtidigt. I Sverige är det inte ens lagligt

Men kan tänka mig att det är smidigt att kunna hoppa över massa intern byråkrati.

Janten i Sverige hade säkerligen fått fnatt över att hon jobbar så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Personligen ser jag att detta kan betyda att Lisa Su kommer lämna över VD-posten inom en framtid. Vore inte konstigt egentligen då hon suttit i flera år, men man vill ju inte ”tappa” sin Lisa.

Varför skulle 8 års VD-skap innebära VD-byte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

All makt åt Lisa Su vår befriare!

Jag tänkte exakt samma när jag läste rubriken

Är nog vettigt. Lisa Su är den bästa ledaren AMD någonsin haft. Hon verkar ha förmågan att göra både kunder och aktieägare nöja och jag är glad att AMD blivit mer lyhörda för kritik. I intervjuer och sådant verket hon väldigt lyhörd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte exakt samma när jag läste rubriken

Är nog vettigt. Lisa Su är den bästa ledaren AMD någonsin haft. Hon verkar ha förmågan att göra både kunder och kunder nöja och jag är glad att AMD blivit mer lyhörda för kritik. I intervjuer och sådant verket hon väldigt lyhörd.

Kunder i kvadrat

Permalänk
Medlem

Borde inte den större nyheten vara att detta skedde i sammanband med att AMD förvärvade Xilinx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kunder i kvadrat

Aktieägare skulle det sista vara. Jag har inte druckit kaffe än men ja det hade ju varit ännu bättre med fullt kundfokus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kunder i kvadrat

Vilket stämmer sett till att det nog är kunder i kvadrat idag ställt mot 5 år sedan!

Permalänk
Medlem

Det är hon värd.

Permalänk
Medlem

Hon är fan legendarisk. Kötta på!

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Konsolpleb 🕹

jag tror det här är riktigt grymt för AMD. Inte alltid det blir bra av att koncentrera makt på det här sättet men just här tror jag det handlar om att sätta makten i händerna på någon som primärt är teknik- och produktfokuserad snarare än bara vinst- och omsättningsfokuserad. För att man förstår att det långsiktigt är det bästa för bolaget.

Sen lär de väl bli fat and happy och ta in en beancounter till slut ändå. Men fram till dess är det nog i princip endast positivt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag är personligen inte så förtjust i den tendens till personkult som kan bli runt ledare för framgångsrika företag. Som om det inte är tusentals personer som tillsammans skapar de produkter och tjänster som företaget tar fram.

Hoppas att hon kan förbli ödmjuk (om hon nu är det) och använda makten för att förbättra företaget och inte sin egen position.

Permalänk
Medlem

Caldwell är ju typ 70år så det har kanske nått med det att göra också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

De där kan väl bli problem? Elon musk var väl vd och styrelseordförande och fick senare avgå som ordförande. Det var då han skrev på twitter om att gå privat som han fick skit för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

De där kan väl bli problem? Elon musk var väl vd och styrelseordförande och fick senare avgå som ordförande. Det var då han skrev på twitter om att gå privat som han fick skit för.

Tvärt om, han var ordförande och vd och ljög på twitter att han säkrat kapital för att gå privat (köpa alla aktier helt enkelt). Han blev fälld för manipulation och fick avgå på den ena posten som resultat av lögnerna... det var en galen situation

Än så länge har jag inte sett Lisa Su spamma memes och galna uppköp på Twitter direkt

Permalänk
Medlem

Att någon är både VD och styrelseordförande förekommer ofta i USA pga annorlunda bolagsrätt och bolagsstyrning. I grund och botten tror jag inte på detta system i börsnoterade bolag, utan det är vettigare med en maktbalans mellan styrelse och VD.
Som vanligt är det inga problem så länge allt är frid och fröjd och bolaget går bra, utan det är när går dåligt och/eller VD misslyckas det kan bli riktigt dåligt med intressekonflikter mm.

Permalänk
Medlem

President-CEO Dr. Lisa Su, PhD. (Tydligen doktorand också, med avhandlingen titulerad: "Extreme-submicrometer silicon-on-insulator (SOI) MOSFETs")

Visa signatur

John