Tips på soundbar till föräldrarna

Permalänk
Medlem

Tips på soundbar till föräldrarna

Ok, ett nytt samtal från pappa. Tydligen så funkar inte ljudet så bra i deras nya TV så nu vill dom även köpa en soundbar. Viktigt att man kan ställa ner diskanten då mamma är känslig för sådana ljud.

Budget ca 2500-3000 kr.

Jag funderar på om det spelar jättestor roll vilken man plockar upp i den prisklassen eller om man bara kan ta någon i vettigt märke. Exempelvis Bose TV Speaker, Sony HT-X8500 eller dylik? Eller är det så att man är dumsnål då och att man istället skall övertala päronen att köpa en viss monstermodell som just nu råkar reas ut för bara någon peng mer?

Som ni märker så är inte soundbar direkt något jag läst in mig på då jag själv föredrar att koppla till min vanliga stereo, men ja, nu fick jag frågan och tänkte kolla om man kunde få hjälp med ett snabbt svar som blir good enough för två pensionärer

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Ska pengarna räcka till endast soundbar eller förväntas subwoofer och kanske satelliter ingå? Har de något intresse av att kunna spela musik (utan TVn påslagen) eller är det bara ljud till TV som behövs?

Jag är väldigt nöjd med min Sonos Arc som ligger långt utanför budget, men även deras billigare Sonos Beam har ju fått bra recensioner. Så jag hade siktat på antingen en begagnad Beam generation 1 vilket borde rymmas inom budgeten, eller ökat budgeten aning och siktat på en sprillans ny Beam generation 2.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Nej de skall nog enbart ha denna till TV, de kör annars klassisk vinylspelare och har en rätt bra stereo i övrigt men vill av någon anledning inte koppla in den. Utan bara något till och för TV tittande.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra veckan JBL 2.1 deep bass för 2999kr (rea MediaMarkt) och jag var inte besviken men det var inte heller WOW. För det priset var det helt klart godkänt.

Dock så har du inga möjligheter att ändra på diskant, enda reglaget är för bassen, Low, Medium, High.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ganska nyligen en Denon DHT-S216, riktigt nöjd då man kan koppla in vilken sub som helst till den. Ligger på ca 2100:- på amazon. Jag rekommenderar dock en sub så Denon dht-S316 kan vara fin för ca 2600:- på amazon.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Avstängd

Vad som helst 2.0 eller 2.1
En bra stereo sondbar för 2500-3000 gör ett helt ok jobb för tv tittande.
Undvik allt 5.1 dolby atmos osv.. Varför. Två bra kanaler är helt ok för tal, tv serier osv.. fler blir inte bättre.
Så så dyrt du kan men två kanaler.

Så sprid inte pengarna på "många" kanaler utan lägg en budget och köp dyraste två kanalaren inom budget.

Inte för jag tror du blir denna men bra (mycket bra) tvåskaligt är dyrt..

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/326...